Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-04-2005, 13:10
Anoniempje18
Anoniempje18 is offline
Hallo,
ik heb weer een vraag...ik moet binnenkort een tentamen Nederlands afleggen en ik moet daarvoor een betoog schrijven..Ik weet uiteraard nog niet uit welke onderwerpen ik kan kiezen...Maar waar moet je vooral op letten wil je een echt goed betoog schrijven?En met goed bedoel ik dus een 7,5 of hoger...Telkens als ik een betoog schrijf hang ik net rond de 7 of lager...En ik zie niet goed wat ik nou precies fout doe
Tips???

groetjes
Advertentie
Oud 13-04-2005, 14:34
Sanneke1983
Als je een goed betoog wilt schrijven moet je een duidelijke mening op standpunt over een bepaald onderwerp hebben en dit ondersteunen door bewijzen en feiten te vinden in de media (bijvoorbeeld in boeken of op het internet).
Het is verstandig naar deze feiten te verwijzen in je betoog. Je kan dit doen door bijvoorbeeld onderaan je tekst een voetnoot te zetten.
Succes!
Oud 13-04-2005, 14:48
Verwijderd
Het lijkt me vrij duidelijk dat dat het probleem niet kan zijn, aangezien ze meestal een 7 haalt...

Vaak is de opbouw het probleem bij slechte betogen. Werk dus volgens een schema, begin met een aanleiding als inleiding, poneer je stelling, noem welke argumenten je hebt en werk die vervolgens uit, eventueel met voorbeelden, afhankelijk van hoeveel woorden het betoog mag bevatten.
Oud 13-04-2005, 16:48
Anoniempje18
Anoniempje18 is offline
Ik weet idd wel hoe een betoog geschreven dient te worden....
- Begin de inleiding met een anekdote en eindig de inleiding met een duidelijk standpunt
- Schrijf het middenstuk volgens een bepaalde structuur, bijvoorbeeld door argument tegen te geven en die te ontkrachten met een argument voor. Dit moet dan een paar keer gedaan worden met goede argumenten
- Zet in je slot een conclusie, met een soort van samenvatting en eindig met een krachtige slotzin

De standaard dingen weet ik dus wel, maar toch lukt het om de een of andere reden nooit om een keer een echt goed cijfer te halen en ik hoopte dat jullie wisten hoe dat wel te doen is.
Oud 13-04-2005, 17:01
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Anoniempje18 schreef op 13-04-2005 @ 17:48 :
Ik weet idd wel hoe een betoog geschreven dient te worden....
- Begin de inleiding met een anekdote en eindig de inleiding met een duidelijk standpunt
- Schrijf het middenstuk volgens een bepaalde structuur, bijvoorbeeld door argument tegen te geven en die te ontkrachten met een argument voor. Dit moet dan een paar keer gedaan worden met goede argumenten
- Zet in je slot een conclusie, met een soort van samenvatting en eindig met een krachtige slotzin

De standaard dingen weet ik dus wel, maar toch lukt het om de een of andere reden nooit om een keer een echt goed cijfer te halen en ik hoopte dat jullie wisten hoe dat wel te doen is.
Misschien schrijf je kolder.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Oud 13-04-2005, 17:04
Verwijderd
Citaat:
MickeyV schreef op 13-04-2005 @ 18:01 :
Misschien schrijf je kolder.
Dat moet het dan inderdaad toch wel zijn.
Oud 14-04-2005, 16:05
Anoniempje18
Anoniempje18 is offline
ja, zonder gein, dat moet het haast wel zien...dat mijn argumenten iig niet sterk genoeg zijn
Oud 14-04-2005, 16:30
MickeyV
MickeyV is offline
Laat je daardoor niet ontmoedigen. Een 7 is ook mooi. Laat het geen 6 worden.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Oud 14-04-2005, 16:56
Verwijderd
Argumenten hoef je vaak niet zelf te verzinnen. Als je die argumenten gewoon even uitgebreid opzoekt dan gaat het er vooral om structuur aan te brengen in je argumentatie.
Oud 14-04-2005, 17:06
Anoniempje18
Anoniempje18 is offline
als je de tijd hebt om argumenten op te zoeken, is het niet moeilijk...Maar ik moet het betoog op school maken als een tentamen en zoals ik al zei, weet ik niet welk onderwerp ik krijg..dus ik moet ter plekke verzinnen..en als het onderwerp je niet bevalt, is het nog een tikkie vervelender...
Oud 14-04-2005, 17:16
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Anoniempje18 schreef op 14-04-2005 @ 18:06 :
als je de tijd hebt om argumenten op te zoeken, is het niet moeilijk...Maar ik moet het betoog op school maken als een tentamen en zoals ik al zei, weet ik niet welk onderwerp ik krijg..dus ik moet ter plekke verzinnen..en als het onderwerp je niet bevalt, is het nog een tikkie vervelender...
Dat is best wel vreemd. Wij hadden een week om te documenteren voor ons SE. Het is heel moeilijk om een goed betoog te schrijven zonder je enigszins te kunnen verdiepen in het probleem.

