Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-08-2005, 13:46
snoopy
Avatar van snoopy
snoopy is offline
Ik weet niet zo goed hoe ik het moet noemen, maar hebben jullie ook huistaal? Daarmee bedoel ik dingen die jullie alleen bij jullie thuis zo noemen? Zo ja, vertel ook t verhaal erachter!

* mensenbesjes. Dit stamt van heel lang geleden. Ik liep elke dag met m'n vader langs een struik met van die oranje besjes eraan en die wilde ik dan opeten. M'n vader zei dan dat dat niet mocht omdat ze giftig waren. Toen kreeg ik op een gegeven moment rode bessen (aalbessen?) als toetje. Ik helemaal hysterisch (ik dacht dat m'n moeder me wilde vergiftigen ofzo ): "nee, die mag ik niet eten! Die zijn giftig!". Toen heeft m'n vader het uitgelegd: "nee, marjolijn, die oranje besjes zijn vogelbesjes. Dit zijn mensenbesjes.".
Nou ja, zo heten ze nu nog steeds

* bas Zo heet bij ons een badjas. Gewoon een samentrekking.

Er zijn er nog wel meer, maar daar kan ik niet opkomen.
__________________
Tsja
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-08-2005, 13:52
Verwijderd
'Zelfverzonnen woorden' niet, geloof ik, maar we gebruiken wel woorden waarvan anderen soms niet weten dat ze bestaan...zo bijvoorbeeld 'iebel'...dat woord gebruiken we gewoon zo lang als ik me kan herinneren. En zo zijn er nog wel meer woorden, maar die weet ik nu even niet.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 13:56
T!ne
Avatar van T!ne
T!ne is offline
een biebakske: een bed
__________________
Having again my favourite dream.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 13:59
Jochem12
Avatar van Jochem12
Jochem12 is offline
de albert heijn wordt bij ons de appie heijn genoemt meer niet
__________________
niks
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 14:01
snoopy
Avatar van snoopy
snoopy is offline
Citaat:
Jochem12 schreef op 07-08-2005 @ 14:59 :
de albert heijn wordt bij ons de appie heijn genoemt meer niet
haha die geldt volgens mij voor driekwart van de Nederlanders
__________________
Tsja
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 14:03
Moustache
Avatar van Moustache
Moustache is offline
Geen huistaal maar meer vriendengroep-taal: Pommen en Lamballen. Andere woorden voor chillen/niks doen
__________________
Guitarred and feathered
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 14:16
snoopy
Avatar van snoopy
snoopy is offline
Citaat:
Doavid schreef op 07-08-2005 @ 15:03 :
Geen huistaal maar meer vriendengroep-taal: Pommen en Lamballen. Andere woorden voor chillen/niks doen
maar hoe komen jullie daarop, dan?
__________________
Tsja
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 14:38
Verwijderd
Van die vitaminenpillen noemt mijn zusje altijd dummiepillen omdat ze die vond lijken op dummies, die snoepjes dus. Verder zou ik zo gauw niet weten wat voor woorden.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 14:45
JanDeVries
Avatar van JanDeVries
JanDeVries is offline
De afstandsbediening heet bij ons het plankje.
__________________
De huidarts vond het allemaal dermate logisch.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 14:46
T!ne
Avatar van T!ne
T!ne is offline
Citaat:
RabidRabbit schreef op 07-08-2005 @ 15:45 :
De afstandsbediening heet bij ons het plankje.
Bij ons het kaske.. Ma da zou denk ik ook nog wel bij andere Vlaamse gezinnen zo heten
__________________
Having again my favourite dream.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 14:51
Moustache
Avatar van Moustache
Moustache is offline
Citaat:
snoopy schreef op 07-08-2005 @ 15:16 :
maar hoe komen jullie daarop, dan?
Lamballen weet ik niet meer; maar Pommen komt van een vriend van mij die, toen hij een beetje ontwaakte uit een paddotrip, in het gras lag, in de zon, met een fijn muziekje op; en hij noemde die muziek ineens "pommuziek", en daaruit is pommen ontstaan
__________________
Guitarred and feathered
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 15:01
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Afstandsbediening was bij ons altijd "de macht".

