Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-10-2005, 12:24
Cait
Cait is offline
Misschien een rare vraag, maar hoe komt het eigenlijk dat er in Nederland speculaas op brood gegeten wordt? Verder zie je namelijk niet dat koekjes als broodbeleg kunnen dienen, ik vind het dan ook een beetje raar dat er voor speculaas een soort uitzondering wordt gemaakt.

Weet iemand hoe het zit?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-10-2005, 13:08
Elisabeth.
Elisabeth. is offline
hoi, ik heb geen idee hoe dat zit, en waarom enzo. Weet wel dat het lekker is =).
Oud 30-10-2005, 13:14
lingua
lingua is offline
Citaat:
SKAdillac schreef op 30-10-2005 @ 14:08 :
hoi, ik heb geen idee hoe dat zit, en waarom enzo. Weet wel dat het lekker is =).
Oud 30-10-2005, 15:10
remy476
remy476 is offline
Citaat:
SKAdillac schreef op 30-10-2005 @ 14:08 :
Oud 30-10-2005, 15:38
Verwijderd
In Nederland eten we ook hagelslag op brood, dat zie je verder ook vrijwel nergens (in andere landen is het meestal taartversiering). En zo zullen ze in andere landen vast ook dingen doen die wij hier niet doen. 'k vind dat niet zo raar. En ook in Nederland zijn er wel meer "één ding van een soort" die "iets anders dan de rest" doen.

Ik denk dat het een rol speelt wat er lekker smaakt...maria-kaakjes op brood lijkt me bv. niet zo heel bijzonder.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2005, 15:39
Bloem
Bloem is offline
Ik vind speculaas op brood helemaal niet lekker, speculaas moet je in warme chocolademelk dopen
Met citaat reageren
Oud 30-10-2005, 15:39
Iduna
Iduna is offline
Geen idee of er een reden aan vast zit. Niet iedereen doet het, is het streekgebonden?
Ik denk dat je ook best andere koekjes op brood kunt doen, gewoon om het uit te proberen, dan wel zoete koekjes.

Ik doe het zelden op brood, maar doop m in de melk.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2005, 07:52
Uice
Uice is offline
Ach, gewoontes. In Italië voeren ze boerenkool aan de kippen.

En waarom er voor speculaas een 'uitzondering' gemaakt wordt: omdat het gewoon lekkerder smaakt op brood dan andere koekjes.
Oud 31-10-2005, 11:25
JCG
JCG is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 30-10-2005 @ 16:38 :
In Nederland eten we ook hagelslag op brood, dat zie je verder ook vrijwel nergens (in andere landen is het meestal taartversiering). En zo zullen ze in andere landen vast ook dingen doen die wij hier niet doen. 'k vind dat niet zo raar. En ook in Nederland zijn er wel meer "één ding van een soort" die "iets anders dan de rest" doen.

Inderdaad, ook leuk een buitenlander drop geven , die gezichten die ze dan trekken, prachtig gewoon
Oud 31-10-2005, 12:08
Verwijderd
Ik denk omdat Nederlands sowieso best wel veel zoet op brood eten.
Waarom speculaas? Andere koekjes daar heb je vaak al een soort alternatief van wat al broodbeleg is in Nederland.
chocolade koekjes- dan kan je beter chocoladepasta of hageslag op je brood doen
Kokoskoeken- kokosbrood
Pindakoekje- pindakaas
iets met zoetige vullingkoeken - jam of vruchtenhagel

Je hebt dus al best wel veel zoet beleg. Alleen van speculaas kan ik niks bedenken wat erop lijkt. Mss dat het daardoor komt.

