Oud 08-12-2006, 14:08
pc nerd
pc nerd is offline
Hallo allemaal. Ik moet een klein onderzoekje voor Nederlands doen. Ik heb voor dit onderwerp gekozen. Het hoeft maar 2 a4tjes te zijn maar ik moet ook wat reacties van andere mensen hebben.

Het moest een beetje met me opleiding te maken hebben,
Ik heb het onderwerp: Photoshop of The Gimp.

Er zullen hier vast wel mensen zijn die deze of één van deze programma's gebruiken. Het zijn maar een paar vraagjes dus ik zou het fijn vinden als je ze wilt beantwoorden!

de vragen:

Gebruik/gebruikte je Photoshop?
zo ja:
- heb je een legale of illegale versie van Photoshop en waarom?

Gebruik of heb je eens The Gimp gebruikt/uitgeprobeert?
zo ja:
- Wat is je globale indruk van het programma?

Gberuik je allebei de programma's of heb je ze allebei eens uitgeprobeert:
- welke functie(s) van Photoshop mis je in The Gimp?
- Wat vind je pluspunten van The Gimp mbt Photoshop?
- Wat vind je pluspunten van Photoshop mbt The Gimp?

Kies je uiteindelijk voor Photoshop of voor The Gimp, en waarom?

en een reactie op deze stelling:
Als je niet zoveel geld over hebt voor Photoshop moet je dit programma niet illegaal gebruiken maar kies dan voor The Gimp.

Alvast hartelijk bedankt!
Natuurlijk mag er in dit topic ook gediscuseerd worden over dit onderwerp
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-12-2006, 18:33
Al Murphy
Avatar van Al Murphy
Al Murphy is offline
** Gebruik/gebruikte je Photoshop?
Ja, Photoshop CS2.
Waarom legaal? Ik zou niet weten waar je zoiets kan downloaden + uit gemakzucht.

** Gebruik of heb je eens The Gimp gebruikt/uitgeprobeert?
Nooit van gehoord.

** Kies je uiteindelijk voor Photoshop of voor The Gimp, en waarom?
Photoshop.
Lijkt me de standaard als het gaat om digitale fotobewerking.

** en een reactie op deze stelling:
Dat iedereen daar maar zelf zijn plan mee trekt.
__________________
Let's fantasize a revolution
Met citaat reageren
Oud 08-12-2006, 18:41
poetic_tragedy
Avatar van poetic_tragedy
poetic_tragedy is offline
Gebruik/gebruikte je Photoshop?
Ja
- heb je een legale of illegale versie van Photoshop en waarom?
Illegaal, legaal is te duur.


denk niet dat je hier veel aan hebt, maargoed
Met citaat reageren
Oud 08-12-2006, 19:02
Guinevere03
Avatar van Guinevere03
Guinevere03 is offline
Gebruik/gebruikte je Photoshop?
Ja, Photoshop CS2.
Illegaal, legaal is te duur voor hoe vaak ik het gebruik

Gebruik of heb je eens The Gimp gebruikt/uitgeprobeert?
Nee, had er voor deze enquete nog nooit van gehoord
__________________
if (value == 0) return value; else return 0;
Met citaat reageren
Oud 08-12-2006, 19:19
freyk
Avatar van freyk
freyk is offline
Gebruik/gebruikte je Photoshop?
Ja,
Illegaal, uit gemakzucht, maar voel er soms niet prettig bij.

Gebruik of heb je eens The Gimp (for windows) gebruikt/uitgeprobeert?
Ja

Wat is je globale indruk van het programma?
Dat je net zoals bij photoshop een handleiding/cursus nodig hebt, om er goed mee uit te voeten te kunnen komen.

Gberuik je allebei de programma's of heb je ze allebei eens uitgeprobeert:
- welke functie(s) van Photoshop mis je in The Gimp?
Heb maar een beginners ervaring met beide applicaties.
Voor Gimp mis ik een eenvoudige handleiding voor beginners terwijl er al veel handleidingen voor zijn

- Wat vind je pluspunten van The Gimp mbt Photoshop?
Losse vensters, de gedachte erachter (-> opensource), gratis en legaal
Draait goed op mijn besturingsystemen (windows xp en suse 10.0)

- Wat vind je pluspunten van Photoshop mbt The Gimp?
De installatie van photoshop is niet zo geadvanceerd dan die van The Gimp

Kies je uiteindelijk voor Photoshop of voor The Gimp, en waarom?
The Gimp, vanwege de gedachte erachter, "prijs".