Hij die de afstandsbedienig in bezit had, had de macht over de televisie en vooral welke zender er op stond.
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 15:07
Qamra
Avatar van Qamra
Qamra is offline
Dat hebben wij geloof ik niet...
__________________
|| Eigenlijk heel aardig || Don't be too open-minded, your brains might fall out! || ADT, 01-12-'05! || Generatiecrisis!
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 15:24
Shock
Avatar van Shock
Shock is offline
Ik ben overal creatief met taal, niet speciaal thuis.
__________________
Bier is niet voor vrouwen, olé olé olé © Adore | Ik praat alleen maar lief: Huppel, huppel, seks, huppel, huppel. Kut. | Ik ben een gruwel.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 15:27
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Olifant = paard.
Er lopen hier geregeld paarden voorbij en mijn vader zei vroeger altijd 'hé, daar loopt een olifant!' Mijn broer en ik hapten natuurlijk gelijk met 'neee, echt niet. dat is paard!' waaruit grote discussies volgenden tussen m'n broer en ik tegen m'n vader
Intussen is het gewoonte geworden dat als we een paard zien dat we dat een olifant noemen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 15:37
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
De afstandsbediening noemen we de a.b. of de zapstick.

Een "pindapeller" is een oude vent die tijdens het uitgaan alleen aan de bar staat (en bijvoorbeeld steeds pelpinda's eet)

1:3 (1 staat tot 3) betekent dronken
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 15:57
Myuki
Avatar van Myuki
Myuki is offline
Afstandsbediening = knoppedrukker
Prullebak = prukkebak
Spagetie = Spagetsie (ik vond t vies)
Maceroni = lekkeroni (mn zus vond t lekker)
__________________
To eu zèn
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 15:59
Muchacha
Avatar van Muchacha
Muchacha is offline
Citaat:
T!ne schreef op 07-08-2005 @ 15:46 :
Bij ons het kaske.. Ma da zou denk ik ook nog wel bij andere Vlaamse gezinnen zo heten
Ja, wij noemen het ook 'het kaske' maar er zijn ook Vlamingen die daarvan op kijken hoor. "Geef het kaske eens?" - "Het wat?"

Euhm, voor de rest. "Nest" is bed ("Kom eens uit je nest"), zelfde als "tram" ("Sandra ligt nog in haar tram"). Vraag me niet vanwaar het komt, het kan evengoed Antwerps zijn...

Ow ja, mijn jongste kat heet Kian en ik noem hem altijd "Baby", als in baby, klein kindje
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 07-08-2005, 16:31
PV
PV is offline
" 't kastje" is bij ons de politiescanner.
" 't kamertje" is het computerhok van m'n vader en broer.
de C1000 wordt door m'n vader nog consequent de Prijsslag genoemd, terwijl die winkel al zo'n 10 jaar niet meer bestaat (werd eerst A&P en later C1000).

verder weet ik zo snel niks
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 16:39
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Oh ja, nog één: een hamster is een kruimel.
Wij hadden vroeger een hamster die kruimel heette. Mijn nichtjes kregen toen ook een hamster en kwamen heel blij vertellen dat ze ook een kruimel hadden. Sindsdien is een hamster dus een kruimel.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 16:40
Crunchie
Avatar van Crunchie
Crunchie is offline
Citaat:
Roos schreef op 07-08-2005 @ 16:37 :
De afstandsbediening noemen we de a.b. of de zapstick.
Hier ook, maar dan meestal a.b. of zapper.

En we hebben een (reserve)sleutelbos met de drie belangrijkste sleutels die iedereen van het gezin kan gebruiken en die noemen we de drie-eenheid.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 16:45
snoopy
Avatar van snoopy
snoopy is offline
Citaat:
Crunchie schreef op 07-08-2005 @ 17:40 :
.