-ik bedenk me nu dat je toch van die schuddenbuikjes had; soort speculaas als broodbeleg; maar dan ook al echt in de vorm van broodbeleg?!-
Met citaat reageren
Oud 31-10-2005, 12:13
Yerli
Yerli is offline
Citaat:
MevrouwM schreef op 31-10-2005 @ 13:08 :
-ik bedenk me nu dat je toch van die schuddenbuikjes had; soort speculaas als broodbeleg; maar dan ook al echt in de vorm van broodbeleg?!-
Ja, dat was/ is echt broodbeleg. Maar volgens mij is een pak speculaaskoekjes goedkoper. Maar weet er verder ook niks vanaf want een geen speculaas op brood.
Oud 31-10-2005, 13:52
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Voor mij zijn speculaasjes niet echt koekjes maar juist broodbeleg. Uit dat oogpunt vind ik het ook niet raar dat je alleen speculaasjes op brood eet.
Oud 01-11-2005, 00:28
Jolt
Jolt is offline
nederland heeft geen eet cultuur
Oud 01-11-2005, 00:46
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Jolt schreef op 01-11-2005 @ 01:28 :
Jawel
Gewoon alles op een hoop gooien, jus eroverheen en flink prakken
Met citaat reageren
Oud 01-11-2005, 07:12
Cait
Cait is offline
Ja maar dit zijn allemaal verklaringen achteraf, zeg maar. Nu beschouwen sommigen het niet meer als koekje maar louter broodbeleg. (Maar het is natuurlijk nog wel koek.) Nu vinden we dat er niets is als hagelslag of kokosbrood dat op speculaas lijkt, waardoor speculaas het enige koekje is dat op brood mag. (Maar dan zouden al die andere soorten koekjes toch moeten zijn geprobeerd? En de boterachtige koken dan, sprits enzo?) Nu zeggen we dat andere koekjes helemaal niet lekker zouden smaken. En omdat er wel andere dingen zijn die als enige een soort vormen, is het niet raar.

Maar ik blijf het vreemd vinden. Andere koek op je brood wordt in feite niet geaccepteerd. Ik neem aan dat dat vroeger net zo was. Als er geen koek op je brood 'mocht', waarom dan opeens van een tussendoortje je maaltijd maken? Ik zie de link niet echt tussen brood en speculaas. En dat er in Nederland wel andere dingen zijn die 'apart' zijn en zo, betekent niet dat dit ook automatisch niet raar is. Gewoontes onstaan niet zomaar, zeker opvallende, dus ik geloof dat er ergens wel een verklaring moet zijn.

Ik ben trouwens niet geobsedeerd door speculaas of zoiets, ik probeer alleen een beetje bij te leren. Wat voor jullie al jaren doodgewoon en logisch is, is voor mij soms volstrekt onduidelijk. Zo ook met speculaas op brood.

Schuddebuikjes promoten zichzelf overigens als kleine speculaasjes met de vorm van een buik. Een aardig idee op zich, lekker strooien, maar zodra je gaat eten vallen ze er allemaal af.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2005, 10:41
Mara
Mara is offline
Speculaas is koek, geen broodbeleg. In mijn ogen dan.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2005, 14:29
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Citaat:
Jawel kroketten en frikandellen.

In ieder land doen ze wel iets aparts op brood. Kijk, wij eten ook niet elke dag een stokbrood net als de Fransen. Ieder land heeft iets 'eigen' met eten.
Oud 01-11-2005, 16:41
Dolores
Dolores is offline
Citaat:
MeelFriek schreef op 01-11-2005 @ 11:41 :
Speculaas is koek, geen broodbeleg. In mijn ogen dan.
Inderdaad.

En:
Citaat:
Bloem schreef op 30-10-2005 @ 16:39 :
Ik vind speculaas op brood helemaal niet lekker, speculaas moet je in warme chocolademelk dopen
Met citaat reageren
Oud 01-11-2005, 16:42
Ici-Paris_#
Ici-Paris_# is offline
Wie eet nou speculaas op brood dan? ik vind het koek en dat je hetalleen eet rond sinterklaastijd. En de rest van het jaar niet. Netals pepernoten.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2005, 17:20
Dolores
Dolores is offline
Citaat:
Ici-Paris_# schreef op 01-11-2005 @ 17:42 :
Wie eet nou speculaas op brood dan? ik vind het koek en dat je hetalleen eet rond sinterklaastijd. En de rest van het jaar niet. Netals pepernoten.
Dat ook ja. Mensen die in de zomer speculaas eten snap ik niet.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2005, 07:45
Verwijderd
Ik vind speculaas ook koek. En eet het ook alleen rond sinterklaas, maar doe het dan ook wel eens op brood. Niet omdat ik het als broodbeleg zie, maar gewoon omdat ik dat lekker vind.

