Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-05-2006, 22:54
RHCP_NAC
Avatar van RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Ik zit al een tijdje te overwegen in mijn vrije tijd een cursus Noors te gaan volgen, ik heb wat rondgekeken op talendomein en LOI maar ben nog niet echt overtuigd.

Is er iemand die de taal spreekt of een cursus heeft gevolgd? Of wat dan ook, je mag het hier melden
__________________
I’d say the purpose of life is joy in the present moment, and anyone who tells you different is a lying conniving asshole. -- Pat Condell over religie.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-05-2006, 01:03
Verwijderd
Nynorsk vdo.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2006, 13:57
Denkie
Denkie is offline
Nog geen taalcursus gedaan... maar ben wel van plan om dat binnenkort te doen als ik klaar ben met Zweeds...
Met citaat reageren
Oud 11-05-2006, 14:06
MickeyV
MickeyV is offline
Scandinavische talen
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 11-05-2006, 14:27
faan
Avatar van faan
faan is offline
Citaat:
Denkie schreef op 11-05-2006 @ 14:57 :
Nog geen taalcursus gedaan... maar ben wel van plan om dat binnenkort te doen als ik klaar ben met Zweeds...
het leven is wél leuk.
je lijkt ook erg zeker ervan dat je klaar zult zijn met het leren van een taal

ontopic: volg die studie man! Noors is oké!
__________________
Fy fan fitta! Jag behöver kuk!

Laatst gewijzigd op 11-05-2006 om 14:29.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2006, 14:29
Verwijderd
Citaat:
MickeyV schreef op 11-05-2006 @ 15:06 :
Scandinavische talen
Scandinavische talen zijn hip, in tegenstelling tot logge dode talen zoals, laten we eens denken, Latijn.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2006, 14:43
LiefsvanHier
Avatar van LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Citaat:
Sylph schreef op 11-05-2006 @ 15:29 :
Scandinavische talen zijn hip, in tegenstelling tot logge dode talen zoals, laten we eens denken, Latijn.
Latijn is best hip. Maar ik ben dan ook een 14-jarige, het zal vast wel daar aan liggen...
Met citaat reageren
Oud 11-05-2006, 15:54
RHCP_NAC
Avatar van RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 11-05-2006 @ 15:06 :
Scandinavische talen
Bedankt voor je bijdrage.

Heeft misschien iemand van jullie ervaring met het LOI of Talendomein ( kan je een dergelijk "bedrijf?" aanraden? ).
__________________
I’d say the purpose of life is joy in the present moment, and anyone who tells you different is a lying conniving asshole. -- Pat Condell over religie.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2006, 16:24
Verwijderd
Mijn moeder heeft een LOI cursus Noors thuis liggen, ze doet af en toe een lesje. De methode ziet er fijn uit, vind ik. Misschien kan je eerst een keer een proefles aanvragen, als het je dan bevalt, ga je voor een hele cursus.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2006, 16:37
Verwijderd
Citaat:
RHCP_NAC schreef op 11-05-2006 @ 16:54 :
Heeft misschien iemand van jullie ervaring met het LOI of Talendomein ( kan je een dergelijk "bedrijf?" aanraden? ).
Ik heb een LOI cursus Zweeds, die methode bevalt me wel. Ik weet verder niet of deze te vergelijken is met de LOI curus Noors.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2006, 15:51
RHCP_NAC
Avatar van RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Even een upje, kan het niet laten.

Mijn vader werkt in Noorwegen en heeft een cursus van het LOI. Nou was hij afgelopen week thuis met de cursus, wat kopieërwerk en 2 cd's branden en ik heb mijn cursus gratis en voor niets
__________________
I’d say the purpose of life is joy in the present moment, and anyone who tells you different is a lying conniving asshole. -- Pat Condell over religie.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2006, 19:20
Verwijderd
Citaat:
RHCP_NAC schreef op 21-08-2006 @ 16:51 :
Even een upje, kan het niet laten.

Mijn vader werkt in Noorwegen en heeft een cursus van het LOI. Nou was hij afgelopen week thuis met de cursus, wat kopieërwerk en 2 cd's branden en ik heb mijn cursus gratis en voor niets
Met citaat reageren
Oud 22-08-2006, 20:36
igebev
Lijkt me wel een hele gave taal. In filmpjes lijkt het ook best op Duits en Engels.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2006, 12:35
Klaas B.
Klaas B. is offline
Citaat:
Denkie schreef op 11-05-2006 @ 14:57 :
Nog geen taalcursus gedaan... maar ben wel van plan om dat binnenkort te doen als ik klaar ben met Zweeds...
Dat is niet aan te raden.

