Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-09-2005, 18:21
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Bestaat er een mailserver met een database in plaats van textfiles? En eentje die ook nog goed is en waar nooit mail kwijt raakt?

Ik heb het gevoel dat dat gemuts met tekstbestandjes niet zo handig is. Ik gebruik nu qmail en dat is echt vreselijk traag. Ik weet natuurlijk niet zeker of dat wel verandert met een database, maar zou het graag testen. Hij is vooral traag met de webclient, het binnenslurpen met (in mijn geval) Thunderbird is op zich geen probleem. Gebruik trouwens IMAP, geen POP3 oid.
Bij een grote emailbox krijg ik bij de webclient een error als ik deze probeer te openen. Niet altijd overigens, maar meestal wel. Dus moet ik alles in mapjes verdelen en dat vind ik niet zo liev.

Kent iemand een betere mailserver of een plugin oid waarmee wel een db gebruikt kan worden? Moet draaien onder linux, met IMAP overweg kunnen en maillists kunnen draaien.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-09-2005, 18:51
dragonstorm
Avatar van dragonstorm
dragonstorm is offline
mailserver? dan zou ik denken aan sendmail maar geen idee hoe dat te gebruiken...
Met citaat reageren
Oud 02-09-2005, 19:00
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Citaat:
dragonstorm schreef op 02-09-2005 @ 19:51 :
mailserver? dan zou ik denken aan sendmail maar geen idee hoe dat te gebruiken...
Sendmail maakt ook geen gebruik van databases.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 02-09-2005, 19:02
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Overigens gaat het mij om de opslag van mail in een database, niet om settings in op te slaan. Want dat bestaat wel en daar heb ik niks aan.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 02-09-2005, 19:19
dragonstorm
Avatar van dragonstorm
dragonstorm is offline
tsja...

ik moet eigenlijk denken aan de evolution dataserver (een programma).. maar of je daar iets aan hebt?
ben nog aan het zoeken
Met citaat reageren
Oud 02-09-2005, 22:56
Stijn
Avatar van Stijn
Stijn is offline
Citaat:
ekki schreef op 02-09-2005 @ 19:21 :
Bestaat er een mailserver met een database in plaats van textfiles? En eentje die ook nog goed is en waar nooit mail kwijt raakt?

Ik heb het gevoel dat dat gemuts met tekstbestandjes niet zo handig is. Ik gebruik nu qmail en dat is echt vreselijk traag. Ik weet natuurlijk niet zeker of dat wel verandert met een database, maar zou het graag testen. Hij is vooral traag met de webclient, het binnenslurpen met (in mijn geval) Thunderbird is op zich geen probleem. Gebruik trouwens IMAP, geen POP3 oid.
Bij een grote emailbox krijg ik bij de webclient een error als ik deze probeer te openen. Niet altijd overigens, maar meestal wel. Dus moet ik alles in mapjes verdelen en dat vind ik niet zo liev.

Kent iemand een betere mailserver of een plugin oid waarmee wel een db gebruikt kan worden? Moet draaien onder linux, met IMAP overweg kunnen en maillists kunnen draaien.
Postfix, Qmail, ...
__________________
Helpdesk: chat@scholieren.com | server: irc.scholieren.com | persoonlijk: stijntje@scholieren.com
Met citaat reageren
Oud 03-09-2005, 09:34
Verwijderd
Er is er een met database, maar daar ben ik uiteraard de naam even van vergeten


Zelf gebruik ik Qmail, geen problemen met traagheid ofzo hoor?
Met citaat reageren
Oud 04-09-2005, 00:48
Manuzhai
Avatar van Manuzhai
Manuzhai is offline
Volgens mij zijn er meerdere mailservers die met een database kunnen werken. Postfix kan het in ieder geval, en is ook populair.
__________________
Slechts beschikbaar via naamzoek/privebericht.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2005, 08:17
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Qmail heeft de mogelijkheid om accountinformatie in een SQL database op te slaan, maar de e-mail blijft nog altijd in platte bestanden staan. Waarschijnlijk, aangezien je met imap werkt, staan er veel mails in één map. Een bestandsysteem kan hier veel moeite mee hebben waardoor het traag wordt. Misschien dat jullie daar wat mee kunnen experimenteren? ReiserFS bijvoorbeeld proberen?