Van mij mag je (= TS) het vreemd vinden. Iedereen vind wel eens dingen vreemd, dat lijkt me niet zo vreemd. Natuurlijk kun je alle verklaringen af doen met 'ja maar', maar dan vind je waarschijnlijk nooit een verklaring. Een verklaring kan zijn dat iemand het een keer geprobeerd heeft en het lekker vond en het vervolgens door vertelde, anderen het ook uitprobeerden en het ook lekker vonden. Lijkt me niet zo heel vreemd.

Schuddebuikjes moet je wel met boter op je brood eten, dan zal het met het eraf vallen toch wel meevallen? (En anders moet je er gewoon minder op doen, als je twee cm schuddebuikjes er op doet valt het er af, maar dat is met twee cm hagelslag ook het geval.)
Met citaat reageren
Oud 03-11-2005, 10:17
heleen1
heleen1 is offline
speculaas lijkt mij ook een soort koek. Maar dat doe ik ook altijd op mn brood (ontbijtkoek dus)
is echt heel lekker, en nu er speculaas is kan dat ook, als vervanger. Het kraakt gewoon leuker
Met citaat reageren
Oud 03-11-2005, 10:21
Verwijderd
Citaat:
heleen1 schreef op 03-11-2005 @ 11:17 :
speculaas lijkt mij ook een soort koek. Maar dat doe ik ook altijd op mn brood (ontbijtkoek dus)
Ontbijtkoek is idd min of meer hetzelfde. Nog een verklaring gevonden. En misschien heeft iemand daardoor wel speculaas uitgeprobeerd oid.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2005, 10:53
Konijn
Konijn is offline
Het is er trouwens ook gewoon als broodbeleg. Van die 'Schuddebuikjes': kleine speculaasbolletjes.
Oud 03-11-2005, 11:32
Verwijderd
Citaat:
Konijn schreef op 03-11-2005 @ 11:53 :
Het is er trouwens ook gewoon als broodbeleg. Van die 'Schuddebuikjes': kleine speculaasbolletjes.
Dat is er ook pas sinds een aantal jaar...zou dat niet een gevolg zijn van het speculaas op brood doen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-11-2005, 12:47
Konijn
Konijn is offline
Jep, dat leek mij ook. Ik bedoelde het ook op die manier, niet andersom .
Oud 03-11-2005, 15:30
Verwijderd
Citaat:
Cait schreef op 01-11-2005 @ 08:12 :
Ja maar dit zijn allemaal verklaringen achteraf, zeg maar. Nu beschouwen sommigen het niet meer als koekje maar louter broodbeleg. (Maar het is natuurlijk nog wel koek.) Nu vinden we dat er niets is als hagelslag of kokosbrood dat op speculaas lijkt, waardoor speculaas het enige koekje is dat op brood mag. (Maar dan zouden al die andere soorten koekjes toch moeten zijn geprobeerd? En de boterachtige koken dan, sprits enzo?) Nu zeggen we dat andere koekjes helemaal niet lekker zouden smaken. En omdat er wel andere dingen zijn die als enige een soort vormen, is het niet raar.

Maar ik blijf het vreemd vinden. Andere koek op je brood wordt in feite niet geaccepteerd. Ik neem aan dat dat vroeger net zo was. Als er geen koek op je brood 'mocht', waarom dan opeens van een tussendoortje je maaltijd maken? Ik zie de link niet echt tussen brood en speculaas. En dat er in Nederland wel andere dingen zijn die 'apart' zijn en zo, betekent niet dat dit ook automatisch niet raar is. Gewoontes onstaan niet zomaar, zeker opvallende, dus ik geloof dat er ergens wel een verklaring moet zijn.
Mss omdat speculaas een redelijk ouderwets koekje is? Toen der tijd zal je wel niet zoveel verschillende keuzes hebben gehad als nu.
Verder ken ik het gebruik dat mensen van die thee kaakjes op brood doen, maar dat zijn natuurlijk ookal ouderwetse koekjes.
Mss is vanuit speculaas wel het zoete op brood ontstaan.
En anders ga je toch eens het web af zoeken, er moet waarschijnlijk wel iets van te vinden zijn.