De Zweedse en Noorse grammatica vertonen sterke overeenkomsten, maar als je denkt dat dat in je voordeel werkt; think again.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2006, 12:37
Verwijderd
Citaat:
MickeyV schreef op 11-05-2006 @ 15:06 :
Scandinavische talen
Je weet waar het Nederlands vanaf stamt hè?
Met citaat reageren
Oud 23-08-2006, 14:46
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 23-08-2006 @ 13:37 :
Je weet waar het Nederlands vanaf stamt hè?
Stamboom van het Nederlands:
Indo-Europees
Germaans
West-Germaans
Nederduits
Nederfrankisch
Nederlands

Stamboom van het Noors:
Indo-Europees
Germaans
Noord-Germaans
West-Scandinavisch
Noors

Dus.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2006, 19:07
WärteR
WärteR is offline
Citaat:
zuster schreef op 23-08-2006 @ 15:46 :
Stamboom van het Nederlands:
Indo-Europees
Germaans
West-Germaans
Nederduits
Nederfrankisch
Nederlands

Stamboom van het Noors:
Indo-Europees
Germaans
Noord-Germaans
West-Scandinavisch
Noors

Dus.
Interessant vind ik dit!

Indo-Europees. Waar komt Indo vandaan? Van indonesie ofzo. Lijkt me boeiend om te weten
Met citaat reageren
Oud 23-08-2006, 19:14
Verwijderd
Heb ik me ook altijd afgevraagd, waar Indo vandaan komt. Onbewust link het wel met Indië/Indonesië
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 23-08-2006, 19:19
WärteR
WärteR is offline
Citaat:
Mr Soija schreef op 23-08-2006 @ 20:14 :
Heb ik me ook altijd afgevraagd, waar Indo vandaan komt. Onbewust link het wel met Indië/Indonesië
Ik ook.

Ik ontmoette in Duitsland een man uit indie. Hij sprak goed duits, en voor zo ver ik van hem begreep was dat duits niet moeilijk voor hem was te leren. En toen had hij volgens mij iets over een indo-germaanse taalgroep.
Ik weet het niet zeker maar zo iets verstond ik.

Dus misschien heeft indo daar toch iets mee te maken

Laatst gewijzigd op 23-08-2006 om 19:22.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2006, 19:23
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Noors vond ik leuk toen ik klein was. Wij hadden zo'n CD-rom waarmee je het kon leren en het enige wat ik nog weet is dat fiets in het Noors sukkel was, of dat je het iig ongeveer zo uitsprak. Hebben mijn zus en ik jarenlang grapjes mee uitgehaald.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2006, 19:39
Verwijderd
Citaat:
WärteR schreef op 23-08-2006 @ 20:07 :
Indo-Europees. Waar komt Indo vandaan? Van indonesie ofzo. Lijkt me boeiend om te weten
Niet Indonesië, maar India. Het Sanskriet bijvoorbeeld is ongeveer de heilige graal van de vergelijkende taalwetenschap - je kan elke Westerse taal daar naar herleiden.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2006, 19:47
WärteR
WärteR is offline
Citaat:
Snees schreef op 23-08-2006 @ 20:39 :
Niet Indonesië, maar India. Het Sanskriet bijvoorbeeld is ongeveer de heilige graal van de vergelijkende taalwetenschap - je kan elke Westerse taal daar naar herleiden.
En wat is de overeenkomst tussen de indiase taal en de indo-germaanse talen?
Met citaat reageren
Oud 23-08-2006, 20:07
Verwijderd
Citaat:
Snees schreef op 23-08-2006 @ 20:39 :
Niet Indonesië, maar India. Het Sanskriet bijvoorbeeld is ongeveer de heilige graal van de vergelijkende taalwetenschap - je kan elke Westerse taal daar naar herleiden.
had nog een taalkundig vraagstuk over het sanskriet gemaakt weet alleen niet meer, hoe het eruit zag, was iig oefening van taalkunde olympiade

en er is nog steeds ene kans dat ik vergelijkend indo-europese wetenschap wil doen, maar zeer kleine kans
Met citaat reageren
Oud 23-08-2006, 22:29
Verwijderd
Citaat:
WärteR schreef op 23-08-2006 @ 20:47 :
En wat is de overeenkomst tussen de indiase taal en de indo-germaanse talen?
Je zou het zelf moeten bestuderen, maar het zit vooral in de opbouw van de grammatica. Sanskriet is nogal 'ongepolijst' (veel uitgangen enz.) en lijkt een vroege afstammeling van een of andere oertaal. Het Sanskriet heeft bijvoorbeeld een dualis [zij deden allebei ...], een vorm die je in het oud-Grieks als archaïsche vorm nog af en toe tegenkomt maar die in modernere talen helemaal verdwenen is. Als je rijtjes vervoegingen van het Perzisch, Latijn, Grieks, ... naast het Sanskriet legt zijn er ook een aantal 'toevallige' overeenkomsten. Er zijn honderden boeken geschreven over al die gelijkenissen en ik weet er zelf ook niet het fijne van, dus ga zelf eens op onderzoek uit.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen noors-nederlands
nicolel
0 20-01-2011 18:07
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Luchtlijn moet noorden en Randstad verbinden'
Gatara
19 27-04-2009 22:51
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Massagraf met 3000 Koerden in noorden Irak gevonden
Rabbi Daniel
86 18-06-2003 15:48
Verhalen & Gedichten Noortje
victor middelkoop
0 24-05-2003 22:38
Vrije tijd Trost van het noorden/zuiden.
EmilioFCG
23 28-01-2003 22:29
Algemene schoolzaken PLEH!Ik zoek natuurkunde/Wiskunde curses in het Noorden!
liepy
3 30-05-2002 17:41


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:47.