Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-06-2005, 21:24
Kussentje
Kussentje is offline
Hoi,

Ik wil komend schooljaar sterrenkunde gaan studeren!

Wie heeft dit nog meer gedaan (of doet het) en wat zijn je ervaringen van de stof, het tempo, de lestijden, hoeveelheid werk, carrieremogelijkheden enz. Waarom koos jij voor sterrenkunde?

Greetz

Ergens zulke studenten
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-06-2005, 22:55
Keith
Keith is offline
Yay een toekomstig beta-er! Ik heb geen sterrenkunde gekozen, doe wel Ruimtevaarttechniek, maar dat heeft er weinig tot niets mee te maken. Maar ik raad het wel aan om te doen, ee nvriend van mij doet het wel (UU), en die heeft het heel erg naar zn zin. Hij zegt wel dat het zwaar is en moeilijk enzo, maar dat het niet onmogelijk is.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2005, 09:46
Verwijderd
Reken op een tempo dat ruwweg 5x zo hoog is als het VWO in het eerste jaar, de volgende jaren zijn minder zwaar.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2005, 13:19
Keith
Keith is offline
Bij ons ligt het tempo ook ongeveer zo hoog, maar ik vind het niet erg dat het zo hoog ligt, het maakt de studie veel motiverender, je hebt dan tenminste het idee dat het nut heeft om naar lessen te gaan.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 07:59
Kussentje
Kussentje is offline
5 keer zo hoog?! Sjemig dat is wel veel zeg, ik heb afgelopen jaar sprint vwo gedaan, dus ik ben misschien wat gewent, maar 5 keer is nogal wat.

@Mephostophilis: Doe jij sterrenkunde ofzo?
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 08:00
Kussentje
Kussentje is offline
Maar misschien aan de andere kant: waar vindt je een studie die een even hoog tempo heeft als vwo? Misschien wel niet dus
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 10:24
Verwijderd
Citaat:
Kussentje schreef op 06-06-2005 @ 08:59 :
5 keer zo hoog?! Sjemig dat is wel veel zeg, ik heb afgelopen jaar sprint vwo gedaan, dus ik ben misschien wat gewent, maar 5 keer is nogal wat.

@Mephostophilis: Doe jij sterrenkunde ofzo?
Nee, ik doe technische natuurkunde, maar de wiskunde die je zult krijgen is van vergelijkbaar niveau.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 11:59
kiss_the_sky
kiss_the_sky is offline
Ik wilde eerst sterrenkunde gaan doen, maar omdat het zo'n intensieve studie is kun je het niet combineren met allerlei andere dingen die ik ook nog in mijn hoofd heb. Daarom heb ik het idee maar laten varen. Maar het lijkt me nog steeds een heel leuke, uitdagende studie.
Oud 20-06-2005, 18:16
I love stars
I love stars is offline
Ik wil het mischien ook zoiets studeren. Ik hoorde dat je daarmee na het 2 leerjaar ook nog de richting geofysicus op kan gaan? (eerste 2 jaar heb je dan natuur-sterrenkunde)
Sterrenkunde, natuurkunde , magnetischme, aardbevingen, vulkanen (is meer geologie dacht ik, maar volgens mij ook een btje geofysicus) lijken me erg leuk.

