Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-05-2005, 19:14
Bonevouwer
Avatar van Bonevouwer
Bonevouwer is offline
De laatste tijd merk ik dat mensen in mijn omgeving enorm veel taalfouten maken. Zo wordt de tweede persoon enkelvorm vaak vervoegd met een -d. Dit gebeurt vaak bij HBO-leerlingen bij mij op school, maar nog vaker op msn bij wat jongere mensen en in redelijk serieuze mailtjes. Zelfs docenten maken taalfouten op de Hanze in Groningen. Dit neem ik ze in zekere zin zeer kwalijk, aangezien die van een 'professionele' instelling komt. Uiteraard ben ik dan niet de beroerdse om dergelijke voorvallen te melden, maar als ze dan uitgebreid op de leerlingen gaan zeuren dat er extreem veel fouten worden gemaakt denk ik bij mezelf dat het een maatschappelijk probleem is. Er is geen liefde meer voor de taal.

Ik heb het idee dat de Nederlandse taal niet meer op een goede manier gegeven wordt en dat dit leidt tot mensen die veel taalfouten maken. Deze fouten neemt men vervolgens van elkaar over. mee eens????
__________________
http://www.snoozeweb.nl
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-05-2005, 19:18
Verwijderd
Citaat:
Bonevouwer schreef op 10-05-2005 @ 20:14 :
Ik heb het idee dat de Nederlandse taal niet meer op een goede manier gegeven wordt en dat dit leidt tot mensen die veel taalfouten maken.
Hmm.. ik krijg prima Nederlands hoor..
Maar fouten worden inderdaad overgenomen.
Zoiets als 'Hun zeiden dat ik mocht komen', zegt bijna iedereen tegenwoordig. Maar dat gaat dan ook gewoon opgenomen worden in de nieuwe Nederlandse taal..
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 19:39
Frankrijk
Avatar van Frankrijk
Frankrijk is offline
Citaat:
mala schreef op 10-05-2005 @ 20:18 :
Hmm.. ik krijg prima Nederlands hoor..
Maar fouten worden inderdaad overgenomen.
Zoiets als 'Hun zeiden dat ik mocht komen', zegt bijna iedereen tegenwoordig. Maar dat gaat dan ook gewoon opgenomen worden in de nieuwe Nederlandse taal..
Ik denk dat de televisie hierbij ook een rol speelt. Het fenomeen 'hun zeiden' wordt ook veel door voetballers/coaches/trainers/voetbalanalisten etc. gebruikt. Bij nabesprekingen van wedstrijden maakt o.a. Dhr. Cruijff regelmatig zinnen waarbij het onderwerp 'hun' is.
Ik betreur het als dit ook opgenomen wordt in de nieuwe Nederlandse taal.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2005, 20:42
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Werkwoorden vervoegen is iets dat je op de basisschool leert, ik zie niet echt in wat de Tweede Fase daar mee te maken heeft. Als je het dan nog niet kan, tja...
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2005, 08:32
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Het is maar net of je er aanleg hebt voor niet. Er zijn mensen die het na 6 jaar nou echt wel weten en er zijn mensen die in klas 6 nog steeds er mee lopen te worstelen. Mijn ervaring is dat er in de Tweede Fase genoeg aandacht aan besteed wordt.
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2005, 09:31
Verwijderd
Ik erger me er ook ontzettend aan, want vooral het taalgebruik van de gemiddelde technicus is echt om te huilen. Verder heb je gelijk dat het niveau van het middelbaar onderwijs veel te laag is, maar dat wisten we al.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2005, 10:13
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Mijn ervaring is overigens dat er in de Tweede Fase absoluut géén aandacht werd besteed aan spelling, er werd gewoon (terecht, vind ik) vanuit gegaan dat je dat al kon.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2005, 10:49
Verwijderd
Ik heb leren spellen op de basisschool en misschien nog een beetje in de brugklas. Dat moet genoeg zijn. Ik zie nu ook mensen om me heen (HBO) die écht niet begrijpen waarom het 'dat is gebeurd' is en niet 'dat is gebeurt'. Daar word ik zó kriebelig van Ik vind dat ze (= docenten) best strenger mogen zijn met spelfouten in opdrachten bijvoorbeeld.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2005, 16:04
Verwijderd
Ik kreeg in de 5e zelfs nog een spellings-SE... dat maar door de helft van de leerlingen voldoende werd gemaakt. En nee, het waren geen rare woorden, het ging om het toepassen van de spellingsregeltjes die ons in de drie voorafgaande dagen voor de honderdste keer waren verteld en uit gelegd. In de derde hebben we er een proefwerk over gehad gehad, in de brugklas hebben we er een hele serie lessen over gehad met allemaal SO-tjes en 2 proefwerken (en ik zat op dezelfde school als Andijvie, maar met andere leraren ). Op de basischool heb ik natuurlijk óók alle regels geleerd.
Ik denk dat het vooral komt doordat mensen het niet meer belangrijk vinden, en niet zozeer doordat ze de stof onvoldoende aangeboden krijgen... en misschien komt het ook wel door spellingscheckers.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2005, 16:15
A loved one
Avatar van A loved one
A loved one is offline
Citaat:
mala schreef op 10-05-2005 @ 20:18 :
Hmm.. ik krijg prima Nederlands hoor..
Maar fouten worden inderdaad overgenomen.
Zoiets als 'Hun zeiden dat ik mocht komen', zegt bijna iedereen tegenwoordig. Maar dat gaat dan ook gewoon opgenomen worden in de nieuwe Nederlandse taal..
God, dat meisje van Krezip, ik geloof gisteren bij Goedemorgen Nederland... het hele interview door begon ze haar zinnen met 'Hun hebben'. Maar wel consequent, daar kan je wel respect voor hebben
Met citaat reageren
Oud 11-05-2005, 16:51
Iduna
Avatar van Iduna
Iduna is offline
Ook ik stoor me wel eens aan taalfouten, omdat ik er zelf zo goed mogelijk op let. Maar je moet je er bij neerleggen dat mensen soms gewoon laks zijn.
Docenten en hoogleraren mogen eigenlijk geen 'domme' fouten maken, maar ja, hoe krijg je dat voor elkaar?

