Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-07-2005, 12:23
Verwijderd
mogelijk?
Advertentie
Oud 23-07-2005, 12:24
Verwijderd
ja
maar dat is niet legaal.
Oud 23-07-2005, 12:24
Verwijderd
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 23-07-2005 @ 13:24 :
ja
maar dat is niet legaal.
Oud 23-07-2005, 12:25
Verwijderd
dus ikmoet mijn diskman meeslepen never...
Oud 23-07-2005, 12:27
Verwijderd
Waarom denk je dat die beveiliging erop zit?
Oud 23-07-2005, 12:28
Verwijderd
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 23-07-2005 @ 13:27 :
Waarom denk je dat die beveiliging erop zit?
uhm staat er volgensmij ook op, en ik kan de cd niet op mp3 zetten want dan gaat tie kraken en vastlopen
Oud 23-07-2005, 12:30
Verwijderd
Tuurlijk staat die beveiliging erop en het weghalen van die beveiliging is illegaal.
Oud 23-07-2005, 12:32
Verwijderd
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 23-07-2005 @ 13:30 :
Tuurlijk staat die beveiliging erop en het weghalen van die beveiliging is illegaal.
Oud 23-07-2005, 12:35
Verwijderd
Citaat:
*MIJAM* schreef op 23-07-2005 @ 13:32 :
Het omzeilen van de kopieerbeveiliging is verboden volgens de auteurswet.
Oud 23-07-2005, 13:05
freyk
Avatar van freyk
freyk is offline

* zucht * Oh nee, daar gaan we weer met die warez-discussie


Maar als je al de eigenaar bent van de cd die je hebt gekocht, dan mag je toch wel die kopieerbeveiliging omzeilen zodat je hem al backup kan gebruiken?

In iedergeval:
gebruik aub google, *MIJAM*
Want we mogen jou niet helpen.

En voor de andere mensen die toch stiekem een oplossing willen posten: doe dat niet of stuur haar een pm.
Bij voorbaat dank.
__________________
"Typefouten zijn gratis" | "Daar is vast wel een knopje voor" | "Ik weet, want ik zoek" | Powered by Firefox, Chromium, Mac OS X, OpenSuse, and Google.
Oud 23-07-2005, 13:19
Verwijderd
Citaat:
freyk schreef op 23-07-2005 @ 14:05 :

* zucht * Oh nee, daar gaan we weer met die warez-discussie


Maar als je al de eigenaar bent van de cd die je hebt gekocht, dan mag je toch wel die kopieerbeveiliging omzeilen zodat je hem al backup kan gebruiken?
nee dat mag niet. Dat is explicitiet vermeldt.
Oud 23-07-2005, 13:22
Chaucus
Avatar van Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 23-07-2005 @ 14:19 :
nee dat mag niet. Dat is explicitiet vermeldt.
__________________
Ik blijf hopen, want hoop mag er altijd zijn
Oud 23-07-2005, 13:25
Verwijderd
Citaat:
Chaucus schreef op 23-07-2005 @ 14:22 :
shit ik d8 er nog aan
Oud 23-07-2005, 13:32
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Gewoon een ripper gebruiken die gebruik maakt van DAE (digital audio extraction), zoals bijvoorbeeld EAC. Is wel wat ingewikkeld voor de gemiddelde persoon, maar het werkt prima.

http://users.pandora.be/satcp/cd2mp3.htm
http://home.casema.nl/mogro/eac_inhoud.htm
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Oud 23-07-2005, 13:46
El Chupacabras
Avatar van El Chupacabras
El Chupacabras is offline
Citaat:
De antwoorden hieronder zijn generaliserend en van algemene aard. Er kunnen in specifieke gevallen uitzonderingen zijn op de hieronder uiteengezette algemene regels. Verder moet worden bedacht dat de antwoorden grotendeels zijn gebaseerd op een wetsvoorstel dat nog kan veranderen. Tot slot zijn de vragen beantwoord naar Nederlands recht. In andere landen kan de situatie anders zijn.