En we hebben een (reserve)sleutelbos met de drie belangrijkste sleutels die iedereen van het gezin kan gebruiken en die noemen we de drie-eenheid.
zou nog leuker zijn als jullie het de heilige drie-eenheid zouden noemen
__________________
Tsja
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 16:45
Verwijderd
Mijn moeder noemt de computer de monitor.

Een hond heet bij ons een schnappie.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 16:46
snoopy
Avatar van snoopy
snoopy is offline
Citaat:
Balance schreef op 07-08-2005 @ 17:39 :
Oh ja, nog één: een hamster is een kruimel.
Wij hadden vroeger een hamster die kruimel heette. Mijn nichtjes kregen toen ook een hamster en kwamen heel blij vertellen dat ze ook een kruimel hadden. Sindsdien is een hamster dus een kruimel.
dat soort dingen vind ik altijd zo schattig
__________________
Tsja
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 16:47
snoopy
Avatar van snoopy
snoopy is offline
sperziebonen heten bij ons sperziebenen.

Weet niet meer hoe t zo is gekomen
__________________
Tsja
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-08-2005, 16:52
Spoonie
Avatar van Spoonie
Spoonie is offline
toen ik en m'n zusje nog jong waren noemde we onze opa en oma nooit bij de achternaam, maar bij de straatnaam. Opa en oma koningsstraat of opa en oma kruisstraat . De x-box bij een vriend van me noemen we altijd 'de doos'. De honden noemen we blaffers of wolvies.
__________________
Het leven van een student bestaat uit vaak en vakkunding weekend vieren met soms een college tussendoor.......één twee, klik klik, go go ...ACTIE!!!!
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 16:54
Verwijderd
Citaat:
Spoonie schreef op 07-08-2005 @ 17:52 :
toen ik en m'n zusje nog jong waren noemde we onze opa en oma nooit bij de achternaam, maar bij de straatnaam. Opa en oma koningsstraat of opa en oma kruisstraat .
Ik noem mijn oma's (opa's zijn inmiddels allebei overleden) nog steeds naar de huisdieren die ze een jaar of twintig geleden hadden: oma Piet en oma Puck. En ik ken wel meer mensen die hun grootouders bv. naar de plaatsnaam noemden oid.

Zapper en nest gebruikten wij ook, maar ik zelf niet, want ik vind die niet leuk of wat dan ook.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 16:58
fractuur
fractuur is offline
Wij korten thuis nogal veel af, zo wordt de afstandsbediening altijd de afstands genoemd, en de computer wordt de compu. De namen van iedereen worden ook afgekort; toen mijn broertje ook bij 'mijn' AH (ook zoiets) kwam werken noemde ik hem altijd "er' ipv Ernst. Tot hilariteit van onze collega's.
Anyway, we hebben zo'n kast onder de trap waar de cv ketel staat, en die wordt bij ons altijd de warme kast genoemd. Of we er nou iets in opruimen, of laten drogen, het is altijd "iets in de warme kast leggen/drogen/etc". In de buurt noemt iedereen die kast weer anders. De glazenkast, de inloopkast, heel grappig.
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 17:00
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 07-08-2005 @ 17:54 :
Ik noem mijn oma's (opa's zijn inmiddels allebei overleden) nog steeds naar de huisdieren die ze een jaar of twintig geleden hadden: oma Piet en oma Puck. En ik ken wel meer mensen die hun grootouders bv. naar de plaatsnaam noemden oid.