Ik denk niet dat de lessen slecht worden gegeven, maar dat leerlingen taal niet meer zo belangrijk vinden. 'Zeur niet, je weet toch wat ik bedoel?' Met zo'n houding kun je natuurlijk fouten blijven maken en dan worden fouten als 'hij is groter als mij' ook in het groene boekje.

Volgens mij kunnen middelbare scholen altijd meer aandacht besteden aan Nederlands, niet alleen bij het vak Nederlands, maar ook bij andere vakken. Nadeel is wel dat leraren van andere vakken de regels van de taal ook niet goed beheersen..
Andere vakdocenten moeten Nederlands leren en steeds bijscholen.

Maar feit is wel dat taal hoe dan ook verandert.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2005, 17:33
Verwijderd
Citaat:
Sarah schreef op 11-05-2005 @ 17:04 :
Ik kreeg in de 5e zelfs nog een spellings-SE... dat maar door de helft van de leerlingen voldoende werd gemaakt. En nee, het waren geen rare woorden, het ging om het toepassen van de spellingsregeltjes die ons in de drie voorafgaande dagen voor de honderdste keer waren verteld en uit gelegd. In de derde hebben we er een proefwerk over gehad gehad, in de brugklas hebben we er een hele serie lessen over gehad met allemaal SO-tjes en 2 proefwerken (en ik zat op dezelfde school als Andijvie, maar met andere leraren ). Op de basischool heb ik natuurlijk óók alle regels geleerd.
Ik denk dat het vooral komt doordat mensen het niet meer belangrijk vinden, en niet zozeer doordat ze de stof onvoldoende aangeboden krijgen... en misschien komt het ook wel door spellingscheckers.
*denkt*
Ah ja, wij hadden ook nog één spellingstoets, en een dictee. Werd ook erg slecht gemaakt, geloof ik, ik was zo teleurgesteld met m'n 9,8 dat ik niet echt op de mensen om me heen aan het letten was (Ik had ipv 'Iraanse vrouw' geschreven 'Iraase vrouw' geloof ik, echt stóm )
En nu, HBO, heb ik in het eerste jaar ook nog spellingstoetsen gehad. Vooral werkwoordsvervoeging, volgens mij werd dat wel goed gemaakt, maar dat mag ook wel (Toch stom dat we het kregen )
Met citaat reageren
Oud 11-05-2005, 19:15
muts8848
Avatar van muts8848
muts8848 is offline
ik ben op basisschool doodgegooit met de voor jullie al of niet bekende werkwoordschema's. (alle vormen van 20 werkwoorden op schrijven, elke dinsdag ochtend )
soms twijfel ik wel eens, maar door die goede basis weet ik mezelf wel altijd snel te verbeteren. Op middelbare school hebben wij hier eigenlijk niks over geleerd...
__________________
ego quoque nescio quid hic scriptum est
Met citaat reageren
Oud 11-05-2005, 19:38
Lilium
Avatar van Lilium
Lilium is offline
Spellen hoor je op de basisschool te leren. Op de middelbare school is er gewoon weinig tijd om Nederlands te leren spellen. Ik heb het zelf niet geweldig geleerd op de basisschool maar door veel te lezen, heb ik veel woorden opgepikt.
__________________
Manuscripten verbranden niet.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2005, 16:21
welle
Avatar van welle
welle is offline
Citaat:
muts8848 schreef op 11-05-2005 @ 20:15 :
ik ben op basisschool doodgegooit met de voor jullie al of niet bekende werkwoordschema's. (alle vormen van 20 werkwoorden op schrijven, elke dinsdag ochtend )
soms twijfel ik wel eens, maar door die goede basis weet ik mezelf wel altijd snel te verbeteren. Op middelbare school hebben wij hier eigenlijk niks over geleerd...

doodgegooid
Met citaat reageren
Oud 12-05-2005, 17:59
Verwijderd
Citaat:
welle schreef op 12-05-2005 @ 17:21 :
doodgegooid
Met citaat reageren
Oud 24-05-2005, 19:05
peter0788
iek kaan purfeckt needurlants, ick hal R all1 mar tienus foor
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Gymnasium vs. Atheneum
FastJapie
238 24-04-2012 19:07
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Demotivatie onder studenten
Love & Peace
67 12-04-2008 22:02
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Wat zijn JOUW politieke standpunten?
Evito
150 15-05-2003 20:46
Algemene schoolzaken België Nederland
damaetas
16 06-01-2002 19:59
Algemene schoolzaken 2de Fase
Witch Lover
0 28-12-2001 14:53
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen nederlands
annacasemier
1 29-05-2001 16:09


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:53.