Citaat:
Lilium schreef op 04-12-2004 @ 20:23 :
Een tijdje geleden heb ik bij Nederlands poëzie besproken. Mijn leraar wist hele 'vage' gedichten uit te kiezen en daar toch een boodschap uit te halen. Hij heeft ons geleerd hoe we naar een gedicht moeten kijken, hoe we die moesten beoordelen. Daarna heb ik een leesdossier moeten samenstellen over een dichter, ik koos voor Willem Wilmink. (leesdossier = recencies en biografie over Wilmink) In de toetsweek schreef ik een beschouwing over zijn werk en thematiek. That's it, toen was de bespreking van poëzie in de Nederlandse les afgelopen.
Ik zou graag zelf poëzie willen lezen. De lessen hebben me weten te inspireren ondanks dat ze nogal kort door de bocht waren. Het probleem is dat ik echt geen flauw idee heb, waar ik moet beginnen. Hebben jullie tips over goede dichters of andere tips voor mij?
|
pffft, ik ben hier al eeuwen niet geweest, zie ik dit staan
nougoed, anyway, als je hier nog eens kijkt: Ik raad je Jan Arends aan. Zijn dichtbundels zijn "Gedichten", "Lunchpauzegedichten", "Ik had een strohoed en een wandelstok" en "Nagelaten gedichten".
Hij heeft korte gedichten, en zijn boodschappen zijn meestal niet eens zo moeilijk te vinden. Het is wel Iemand die Buurman had kunnen kiezen om te ontleden.
als je extreem geinteresseerd ben, kan ik je wel een bloemlezing over hem sturen