En start je eigen onderzoekje; eet alle soorten koekjes op brood, mss ontstaat er dan wel een nieuw fenomeen.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2005, 16:25
Vice
Vice is offline
Citaat:
Jij moet het weten met je opleiding.
Oud 03-11-2005, 17:50
Encrypted
Encrypted is offline
Citaat:
MTpower schreef op 01-11-2005 @ 01:46 :
Jawel
Gewoon alles op een hoop gooien, jus eroverheen en flink prakken
whaha, geniaal

Je hebt wel gelijk
Met citaat reageren
Oud 03-11-2005, 18:42
Balance
Balance is offline
Citaat:
Juice schreef op 31-10-2005 @ 08:52 :
En waarom er voor speculaas een 'uitzondering' gemaakt wordt: omdat het gewoon lekkerder smaakt op brood dan andere koekjes.
Stroopwafel op brood is anders ook erg lekker hoor
Oud 03-11-2005, 21:07
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
We hadden vroeger ook schuddebuikjes, dat was eigenlijk best lekker. Speculaas op brood is eigenlijk ook best lekker. Ja ik weet het, ik ben een rare snuiter
Oud 04-11-2005, 11:20
Verwijderd
Citaat:
cherry-springs schreef op 03-11-2005 @ 22:07 :
Speculaas op brood is eigenlijk ook best lekker. Ja ik weet het, ik ben een rare snuiter
Dat zou de meerderheid in dit topic dan zijn. Valt dus kennelijk wel mee.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 11:45
PrinsesLotte
PrinsesLotte is offline
Citaat:
Balance schreef op 03-11-2005 @ 19:42 :
Stroopwafel op brood is anders ook erg lekker hoor
Ik wou net zeggen, ik eet ook wel eens een stroopwafel op brood
Oud 04-11-2005, 14:15
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Het klinkt niet lekker, dus dat zal het dan ook wel niet zijn.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 16:16
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 04-11-2005 @ 12:20 :
Dat zou de meerderheid in dit topic dan zijn. Valt dus kennelijk wel mee.
maar is ben zowieso wel een rare snuiter (and proud of it)
Oud 04-11-2005, 22:18
Noínden
Noínden is offline
Koekjes op brood kunnen gewoon best.

Speculaasjes wel, en bastogne-koekjes werken ook heel goed
Oud 05-11-2005, 10:08
Verwijderd
Amerikanen doen soms chips op hun brood, ook best raar, toch? Als het lekker is, kan het. (Als het vies is kan het ook wel, maar dan ben je gewoon dom )
Met citaat reageren
Oud 05-11-2005, 10:21
Iduna
Iduna is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 05-11-2005 @ 11:08 :
Amerikanen doen soms chips op hun brood, ook best raar, toch? Als het lekker is, kan het. (Als het vies is kan het ook wel, maar dan ben je gewoon dom )
Eten zij brood? Ik heb dat ooit weleens geprobeerd, paprika chips op een wit broodje, best lekker.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2005, 18:09
***ailá***
***ailá*** is offline
gatverrrr....
chips op brood.