1) Mag ik van een DVD-film/Audio-CD die ik gekocht heb een kopie voor persoonlijk gebruik maken?



Ja. De wet stelt dat een auteursrechthebbende niet kan optreden tegen het maken van een privé-kopie van films of van muziek voor ‘eigen oefening, studie of gebruik’. Je betaalt er ook voor. Op onbespeelde CD’s en DVD’s wordt namelijk een heffing geheven, waarmee auteursrechthebbenden worden gecompenseerd voor het gemis aan inkomsten. De heffingen zijn als volgt:



- Audio-CD-r/rw: 0,42 € per uur

- Minidisc: 0,32 € per uur

- DVD-R/RW: 1,0 €

- DVD+R/RW: 0,50 €



Let wel, dat er heffing wordt geheven en dat er zo is betaald, betekent op zichzelf nog niet dat er mag worden gekopieerd. Privé-kopiëren mag alleen in gevallen waarin de wet het toestaat. Andersom is het niet zo dat de privé-kopie alleen niet onder het auteursrecht valt, als er een heffing is betaald. Zo kan een kopie op een harde schijf onder de uitzondering voor privé-kopiëren vallen, ook al wordt er op harde schijven vooralsnog geen heffing geïnd





2) Mag ik de kopieerbeveiliging van zo’n DVD-film of Audio-CD omzeilen om een kopie voor persoonlijk gebruik te maken?



Nee. Iedere omzeiling zonder toestemming van de rechthebbende is ongeoorloofd, dus ook het omzeilen voor rechtmatig gebruik, zoals voor het maken van een door de wet toegestane privé-kopie.



De rechthebbende moet in de toekomst misschien in sommige gevallen de middelen verstrekken om het maken van de privé-kopie mogelijk te maken. Of, hoe en wanneer zo’n verplichting wordt ingevoerd, is op dit moment onduidelijk. Maar de wet machtigt de Minister van Justitie wel alvast om zo’n verplichting te introduceren.





3) Mag ik van een computerspelletje dat ik gekocht heb een reservekopie maken?



Voor computerprogramma’s geldt een ander regime dan voor muziek en films. Van muziek en films mag een privé-kopie worden gemaakt, van software niet. Softwaremakers delen ook niet mee in de opbrengsten van de heffingen op onbespeelde CD’s en DVD’s.



Wel mag door de ‘rechtmatig gebruiker’ een zogenaamde ‘reservekopie’ van een computerprogramma worden gemaakt, mits deze kopie ‘noodzakelijk is voor het met het programma beoogde gebruik’, zo zegt de wet. Toen software nog op floppy’s werd verspreid, was iedereen het er over eens dat reservekopieën nodig waren, omdat floppy’s tamelijk kwetsbaar zijn. CD’s zijn echter wat duurzamer dan floppy’s, daarom vond een lagere rechter dat van CD’s waarop Sony Playstation spelletjes staan geen reserve kopieën hoeven – en dus mogen – worden gemaakt. Of andere rechters dat ook zullen vinden moet worden afgewacht.





4) Mag ik een kopieerbeveiliging omzeilen om een reservekopie van software te maken?



Het regime ten aanzien van de beveiliging van software verschilt van dat ten aanzien van de beveiliging van muziek en films dat bij vraag 2 is behandeld. Volgens de wet is alleen het verspreiden van cracks voor softwarebeveiliging verboden. Je kunt er een maximum gevangenisstraf van zes maanden of een maximum boete van € 11.250 voor krijgen. Daarnaast kan je ook aansprakelijk worden gesteld voor de schade door de rechthebbende.



Het gebruiken van cracks voor softwarebeveiliging – het omzeilen – wordt niet in de wet genoemd. In ieder geval is dat niet strafbaar. Toch is het denkbaar dat een rechter onder omstandigheden zal oordelen dat omzeilen onrechtmatig is, waardoor de rechthebbende een schadevergoeding kan eisen. Tot nog toe is dat echter niet gebeurd.





