Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-11-2005, 10:35
pyres
pyres is offline
een jongen (die ik goed ken) van mijn vereniging heeft hersenvliesontsteking gehad en heeft dus nog een lange tijd op de vereniging rond gelopen hiermee. met betrekking hierop heb ik een aantal vragen

hoe zit het met de besmettelijkheid?
en waren we hier niet laatst voor ingeent? (meningokokken remember)

ik wil dus graag een keer bij die jongen langs maar ik wil dus niet dat hij bijvoorbeeld door mijn verkoudheid nog eens zieker word ofzo (en ik wil zelf natuurlijk ook niet ziek worden )
Oud 17-11-2005, 10:51
Roos
Roos is offline
Je moet vragen door welke bacterie/welk virus hij besmet is geraakt. Jij bent ingeent tegen Meningokokken C maar hij kan net zo goed B hebben, of het herpes simplex virus bijvoorbeeld.

De besmettelijkheid is via 'knuffelcontact'. Dus als hij gewoon rondloopt en je hebt gepaste afstand gehouden, is de kans erg klein dat je besmet bent.

Ik werk zelf op een neurologie afdeling waar altijd wel iemand ligt met hersenvliesontsteking en daar neem ik nooit veiligheidsmaatregelen i.v.m. besmettelijkheid (ik kan gewoon met diegene praten, hem/haar verzorgen, scheren, whatever ).

Je kunt in principe dus gewoon langsgaan in het ziekenhuis: de verpleging daar kan je vertellen welk virus hij opgelopen heeft, enzo.
Oud 17-11-2005, 10:52
pyres
pyres is offline
Citaat:
Roos schreef op 17-11-2005 @ 11:51 :
Je moet vragen door welke bacterie/welk virus hij besmet is geraakt. Jij bent ingeent tegen Meningokokken C maar hij kan net zo goed B hebben, of het herpes simplex virus bijvoorbeeld.

De besmettelijkheid is via 'knuffelcontact'. Dus als hij gewoon rondloopt en je hebt gepaste afstand gehouden, is de kans erg klein dat je besmet bent.

Ik werk zelf op een neurologie afdeling waar altijd wel iemand ligt met hersenvliesontsteking en daar neem ik nooit veiligheidsmaatregelen i.v.m. besmettelijkheid (ik kan gewoon met diegene praten, hem/haar verzorgen, scheren, whatever ).

Je kunt in principe dus gewoon langsgaan in het ziekenhuis: de verpleging daar kan je vertellen welk virus hij opgelopen heeft, enzo.
ja maar wat is dan precies de incubatietijd of beter gezegd van hoelang tot hoelang is zo'n persoon besmettelijk?
dan weet ik namelijk of ik risico loop
Oud 17-11-2005, 10:53
Roos
Roos is offline
Dat hangt dus af van het virus/ de bacterie, lijkt me.
Maar als je echt zo bang bent kun je misschien beter niet langsgaan voorlopig.
Zoals ik al zei: de verpleging in het ziekenhuis zijn constant met zo iemand bezig, en die hoeven nooit veiligheidsmaatregelen te nemen, dus je raakt echt niet zomaar besmet als je even een praatje gaat maken bij iemand.
Oud 17-11-2005, 11:00
pyres
pyres is offline
Citaat:
Roos schreef op 17-11-2005 @ 11:53 :
Dat hangt dus af van het virus/ de bacterie, lijkt me.
Maar als je echt zo bang bent kun je misschien beter niet langsgaan voorlopig.
Zoals ik al zei: de verpleging in het ziekenhuis zijn constant met zo iemand bezig, en die hoeven nooit veiligheidsmaatregelen te nemen, dus je raakt echt niet zomaar besmet als je even een praatje gaat maken bij iemand.
nee ok

