17-08-2005, 11:03 | |
Verwijderd
|
De grote P2P-programma's werken (nog) grotendeels met MP3, maar op Usenet lijkt de voorkeur langzamerhand meer uit te gaan naar 'alternatieve' formaten als Monkey's Audio (APE) en FLAC, die als belangrijkste kenmerk hebben allemaal volledig lossless algoritmes te gebruiken. Wat denken de dames en heren van S&M over deze praktijken? Is het al tijd om de hele mp3-collectie weg te flikkeren en alles lossless te rippen of zien we het nog even aan? Welke spelers vinden we fijn? Etcetera etcetera.
|
Advertentie | |
|
17-08-2005, 11:20 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
Wat ik ervan vind? Ik vind het zelf niet zo belangrijk om lossless audio te hebben. Op de nieuwsgroepen waar ik vooral soundtracks vandaan haal wordt wel vaak APE gepost, maar dat hoeft voor mij niet per se. Dit omdat ik het grootste gedeelte van die muziek toch op de computer luister en voor die toepassing voldoet goed encoded en high bitrate MP3 ook nog prima. Overigens download ik als het even kan wel de lossless versie als ik echt van plan ben een audio-cd ervan te maken. Ik rip zelf niet of nauwelijks, maar als ik het doe gebruik ik wel een lossless formaat, om de doodeenvoudige reden dat de nieuwsgroepen waar ik post voornamelijk APE gebruiken (m.n. alt.binaries.sounds.mp3.anime). Wat spelers betreft, ik gebruik gewoon de Monkey-plugin voor Winamp. |
17-08-2005, 19:16 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
18-08-2005, 15:10 | |
Tja, zelf nog steeds aan MP3 (LAME natuurlijk), omdat ik enerzijds al gigantisch veel muziek in dat formaat heb staan (gedownload, dus onmogelijk om die in Monkey Audio te zetten)(en ik heb liefst alles in één formaat met allemaal gelijkaardige tags enzo, dat ik met één programma alles op eenzelfde manier kan beheren en geen programma voor WMA en een voor OGG en een voor MP3 en dan nog een voor APE) en anderzijds omdat het gewoon wat veel ruimte inneemt (had een APE geen compressiefactor 2 ofzo, terwijl MP3 en dergelijke een compressiefactor 11 hebben bij 128kps; nu gebruik ik meestal 160 kbps of 192 kbps CBR (VBR en ABR geeft vaak nogal wat problemen met MP3-spelers)).
Voor het serieuze muziekwerk kun je volgens mij amper nog om foobar2000 heen. Basic wat betreft interface (hoewel hij ook vrij mooie skins aankan, natuurlijk geen schreeuwerige dingen als WinAmp/WMP en natuurlijk dat foobar weinig resources opvreet) maar daarnaast zeer uitgebreid (gigantisch veel ondersteuning voor allerhande muziekformaten als APE, FLAC, Matroska, ... (niet dat ik dat gebruik, hoor), gignatisch veel mogelijkheden om nabewerking op je geluid te laten uitvoeren, een vrij goede database, geheel naar je hand te zetten dvia ColumnsUI en een soort scripttaal waarmee je de tags van je muziek kunt verwerken). En voor mensen die het verschil tussen APE en MP3 nog niet goed begrijpen: net zoals met afbeeldingen: als je JPG gebruikt krijg je artefacten maar als je andere formaten gebruikt die lossless kunnnen opslaan dan zie je dat wel (TIFF, BMP, PSD, ...). Een voorbeeld hiervan bij JPG bijvoorbeeld is deze figuur waarbij je kunt merken dat de letters A en S niet egaal van kleur zijn terwijl dat wel de opzet van de maker geweest zal zijn. Op TFT-schermen is dat trouwens nog erger te merken door uit een iets andere hoek te kijken.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
|
18-08-2005, 19:50 | ||
Citaat:
Soms hangt het ook af van de bitrate die je gebruikt: op lage bitrates kan het ene beter klinken dan het ander en op hogere kan het andere dan weer beter klinken. Maar één manier om dat uit te vinden: testen. op verschillende fora doen ze geregeld dergelijke test (op GoT zie je ze bij audio soms langskomen), en er zullen vast nog wel sites zijn die dit doen.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
|
19-08-2005, 03:22 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
19-08-2005, 03:44 | ||
Citaat:
|
23-08-2005, 15:34 | ||
Citaat:
het grootste nadeel van lossless audio is dat a): het bestand is groter, dus de I/O druk die t oplevert is hoger b): de algoritmes zijn in t algemeen wat 'zwaarder', dus encoderen en decoderen duurt langer. |
|
|