Zorg iig dat je niet te veel herhaalt, dus niet 2 argumenten nemen die sterk op elkaar lijken. Let ook op je spelling, dat kan bij ons een punt schelen op je cijfer. Maak gebruik van duidelijke kernzinnen, en gebruik signaalwoorden. Als het kan, probeer dan echt op je publiek te letten, dat kostte mij een half punt op m'n cijfer, dus als je bijvoorbeeld over hoofddoekjes schrijft voor een meisjestijdschrift, bekijk het dan ook (niet alleen, maar ook) vanuit hun standpunt, geef ook de mening van de meisjes die de doekjes dragen zelf. (klinkt logisch, maar je vergeet het makkelijk)
Oud 14-04-2005, 18:03
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
In je eigen taal schrijven, niet te hoog boven je niveau zitten, maar zeker niet te laag. Let op je zinsbouw en woordgebruik. Spelfouten en grammaticale fouten kan je goed voorkomen. Om het jezelf makkelijker te maken kan je ook ingewikkelde zinconstructies achterwege laten, omdat je daarmee snel in de fout kan gaan.

Zorg voor een goede inleiding, en vermeld duidelijk je stelling. Vermeld je die daar niet, zorg dan dat die te vinden is in het slot of erg opvalt in je 'kern'.

Bouw in de kern goed op, begin met een goed argument en ga zo verder. Gooi er niet ergens in het midden je sterkte argument, maar bewaar die voor het einde. Het staat nogal slordig als er dan weer een paar 'bij'argumenten volgen.

Een trucje wat vaak ook wel goed werkt is net voor het slot met een sterk tegenargument te komen, waar je min of meer al tegenin bent gegaan in de rest van je betoog. Kom dan in het slot kort terug op al die argumenten zodat het tegenargument ook meteen ontkracht wordt. (Dit kan niet met elk onderwerp en is best lastig.)

Succes.
Oud 14-04-2005, 21:43
Verwijderd
Citaat:
Anoniempje18 schreef op 14-04-2005 @ 18:06 :
als je de tijd hebt om argumenten op te zoeken, is het niet moeilijk...Maar ik moet het betoog op school maken als een tentamen en zoals ik al zei, weet ik niet welk onderwerp ik krijg..dus ik moet ter plekke verzinnen..en als het onderwerp je niet bevalt, is het nog een tikkie vervelender...
Tja, dat is inderdaad een stuk lastiger. Dan is het nóg belangrijker dat je eerst even een goed schema maakt met daarin al je argumenten en bijargumenten onder elkaar. Bij de bepaling van de volgorde van die argumenten is inderdaad handig schrijven volgens het Ciceriaanse principe, duivelaartje stipte het al aan, dat de sterkste argumenten aan het begin of het einde van een betoog moeten staan.
Oud 15-04-2005, 15:33
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Wij moesten 10-15 artikelen voor het betoog hebben. Als je die allemaal goed verwerkt had (argumenten, opbouw, tegenargumenten) dan had je wel een redelijk beeld hoe je je betoog moest opbouwen en wat je kon gebruiken als tegenargumenten. Citeren van deksundigen is ook altijd leuk, wel op het goede moment natuurlijk. En als je een voorbeeld geven moet die goed binnen je verhaal passen. Zorg vooral dat je voordat je begint een beetje weet waar je het over hebt.
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Oud 15-04-2005, 19:05
Smobbo
Avatar van Smobbo
Smobbo is offline
Euh gewoon ff tussendoor:
Waarom moet het hoger dan een 7 worden?...
__________________
WOEi !
Oud 15-04-2005, 22:51
Verwijderd
Misschien voldoe je al aan alle structuureisen, maar ben je simpelweg niet in staat een beter stuk te schrijven? Het is toch een mooie voldoende, als je niet beter kunt, tja, dan moet het maar zo zijn. Niet iedereen wordt als journalist in de wieg gelegd...
Oud 31-10-2008, 09:23
wicca1987
...als je bijvoorbeeld over hoofddoekjes schrijft voor een meisjestijdschrift, bekijk het dan ook (niet alleen, maar ook) vanuit hun standpunt, geef ook de mening van de meisjes die de doekjes dragen zelf. (klinkt logisch, maar je vergeet het makkelijk)[/QUOTE]

Dan is het geen betoog meer...Dat heet dan een beschouwing...in een betoog moet en mag je alleen je eigen mening geven.
Oud 31-10-2008, 09:47
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Up
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Hoe schrijf je een betoog?
SchoIier
6 10-10-2012 19:35
Verhalen & Gedichten 'Het schoonheidsideaal' (betoog?)
kayce
3 01-05-2004 21:49
Verhalen & Gedichten Tussen Licht en Donker
Reynaert
40 07-01-2004 21:12
Verhalen & Gedichten Verhalenwedstrijd 2: Kies uw winnende verhaal.
Ieke
102 04-01-2004 00:20
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen betoog nederlands
alwaysgood
3 19-01-2003 17:07


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:01.