Ga mischien ook over een paar jaar natuur- sterrenkunde studeren. Weet niet of ik het aankan. Zo niet dan, ga ik na dat ik het geprobeert heb iets anders studeren.
Oud 08-07-2005, 10:42
Aristidis
Aristidis is offline
Ik zat er ook heel lang aan te denken sterrenkunde te gaan studeren.
Uiteindelijk zal ik het waarschijnlijk niet gaan doen, om het feit dat de sterrenkundige vakken alleen practica kennen die bestaan uit modellen maken op de computer. Zelf waarnemen etc zou niet zovaak waarkomen en is ook geen practicum waarin je zelf iets verandert. Aangezien je een ster niet even helderder of zwakker kan maken, zal alles dus op de computer moeten. Dat vond ik erg jammer en verder zouden de eerste paar jaar gewoon een voortzetting van de basisnatuurkunde en wiskunde zijn, alleen dan op hoger niveau en hogere snelheid.
Als laatste vond ik erg bezwaarlijk dat er op het grote project in Noord Nederland met de supertelescoop, bijna geen werkgelegenheid in Nederland is voor Sterrenkundigen. Daarom zullen veel mensen die sterrenkunde hebben gedaan toch een baan vinden in de natuurkunde, omdat die juist heel nodig zijn.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 10:59
Kussentje
Kussentje is offline
Maar het buitenland vind ik weer een positief punt, ik wil graag naar het buitenaland, totaal geen zin om in nederland te werken!
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 11:29
GinnyPig
GinnyPig is offline
Met sterrenkunde (@ UvA) krijg je in je master de gelegenheid om in het buitenland waarnemingen te doen: Las Palmas, Hawaii, Chili zijn bijvoorbeeld plekken waar veel studenten heen gaan.

Verder ben ik het niet helemaal eens met wat Aristidis zegt. Ik doe zelf natuurkunde op de uva, en dat is de eerste drie jaar gecombineerd met sterrenkunde (afhankelijk van welke vakken je kiest). Bij mijn studie krijg je bijvoorbeeld in het 3e jaar de gelegenheid om met een eigen telescoop waarnemingen te doen, en deze data ook zelf te verwerken. In de master astrofysica (=sterrenkunde) gaat dit nog veel verder, o.a. door bij buitenlandse telescopen je eigen waarnemingen te doen.

Bovendien schiet de zin "voortzetting van basisnatuurkunde en wiskunde" wel erg tekort. Wat je krijgt is gewoon de belangrijkste natuurkunde en wiskunde, waar je echt niet zonder kan bij sterrenkunde. Het is bovendien niet te vergelijken met wat je op het VWO krijgt. Stof wordt zoveel uitgebreider, en grondiger behandeld dat je van een voortzetting echt niet meer kan spreken.

Maar 1 ding heb je wel gelijk: sterrenkunde is computerwerk. De waarnemingen die je maakt zijn vaak snel gemaakt, terwijl data-verwerking zo veel langer duurt. Veel programmeren, veel computeruren. Het moet je wel aanspreken. Ik zal eerlijk zijn, dat ik daardoor flink ben afgeknapt op sterrenkunde, en daarom verder met natuurkunde ben gegaan.
Oud 08-07-2005, 14:18
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Aristidis schreef op 08-07-2005 @ 11:42 :
Ik zat er ook heel lang aan te denken sterrenkunde te gaan studeren.
Uiteindelijk zal ik het waarschijnlijk niet gaan doen, om het feit dat de sterrenkundige vakken alleen practica kennen die bestaan uit modellen maken op de computer. Zelf waarnemen etc zou niet zovaak waarkomen en is ook geen practicum waarin je zelf iets verandert. Aangezien je een ster niet even helderder of zwakker kan maken, zal alles dus op de computer moeten. Dat vond ik erg jammer en verder zouden de eerste paar jaar gewoon een voortzetting van de basisnatuurkunde en wiskunde zijn, alleen dan op hoger niveau en hogere snelheid.
Als laatste vond ik erg bezwaarlijk dat er op het grote project in Noord Nederland met de supertelescoop, bijna geen werkgelegenheid in Nederland is voor Sterrenkundigen. Daarom zullen veel mensen die sterrenkunde hebben gedaan toch een baan vinden in de natuurkunde, omdat die juist heel nodig zijn.
En wat ga je nu doen?
Oud 08-07-2005, 21:09
Aristidis
Aristidis is offline
Citaat:
I love stars schreef op 08-07-2005 @ 15:18 :
En wat ga je nu doen?
Iets heel anders. Ziekten interreseerden mij ook heel erg én ik wilde dus praktischer bezig zijn dan achter de computer, dus vandaar dat ik voor biomedische wetenschappen heb gekozen.
Mocht dat nu super tegenvallen, kan ik alsnog sterrenkunde gaan doen, maar ik hoop het in de toekomst te kunnen combineren (astrobiologie, wetenschapsjournalistiek)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten