Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Eropuit!
 
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-12-2001, 14:42
Noortjuh
Noortjuh is offline
waarschijnlijk ga ik op school optreden, maar ik twijfel. Ik kan wel zingen en ook best wel hoog maar niet echt zuiver.
Ik hoor vaak dat je vanuit je buik moet zingen...maar hoe? Moet je dan je buik goed aanspannen ofzow
Hebben jullie nog zang tips/technieken?

Advertentie
Oud 14-12-2001, 17:40
maf fluitketeltje
maf fluitketeltje is offline
dat 'vanuit je buik zingen' is gewoon je middenrif goed gebruiken zodat je een goede ademsteun hebt. Dus eigenlijk je buik goed uitzetten bij hert inademen en vandaaruit intrekken terwijl je zingt naarmate je adem opraakt. Hmmz laat maar, ik kan echt niet uitleggen...
__________________
*Doe lief*
Oud 15-12-2001, 18:06
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
leg je hand maar eens op je buik.. ongeveer op de hoogte van je navel, niet er boven, iets eronder mag wel.
nou moet je ademen en tijdens het inademen moet je zorgen dat je buik naar voren gaat.. bij het uitademen moet ie juist naar achteren gaan. Het is dus niet zo dat je borst omhoog moet gaan, dat is de verkeerde manier van ademhalen!
Door via je buik te ademen zing je zuiverder. Het beste kan je het gewoon vaak oefenen, ook als je niet zingt, probeer via je buik te ademen (je kan het dus altijd oefenen)

tijdens het zingen leggen sommige zangers/zangeressen hun hand op hun buik omdat ze het lastig vinden daarop te concentreren en ook nog op het zingen. Dit zou je dus ook kunnen doen met je optreden...
je zult trouwens merken dat als je zingt en je ademt door je buik dat je buik dan heel veel beweegt: als je harder zingt spant je buik zich bijvoorbeeld meer aan enzo... dat hoort, dus denk niet dat je het dan fout doet!

nog een tip is gewoon hard zingen, ook al durf je het niet, hoe zachter je gaat zingen hoe minder zuiver. Alleen heel goed getrainde artiesten kunnen heel mooi zuiver en zacht te gelijk zingen, dus gewoon er voor gaan en niet te veel denken wat anderen zullen vinden!
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 15-12-2001, 23:42
BlutEngel/Darkkiss
BlutEngel/Darkkiss is offline
zuiver zingen...
zet alle lucht om in geluid
laat geen losse adem lange je stembanden komen
is moeilijk
heeft een hoop oefening nodig
probeer het eerst heel zacht
zodat je alleen die toon hoort (met een u of en a of combinatie)
naarmate kan je dat steeds luider, of merk je dat er veel minder loze adem is
dat maakt de klank zuiverder

en vorm je mond echt naar de klanken, overdrijf er misschien zelfs een beetje mee

en inderdaad die ademhaling is erg belangrijk

veel succes!!

liefs, Hanne
__________________
Der Spiegel ist das Tor zu unseren Seelen
Oud 17-12-2001, 16:37
Noortjuh
Noortjuh is offline
Citaat:
BlutEngel/Darkkiss schreef:
zuiver zingen...
zet alle lucht om in geluid
laat geen losse adem lange je stembanden komen
is moeilijk
heeft een hoop oefening nodig
probeer het eerst heel zacht
zodat je alleen die toon hoort (met een u of en a of combinatie)
naarmate kan je dat steeds luider, of merk je dat er veel minder loze adem is
dat maakt de klank zuiverder

en vorm je mond echt naar de klanken, overdrijf er misschien zelfs een beetje mee

en inderdaad die ademhaling is erg belangrijk

veel succes!!

liefs, Hanne
kun je nie iets specifieker zijn?
Oud 22-12-2001, 18:16
cabbierettie
cabbierettie is offline
Hi, ten eerste pak de kans om een optreden te doen en de smaak te pakken te krijgen als het op school is weten ze dat er fouten kunnen gemaakt worden.

allerbelangrijkste is dat je geen angst hebt om in het openbaar te zingen, de eerste 5 seconden dat je begint zijn het moeilijkst maar dat is bij mij en ook vele anderen die ik ken hetzelfde, iedere show is toch anders.

Zuiver zingen doe je door het gelijdelijk aan weg laten stromen van de lucht die in je longen zit, zorg dat er ook niet teveel maar ook zeker niet te weinig lucht in zit, bij teveel kun je sneller moe worden en haperen door dat de lucht te snel wegstroomt, bij te weinig heb je kans dat je midden in een zin adem moet halen... oefen het nr dat je gaat zingen regelmatig.... iedere dag zo en zo 1 keer zingen. verder kan er weinig gezegd worden want vanaf deze methode moet iedereen voor zichzelf bepalen hoe hij of zij verder zingt en op wat voor manier... ik wens je zo en zo veel sterkt

Liefs,
Cabbierettie
__________________
OOoo think twice , cos it's another day for you and me in paradise
Oud 23-12-2001, 15:01
Noortjuh
Noortjuh is offline
Citaat:
cabbierettie schreef:

... ik wens je zo en zo veel sterkt

Liefs,
Cabbierettie
tnx
Oud 23-12-2001, 15:59
Verwijderd
Het belangrijkste is denk ik dat je niet forceert. Ga dus zeker niet te hard zingen, want als je een mooi pure klank maakt, horen ze het achter in de zaal.
De afstand tussen je tanden moet ongeveer twee vingers zijn, wil het optimaal klinken.
Denk om je houding: rechtop staan of zitten en niet voorovergebogen, want dan wordt de luchtstroom afgekneld.Als je in de hoogte gaat zingen moet je niet met je hoofd naar bovengaan, Dat doe je namelijk vrij snel. Goede ademsteun doet ook wonderen
Succes!
Oud 24-12-2001, 13:36
Ianto
Avatar van Ianto
Ianto is offline
okie.. Ianto's zangworkshop

Het inzetten is belangrijk.
Zing je bijvoorbeeld het woord 'aap' dan heb je meteen de eerste manier te pakken:
de glottis-slag.
Dat is een inzet met je stem die begint met een knal, wat eigenlijk niet zo goed is voor je stem. De toon wordt namelijk met een gespannen keel ingezet waardoor alle andere tonen die volgen ook gespannen gaan klinken.

Deze inzet maak je door met kracht lucht te persen tussen je gesloten stembanden door.
Hierdoor krijgt je stem een opdonder die bij normaal spreken nog wel aanvaardbaar is maar die bij een grote belasting als zingen uiteindelijk stemschade tot gevolg kan hebben.

Het is na een dergelijke inzet ook heel moeilijk een 'open geluid' te maken.
Deze manier van inzetten is dus een echte afrader!

Als je nu eens 'hallo' zegt heb je de 2e manier van inzetten gevonden; de aangeblazen inzet.
Deze inzet is een stuk minder schadelijk voor je stem, je stembanden staan voor deze inzet al open waarna je er lucht doorheen laat stromen. Dan sluit je langzaam je stembanden om de 'a' te vormen. De 'h' wordt dus gebruikt om je stem 'op te starten'.
Zo voorkom je dat je stembanden een klap krijgen.

Toch is ook deze manier niet ideaal.
Het gevaar van die 'h' is dat je de heesheid die de stromende lucht veroorzaakt niet meer kwijtraakt tijdens de rest van de zin.
Met andere woorden;
als je stembanden zich moeten sluiten na het maken van de 'h' dan loop je het risico dat deze dat niet volledig doen, zodat je 'wilde lucht' hoort. (is hierboven ook al genoemd)
Het gevaar is dat je hees BLIJFT (ga dan wel naar een KNO arts)

De derde manier van inzetten is het moeilijkst uit te leggen en aan te leren.
Deze inzet is de open inzet. Het lijkt erg op de aangeblazen inzet maar hier komen de stembanden bij elkaar op hetzelfde moment dat er lucht door de keel stroomt.
Dit kun je oefenen door heel zacht 'haaaaaaa' te zingen of te zeggen.
Probeer je keel ontspannen open te houden.