Zapper en nest gebruikten wij ook, maar ik zelf niet, want ik vind die niet leuk of wat dan ook.
Ik had een oma Cake en Gewone oma (opa's waren nog eerder overleden), omdat we bij mijn moeders moeder veel vaker kwamen. Best lullig eigenlijk, we gebruikten het tot op de laatste dag ook in hun bijzijn namelijk.
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 17:11
Verwijderd
Citaat:
fractuur schreef op 07-08-2005 @ 18:00 :
Ik had een oma Cake en Gewone oma (opa's waren nog eerder overleden), omdat we bij mijn moeders moeder veel vaker kwamen. Best lullig eigenlijk, we gebruikten het tot op de laatste dag ook in hun bijzijn namelijk.
Voor mijn jongste zusje hadden we 'opa en oma Slaap' en 'opa en oma Niet-Slaap' verzonnen (bij de één bleven we vaak slapen, bij de ander nooit en ze bij de stad noemen was geen oplossing, omdat ze allebei in dezelfde stad woonden), omdat ze nooit kon onthouden wie nou opa en oma Piet en wie nou opa en oma Puck was.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 17:16
snoopy
Avatar van snoopy
snoopy is offline
haha Ik had een oma die geesje heette en die noemden wij oma Gees.
Toen vroeg een vriendinnetje vroeger een keer:

"Marjolijn, is opa Gees dood?"
__________________
Tsja
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 17:23
rare kwast
Avatar van rare kwast
rare kwast is offline
de afstandbediening is zapper (mn neefje zegt mag ik de a.b a.u.b)
en ah of appie (happie)
koolraap is planken (omdat t er op lijkt) of nep patatjes... (vroeger zeiden mn ouders we eten patat...ja niet )
__________________
Humor is een prachtige waterlelie die wortelt in het troebele water van verdriet.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 17:33
Verwijderd
Ow, en een kwamkwammer (voor een komkommer en ik snap hem nu pas, nu ik het op schrijf (al weet ik niet of ie zo bedoeld is, maar vast wel), al is dat ook geen woord wat ik we dagelijks gebruikten (en gebruiken doe ik het nu zelden meer).

En P-A-T-A-T (voor patat, dat spelden we dus, zodat m'n zusje niet kon verstaan als we vroegen 'eten we vanavond patat' oid (want dan 'moesten' we het eten)).
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 18:02
snoopy
Avatar van snoopy
snoopy is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 07-08-2005 @ 18:33 :
Ow, en een kwamkwammer (voor een komkommer en ik snap hem nu pas, nu ik het op schrijf (al weet ik niet of ie zo bedoeld is, maar vast wel), al is dat ook geen woord wat ik we dagelijks gebruikten (en gebruiken doe ik het nu zelden meer).
die is heel algemeen bekend, joh...
Tis officieel zelfs: kwamkwammersloeg (van komkommersla)
__________________
Tsja
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 18:15
Kid Morbid
Avatar van Kid Morbid
Kid Morbid is offline
Nou, wij praten nederlands met duits erdoorheen dus we hebben alleen maar rare zinnen en zo.
__________________
the plastics
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 18:22
Verwijderd
Wij noem(d)en onze oma's niet naar hun achternaam

De ene oma die woonde een hele tijd 'aan de overkant', gewoon de straat over en je was er.
Oma Overkant dus.

De andere oma had een hondje die heette Boemer, dus was het Oma Boemer
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 07-08-2005, 18:38
Verwijderd
Citaat:
snoopy schreef op 07-08-2005 @ 19:02 :
Tis officieel zelfs: kwamkwammersloeg (van komkommersla)
Daar heb ik echt nog nooit van gehoord.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 18:41
T!ne
Avatar van T!ne
T!ne is offline
Citaat:
Muchacha schreef op 07-08-2005 @ 16:59 :
Ja, wij noemen het ook 'het kaske' maar er zijn ook Vlamingen die daarvan op kijken hoor. "Geef het kaske eens?" - "Het wat?"

Euhm, voor de rest. "Nest" is bed ("Kom eens uit je nest"), zelfde als "tram" ("Sandra ligt nog in haar tram"). Vraag me niet vanwaar het komt, het kan evengoed Antwerps zijn...

Ow ja, mijn jongste kat heet Kian en ik noem hem altijd "Baby", als in baby, klein kindje
Nest dat kennen wij ook
__________________
Having again my favourite dream.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 18:43
T!ne
Avatar van T!ne
T!ne is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 07-08-2005 @ 17:54 :
En ik ken wel meer mensen die hun grootouders bv. naar de plaatsnaam noemden oid.

