Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-10-2005, 19:54
Auryn
Auryn is offline
Hoi iedereen,

Al jaren wil ik viool leren spelen. Eindelijk heb ik tijd, een baantje en een betaalbare lerares gevonden.

Nu vroeg ik me af of iemand hier ervaring heeft met het huren of kopen van een viool.

Waar moet je bijvoorbeeld op letten als je een viool koopt ?
Hoeveel kost een goede beginners viool ongeveer?
Als je ervaring hebt met het huren ervan, waar heb je dat gedaan en was je er tevreden over? Hoeveel heb je ervoor betaald?

Alvast bedankt!

Laatst gewijzigd op 31-10-2005 om 20:34.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-10-2005, 21:08
Rieno
Rieno is offline
even serieus doen graag mensen
Met citaat reageren
Oud 31-10-2005, 21:10
Verwijderd
mijn reply van dat je voor 100 euro niet echt een goeie viool zult vinden was toch redelijk serieus
Met citaat reageren
Oud 31-10-2005, 21:13
Megalomaniace
Megalomaniace is offline
Als ik jou was zou ik eventueel als dat mogelijk is vragen aan je lerares om mee te gaan om er een te kopen, als je voor kopen zou opteren.
Vaak zijn chinese fabrieksviolen af te raden. En ja op de klank letten. Maar als ik jou was zou ik proberen iemand mee te nemen die er meer van af weet.
Oud 31-10-2005, 21:29
Verwijderd
Ga naar een goede vioolbouwer, vraag je docent naar namen van betrouwbare verkopers.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2005, 22:08
Briseïs
Briseïs is offline
Ik zou eerst eens kijken of je er bij je muziekschool niet een kunt lenen/huren, die dingen zijn best duur en misschien vind je het toch maar niets. Dan kun je daarna altijd nog kijken, en heb je er zelf ookw at meer ervaring mee.
Oud 31-10-2005, 23:34
Auryn
Auryn is offline
Bedankt
Ik denk dat ik mijn lerares inderdaad maar vraag om me ermee te helpen. Maar toch, ervaringen zijn altijd welkom.

@ EZBlade: Ik had ook geen idee, ik noemde maar wat. Iemand die ik ken had er een voor 100 euro gekocht die wel oke was volgens hem. Maar dat is inderdaad erg weinig geld voor een viool.
Oud 01-11-2005, 10:25
0123456789
0123456789 is offline
Citaat:
Auryn schreef op 01-11-2005 @ 00:34 :
Bedankt
Ik denk dat ik mijn lerares inderdaad maar vraag om me ermee te helpen. Maar toch, ervaringen zijn altijd welkom.

@ EZBlade: Ik had ook geen idee, ik noemde maar wat. Iemand die ik ken had er een voor 100 euro gekocht die wel oke was volgens hem. Maar dat is inderdaad erg weinig geld voor een viool.
Ik heb er ook 1 van +- 100 euro, goed ding, en al helemaal als je er nog niets van bakt. Je moet bedenken dat je niet gelijk 2300 voor een special made van 1 van de beste bouwers van Nederland moet hebben. Veel muziekzaken hebben trouwens goede 2e handsjes staan, daar kan je ook naar kijken. (geen feedback ed. overigens)
Met citaat reageren
Oud 01-11-2005, 19:19
Ibishh
Ibishh is offline
Dit zal misschien een beetje vaag klinken, maar als je van plan bent een hele viool te huren (Dat lijkt mij wel, ik denk niet dat je op jouw leeftijd nog op een kwartviool speelt. ) - dan raad ik je aan om het niet te doen, maar er een te kopen. Kijk, er zijn een paar manieren waarop de huur van je viool kan verlopen:

- Je vind viool spelen maar niks, en brengt hem zsm mogelijk weer terug.
- Je vind viool spelen heel erg leuk om te doen, maar vind de viool niet zo prettig spelen.
- Je vind viool spelen fantastisch, en vind je gehuurde viool ook
geweldig.