5) Mag ik van een geleende CD/DVD een privé-kopie maken en die gebruiken, of moet ik zelf over het origineel beschikken?



Dat hangt af van de inhoud van de CD of DVD. Als er een film of muziek op staat, mag je een privé-kopie maken. Je hoeft daarvoor geen origineel te bezitten. Het mag dus met een geleende CD of DVD.



Als er software op staat, is de situatie anders. Alleen de ‘rechtmatig gebruiker’ mag een reservekopie maken als dat nodig is voor het met dat programma beoogde gebruik. Zie het antwoord op vraag 3 voor meer informatie.





6) Welke straf kan ik verwachten wanneer ik word betrapt met een illegale kopie?



Het bezit van een illegale kopie is op zichzelf niet strafbaar. Maar als je kopieën in voorraad hebt om ze te verspreiden of als je er winst mee wilt maken, kan dat wel strafbaar zijn, evenals het maken van de kopie of het digitale gebruik ervan, d.w.z. het laden in het werkgeheugen. Daarnaast kan schadevergoeding worden geëist door de rechthebbende.



In Nederland worden particulieren zelden strafrechtelijk vervolgd voor auteursrechtinbreuken. Maar op het te koop aanbieden van illegale kopieën staat wel een gevangenisstraf van maximaal één jaar of een maximale geldboete van € 45.000. Commercieel opererende piraten worden wel geregeld opgepakt. Als je van piraterij je beroep maakt, kan de straf maximaal vier jaar of een geldboete van € 45.000 zijn.





7) Mag ik digitale producten die ik al in mijn bezit heb ook nogmaals van het internet downloaden van b.v bestandsuitwisselingnetwerken?



Als je download, maak je een privé-kopie op je harde schijf. Zoals bij vraag 5 is gezegd, maakt het daarvoor niet uit of je zelf al een origineel bezit. De Minister van Justitie meldt dat downloaden onder de uitzondering voor privé-kopiëren valt. Dat is volgens de Minister ook het geval, als de privé-kopie wordt gemaakt van een origineel dat illegaal (zonder toestemming van de rechthebbende) is openbaar gemaakt, bijvoorbeeld op internet of een peer-to-peer netwerk is gezet.



Voor de duidelijkheid, het zonder toestemming van de rechthebbende op een peer-to-peer netwerk aanbieden van bijvoorbeeld een muziekwerk levert zonder twijfel een auteursrechtinbreuk op. Met andere woorden: bij het downloaden een privé-kopie maken mag, maar een kopie via het netwerk beschikbaar stellen aan anderen (‘sharen’) mag niet.



Bij software is het anders. De rechtmatige gebruiker mag een reservekopie maken voor het met het programma beoogde gebruik. Zoals bij vraag 3 is gezegd, is het niet zeker of een reservekopie tegenwoordig nog nodig is. Als hij niet nodig is voor het gebruik van het computerprogramma, mag de kopie niet worden gemaakt, ook al bezit je een eerlijk gekocht exemplaar van het programma. Downloaden mag dan ook niet.





8) Mag je gebruik maken van een ‘no-CD-crack’ als je het origineel bezit? (Dus de software dusdanig modificeren dat je het spel vanaf de harde schijf kunt starten zonder gebruik van de CD b.v om zo de laad tijden te beperken)



Een ‘no-CD-crack’ omzeilt de op software aangebrachte beveiliging. Zoals bij vraag 4 is gezegd, valt omzeilen van softwarebeveiliging niet onder de wet.





9) Is het gebruik van emulatie software legaal? (Hierbij word dus de beveiliging niet gekraakt, alleen voor de gek gehouden)



Als het gebruik van emulatiesoftware ertoe leidt dat de beveiliging buiten werking wordt gesteld, is er sprake van omzeiling. Omzeilen van softwarebeveiliging is echter niet verboden (zie ook de antwoorden op de vragen 4 en 8).



