Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-03-2005, 19:43
~SaraH~
Avatar van ~SaraH~
~SaraH~ is offline
weet iemand misschien wat een mentaal lexicon nou precies is?
Ik heb al op google gezocht maar daar staat niet echt iets dat helpt? Als je het weet antwoord dan alsjeblieft!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-03-2005, 20:39
Verwijderd
Een lexicon is een woordenschat. Een mentaal lexicon is, denk ik, een lexicon dat in iemands geest besloten is, kortom, een lexicon dat behoort tot iemands parate kennis.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2005, 20:45
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Een mentaal lexicon is inderdaad niets meer dan iemands woordenschat. Je lexicon is opgebouwd uit zgn. "lexical entries"; zo'n "entry" is in feite de informatie die je in je hoofd hebt over een woord (vorm en betekenis). Al die entries bij elkaar vormen je mentale lexicon. Zie het als een enorme ladenkast, en elk laatje bevat informatie over een bepaald woord.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.

Laatst gewijzigd op 30-03-2005 om 23:19.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2005, 20:53
Verwijderd
Nee, M@rco, een lexicon kan ook een woordenboek zijn of een lijst met vaktermen, zoals mathfreak al noemde.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2005, 23:19
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Uiteraard, maar daar gaat het hier niet over. Het gaat hier over een mentaal lexicon. Voor de mierenneukers onder ons zal ik mijn post nog even aanpassen
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2005, 13:52
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
M@rco schreef op 31-03-2005 @ 00:19 :
Uiteraard, maar daar gaat het hier niet over. Het gaat hier over een mentaal lexicon.
Dat is wel zo, maar dan dien je wel te weten wat lexicon precies betekent, vandaar dat ik dat dan ook even heb opgezocht. Overigens kan lexicon ook encyclopedie betekenen, maar die betekenis leek me hier niet zo geschikt.
Voor de term "lexical entry" zou ik zelf overigens liever de term lexicaal gegevensgebied willen gebruiken, maar dat heeft meer te maken met het feit dat ik liever geen Engels gebruik als er ook een geschikt Nederlands equivalent beschikbaar is.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Laatst gewijzigd op 31-03-2005 om 13:57.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2005, 18:34
~SaraH~
Avatar van ~SaraH~
~SaraH~ is offline
Ik antwoord een beetje laat maar bedankt iedereen!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:53.