In dit laatste geval bouw je toch een soort van band op met je viool en is het doodzonde als je hem weer terug moet brengen - Je kan hem natuurlijk ook je hele leven huren maar dan kom je hoog uit qua kosten. Je moet het helemaal zelf weten, maar ik zou in jou geval toch een viool kopen. Ze hoeven helemaal niet duur te zijn - je kan gemakkelijk een goedkope, goede viool in de Benelux vinden. Als je het hier niet mee eens bent en liever een viool huurt, dan raad ik je aan om naar Mattelski in Amsterdam te gaan. Hij staat niet bekend om zijn goede humeur, maar zeker wel om zijn goede violen!
Oud 01-11-2005, 22:59
Auryn
Auryn is offline
Citaat:
Ibishh schreef op 01-11-2005 @ 20:19 :
Dit zal misschien een beetje vaag klinken, maar als je van plan bent een hele viool te huren (Dat lijkt mij wel, ik denk niet dat je op jouw leeftijd nog op een kwartviool speelt. ) - dan raad ik je aan om het niet te doen, maar er een te kopen. Kijk, er zijn een paar manieren waarop de huur van je viool kan verlopen:

- Je vind viool spelen maar niks, en brengt hem zsm mogelijk weer terug.
- Je vind viool spelen heel erg leuk om te doen, maar vind de viool niet zo prettig spelen.
- Je vind viool spelen fantastisch, en vind je gehuurde viool ook
geweldig.

In dit laatste geval bouw je toch een soort van band op met je viool en is het doodzonde als je hem weer terug moet brengen - Je kan hem natuurlijk ook je hele leven huren maar dan kom je hoog uit qua kosten. Je moet het helemaal zelf weten, maar ik zou in jou geval toch een viool kopen. Ze hoeven helemaal niet duur te zijn - je kan gemakkelijk een goedkope, goede viool in de Benelux vinden. Als je het hier niet mee eens bent en liever een viool huurt, dan raad ik je aan om naar Mattelski in Amsterdam te gaan. Hij staat niet bekend om zijn goede humeur, maar zeker wel om zijn goede violen!
Hartstikke bedankt! Ervaring toevallig? Dat is inderdaad wel een heel goed punt. Ik denk ook dat je inderdaad gelijk hebt en dat je er beter een kunt kopen. Ik woon in Amsterdam, weet jij (of iemand anders) toevallig ook een goede winkel in Amsterdam of omstreken waar ze je goed kunnen helpen?

Mijn lerares zegt dat ik gewoon naar een muziekwinkel moet gaan ofzo.
Oud 02-11-2005, 08:06
Verwijderd
Citaat:
Auryn schreef op 01-11-2005 @ 23:59 :
Hartstikke bedankt! Ervaring toevallig? Dat is inderdaad wel een heel goed punt. Ik denk ook dat je inderdaad gelijk hebt en dat je er beter een kunt kopen. Ik woon in Amsterdam, weet jij (of iemand anders) toevallig ook een goede winkel in Amsterdam of omstreken waar ze je goed kunnen helpen?

Mijn lerares zegt dat ik gewoon naar een muziekwinkel moet gaan ofzo.
ehmmm 'gewoon een muziekwinkel' daar hebben ze vaak niet echt goede instrumenten ( misschien wel van 100 euro ).

Mattelski, of Max Muller, ( in de Paulus Potter (of heet dat daar weer anders ) zijn wel de betere opties
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 15:03
Auryn
Auryn is offline
Citaat:
Louis Armstrong schreef op 02-11-2005 @ 09:06 :
ehmmm 'gewoon een muziekwinkel' daar hebben ze vaak niet echt goede instrumenten ( misschien wel van 100 euro ).

Mattelski, of Max Muller, ( in de Paulus Potter (of heet dat daar weer anders ) zijn wel de betere opties
Bedankt! Wat zijn kenmerken waar je op moet letten bij het kopen van een viool? Er is zoveel te vinden, maar hoe weet ik of iets goed is?