Als je echt de mail in een database wilt, is mij maar één stabiel product bekend: Microsoft Exchange. Maar daar zit je niet op te wachten denk ik.
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Oud 04-09-2005, 12:14
Pruttelpot
Avatar van Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Achjo, http://www.open-xchange.org/

Maargoed, mailservers met databases zijn er niet zoveel geloofik, dit voornamelijk omdat meerdere servertjes erbij moeten kunnen, pop, imap, smtp.

Als ik jou was zou ik gewoon voor sendmail of postfix gaan met een goed filesystem, zoals idd ReiserFS bv, wat eigenlijk een grote database is (waar denk je dat de inspiratie van WinFS vandaan komt?)

ReiserFS blijft momenteel een van de snelste filesystemen voor veel kleine calls.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2005, 21:43
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Citaat:
Unexplained schreef op 04-09-2005 @ 09:17 :
Qmail heeft de mogelijkheid om accountinformatie in een SQL database op te slaan, maar de e-mail blijft nog altijd in platte bestanden staan. Waarschijnlijk, aangezien je met imap werkt, staan er veel mails in één map. Een bestandsysteem kan hier veel moeite mee hebben waardoor het traag wordt. Misschien dat jullie daar wat mee kunnen experimenteren? ReiserFS bijvoorbeeld proberen?
Klopt, dat komt door IMAP, dat zijn grote tekstbestanden. Daarom werkt het ook zo traag.

En met Qmail kan je inderdaad de accountinformatie in een database opslaan, maar dat is nou juist voor ons niet boeiend, omdat dat het niet traag maakt.

Overigens hebben we al ReiserFS (is op dat bakkie in Amsterdam).

Citaat:
Als je echt de mail in een database wilt, is mij maar één stabiel product bekend: Microsoft Exchange. Maar daar zit je niet op te wachten denk ik.
Jaap zit nu op de website van microsoft (om te kijken of het echt klopt van die database), haha. Dat is echt lang geleden dat ie daar heeft gekeken, denk ik. Weet je zeker dat die ook mail in een database kan opslaan?

Wat raakt trouwens sneller 'corrupt': een tekstbestand of een database? Of maakt dat niet uit? Tekstbestanden van een paar GB vindt ie best lastig.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 04-09-2005, 21:50
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Citaat:
Pruttelpot schreef op 04-09-2005 @ 13:14 :
Achjo, http://www.open-xchange.org/

Maargoed, mailservers met databases zijn er niet zoveel geloofik, dit voornamelijk omdat meerdere servertjes erbij moeten kunnen, pop, imap, smtp.

Als ik jou was zou ik gewoon voor sendmail of postfix gaan met een goed filesystem, zoals idd ReiserFS bv, wat eigenlijk een grote database is (waar denk je dat de inspiratie van WinFS vandaan komt?)

ReiserFS blijft momenteel een van de snelste filesystemen voor veel kleine calls.
We hebben inderdaad ReiserFS. En ik snap je argument niet zo heel goed van die database? Je kunt toch drie verschillende pakketten hebben die met 1 db communiceren?

Ondersteunt open-xchange ook mail in de database? Ze ondersteunen wel iets met databases, maar kan niet precies vinden of alle mail ook in een db komt. We kijken nog ff verder.

Postfix kijken we ook naar.

Bedankt voor alle antwoorden tot nog toe iig.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 04-09-2005, 22:00
Verwijderd
Ik ging ervan uit dat je alleen de accountinformatie in de database wilt en niet ook de emails
Met citaat reageren
Oud 04-09-2005, 22:54
Pruttelpot
Avatar van Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Citaat:
ekki schreef op 04-09-2005 @ 22:50 :
We hebben inderdaad ReiserFS. En ik snap je argument niet zo heel goed van die database? Je kunt toch drie verschillende pakketten hebben die met 1 db communiceren?