-Als je niet zoveel geld over hebt voor Photoshop moet je dit programma niet illegaal gebruiken maar kies dan voor The Gimp.
Je kan uit gemakzucht photoshop illegaal downloaden (of legaal, maar kan een paar dagen gebruiken).
Maar ik ga toch voor gratis legale software, omdat ik geschrokken ben van een waarschuwing wat ik van mijn provider en mpaa kreeg.
__________________
"Typefouten zijn gratis" | "Daar is vast wel een knopje voor" | "Ik weet, want ik zoek" | Powered by Firefox, Chromium, Mac OS X, OpenSuse, and Google.

Laatst gewijzigd op 08-12-2006 om 20:00.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2006, 20:19
freyk
Avatar van freyk
freyk is offline
Offtopic:
Ik las net nog een leuk artikel over dit onderwerp
__________________
"Typefouten zijn gratis" | "Daar is vast wel een knopje voor" | "Ik weet, want ik zoek" | Powered by Firefox, Chromium, Mac OS X, OpenSuse, and Google.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2006, 20:27
pc nerd
pc nerd is offline
Alvast iedereen bedankt!

Dat de meeste nog nooit van The Gimp gehoord hebben maakt niet uit. Het valt me wel tegen Ik zal gelijk maar even The Gimp promoten

The Gimp wilt het opensource alternatief zijn van Photoshop.
De officiele website is: http://www.gimp.org
De officiele Nederlandse handleiding: http://docs.gimp.org/nl/
Een andere goede Nederlandse site met uitleg over installatie en werking van The Gimp (vooral voor beginners): http://www.willempen.org/gimp/

Nederlandse website met ongeveer 20 tutorials:
http://www.bartendavid.be/doc/howto/gimp

Engeltalige website met meer dan 300 tutorials:
http://www.gimp-tutorials.com/

drie engelstallige communitys met forum/tutorials/galleries enz:
http://gug.sunsite.dk/
http://www.gimptalk.com/
http://www.gimpguru.org/

screenshot van versie 2.2:


@Freyk:
Ik heb precies hetzelfde, ik kies eigenlijk voor The Gimp maar blijft me illegale Photoshop gebruiken, gewoon omdat ik dat gewend ben en dat er veel tutorials over te vinden zijn.

Laatst gewijzigd op 09-12-2006 om 11:13.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2006, 22:13
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
pc nerd schreef op 08-12-2006 @ 14:08 :

Gebruik/gebruikte je Photoshop?
zo ja:
- heb je een legale of illegale versie van Photoshop en waarom?
Illegale Photoshop CS2 (vroeger: illegale CS1, 7, 6 en legale 5.0 LE). Reden illegaal: ongeveer 1000 euro is wat te veel voor particulier gebruik (dat er veel tijd zit in het ontwikkelen wil ik best begrijpen maar volgens mij is dat er al lang terug uitverdiend).

Citaat:
Gebruik of heb je eens The Gimp gebruikt/uitgeprobeert?
zo ja:
- Wat is je globale indruk van het programma?
Ik heb het in het verleden enige tijd gebruikt. Ook The GimpShop (The gimp met Photoshop-achtigere interface) heb ik gebruikt. De reden dat ik dat momenteel niet gebruik: ik ben gewoon aan hoe Photoshop werkt plus is de indeling van Photoshop beter afgestemd op Windows dan The Gimp (die nogal rommelig is, maar beter past op Linux).

Citaat:
Gberuik je allebei de programma's of heb je ze allebei eens uitgeprobeert:
- welke functie(s) van Photoshop mis je in The Gimp?
- Wat vind je pluspunten van The Gimp mbt Photoshop?
- Wat vind je pluspunten van Photoshop mbt The Gimp?
Er zijn niet echt functies die ik mis in een van beide, maar het verschil zit erin dat de functies soms net iets anders werken of net op een andere plaats zitten, waardoor het overschakelen moeilijk is. The gimp heeft volgens mij als grote pluspunt dat het gratis is en de standaard open-source is voor fotobewerking. Photoshop is dan weer de grote standaard, waardoor er veel tutorials voor te vinden zijn (ook al zouden sommige functies zoals het histogram beter zijn in The Gimp).