Ibish zei dat chinese violen vaak af te raden zijn. Ik vond bijvoorbeeld een site waar ze violen verkopen. Daar zijn de violen wel in Azie gemaakt maar niet in China. Het ziet er wel goed uit, maarja hoe weet ik dat.
Oud 02-11-2005, 17:01
Ibishh
Ibishh is offline
Inderdaad, Mattelski of Mat Muller zijn de beste vioolwinkels in Amsterdam - alhoewel het wel prijzig is. Ikzelf ben mijn viool toevallig tegen gekomen in een tweedehands zaak in de Jordaan, was niet erg duur, speelde geweldig en bleek ook van goede kwaliteit te zijn! Ik ga wel altijd naar Mattelski en Mat Muller voor spullen voor de onderhoud van mijn viool. (Ja, ik heb ervaring, speel het al sinds mijn vierde .)

En ik heb helemaal niet gezegd dat Chineze violen af te raden zijn, dat zei een ander lid. ;] Maar goed, je moet Chineze violen niet gaan generaliseren natuurlijk - Er zitten geweldige tussen, maar die zijn ook weer erg prijzig. Als ze uit China komen moet je wel opletten dat ze niet uit een massa productie komen. (Denk: fabriek waar ze zoveel mogelijk violen per dag produceren.) Ikzelf zou op zoek gaan naar een viool uit Oost-Europa, Rusland en zo. De violen daar staan bekend om hun goede kwaliteit. Maar let niet zo veel op de afkomst, er zijn ook goede vioolbouwers in Engeland en in Duitsland. Als de viool van goede kwaliteit is, en je denkt: "Dit is hem.", dan zou ik hem halen en er niet van afzien omdat hij toevallig in een grote fabriek in China is gemaakt, dat is onzin.

Ik denk dat je je viool ook beter niet via internet moet bestellen - Het is beter als je er zelf achter aan gaat, en de viool in levende lijve ziet. Geeft een beter beeld; heel vaak zijn die plaatjes van de violen anders dan ze in het echt zijn. Het zou ook voordeliger zijn als je hem even kon proberen en kon kijken of de ondersteuning van je kin prettig is en zo. (Alhoewel je dat later nog kan aanpassen, maar toch.)
Oud 02-11-2005, 18:01
Auryn
Auryn is offline
Citaat:
Ibishh schreef op 02-11-2005 @ 18:01 :
Inderdaad, Mattelski of Mat Muller zijn de beste vioolwinkels in Amsterdam - alhoewel het wel prijzig is. Ikzelf ben mijn viool toevallig tegen gekomen in een tweedehands zaak in de Jordaan, was niet erg duur, speelde geweldig en bleek ook van goede kwaliteit te zijn! Ik ga wel altijd naar Mattelski en Mat Muller voor spullen voor de onderhoud van mijn viool. (Ja, ik heb ervaring, speel het al sinds mijn vierde .)
Mattelski en Mat Muller.. ik kan ze op internet geen van beide vinden. Kun je me misschien vertellen waar die zitten...?

Citaat:
En ik heb helemaal niet gezegd dat Chineze violen af te raden zijn, dat zei een ander lid. ;]
Sorry!
Oud 02-11-2005, 20:48
Ibishh
Ibishh is offline
Mat Müller zit ergens in de Paulus Potter straat - En volgens mij zit Mattelski ergens in noord. Ik raad je aan om even in de Gouden Gids te kijken voor garantie, want uit mijn hoofd weet ik het niet zeker. Veel succes ermee.

En, het is je vergeven! ;]
Oud 02-11-2005, 22:12
Verwijderd
Tja, waar je op moet letten. Eigenlijk op heel veel dingen. Van mijn vioolbouwer/verhuurder heb ik eens een boekje gekregen, als je geïnteresseerd bent zal ik de titel even voor je opzoeken, de adviesprijs is ongeveer tien euro. In dat boekje staat alles over waar je op moet letten bij het kopen van een viool. Veel dingen kan iedereen leren, maar sommige, heel belangrijke tips zijn niet geschikt voor beginners. Er worden bijvoorbeeld specifieke tips gegeven over luisteren naar de klank, hoe die je bevalt, en het kiezen van een stok. Daar is enige techniek voor nodig.