Terwijl je dit steeds herhaalt probeer je steeds minden 'h' te laten klinken. Doe dit net zolang tot je de 'h' kwijtraakt en er alleen nog maar 'aaaa' klinkt (maar dan zonder de glottis slag!!)

Goed, tot zover je stembanden.
Nu de voorbereiding.

Voorbereidingen voor het zingen tref je tijdens het inademen. Je ademtechtniek moet dus goed zijn. Het is hierboven al uitgelegd maar toch nog een kleine opfrissing:

Een goede ademhaling zorgt ervoor dat je je concentratie beter kunt 'richten'.
Dat kun je je als volgt voorstellen:
Je adem is als een golf waarop je een reeks noten laat 'meesurfen'; zonder goede golf geen goede toon.
Een goede inademning veroorzaakt een basisspanning. Belangrijk is het nu die spanning vast te houden als een golf of een stroom en langzaam de lucht te laten ontsnappen tijdens het zingen van een frase.
Dit is de 'ademsteun'.
Zo neem je de inzet van de toon mee naar het einde van de zin.

Hierdoor verdeel je niet alleen je energie maar ook je aandacht en je goede inzet gelijkmatig over de hele zin.
Door de juiste ademhalingsspanning te houden krijg je eigenlijk juist ONTspanning op de plek waar de toon wordt gevormd, waardoor je geluid openen en minder stijf zal klinken.

Pas als de frase helemaal is afgelopen laat je de ademsteun volledig los om meteen weer in te ademen voor de volgende reeks noten.
(dit moet eigenlijk een automatisme worden en dat kan je bereiken door vooral veel te oefenen, dagelijks dus)

Voorbeeld:

Neem de zin "My funny valentine"

-laat lucht naar binnen stromen. (niet teveel, het is maar een kort zinnetje en geen finale van een aria!)

-terwijl de lucht naar binnenstroomt, laat je je mond en eigenlijk je hele hoofd een 'A' vomen (de eerste klinker van 'My' is namelijk een 'a'. Zeg maar eens Maaauuu. De 'y' is zeker geen 'aj')

-zorg tijdens de ademhaling dat je je keel openzet. Let op niet openduwen maar open laten vallen zoals bij het gapen.

-de te zingen of zeggen toon moet je tijdens de inademing al weten (voorstellen voor jezelf)

-denk aan de ademsteun (buikademhaling, vanaf je middenrif steun zetten, houdt je borstkast zo stil mogelijk, sta rechtop en laat de lucht vrij stromen) en de ontspannen keel en vorm de noot.

En een laatste opmerking (en de allerbelangrijkste die ik heb geleerd als zanger in diverse bandjes en musicals):

Je stem is JOUW instrument. Een gitarist kan nieuwe snaren kopen, een setje nieuwe stembanden vindt je nergens.
Laat niemand je vertellen dat je een stuk moet zingen dat je niet aankunt (qua hoogte bijvoorbeeld). Wees zuinig op je stem, pas op met alcohol als je moet zingen, pas op met roken als je moet zingen, wees uitgerust en ontspannen. Drink geen sterke thee of koffie.
(water met citroensap is wel heel goed!)
Geen mentholsnoepjes gebruiken!

En vooral:
zing met heel veel plezier en geniet van je moment in de spotlights!

Succes!
__________________
Angst is de moordenaar van het verstand
Oud 26-12-2001, 11:28
cabbierettie
cabbierettie is offline
Citaat:
Noortjuh schreef:
tnx
geen probleem , mocht je ooit (of iemand anders) hulp nodig hebben... vraag maar raak en wie weet kan ik van hulp zijn, maar ik kan ook niet alles hoor... van alles wat zeg maar... wil me eerst in alles verdiepen voordat ik kies wat ik werkelijk wil gaan doen...