Citaat:
Kies je uiteindelijk voor Photoshop of voor The Gimp, en waarom?
Voor het dagelijkse werk kies ik Photoshop, geen twijfel. Als ik toch ergens legaal een fotobewerkingsprogramma moet voorzien zal ik ofwel Paint.NET (simpeler) ofwel The gimp (iets uitgebreider maar ook moeilijker te gebruiken, ik vermoed zelfs moeilijker dan Photoshop, wat voor veel mensen al echt te hoog gegrepen is).

Citaat:
en een reactie op deze stelling:
Als je niet zoveel geld over hebt voor Photoshop moet je dit programma niet illegaal gebruiken maar kies dan voor The Gimp.
Dat moet iedereen voor zichzelf maar uitmaken. Persoonlijk vind ik de prijs voor Photoshop veel te hoog voor particulieren (prijsklasse 100 euro zou meer geschikt zijn), maar het feit blijft dat software steeds gekopiëerd zal blijven worden (ook software van 20 euro). En verder, ik weet dat er een Photoshop van 100 euro bestaat (Photoshop Elements, de voortzetting van de PhotoDeluxe-serie). Daarvan heb ik versie 2 een tijdje geprobeerd, maar daar had ik toch soms dat ik wat functies miste. In PS3E is het volgens mij enkel erger geworden (als ik me niet vergis is de interface daar nog een meer aangepast naar Teletubbie-niveau, wat ik liever niet heb). En als je illegaal programma's gebruikt, moet je daar ook maar zelf de gevolgen van dragen: als ze je betrappen zal de boete niet mis zijn, lijkt me.

Alvast hartelijk bedankt!
Natuurlijk mag er in dit topic ook gediscuseerd worden over dit onderwerp [/B][/QUOTE]
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 09-12-2006, 03:09
Al Murphy
Avatar van Al Murphy
Al Murphy is offline
In mijn geval is het moeilijk om erover te discussiëren, omdat ik The Gimp niet ken. Misschien wil ik het wel eens installeren, maar voorlopig heb ik een goed alternatief aan Photoshop.
Duur? Ja. Maar je hebt dan ook iets. Maar is het als programma (en dan heb ik het ook, maar niet alleen over de prijs) niet wat hoog gegrepen voor een particulier? Photoshop biedt volgens mij gewoon waar voor zijn geld voor iemand die het programma ook écht gebruikt/nodig heeft. Maar als particulier betaal je toch wel veel geld voor functionaliteit die je als particulier zowat nergens voor nodig hebt.
__________________
Let's fantasize a revolution
Met citaat reageren
Oud 09-12-2006, 10:53
pc nerd
pc nerd is offline
Citaat:
Al Murphy schreef op 09-12-2006 @ 03:09 :
In mijn geval is het moeilijk om erover te discussiëren, omdat ik The Gimp niet ken. Misschien wil ik het wel eens installeren, maar voorlopig heb ik een goed alternatief aan Photoshop.
Duur? Ja. Maar je hebt dan ook iets. Maar is het als programma (en dan heb ik het ook, maar niet alleen over de prijs) niet wat hoog gegrepen voor een particulier? Photoshop biedt volgens mij gewoon waar voor zijn geld voor iemand die het programma ook écht gebruikt/nodig heeft. Maar als particulier betaal je toch wel veel geld voor functionaliteit die je als particulier zowat nergens voor nodig hebt.
Ja, ik denk dat Adobe er eigenlijk geen last van heeft dat particulieren het illegaal gebruiken. De echte doelgroep: bedrijven, kopen het wel. En als particulieren het illegaal gebruiken ipv helemaal niet maar naar mijn idee voor Adobe niets uit. Het word zo juist een populair programma. Die particulieren zullen het als het voor zakelijk gebruik gaan gebruiken waarschijnlijk wel aanschaffen.

Ik denk dat The Gimp voor thuis gebruik gewoon heel goed is. Photoshop zal allicht wat beter zijn maar wat ik met Photoshop doet kan ook allemaal met The Gimp. Een voordeel van The Gimp vind ik ook dat het veel minder zwaar is als Photoshop. En ik vind de filters ook super van The Gimp.