Het is het beste om gewoon langs een vioolbouwer te gaan die je niet zal oplichten maar wél naast goede, handgemaakte violen goedkope fabrieksviolen aanbiedt voor lage prijzen. Ik zie dat je in Amsterdam woont, dus misschien is Michael van Berkum, bij wie veel van mijn kennisen en ook ikzelf hun viool hebben gekocht, voor jou iets te ver weg, hij heeft namelijk zijn zaak in Zutphen... Maar in de omgeving van Amsterdam zijn ook goede vioolbouwers te vinden, waarschijnlijk zelfs veel meer dan in het oosten en het noorden van het land.

Vraag je docent.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2005, 15:01
Soulwing
Soulwing is offline
oja. dit wou ik ff zeggen
viool spelen is tofff
ik deed het 8 jaar
Oud 03-11-2005, 15:21
0123456789
0123456789 is offline
Citaat:
Soulwing schreef op 03-11-2005 @ 16:01 :
oja. dit wou ik ff zeggen
viool spelen is tofff
ik deed het 8 jaar
oja. dit wou ik ff vragen
Als je het zo tof vind waarom stop je dan?
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 12:59
Auryn
Auryn is offline
Citaat:
wardt schreef op 03-11-2005 @ 16:21 :
lol . En inderdaad, het lijkt me na 8 jaar juist leuk als je heel goed bent, om het verder te leren...

@perseus: Bedankt Dat boekje lijkt me voor een beginner niet heel erg verrijkend maar wel goed om te weten dat zoiets bestaat, mocht ik ooit..

Ik had inderdaad van Michael van Berkum gehoord al, maar het is inderdaad een beetje ver. Ik hoop komende week ergens tijd te hebben, dan ga ik maar eens bij die Mattelski kijken.
Oud 04-11-2005, 15:40
Soulwing
Soulwing is offline
Citaat:
wardt schreef op 03-11-2005 @ 16:21 :
Nou, omdat het wel heel leuk is, maar mn motivatie was na die 8 jaar toch wel weggezakt, en ik wou meer richting bandjes etc. je snapt het wel. en iets met zingen combineren. dus ja toen koos ik de gitaar.
Maar ik speel nog steeds viool zelf thuis zegmaare erbij
zo onlogisch is het toch niet?

Oja en @ Auryn, als je echt goed wil beginnen en alles van basisaf wil leren (wat toch wel moet sowiezo denk ik, anders kom je niet ver, omdat je toch bepaalde dingen niet kan) moet je eens kijken naar :
-Applebaum boeken (verschillende kleuren, begin bij Groen -> daarna rood, paars. etc.)
- Methode van de 21 eeuw, Is iets leuker voor jongere kindern, met cd enzo. maar klink wel meteen iets leuker. enjoy!

Laatst gewijzigd op 04-11-2005 om 15:43.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 16:12
0123456789
0123456789 is offline
Citaat:
Soulwing schreef op 04-11-2005 @ 16:40 :
Nou, omdat het wel heel leuk is, maar mn motivatie was na die 8 jaar toch wel weggezakt, en ik wou meer richting bandjes etc. je snapt het wel. en iets met zingen combineren. dus ja toen koos ik de gitaar.
Maar ik speel nog steeds viool zelf thuis zegmaare erbij
zo onlogisch is het toch niet?
Euh, sinds wanneer is het zo dat je als violist niet in een band kan spelen dan?

En praktisch gezien ben je dus niet gestopt, aangezien je het thuis nog doet.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 16:58
Soulwing
Soulwing is offline
Citaat:
wardt schreef op 04-11-2005 @ 17:12 :
Euh, sinds wanneer is het zo dat je als violist niet in een band kan spelen dan?