Ondersteunt open-xchange ook mail in de database? Ze ondersteunen wel iets met databases, maar kan niet precies vinden of alle mail ook in een db komt. We kijken nog ff verder.

Postfix kijken we ook naar.

Bedankt voor alle antwoorden tot nog toe iig.

Overigens snap ik helemaal niet waarom je over wilt naar een database? Als je al reiserfs gebruikt en het als plain text zonder encryptie word opgeslagen werkt het in principe al als een database. Een layer toevoegen zal niet veel verschilmaken lijkt mij zo. Sterker nog, het lijkt mij dat het er alleen trager op word, waarom zou je 1 enorme database willen als het ook los kan?


Ps, even gezocht: www.dbmail.org
Dit is waar je naar opzoek bent volgens mij.
Citaat:
DBMail is made up of several components. A normal MTA (Postfix, SendMail, QMail, Exim) is used for accepting messages. The MTA hands the messages over to dbmail-smtp, using a pipe interface, or dbmail-lmtpd, using LMTP (Local Mail Transport Protocol). These programs take care of delivering the message into the database. Messages can be retreived from the database using dbmail-pop3d, using the POP3 protocol, and dbmail-imapd, using the IMAP4Rev1 protocol.

The whole email is stored in the database. That includes attachments. The DBMail programs do not have to touch the filesystem to retreive or insert emails. User information is also stored in the database, so users do not need an account on the machines DBMail is running on.
Overigens snap ik het nut alsnog niet, tuurlijk, is leuk als het in een sql databaseje komt, maar als er veel attachements binnenkomen en veel mailtjes dan heb ik toch liever elke keer een call naar het filesystem dan een huge database die in het geheugen/swap gepropt moet worden. Maargoed, ieder zn eigen ding he.

Wat voor setup hebben jullie nu wat jullie te traag vinden?

Laatst gewijzigd op 04-09-2005 om 23:03.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2005, 23:08
Pruttelpot
Avatar van Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Als ik je start post zo lees is het alleen de webmail die traag is?
Dt lijkt me toch echt alleen een probleem met je webmail hoor
Het zou bv kunnen dat je php instellingen zo staan dat ie niet veel geheugen mag gebruiken en als je een grote list mailtjes inlaad: poef, error.

ALs ik jou was zou ik dat eerst eens bekijken (en natuurlijk squirrelmail gaan gebruiken, of met de Horde frontend een wedmail iets bouwen. bHeb met Horde vorig jaar op de HVU een frontend als vervanger voor de standaard webmail gebouwd, heeft enkele dagen gedraaid als test met een paar duizend users en dat werkte geweldig (op een Sparcstation met 256mb geheugen op 220mhz )
Met citaat reageren
Oud 04-09-2005, 23:43
Pruttelpot
Avatar van Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Citaat:
ekki schreef op 04-09-2005 @ 22:43 :
Wat raakt trouwens sneller 'corrupt': een tekstbestand of een database? Of maakt dat niet uit? Tekstbestanden van een paar GB vindt ie best lastig.
Plain text raakt nooit corrupt, tenzij je een fout hebt in je filesystemj, maargoed, dan is je database net zo goed corrupt.

Een database kan altijd corrupt raken door verkeerde calls of een foute wegschrijving ofzo. Maar ook dat is niet zo veel voorkomend, kan natuurlijk gebeuren maar daar heb je backups voor en over het algemeen hersteld sql zichzelf wel. Tenzij je het echt goed upfuckt, maargoed, met een hamer is alles corrupt te krijgen natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2005, 16:26
LB06
LB06 is offline
Citaat:
Pruttelpot schreef op 05-09-2005 @ 00:43 :
Plain text raakt nooit corrupt, tenzij je een fout hebt in je filesystemj, maargoed, dan is je database net zo goed corrupt.

