Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-12-2004, 19:23
Lilium
Lilium is offline
Een tijdje geleden heb ik bij Nederlands poëzie besproken. Mijn leraar wist hele 'vage' gedichten uit te kiezen en daar toch een boodschap uit te halen. Hij heeft ons geleerd hoe we naar een gedicht moeten kijken, hoe we die moesten beoordelen. Daarna heb ik een leesdossier moeten samenstellen over een dichter, ik koos voor Willem Wilmink. (leesdossier = recencies en biografie over Wilmink) In de toetsweek schreef ik een beschouwing over zijn werk en thematiek. That's it, toen was de bespreking van poëzie in de Nederlandse les afgelopen.

Ik zou graag zelf poëzie willen lezen. De lessen hebben me weten te inspireren ondanks dat ze nogal kort door de bocht waren. Het probleem is dat ik echt geen flauw idee heb, waar ik moet beginnen. Hebben jullie tips over goede dichters of andere tips voor mij?
Oud 04-12-2004, 22:30
Halogeen
Halogeen is offline
ik heb eigenlijk geen idee

het enige wat ik ooit gelezen heb zijn de gedichten van: horatius, martialis, juvenalis, ovidius, homerus, virgilius.

Ook een beetje van Hans Andreus, Vasalis, Couperus, Vondel en Guido Gezelle. Ook nog annie schmidt, alhoewel ik niet weet of je die wel tot de dichters mag rekenen. Veder heb ik echter bijzonder weinig gelezen. Nooit Dante bijvoorbeeld (ik ben namelijk bang dat als ik daaraan begin het alleen maar tegen kan vallen). Ik hoop die achterstand ooit te kunnen inhalen. Misschien dat andere mensen hier je beter kunnen adviseren.
Oud 04-12-2004, 22:54
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Ik zou zeggen: start eens bij het lezen van het "vaste" gedichtentopic hier
Oud 05-12-2004, 11:17
Reem
Reem is offline
Of leen in de bibliotheek een paar gedichtenbundels.
Oud 12-12-2004, 16:43
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Lilium schreef op 04-12-2004 @ 20:23 :
Een tijdje geleden heb ik bij Nederlands poëzie besproken. Mijn leraar wist hele 'vage' gedichten uit te kiezen en daar toch een boodschap uit te halen. Hij heeft ons geleerd hoe we naar een gedicht moeten kijken, hoe we die moesten beoordelen. Daarna heb ik een leesdossier moeten samenstellen over een dichter, ik koos voor Willem Wilmink. (leesdossier = recencies en biografie over Wilmink) In de toetsweek schreef ik een beschouwing over zijn werk en thematiek. That's it, toen was de bespreking van poëzie in de Nederlandse les afgelopen.

Ik zou graag zelf poëzie willen lezen. De lessen hebben me weten te inspireren ondanks dat ze nogal kort door de bocht waren. Het probleem is dat ik echt geen flauw idee heb, waar ik moet beginnen. Hebben jullie tips over goede dichters of andere tips voor mij?
pffft, ik ben hier al eeuwen niet geweest, zie ik dit staan

nougoed, anyway, als je hier nog eens kijkt: Ik raad je Jan Arends aan. Zijn dichtbundels zijn "Gedichten", "Lunchpauzegedichten", "Ik had een strohoed en een wandelstok" en "Nagelaten gedichten".
Hij heeft korte gedichten, en zijn boodschappen zijn meestal niet eens zo moeilijk te vinden. Het is wel Iemand die Buurman had kunnen kiezen om te ontleden.

als je extreem geinteresseerd ben, kan ik je wel een bloemlezing over hem sturen
Oud 12-12-2004, 16:58
dawdler
dawdler is offline
ts, soort CHCmeeting hier ofzo
Oud 12-12-2004, 17:24
scrooping~paper
scrooping~paper is offline
in de dichtbundel "het water is heerlijk" van Toon Hermans staan ook heel wat aardige gedichten. Sommige zijn heel erg wazig, maar dat maakt het bij sommige nou net interessant. Maar bij andere gedichten is de boodschap dan weer zo klaar als een klontje. Ik vind het een erg leuke dichtbundel
Oud 12-12-2004, 17:29
dawdler
dawdler is offline
ow, weet je wat trouwens heel leuk is om te doen als je poëzie wilt lezen? even naar onze mediatheek gaan en "met blote billen is het gelukkiger leven" (ofzo) lenen! daar staan allemaal gedichten in, maar ook hele mooie en diepzinnige! als je dan echt een schrijver hebt die je aan spreekt, kun je van hem altijd nog een hele gedichtenbundel lenen etc.
Oud 14-12-2004, 18:14
Reem
Reem is offline
Citaat:
dawdler schreef op 12-12-2004 @ 18:29 :
ow, weet je wat trouwens heel leuk is om te doen als je poëzie wilt lezen? even naar onze mediatheek gaan en "met blote billen is het gelukkiger leven" (ofzo) lenen! daar staan allemaal gedichten in, maar ook hele mooie en diepzinnige! als je dan echt een schrijver hebt die je aan spreekt, kun je van hem altijd nog een hele gedichtenbundel lenen etc.
Die heb ik ook gelezen. Zeker de moeite waard!
Oud 17-12-2004, 20:43
Alwien
Alwien is offline
Ik ben zelf fan van:

-Tjitske Jansen
-Ingmar Heytze
-jongerenpoëzie (doemaardichtmaar, Gouden Flits en zo, verzamelbundels)
Oud 19-12-2004, 17:31
dromenvanger
dromenvanger is offline
Hey

Ik kan je enkele dichters aanraden die ik zelf leuk vind, maar uiteindelijk beslis je dat toch zelf

Verder vind ik dat je toch eens een gedicht van Hugo Claus gelezen moet hebben, en mssn ook buitenlandse literatuur à la Pessoa.

verder vind ik Vroman echt prachtig, Hans Andreus natuurlijk, Herman De Coninck, Tjitske janssens, Jan Arend is wel apart,...
Reageren

Regels voor berichten