En praktisch gezien ben je dus niet gestopt, aangezien je het thuis nog doet.
HJa nou kan wel
He, niet zo vervelend , ik wou gewoon ff wat anders, vond dat ik naar mijn mening, en voor mijn doen al lang genoeg hetzelfde gedaan had
Oud 04-11-2005, 17:38
Ibishh
Ibishh is offline
Citaat:
Auryn schreef op 04-11-2005 @ 13:59 :
lol . En inderdaad, het lijkt me na 8 jaar juist leuk als je heel goed bent, om het verder te leren...
Nou, dat verschilt maar net per persoon, hoor. Na negen jaar spelen had ik er geen zin meer in, en ben ik gestopt met les en alle orkesten waar ik in zat en zo, maar na een half jaar kreeg ik toch weer spijt en had ik geen zin om het te verleren, en ben ik maar terug gegaan naar les. Maar ik begrijp best wel van Soulwing dat ze gestopt is na zo'n lange tijd, had hetzelfde kunnen doen.
Oud 04-11-2005, 17:47
0123456789
0123456789 is offline
Citaat:
Soulwing schreef op 04-11-2005 @ 17:58 :
HJa nou kan wel
He, niet zo vervelend , ik wou gewoon ff wat anders, vond dat ik naar mijn mening, en voor mijn doen al lang genoeg hetzelfde gedaan had
Snap het nou, jouw pestbaarheidsgraad ligt gewoon hardstikke hoog!
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 17:57
Soulwing
Soulwing is offline
Citaat:
wardt schreef op 04-11-2005 @ 18:47 :
Snap het nou, jouw pestbaarheidsgraad ligt gewoon hardstikke hoog!
nounounou, you don't even know me
Oud 04-11-2005, 17:58
Soulwing
Soulwing is offline
haha ja daarom is de er toch ook, ik ben niet aangebrand of watdanook
Oud 04-11-2005, 22:46
Verwijderd
Na acht jaar stoppen met viool spelen om gitaar te leren spelen omdat je in een bandje wilt.

Kom op zeg.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 22:50
botulismf
botulismf is offline
Is daar iets mis mee?
Oud 05-11-2005, 01:18
0123456789
0123456789 is offline
Hier moet een nieuw topic voor komen.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2005, 08:46
Ibishh
Ibishh is offline
Whaha, hoezo het onderwerp van dit topic gaat ineens ergens anders over.
Oud 05-11-2005, 16:36
Soulwing
Soulwing is offline
Citaat:
perseus schreef op 04-11-2005 @ 23:46 :
Na acht jaar stoppen met viool spelen om gitaar te leren spelen omdat je in een bandje wilt.

Kom op zeg.
Em, nee
niet per se daarom
ik was er gewoon op uitgekeken
dus TOEN ging ik kijken welk instrument kan ik kiezen, is er nog iets wat ik wil leren?
Dus toen koos ik gitaar
het is niet zo dat ik gestopt ben (ben ik trouwens niet eens helemaal als je goed gelezen had) met viool, en daarna pas ben gaan bedenken van dat ik wel met gitaar wou beginnen.

schluss nu want dit is Auryn's topicc.

Laatst gewijzigd op 05-11-2005 om 16:38.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2005, 17:04
Flit
Flit is offline
Om even helemaal tegen het advies van Ibishh in te gaan: Ik zou je als beginner aanraden om eerst een viool te huren.