Een database kan altijd corrupt raken door verkeerde calls of een foute wegschrijving ofzo. Maar ook dat is niet zo veel voorkomend, kan natuurlijk gebeuren maar daar heb je backups voor en over het algemeen hersteld sql zichzelf wel. Tenzij je het echt goed upfuckt, maargoed, met een hamer is alles corrupt te krijgen natuurlijk.
Hebben de meeste databases (MySQL5, PostgreSQL, Oracle, DB2) niet iets als rollbacks en data integrity e.d.? Speciaal erop gericht om dataloss bij een crash te minimaliseren.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2005, 17:44
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
ekki schreef op 04-09-2005 @ 22:43 :
Jaap zit nu op de website van microsoft (om te kijken of het echt klopt van die database), haha. Dat is echt lang geleden dat ie daar heeft gekeken, denk ik. Weet je zeker dat die ook mail in een database kan opslaan?
Yes, dat weer ik redelijk zeker.

Citaat:
Wat raakt trouwens sneller 'corrupt': een tekstbestand of een database? Of maakt dat niet uit? Tekstbestanden van een paar GB vindt ie best lastig.
Bij qmail worden alle mails als individuele bestanden opgeslagen (Maildir formaat). Dat is niet erg foutgevoelig vanwege de spreiding. Je hebt ook het mbox formaat, daarbij wordt alles in één file opgeslagen. Dat is natuurlijk wel wat foutgevoeliger...
Denk dat het Maildir formaat het meest ongevoelig is voor corruptie.
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 05-09-2005, 20:38
Verwijderd
Voordeel van Exchange is dat je in je mail kan zoeken, met normale IMAP is dit niet mogelijk.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 16:23
Pruttelpot
Avatar van Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Citaat:
LB06 schreef op 05-09-2005 @ 17:26 :
Hebben de meeste databases (MySQL5, PostgreSQL, Oracle, DB2) niet iets als rollbacks en data integrity e.d.? Speciaal erop gericht om dataloss bij een crash te minimaliseren.
daarom staat/zeg ik ook; en over het algemeen hersteld sql zichzelf wel, had natuurlijk mysql of postgresql of wat voor db server dan ook moeten staan, maargoed.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 16:54
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
Pruttelpot schreef op 06-09-2005 @ 17:23 :
daarom staat/zeg ik ook; en over het algemeen hersteld sql zichzelf wel, had natuurlijk mysql of postgresql of wat voor db server dan ook moeten staan, maargoed.
Nouja, veel databases hebben toch nog wel problemen met zaken als volle harde schijven. Over het algemeen levert dat behoorlijke schade op. Hetzelfde met harde reboots of stroomuitval - dat levert vaak ook nog wat uurtjes werk op.
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 22:57
Pruttelpot
Avatar van Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Ja, volle schijven is inderdaad nog steeds een probleem maar dat valt te voorzien, heb het overigens ook nog niet mee gemaakt dat een reboot oid problemen veroorzaakt trouwens.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 09:47
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Citaat:
Pruttelpot schreef op 04-09-2005 @ 23:54 :
Overigens snap ik helemaal niet waarom je over wilt naar een database? Als je al reiserfs gebruikt en het als plain text zonder encryptie word opgeslagen werkt het in principe al als een database. Een layer toevoegen zal niet veel verschilmaken lijkt mij zo. Sterker nog, het lijkt mij dat het er alleen trager op word, waarom zou je 1 enorme database willen als het ook los kan?
Ik merk nu dat het ontzettend traag is in ieder geval en ik hoop dat dat met een database minder traag is. Maar ik wil dat gewoon testen. We hebben enorm grote textfiles en dat is heel traag. Ik wil weten of het met een database sneller is.

Citaat:
Ps, even gezocht: www.dbmail.org
Dit is waar je naar opzoek bent volgens mij.
Bedankt.