Wij bv. Naar de stadsnaam
__________________
Having again my favourite dream.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 18:45
Just_Mii_Wennii
Just_Mii_Wennii is offline
Afstandsbediening was bij ons altijd "de macht".

Hij die de afstandsbedienig in bezit had, had de macht over de televisie en vooral welke zender er op stond. ..

Hebben wij ook!
__________________
> Ik hou van Jou, Als jij van Mij Houdt! <
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 18:51
Verwijderd
mijn zus zei vroeger melettik tegen melk, en homber in plaats van honger, en mijn vader zegt dat nog steeds maar verder niemand meer dus ik weet niet of dat wel telt.

Oh en we hebben een wc-schrift, en dat is dus een schrift dat bij de wc ligt, en dat is niet echt een vreemd woord maar toch kennen veel mensen het niet want het is natuurlijk wel een onbekend ding.

Op kamers heb ik niet echt huiswoorden, geloof ik. Al hebben we daar óók een wc-schrift, maar dat is mijn schuld.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 19:01
snoopy
Avatar van snoopy
snoopy is offline
Citaat:
Sarah schreef op 07-08-2005 @ 19:51 :
Oh en we hebben een wc-schrift, en dat is dus een schrift dat bij de wc ligt, en dat is niet echt een vreemd woord maar toch kennen veel mensen het niet want het is natuurlijk wel een onbekend ding.

Op kamers heb ik niet echt huiswoorden, geloof ik. Al hebben we daar óók een wc-schrift, maar dat is mijn schuld.
waar dient dat wc-schrift dan voor?
__________________
Tsja
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 19:17
Verwijderd
om dingen in te schrijven als je op de wc zit
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 19:29
snoopy
Avatar van snoopy
snoopy is offline
Citaat:
Sarah schreef op 07-08-2005 @ 20:17 :
om dingen in te schrijven als je op de wc zit
n soort dagboekje tegen de verveling?
__________________
Tsja
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 19:30
Verwijderd
ja zoiets
en er worden gesprekken in gevoerd, tekeningetjes in gemaakt, vanalles
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 19:39
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
haha, dat lijkt me wel grappig
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 19:57
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Uitslikken is overgeven. Ik kon toen ik klein was geen overgeven zeggen en wist niet goed hoe het precies heette. Toen ik dus een keer overgegeven had riep ik naar mijn ouders dat ik had uitgeslikt. Die keken natuurlijk raar, maar het drong wel door Die is er dus in gebleven.

Verder noemde we sommige oma's naar de plaats waar ze woonden. (Ik had toen 2 oma's, 2 opa's en 2 overgrootoma's)

Gresbuizen is Macaroni. Komt van een van mijn opa's vandaan, maar hoe dat erin gekomen is weet ik niet meer. Alleen mijn moeder gebruikt het af en toe.

Ik weet er zo even niet meer. Er zijn er nog wel wat, maar kan er zo even niet opkomen.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 19:58
Bob de Beer
Avatar van Bob de Beer
Bob de Beer is offline
De oma die een hond had werd Oma Woef genoemd. De buurvrouw met een rollator, de rollatorbrigade. De melk wordt soms Mek genoemd. En de overburen die eigenlijk Cocky en Rob heten, heten bij ons thuis Peppie en Cocky, origineel.
__________________
Wilde gij mijne rolneger worden?
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 20:00
hi
hi is offline
dat is heel grappig
Met citaat reageren
Oud 07-08-2005, 20:02
fractuur
fractuur is offline
O, er bestaan bij ons ook zoveel mythes over buren.. Die worden maar in stand gehouden door allerlei grapjes. En ach, het is wel . Ik bedoel, als de achterbuurman zijn eigen kat doodrijdt op de oprit, en vervolgens vrolijk zwaaiend wegrijdt, mag je daar toch wel grapjes over maken?
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:56.