Je begint pas net met vioolspelen, en je hebt waarschijnlijk nog nauwelijks verstand van vioolspelen, violen, klank, technieken etc. (no offense hoor , ik speel zelf 9 jaar viool en pas de laatste paar jaar heb ik het gevoel dat ik echt verstand krijg van violen, spelen, klank etc.) Het is namelijk veel beter om te beginnen op een simpele viool, wat beter worden, alles uit die viool halen en dan naar een betere gaan. (Dat is ook heel goed voor je zelfvertrouwen, Yay, ik speel al zo goed dat ik naar een betere viool kan ) Als je gelijk begint met een goede viool terwijl je nog niet kunt spelen, klinkt je spel ook nergens naar ook al kun je het misschien technisch wel, omdat een goede viool een goede techniek nodig heeft om er een mooi geluid uit te krijgen. Als je dan een viool gekocht hebt, zit je vast.
Als je nu al een viool koopt, koop je toch geen (duurdere) goede viool, maar een goedkope viool.Als je na een paar jaar nog steeds het viool spelen leuk vind en je wat beter speelt, kun je op zoek gaan naar een eigen viool. Een viool moet echt bij je passen, en als beginner kun je gewoon nog niet beoordelen of een viool goed voor je is. De kans dat je dus met een viool zit die na een paar jaar eigenlijk niet goed bij je past, is best groot. Die viool moet je dan eerst kwijt zien te raken, of je moet hem houden en dan een nieuwe kopen, maar bedenk dan wel dat een beetje viool vaak minstens 1000, een betere 2000 euro kost. Dan heb je een goede viool, geen Chinees fabrieksdingetje, want die "kwaliteit" is het echt niet waard om te kopen.
Het is wel zo dat je een band opbouwt met een viool, maar ik vind dat geen reden om niet te huren. Ik heb zelf ook eerst kleinere viooltjes en daarna ook een tijdje een hele viool gehuurd, totdat ik zeker wist dat ik door wilde gaan met spelen en ook het idee had dat ik goed kon beoordelen wat nou bij mij past. Natuurlijk was het jammer om die viool terug te moeten brengen, ik had er zoveel op geleerd, maar ik was er echt uitgegroeid, waardoor het spelen ook minder leuk is. Toen een betere viool kopen die echt van mezelf is, was heel erg leuk. Ik was erg tevreden over het huren en over de kwaliteit van de violen. (erg goede vioolbouwer uit Leiden, alleen niet zo practisch voor jou

Als ik jou was, zou ik bij een vioolbouwer langs gaan en vragen naar vioolhuren. Als het een goede vioolbouwer is, zal die jou wel kunnen informeren over huurcontracten en ook wat voor viool je krijgt en wat goed voor jou is. In Amsterdam zijn er genoeg vioolbouwers die je kunnen helpen.
Oud 08-11-2005, 16:48
Auryn
Auryn is offline
Citaat:
Flit schreef op 05-11-2005 @ 18:04 :
*verhaal*
Ook jij heel erg bedankt . Nu is het nog moeilijker te beslissen. Ik hoorde dat je in Matelski ook violen kunt huren. Morgen ga ik erheen en dan zie ik wel wat zij me aanraden.
Oud 14-11-2005, 23:24
Auryn
Auryn is offline
Ik heb inmiddels een viool gehuurd, ik ben er echt heel blij mee. Huren leek me toch de beste keus uiteindelijk. Als ik er een tijd mee bezig ben kan ik hem altijd nog kopen. Vriendelijke man trouwens, die Matelski.

De viool die ik nu heb komt uit 1905. De kostprijs is rond de 2000 euro. Ik huur hem nu incl. strijkstok en kist voor 35 euro per maand.

Het lijkt mij wel een redelijke prijs, maar ik heb dan ook geen flauw benul van prijzen. Wat vinden jullie?
Oud 15-11-2005, 14:16
Flit
Flit is offline
Zo, daar ben je goed mee uit!
Ik vind 35 euro per maand niet veel voor een viool van 2000 euro kostprijs, met stok en kist en alles! Voor 2000 euro heb je een echt wel een goed instrument, mijn huurviolen waren een stuk minder waard.
Veel succes met viool spelen, het is echt de moeite waard!
Oud 15-11-2005, 23:42
Auryn
Auryn is offline
Citaat:
Flit schreef op 15-11-2005 @ 15:16 :
Zo, daar ben je goed mee uit!
Ik vind 35 euro per maand niet veel voor een viool van 2000 euro kostprijs, met stok en kist en alles! Voor 2000 euro heb je een echt wel een goed instrument, mijn huurviolen waren een stuk minder waard.
Veel succes met viool spelen, het is echt de moeite waard!
Goed om te horen! En bedankt!
Oud 16-11-2005, 21:30
Verwijderd
Netjes.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2005, 19:39
Ibishh
Ibishh is offline
Citaat:
Auryn schreef op 15-11-2005 @ 00:24 :
Vriendelijke man trouwens, die Matelski.
Wtf.

Geen commentaar.
Oud 20-11-2005, 14:33
Auryn
Auryn is offline
Citaat:
Ibishh schreef op 18-11-2005 @ 20:39 :
Wtf.

Geen commentaar.
Andere ervaringen gehad?
Reageren

Regels voor berichten