Citaat:
Overigens snap ik het nut alsnog niet, tuurlijk, is leuk als het in een sql databaseje komt, maar als er veel attachements binnenkomen en veel mailtjes dan heb ik toch liever elke keer een call naar het filesystem dan een huge database die in het geheugen/swap gepropt moet worden. Maargoed, ieder zn eigen ding he.
Ja, ik vraag me af of dat echt zo nadelig is? Ik heb natuurlijk nog nooit zo'n grote database gehad, maar alleen databeesjes voor websites (maximaal een paar mb ofzo?). Ik heb dus nooit ervaren hoe snel of langzaam een database is ofzo. Het is ook om uit te proberen.

Citaat:
Wat voor setup hebben jullie nu wat jullie te traag vinden?
Bedoel je de hardware? Dat moet ik ff navragen .
Iig gebruiken we qua software momenteel qmail met squirrelmail voor de webmail. Filesystem is reiserfs.

En vooral de webmail is traag. En niet alleen traag, maar ik kom niet eens in grote mailboxen. Als ik mail terug wil zoeken is dat een ramp. Dan moet ik dus een mailclient op m'n pc hebben en alle mail binnen slurpen. Beetje onhandig.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 09:49
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Citaat:
Pruttelpot schreef op 05-09-2005 @ 00:08 :
Als ik je start post zo lees is het alleen de webmail die traag is?
Dt lijkt me toch echt alleen een probleem met je webmail hoor
Het zou bv kunnen dat je php instellingen zo staan dat ie niet veel geheugen mag gebruiken en als je een grote list mailtjes inlaad: poef, error.

ALs ik jou was zou ik dat eerst eens bekijken (en natuurlijk squirrelmail gaan gebruiken, of met de Horde frontend een wedmail iets bouwen. bHeb met Horde vorig jaar op de HVU een frontend als vervanger voor de standaard webmail gebouwd, heeft enkele dagen gedraaid als test met een paar duizend users en dat werkte geweldig (op een Sparcstation met 256mb geheugen op 220mhz )
Maar het verschil is dat er verschillende users waren met allemaal kleine mailboxen en geen paar users met allemaal hele grote mailboxen. Het zijn die belachelijk grote tekstbestanden die het probleem zijn volgens mij.

Maar misschien moeten we maar eens goed de php instellingen doorspitten, ja.

En we gebruiken squirrelmail .
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 17:03
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Ohja: ik heb wel eens een testje gedaan met Qmail dat de berichten in een database zet. Je kunt namelijk in je .qmail file een pipe maken. Daar aangekoppeld had ik een scriptje dat het mailbericht in een SQL database insert. Weet niet wat de performance is en bovendien zul je zelf een mailclient moeten schrijven, maar het is een idee...
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-09-2005, 19:07
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Citaat:
Unexplained schreef op 07-09-2005 @ 18:03 :
Ohja: ik heb wel eens een testje gedaan met Qmail dat de berichten in een database zet. Je kunt namelijk in je .qmail file een pipe maken. Daar aangekoppeld had ik een scriptje dat het mailbericht in een SQL database insert. Weet niet wat de performance is en bovendien zul je zelf een mailclient moeten schrijven, maar het is een idee...
Dat was ook Jaaps idee inderdaad. Het erin zetten is niet zo veel werk, alleen het eruit halen is wat meer werk. Maar dat kunnen we proberen.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 21:58
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Ik werk nu met Exim. Deze heeft een mysql module (moet wel daarmee gecompileerd worden) en ik heb dus MySQL als backend. Heel handig.

Het opzetten is niet helemaal even makkelijk, maar voor FreeBSD ben ik bezig met een howto:
http://www.fluffles.net/tutorials/freebsd/mailserver

Deze is verre van af, ik weet niet of je er wat aan hebt. Het maakt ook uit omdat je geen FreeBSD gebruikt (neem ik aan). Maar de configfile en tabellen-structuur kan ik je wel mailen.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 22:01
Verwijderd
Citaat:
Unexplained schreef op 07-09-2005 @ 18:03 :
bovendien zul je zelf een mailclient moeten schrijven, maar het is een idee...
Waarom?
Ik neem aan dat je de output ook dmv SQL doet, want anders zou je een geheel eigen protocol oid moeten schrijven
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:32.