Als je geen rechtmatige gebruiker bent van de software, kan het kraken van de beveiliging mogen, maar levert het gebruik van het programma wel een auteursrechtinbreuk op.





10) Is het legaal om MP3-bestanden te maken van een audio-CD voor gebruik op bijvoorbeeld een MP3-speler, en ook als ik daarbij een kopieerbeveiliging moet omzeilen?



Bij het converteren naar een ander format wordt een kopie gemaakt. Als dat gebeurt voor eigen oefening, studie of gebruik kan het een privé-kopie zijn in de zin van de wet (zie vraag 1). De Minister van Justitie heeft ook gezegd dat zowel de time-shift kopie (opnemen om later te bekijken/beluisteren) als de platform-shift kopie (converteren naar ander format) onder de uitzondering voor privé-kopiëren kan vallen.



Als een kopieerbeveiliging het in principe toegestane converteren verhindert, mag je die beveiliging toch niet omzeilen (zie vraag 2). Maar misschien moeten auteursrechthebbenden in de toekomst de middelen verschaffen om deze beveiliging ongedaan te maken.
Lees en huiver, stelletje tuig! Ik heb nu BREIN al aan de lijn!
__________________
- Ik weet hoe je moeder smaakt -
Oud 23-07-2005, 13:53
Rob
Avatar van Rob
Rob is offline
Degene die verkeerd bezig zijn, zijn de bedrijven die die beveilging erin gooien. Er zijn namelijk nog altijd mensen die een backup kopie maken om zo het origineel niet te beschadigen en die het niet kunnen omdat er zo'n beveiliging opzit. Maar die mogelijkheid hoort er wel te zijn.
Heh.
Oud 23-07-2005, 13:54
dragonstorm
Avatar van dragonstorm
dragonstorm is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 23-07-2005 @ 13:35 :
Het omzeilen van de kopieerbeveiliging is verboden volgens de auteurswet.
Helaas wel. IMHO is het kopieren van cd's naar een mp3 speler fair use, maar de wet is daar nogal vaag over.

Je hebt 2 'beste gokken':

a): gebruik een besturingssyteem dat softwarematige kopieerbeveiliging domweg niet ondersteund (zoals linux, dan 'breek' je het ook niet, namelijk) en kopieer het daarmee.
b): koop een niet-copy-controlled versie dan de cd Foo Fighters doen dit, bijvoorbeeld, voor 5 euro meer heb je 'in your honor' zonder kopieerbeveiliging, en met cd

IMHO is DRM van alle vormen complete onzin, je kunt bits niet onkopieerbaar maken, punt.
Oud 23-07-2005, 13:58
Verwijderd
Citaat:
El Chupacabras schreef op 23-07-2005 @ 14:46 :
Lees en huiver, stelletje tuig! Ik heb nu BREIN al aan de lijn!
Het brein promnoteam staat hier een paar meter naast me


Maar copieren mag inderdaad niet.

http://www.webwereld.nl/articles/36449
(Gaat wel over DVD's overigens)
Ads door Google
Oud 23-07-2005, 22:14
-SoloWolf-
Avatar van -SoloWolf-
-SoloWolf- is offline
Dan is microsoft nogal verkeerd bezig sinds je met WMP cd's en DVD's kan rippen naar MP3 formaat en beveiliging geen ruk uitmaakt...
__________________
|| Heaven won't let me in, Hell's afraid that I take over ||
[QUOTE=Ellesdee;26151717]hahaha, je bent wel lief <3[/QUOTE]
Oud 25-07-2005, 00:10
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Beetje grijs gebied, bovendien gaat dit toch niks worden.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Software & Hardware [Virus] Welk virus? Wat te doen?
Grimmetje
11 14-04-2005 21:52


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:39.