Als je de losse venstertjes lastig vind kun je ook The Gimpshop gebruiken, dat is een aangepaste versie, alle venstertjes zitten dan in één hoofdvenster net als in Photoshop, www.gimpshop.net

hier een artikel van pcm, waarin Photoshop en The Gimp vergeleken worden: http://app2.pcmweb.nl/pcm/extra/seri...0vs%20Gimp.pdf

Laatst gewijzigd op 09-12-2006 om 11:26.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2006, 13:48
Nietzman
Avatar van Nietzman
Nietzman is offline
Citaat:
pc nerd schreef op 08-12-2006 @ 14:08 :
[B]Gebruik/gebruikte je Photoshop?
zo ja:
- heb je een legale of illegale versie van Photoshop en waarom?
Ja, Heb een legale studentenlicentie maar stiekem gebruik ik een nieuwere Ali-illegali-versie. Ti's me nu nog ietsjes boven het budget, licenties maak ik wel in orde zodra ik een grotemensenbaan heb.

Citaat:
Gebruik of heb je eens The Gimp gebruikt/uitgeprobeert?
zo ja:
- Wat is je globale indruk van het programma?
Ja, ti's me te rommelig, en belangrijker: Het is geen Photoshop.

Citaat:
Gberuik je allebei de programma's of heb je ze allebei eens uitgeprobeert:
- welke functie(s) van Photoshop mis je in The Gimp?
Kleursupport, toffer gebruik van paden, tabletsupport, integratie met bv. Illustrator, slices, Save For web, veel betere anti aliassing, vooral bij brush-tools, kekkere type-support. Enzeu.

Citaat:
- Wat vind je pluspunten van The Gimp mbt Photoshop?
Ik wou dat ik "Opensource!" zou kunnen zeggen, maar eigenlijk boeit dat me als gebruiker niet zoveel. De prijs is een goed pluspunt.
Citaat:
- Wat vind je pluspunten van Photoshop mbt The Gimp?
Nouja, zie de dingen die ik mis, naast dat Photoshop op m'n Mac niet als een Linuxapplicatie aanvoelt en geen irritante losse vensters heeft. (Nee, Gimpshop is het, al enorm bewonderingswaardig en ook tof, toch niet helemaal.
Citaat:
Kies je uiteindelijk voor Photoshop of voor The Gimp, en waarom?
Photoshop, om de simpele reden dat het Photoshop is. The Gimp is een tof speeltje voor de hobbiest, maar integreert niet in een Adobe-minded wereld.

Citaat:
en een reactie op deze stelling:
Als je niet zoveel geld over hebt voor Photoshop moet je dit programma niet illegaal gebruiken maar kies dan voor The Gimp.
Dat mag iedereen voor zichzelf beslissen natuurlijk, maar ik kan me voorstellen dat het voor mensen die nog met geen enkel fotobewerkingsprogramma hebben gewerkt en niets uit hoeven te wisselen met een Adobe-minded wereld wel eventjes naar the Gimp zouden kunnen kijken, ware het niet dat ze daarmee alleen maar sneller in de knoop zouden raken, aangezien er lang zo veel Gimp-tutorials niet op het web rondzwerven.

Laatst gewijzigd op 09-12-2006 om 13:54.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2006, 19:24
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Ik geef nog wel antwoord op al je vragen, maar The Gimp is geniaal.

Nu naar de wedstrijd
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 11-12-2006, 15:49
ploeff
ploeff is offline
Beste Nerd,

Leuke opdracht - The GIMP vs. Photoshop.
Er zijn natuurlijk meerdere fotobewerkingsprogramma's maar je hebt wel de twee meest spraakmakende gekozen.
Denk bijv. aan Photofiltre (freeware) en PaintShopPro.
En de vragen zijn leuk - relevant.

Maar: ;-( let een beetje op jouw taal, zeker als het voor Nederlands is.
Gebeurt (tegenwoordige tijd) is met een t, voltooid verleden tijd is het met een d. Zulke fouten zijn storend.
En als je daar onvoldoende les in hebt gehad op (eerdere) sch(o)l(en), leer het dan zelf even bij! Zo moeilijk is het niet en het is een bijzonder slecht visitekaartje als je je presenteert met zulke elementaire taalfouten. Typo's zijn ook storend, maar die maakt iedereen wel eens, maar mensen die niet goed kunnen schrijven, die krijgen strafpunten - worden niet voor een vervolggesprek uitgenodigd bij een sollicitatie bijvoorbeeld.

