Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-03-2005, 15:53
LindaP
Goedemiddag allemaal

Ik moet voor een project citaten bij elkaar zoeken over eenzaamheid en alleen zijn. Ik heb overal wel gezocht, maar een klein aantal heb ik maar kunnen vinden en ik moet nog meer hebben. Het mag ook zelfbedacht zijn of zelfnage-aapt, of overgeschreven maakt allemaal niks uit (volgens mijn verbredingsleraar) als ik maar iets heb. Ik kan natuurlijk ook zelf een lulverhaal schrijven maar ik kan niet zo goed intellectuele-goed nederlandse stukjes schrijven dus wees aardig en help me

ik dwing je niet natuurlijk
maar het zou aardig zijn zie je

ik zoek ondertussen wel ff door
ben bang dat ik niets bruikbaars vind

owja trouwens ik hoop dat dit de goede plaats is het heeft toch wel iets met nederlands te maken
naja anders hoor ik het vanzelf

maar iig tot ziens

Linda
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-03-2005, 16:00
Verwijderd
"Op het kerkhof Père-Lachaise, bij de algemene begraafplaats, ver van de sierlijke wijk van deze dodenstad met haar praalgraaven, ligt in een eenzame hok, bij een oude muur onder een hoge iep, een steen. Die steen is helemaal glad en men zal er geen naam op vinden. Maar vele jaren geleden heeft een hand er met potlood vier regels opgeschreven. Deze regels, door regen en stof onleesbaar geworden en nu waarschijnlijk uitgewist, luidden: 'Hij slaapt. hoewel het lot hem vreemd bedeelde, leefde hij. Hij stierf toen zijn taak volbracht was, zo vanzelfsprekend als de nacht komt zodra de dag ten einde is'."
- Les Misérables, Victor Hugo -
Met citaat reageren
Oud 08-03-2005, 16:01
Verwijderd
K weet t niet of t goed is, k hoop t !
Met citaat reageren
Oud 08-03-2005, 16:04
LindaP
danku, het is een begin



een bruikbaar begin

denk ik
Met citaat reageren
Oud 08-03-2005, 16:59
Verwijderd
Binnen 1 minuut - dus jij moet het ook kunnen....
  • Maar het is waar wat Nietzsche zegt: 'dat verfijnde gevoel, dat eenzaamheid heet.'
    (Maarten 't Hart, De kroongetuige, blz. 148)



    De vreesachtige weet niet wat alleen zijn is:
    achter zijn stoel staat altijd een vijand.
    - O, als toch eens iemand ons de geschieedenis kon verhalen
    van dat verfijnde gevoel, dat eenzaamheid heet!
    ( Friedrich Nietzsche, Morgenrood, blz. 177, Wie is er nu ooit alleen!)



    Eenzaamheid
    Dat is alleen zijn met je bloed
    Ik wil nooit meer alleen zijn
    Ik ken mijzelf daarvoor te goed
    (Freek de Jonge, Iets rijmt op niets, De blues (fragm.), blz. 44)



    Er gaan heel wat meer mensen geestelijk ten onder aan een opgewekt onderling verkeer,
    dan aan de eenzaamheid en de stilte.
    (J. Greshoff, 444 aforismen, blz. 97)



    'Als je alleen bent, heb je voor het grootste deel met je fantasie te maken.
    De werkelijkheid valt tegen'.
    (Simon Vestdijk,, in John Muller, Het literair anekdotenboek, blz. 12)



    Mijn moeder vroeg wat er was en ik zei:
    "Iedereen liep daar maar, iedereen was met iemand."
    En ik beschreef hoe ik me totaal alleen had gevoeld.
    Toen keek ze mij aan en zei: "Ten eerste lijkt dat maar zo,
    want een heleboel mensen die daar zo vrolijk lopen, kunnen heel eenzaam zijn.
    Maar je moet ook weten dat je uiteindelijk eenzaam bént in je leven. "
    (Vonne van der Meer, geciteerd door Elisabeth Lockhorn, Geletterde vrouwen, blz. 210)



    Ik houd van ontvangsten en feesten
    omdat ik mij bij zulke gelegenheden het weldadigst bewust wordt van mijn eenzaamheid.
    (J. Greshoff, Nachtschade, blz. 32)

    Een mens kan slechts zichzelf zijn als hij alleen is. En als hij niet van eenzaamheid houdt, houdt hij niet van vrijheid, want enkel wanneer hij alleen is, is hij echt vrij. Bron: Schopenhauer

    Het is niet gemakkelijk te erkennen, dat eenzaamheid niet bestaat. Bron: Helena Roerich - Broederschap par. 228

    De prijs van het pad temidden van vijandelijke kreten is veel hoger dan die van het pad der eenzaamheid. Bron: Helena Roerich - Nieuw Tijdperk Gemeenschap par. 256

    ele begrippen in het leven zijn onvernietigbaar, maar ze moeten worden teruggebracht tot hun ware betekenis, zo ook met het begrip eenzaamheid. Nergens wordt er gezegd dat een yogi fysiek alleen moet zijn, doch in de geest is eenzaamheid onvermijdelijk. Terwijl hij zich wijdt, kristalliseert de yogi zijn individualiteit uit. Bron: Helena Roerich - Agni Yoga, blz. 149
    bullet

    ...De leerling ontvangt de verlichting der vreugde. Hij onderneemt talloze onderzoekingen. Hij aanvaardt de kilte der eenzaamheid.
    En dan moet hij de last van het brandpunt ondergaan. Als heet ware alleen en zwijgend, als het ware zonder hulp, draagt hij de last van allen op zich.
    En zo in rust, in ijzige eenzaamheid, wacht hij af en neemt bereidwillig de last van alle aanroepingen op zich...Bron: Helena Roerich - Bladeren uit de tuin van Morya I, par. 345
    bullet

    Denk erover na hoe dikwijls zelfs Christus zich in eenzaamheid terugtrok. Zelfs zijn geest had prana nodig. Bron: Helena Roerich - Bladeren uit de tuin van Morya I, par. 370
    bullet

    Ook Jezus kende momenten van grote eenzaamheid. Grote zielen zijn altijd eenzame zielen. Zij gaan geheel alleen de moeilijkste stukken van de lange weg van terugkeer. Christus was altijd eenzaam. Zijn Geest dreef Hem altijd weer in afzondering. Bron: Alice A. Bailey ‘Van Bethlehem tot Golgotha’.

En hier nog 75 andere citaten.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2005, 20:49
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
http://www.citaten.net

zoeken naar je trefwoorden en zie daar.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2005, 21:47
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
www.quoteland.com
Beste, in mijn optiek.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:38.