Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-06-2005, 10:40
Verwijderd
hee, ik ben van plan om voor mijn profielwerkstuk een hovercraft te maken, en het luchtkussen daarvan op te blazen met twee pc-fans (het is een luchtkussen van ca. 30 x 20 x 4 cm), is er ook iemand die weet of dit zou kunnen, of echt totaal zinloos is, want dat zou een hoop moeite schelen. alvast bedankt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-06-2005, 10:48
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Ik dacht dat je bedoelde opblazen van dingen door het voltage van een fan zo hoog te verhogen dat je een explosie krijgt.

Het zou toch moeten werken, maar zijn de fans + alles wat erbij komt niet veel te zwaar?En ze beschikken denk ik niet over genoeg kracht.
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 10:51
MaHo
Avatar van MaHo
MaHo is offline
Hij bedoelt denk ik gewoon "opblazen" in de vorm van "er lucht in stoppen"
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 10:57
phoxetis
Avatar van phoxetis
phoxetis is offline
2 PC fans zijn lang niet krachtig om dat zakie van de grond te krijgen vrees ik. Je zult vermoedelijk met flinke Papst fannetjes aan moeten komen. Wel een grappig idee overigens.
__________________
I never be late... I drive a V8 ...
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 10:58
Verwijderd
Ik denk niet dat een PC fan voldoende is (enigzins afhankelijk van wat het moet tillen).
Maar met een normale wc/badkamer ventilator kun je al een persoon optillen.
Het is overigens relatiefe simpel te bouwen
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 11:05
Verwijderd
PC-fans hebben relatief weinig airflow, tenzij je echt een 3000+ toeren 80 mm fan gebruikt. Dan schiet het nog wel op, aangezien de herrie hier niet van belang is.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 11:10
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Nou een 120 mm fan van degelijke kwailteit en die overvolten, zou misschien ook moeten kunnen werken.

Het is alleen met hoeveel volt krijg je genoeg airflow, en ook dat hij heel blijft.
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 11:11
Kurogane
Avatar van Kurogane
Kurogane is offline

zulke pc fans moet je gebruiken, je ziet ze ook bij die speelgoed hoovers.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 11:19
ice-dive
Avatar van ice-dive
ice-dive is offline
Moet je ff op casemod-gedoe op tweakers.net kijken, zal zo eens even linkje zoeken...

Hmm kan dat topic zo niet meer vinden, gewoon ff op forum van tweakers.net rondlopen als ik jou was ...
__________________
Een Nazi is een duitser, maar dan erger.

Laatst gewijzigd op 29-06-2005 om 11:24.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 11:20
Engadin
Avatar van Engadin
Engadin is offline
Bi ons op school heeft een techniek leraar een keer een stoel op een luchtkussen gebouwd (waar je ook op kunt zitten) en dan voortgeduwt worden. Om dat luchtkussen vol te gebruiken gebruikte hij een stofzuiger (mischien was het wel een alleszuiger).
__________________
Jongeren - Natuur: http://www.njn.nl
     Kom mee op zomerkamp: http://www.zomerkampen.njn.nl
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 12:07
]{ing
Avatar van ]{ing
]{ing is offline
Delta fans! FFB-60HP of 80HP met 6800 rpm, heb zelf deze fans gehad.. ze zijn wat zwaarder dan een Papst oid maar hebben dan ook zeker twee keer zoveel CFM. Ze klinken ook als straaljagers
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 13:35
Verwijderd
ik had ook nog ff aan mijn leraar gevraagd en die zij dat ik er dan iets van 100 nodig zou hebben ik ga nu waarschijnlijk een tafelventilator van 45 Watt gebruiken
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 14:04
Retinite
Avatar van Retinite
Retinite is offline
bij de universiteit twente hebben ze een hovercraft bouw camp, dus zou je ff kunnen zoeken op sumemr campus en een mail sturen ofzo of ze wat bruikbare info hebben misschien

ik heb die dingen gezien, zijn ong 50 cm lang, en hadden 2 ventilators (zo onem i kze maar ff) om ze van de grond te krijgen

probeer anders een erg sterk (niet alleen snel) elektromotortje te vinden en vervolgens die "propellor" er op te zetten, zo deden e het daar
en die dingen werkten zéér goed erg leuk om te zien,

btw, maak je hem bestuurbaar? 'draaibaar'?

iig veel succes
__________________
Sorry kindjes, maar IK ben niet te koop...
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 14:12
Koning
Avatar van Koning
Koning is offline
het kan, 2x80mm vriend van me heeft het gedaan
__________________
"Bring me my monocle. I want to look rich."
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 14:33
Verwijderd
Citaat:
Kurogane schreef op 29-06-2005 @ 12:11 :
[afbeelding]
zulke pc fans moet je gebruiken, je ziet ze ook bij die speelgoed hoovers.
Arctic he

Die zijn wel ernstig stoer, alleen jammer dat ze zo'n rottige vorm hebben
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 14:44
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
En ze verplaatsen ook niet zo heel veel lucht... als je daar iets mee wilt opblazen duurt het wel even

En die vorm ja... je kunt ze niet als intake gebruiken, da's wel minder.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 14:56
Verwijderd
Wat ik wel heel irritant vind aan Arctic is die stomme meting in 'Sone' in plaats van decibel. Dat maakt het niet te vergelijken met andere fans.