Maar laat ik maar nix zeggen, Surinamers doen alles op brood. Vis, groente... mijn ma at ooit een boterham met sperziebonen
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 12:16
Uice
Uice is offline
Citaat:
heleen1 schreef op 03-11-2005 @ 11:17 :
Ontbijtkoek op brood? Dat lijkt me niet zoiets als een pistoletje met een boterham erop.
Oud 06-11-2005, 12:18
Uice
Uice is offline
Citaat:
*Juliah* schreef op 05-11-2005 @ 11:21 :
Eten zij brood?
Van dat vieze kneedbare witte brood in felgekleurde papieren zakken. Je kunt zo'n heel brood samenpersen toen een deegbal zo groot als een tennisbal (dat is niet overdreven).
Oud 06-11-2005, 19:41
marrel
marrel is offline
Ik doe het alleen rond sinterklaas/kerst ooit, anders hebben we het niet in huis, maar het is gewoon lekker

vooral op krollen <3
Oud 07-11-2005, 00:00
AsianDF
AsianDF is offline
wtf
Oud 07-11-2005, 09:15
heleen1
heleen1 is offline
Citaat:
Juice schreef op 06-11-2005 @ 13:16 :
Ontbijtkoek op brood? Dat lijkt me niet zoiets als een pistoletje met een boterham erop.
nee, is echt heel lekker
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 10:43
Uice
Uice is offline
Citaat:
marrel schreef op 06-11-2005 @ 20:41 :
Ik doe het alleen rond sinterklaas/kerst ooit, anders hebben we het niet in huis, maar het is gewoon lekker

vooral op krollen <3
Wat zijn in godsnaam krollen?
Oud 08-11-2005, 15:33
Een Tweeling
Een Tweeling is offline
Citaat:
Juice schreef op 06-11-2005 @ 13:18 :
Van dat vieze kneedbare witte brood in felgekleurde papieren zakken. Je kunt zo'n heel brood samenpersen toen een deegbal zo groot als een tennisbal (dat is niet overdreven).
Ik weet niet waar jij je brood haalde, maar ik heb in Amerika doodgewoon bruin brood kunnen eten. En wit, en noem het allemaal maar op. Gewoon bij de Safeway.
Oud 08-11-2005, 16:51
Verwijderd
Citaat:
Juice schreef op 06-11-2005 @ 13:18 :
Mijn vriend is nu in de VS en kan gewoon bruin brood eten dat net zo smaakt als hier.

Ik doe trouwens ook wel eens vis op m'n brood... nu bijvoorbeeld Makreel in tomatensaus uit blik In Frankrijk hebben ze ook vis in heerlijke mosterdsaus, of pepersaus... maar die kan ik hier nergens vinden, jammer, zo lekker op brood...
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 17:10
Multilot
Multilot is offline
je moet het trouwens niet in je broodtrommel of broodzakje doen, brood met speculaas er al op. Dan wordt het speculaas slof en is het niet meer lekker. Vlak voordat je het opeet erop doen dus

We zullen het wel doen omdat het lekker is... Vroeger at ik idd ook vaak schuddebuikjes. Speculaasjes op brood doet me toch meer denken aan scoutingkampen. Daar aten we dat alleen maar... Ik vind het dan ook veel logischer om het in de zomer op brood te doen. In de winter vind ik het erg raar...
Oud 08-11-2005, 18:12
Cait
Cait is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 05-11-2005 @ 11:08 :
Ik weet niet hoor, maar ik ben Amerikaanse en ik heb nog nóóit gehoord van chips op je brood doen. Dat is me echt volkomen onbekend. (maar toen ik klein was doopte ik wel chips in mn warme chocolademelk. )
Overigens kun je in de VS wel gewoon normaal brood kopen, in het 'versgebakken' hoekje. Als je Bunny of Wonder brood haalt, dan krijg je inderdaad van die platte deegdingen.. en dat is natuurlijk niet te eten!

Bedankt allemaal trouwens voor het meedenken over waarom speculaas op brood gegeten wordt.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 22:05
marrel
marrel is offline
Citaat:
Juice schreef op 07-11-2005 @ 11:43 :
Wat zijn in godsnaam krollen?
Een soort gewone broodjes (je weet wel, puntjes of bolletjes ) En volgens mij zitten daar al iets van hele kleine stukjes speculaas in, of een ander soort kruiden. Het smaakt iig wer net wat anders en dat eten we altijd rond sinterklaas bij opa en oma <3
Reageren

Regels voor berichten