Ploeff
Met citaat reageren
Oud 11-12-2006, 16:21
pc nerd
pc nerd is offline
Citaat:
ploeff schreef op 11-12-2006 @ 15:49 :
Beste Nerd,

Leuke opdracht - The GIMP vs. Photoshop.
Er zijn natuurlijk meerdere fotobewerkingsprogramma's maar je hebt wel de twee meest spraakmakende gekozen.
Denk bijv. aan Photofiltre (freeware) en PaintShopPro.
En de vragen zijn leuk - relevant.
Ja die andere heb ik er expres niet bij betrokken, ik denkt niet dat het echt uitdagers van elkaar zijn.

The Gimp is wel echt een alternatief voor Photoshop (of zo presenteren ze zich)

Citaat:
Maar: ;-( let een beetje op jouw taal, zeker als het voor Nederlands is.
Gebeurt (tegenwoordige tijd) is met een t, voltooid verleden tijd is het met een d. Zulke fouten zijn storend.
En als je daar onvoldoende les in hebt gehad op (eerdere) sch(o)l(en), leer het dan zelf even bij! Zo moeilijk is het niet en het is een bijzonder slecht visitekaartje als je je presenteert met zulke elementaire taalfouten.
Mijn gramatica is inderdaad niet echt goed Lang geleden dat ik het op school gehad hebt. Het zakt een beetje weg. Maar bij schoolopdrachten kijk ik er wel goed naar Het is meer luiheid denk ik (zeker op een forum geen zin om elke zin te controleren)

maar kan je ook nog op mijn vragen reageren?
Met citaat reageren
Oud 12-12-2006, 16:07
ploeff
ploeff is offline
OK, ik werk wel eens met The GIMP alhoewel ik nog allerminst erin bedreven ben. Ben een oude zwartwit-(chenische) doka-er en moet nog erg wennen aan dat kleuren gedoe - moeilijk.
Photoshop heb ik wel eens aan geroken, maar The GIMP bevalt mij beter, vooral omdat het (legaal) gratis is.

Ik ken PhotoShop te weinig om een goede vergelijking te kunnen maken. Maar: voor wie de overstap naar The GIMP makkelijker wil maken is er GIMPshop (of zoiets) Lijkt uiterlijk iets op Photoshop.

De Stelling: ik vind het een wat gereformeerde (met geknepen billen) standpunt - ik zondig er vaak tegen. Maar: als er een goed alternatief is voor PhotoShop, waarom dan illegaal werken: neem dan toch The GIMP. Dus om pragmatische redenen in dit geval: ik stem v[B]oor {/B] de stelling
Met citaat reageren
Oud 13-12-2006, 21:56
Warsocket
Avatar van Warsocket
Warsocket is offline
Geen geld over voor programma

Geen zin ome en crack te zoeken,
dus Gimp

Zelfde verhaal voor mijn volgende computer,
Geen zin om mijn illegale office cd te zoken

Dus download ik gewoon Open Office

Als het alternatief nagenoeg net zo functioneel is voor mij als het origineel en het is mijnder moeite dan gebruik i die
__________________
01110100011001010111011001100101011001010110110000100000011101000
11010010110101001100100001000000011111100111111001000000011101001010000
Met citaat reageren
Oud 13-12-2006, 22:35
pc nerd
pc nerd is offline
Citaat:
Warsocket schreef op 13-12-2006 @ 21:56 :

Geen zin ome en crack te zoeken,
dus Gimp

Zelfde verhaal voor mijn volgende computer,
Geen zin om mijn illegale office cd te zoken
Dus download ik gewoon Open Office
Haha, je geeft wel hele orginele argumenten!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
ARTistiek Het Grote Photoshop Topic
Elbows
59 11-07-2008 00:41
Software & Hardware Alternatieve OS'en
Praganonut
94 13-11-2007 00:08
Software & Hardware [Imaging] Foto's in elkaar laten overvloeien
DG
9 11-01-2005 15:18
De Kantine avatar
Bitchy-Angel
59 22-10-2003 15:42
ARTistiek Photoshop-battles
Type
37 18-12-2002 17:41


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:00.