Ik heb zelf bijv. een Arctic ATI Silencer 1 op mijn 9700. Dat ding produceert volgens de opgave 0.5 sone en een 'standard 9700 cooler' produceert 2.8 sone. Nou, hij is nog luidruchtiger dan mijn standaard 9700 cooler

Ik heb het ding op 5V ipv. 12V moeten zetten om hem onhoorbaar te krijgen. Maar dan is hij dus ook echt onhoorbaar.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 15:01
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Mja idd... ik had ook zo'n ATI Silencer 1, maar mijn VGA Silencer Rev. 3 is echt veel en veel stiller, terwijl die volgens hun 0.3 SOne prodcueert en die Silencer 1 0.5 Sone. Maar hij ratelt en bromt, niet normaal. Ligt nu ergens in een kast weg te rotten.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 29-06-2005, 15:16
Verwijderd
Balen

Deze doet het nu al tijden prima, hij houdt de kaart ook heel koel, maar als je de zijwand eraf hebt werken die dingen ook veel beter
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 15:19
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Hoe laat je dat ding trouwens op 5V lopen? Zo'n Zalman Fanmate ertussen? Ik neem ten minste aan dat je videokaart gaat protesteren als er geen fan op de fan header wordt aangesloten...
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 16:41
Verwijderd
nog ff als een reactie op Retinite,, hij hoeft (godzijdank) niet bestuurbaar te zijn. we moeten alleen het hefvermogen enzo bepalen bij verschillende rpm's van de ventilator.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 16:43
twain4me
Avatar van twain4me
twain4me is offline
Citaat:
jrrt schreef op 29-06-2005 @ 17:41 :
nog ff als een reactie op Retinite,, hij hoeft (godzijdank) niet bestuurbaar te zijn. we moeten alleen het hefvermogen enzo bepalen bij verschillende rpm's van de ventilator.
bestuurbaar maken is makkelijker dan je denkt..
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 17:20
Verwijderd
Citaat:
M@rco schreef op 29-06-2005 @ 16:19 :
Hoe laat je dat ding trouwens op 5V lopen? Zo'n Zalman Fanmate ertussen? Ik neem ten minste aan dat je videokaart gaat protesteren als er geen fan op de fan header wordt aangesloten...
Fanmate zat bij mijn voeding, ja. Maar de videokaart draait prima, ook al staat er niets op de fanconnector aangesloten. Geen instabiliteit, geen foutmeldingen, niets gemerkt.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 19:13
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
@Nare en M@rco, nothing beats a VF700 op 5 volt.
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 30-06-2005, 04:38
SisterOfMercy
Avatar van SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Ik heb hier een zooitje Papst 4212H's, en daar komt ook veel lucht + klote herrie vanaf.

En als je een beetje discovery kijkt weet je waarom eerdere hovercrafts niet echt succesvol waren... Dat rubberen schort rondom is echt nodig, anders ontsnapt er veel te veel lucht, en krijg je geen luchtkussen. Ook kan-ie dan echt over obstakels, maar dat is van later belang.
Dus zorg dat je schort goed is, en dat er niet te veel lucht ontsnapt. Waar haal je de stroom vandaan, een externe stroombron, of iets dat mee moet?
__________________
give me a golden shower... give me a new thrill.. | barco is love | iheartkimwilde
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-06-2005, 12:33
Verwijderd
ik gebruik een externe stroombron ja, anders wordt ie al snel te zwaar
Met citaat reageren
Oud 30-06-2005, 12:58
Verwijderd
Citaat:
Jolt schreef op 29-06-2005 @ 20:13 :
@Nare en M@rco, nothing beats a VF700 op 5 volt.
Onhoorbaar = onhoorbaar. Daarom zette ik het ook in cursief.

En van die 30 euro die een VF700 kost, in vergelijking met de paar euro die een silencer kost, kun je een hoop leuke dingen doen
Met citaat reageren
Oud 01-07-2005, 02:08
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Je krijgt mooie airflow + beter koel prestatie's gewenst bij X8x0XT (PE), 6800 Ultra, 7800GTX, die dus onder load al gauw 80ºC worden.
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 01-07-2005, 10:44
phoxetis
Avatar van phoxetis
phoxetis is offline
Citaat:
Jolt schreef op 01-07-2005 @ 03:08 :
Je krijgt mooie airflow + beter koel prestatie's gewenst bij X8x0XT (PE), 6800 Ultra, 7800GTX, die dus onder load al gauw 80ºC worden.
wat heeft dat met een hovercraft te maken.......?
__________________
I never be late... I drive a V8 ...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:42.