nou bedankt iig
Oud 17-11-2005, 11:39
Balance
Balance is offline
Toen een vriendin van mij hersenvliesontsteking had (zij en nog een paar anderen in de omgeving waren de reden van die nationale inenting), lag zij geïsoleerd in 't ziekenhuis. Of nou ja, misschien noem je het anders, maar in ieder geval kon zij dus niemand besmetten en konden vooral anderen haar ook niet besmetten met bv. griep oid. Want dat kon ze d'r toen absoluut niet bij hebben.
Oud 17-11-2005, 11:48
Al Murphy
Al Murphy is offline
Doe jezelf en die jongen een plezier, en vraag het even aan zijn moeder, of bel snel even met je huisarts.
Er bestaan verschillende vormen van hersenvliesontsteking, en type C (die waar jij misschien tegen ingeënt bent) komt misschien wel vaker voor, maar dat wil niks zeggen.
Oud 17-11-2005, 14:48
pyres
pyres is offline
Citaat:
Al Murphy schreef op 17-11-2005 @ 12:48 :
Doe jezelf en die jongen een plezier, en vraag het even aan zijn moeder, of bel snel even met je huisarts.
Er bestaan verschillende vormen van hersenvliesontsteking, en type C (die waar jij misschien tegen ingeënt bent) komt misschien wel vaker voor, maar dat wil niks zeggen.
dat is het punt

ik ken zijn ouders niet maar ik spreek vanav zijn dispuut. zij waren ookal bij hem langs geweest dus dan zal het wel goed zijn.
het punt is meer; hij heeft dus een tijd met die besmetting rondgelopen op onze studentenvereniging. dus het kan ineens zo zijn dat de hele vereniging plat ligt

maar dat zal wel in het ergste geval zijn
Oud 17-11-2005, 16:12
Roos
Roos is offline
Citaat:
pyres schreef op 17-11-2005 @ 15:48 :
dat is het punt

ik ken zijn ouders niet maar ik spreek vanav zijn dispuut. zij waren ookal bij hem langs geweest dus dan zal het wel goed zijn.
het punt is meer; hij heeft dus een tijd met die besmetting rondgelopen op onze studentenvereniging. dus het kan ineens zo zijn dat de hele vereniging plat ligt

maar dat zal wel in het ergste geval zijn
Als de ziekteverwekker een meningokok is, dan zit het zo:
- iedereen kan drager zijn van een meningokok (ongeveer 33% is nooit drager, 33% soms en 33% altijd), die bacterie leeft in je neus en doet verder niets
- je kunt die bacterie dus vrij gemakkelijk oplopen maar....
- voor meningitis (hersenvliesontsteking) moeten deze bacterieen vanuit je neus, je bloedbaan in, zodat ze het hersenvlies kunnen ontsteken. Dit duurt 4 dagen

Praktisch:
- misschien heb je dus inderdaad de bacterie van hem opgelopen
- dan zit de bacterie nu dus in je neus, dit is niet erg
- er is dan een kans dat de bacterie richting je hersenen gaat (hele kleine kans want meningitis komt niet zovaak voor)

Als je bij je vriend op bezoek gaat, en hij ligt geisoleerd, weet je al genoeg (dit kan voor zijn veiligheid zijn, of voor die van jou )

Wat je nu kunt doen:
- mocht je klachten/symptomen krijgen die bij meningitis passen, bel dan onmiddelijk je huisarts
- deze tip kan je ook aan je studievrienden geven
Oud 17-11-2005, 18:20
Bloem
Bloem is offline
Is het ook niet zo dat als hij een besmettelijke variant had gehad, ze daar wel maatregelen voor zouden treffen en jullie op de hoogte zouden stellen?
Met citaat reageren
Oud 17-11-2005, 18:36
Roos
Roos is offline
Citaat:
Bloem schreef op 17-11-2005 @ 19:20 :
Is het ook niet zo dat als hij een besmettelijke variant had gehad, ze daar wel maatregelen voor zouden treffen en jullie op de hoogte zouden stellen?
Hoeft niet per se, want het is niet wettelijk verplicht.

Toen een klasgenoot van me hersenvliesontsteking had, kregen we van de school wel een brief: iedereen die een close contact (knuffelen,zoenen) van hem was, mocht zich laten onderzoeken.

Regels voor berichten