__________________
OOoo think twice , cos it's another day for you and me in paradise
Oud 26-12-2001, 14:24
Verwijderd
Hey dit kan ik ook mooi gebruiken
Met wat voor liedje ga je eigenlijk optreden???
Oud 27-12-2001, 12:10
Noortjuh
Noortjuh is offline
Citaat:
Mcadamian schreef:
Hey dit kan ik ook mooi gebruiken
Met wat voor liedje ga je eigenlijk optreden???
een liedje van Alicia Keys...weet eigenlijk nog nie precies welke
Oud 07-01-2002, 14:53
Meisjevandemaan
Meisjevandemaan is offline
Bij mij helpt het altijd als ik me zelf voorstel dat alle holtes in me hoofd zich vullen met klank. zoals in een koepel of kerk. Kaak en tong ontspannen, en vantevoren even hele raare bekken trekken (worden de spieren in je gezicht warm van)
Veel suc6!

Liefs meisjevandemaan
Oud 07-01-2002, 17:17
*BJ*
*BJ* is offline
Elke dag veel oefenen met zingen...zo wordt je stem vanzelf beter!
Oud 10-01-2002, 13:40
fie
fie is offline
Wow dat van Ianto is handig
Als ik meteen hoog moet zingen ga ik altijd ff 'losschudden' en ademhalingsoefeningen, dan gaat het meteen een stuk beter
__________________
denk veel, praat minder, schrijf weinig - stond vandaag op m'n fortune cookie, wordt denk ik erg moeilijk!
Oud 13-01-2002, 03:30
Ianto
Avatar van Ianto
Ianto is offline
Citaat:
fie schreef:
Wow dat van Ianto is handig

Dank

was een heel tikwerk, gelukkig heeft nog iemand de moeite genomen het door te lezen

Lekker losschudden en opwarmen van te voren is idd ook belangrijk, alles voor ontspanning!
__________________
Angst is de moordenaar van het verstand
Oud 13-01-2002, 11:26
Noortjuh
Noortjuh is offline
Citaat:
Ianto schreef:

Dank

was een heel tikwerk, gelukkig heeft nog iemand de moeite genomen het door te lezen

ik heb het ook gelezen hoor...ik heb er trouwuns veel aan gehad

dus hierbij bedank ik IEDEREEN....geloof het of niet mijn stem is nu al een stuk verder ontwikkeld en zuiverder dankzij jullie tips!
Oud 02-02-2002, 18:14
Saaaz
Avatar van Saaaz
Saaaz is offline
trouwens ook he, moeje zorgen dat je hoofd niet achterover hangt en ook niet voorover... want dan kun je een stukje je luchtwegen blokkeren en dan komt je zangstem er geknepen uit...
zorg ook voor goede kaakval inderdaad en goede lipronding bij "oo" en "oe" klanken

hoe beter de lipronding, kaakval en ontspanning (ook van ogen enzo dus niet met opgetrokken wenkbrauwen gaan werken das xtra spanning) hoe hoger of lager je kunt!!!!

keej da was van mij alles hihi
__________________
Life is but a dream... For the dead!
Ads door Google
Oud 09-11-2008, 22:00
Nikitalumet
Nikitalumet is offline
Het belangrijkst bij het zingen is het open houden van je keel. Veel mensen zingen met hun keel dicht. Het is hetzelfde als door een deur lopen. Het is heel simpel maar je moet wel eerste die deur open doen voordat je er doorheen kunt anders zal het heel moeilijk worden en zelfs pijnlijk zijn(niet echt prettig om een deur in te trappen).

Oftewel, als je keel open staat kan de lucht die je gebruikt om te zingen er ook doorheen. Je buik zal vanzelf meebewegen en automatisch vullen als je je buikspieren los laat.

Dit is het hele principe van "door je buik zingen".
Groetjes van Zangeres Nikita Lumet

Laatst gewijzigd op 10-11-2008 om 02:06.
Oud 09-11-2008, 22:04
wallflower
Avatar van wallflower
wallflower is offline
2001
__________________
i need so badly to believe that there is truth, that love is real
Oud 10-11-2008, 02:05
WolterB
Avatar van WolterB
WolterB is offline
Citaat:
2001
En daarbij is reclame ook niet toegestaan. Slotje.
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose.
Advertentie
 


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:52.