Oud 12-02-2007, 07:20
Verwijderd
Voor mijn broertje heb ik dit weekeind een nieuwe pc in elkaar gezet, met de volgende onderdelen:
- C2D E6600
- Club3D X1950XT
- 1 GB Kingston geheugen
- Seagate Barracuda 7200.10
- Antec Sonata Lifestyle II

Succesvol Windows erop gezet, dat was allemaal geen probleem. Games (Het is dus een gamepc. Waarom maar 1 gb geheugen zullen jullie vragen. Geldtekort en met 1 gb gaat ook nog prima ) draaien ook gewoon zoals ze horen te draaien.

Alleen, na een paar uur gamen loopt de processortemperatuur nogal hoog op. Met Coretemp zie ik dat beide kernen tegen de 75 graden aan lopen. Ik weet wel dat hij daar niet direct kapot van zal gaan, maar volgens mij hoort dat niet zo. Kan er iets mee aan de hand zijn, of hoef ik me nergens zorgen over te maken?

In de kast zit een ingebouwde voeding, een 450-watt smartpower ding. Hierin zitten 2 ventilators, maar bij veel verbruik werkt er hier maar één van. Het lijkt mij dat het toch wel nodig dat alle 2 de ventilatoren draaien is als de computer op volle toeren draait. Kan deze kapot zijn of is er iets anders aan de hand?

Verder zijn er geen problemen. De (stock) koeler van de processor draait volgens de bios op iets minder dan 2000 toeren per minuut. De videokaart wordt tussen de 40 en de 65 graden, een mooie temperatuur. Ee 120mm koeler die standaard in de kast zit heb ik maar op full speed gezet, dus aan de in- en outtake van de kast zal het ook niet liggen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-02-2007, 11:08
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Ik gok dat de processorkoeler er niet goed op zit. Die zit vast met 4 pinnetjes en daar moet je best hard op drukken, tot je een klik hoort. Gebruik je de boxed cooler (dus die bij de CPU zat)?
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2007, 11:30
K-pax
Avatar van K-pax
K-pax is offline
Ik heb zelf ook tijden problemen met een te hoge temparatuur. Wat siliconengel op het omhulsel van de CPU en met probleem was opgelost. Misschien dat en wat M@rco zegt ?
__________________
A righteous infliction of retribution manifested by an appropriate agent
Met citaat reageren
Oud 13-02-2007, 09:35
phoxetis
Avatar van phoxetis
phoxetis is offline
dat is een socket 775 he.

waarom ze dit zo hebben gemaakt is mij ook een mysterie.
een rampzalige uitvinding, je moet inderdaad de koeler nagenoeg door het moederbord heen drukken tot je dan een keer klik hoort.
ik was bang dat het moederbord in 2 zou breken. Behalve dat staat het nu helemaal bol aan de onderkant. Getver

vergeet niet dat die witte plastic dingetjes waarmee je dat doet een kwartslag gedraaid kunnen worden.

Maar dan zou je een temperatuur van rond de 30 graden moeten hebben.
__________________
I never be late... I drive a V8 ...
Met citaat reageren
Oud 14-02-2007, 01:17
J-roenn
J-roenn is offline
c2d hoort zeker niet zo warm te worden, probeer anders eens een arctic cooling of zallman koeler, met arctic silver 5 als koelpasta.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2007, 15:10
Verwijderd
Ik heb nog eens naar die ventilator gekeken, en ik zag dat hij gewoon goed vast zit. Ik gebruik inderdaad de boxed cooler van de E6600.

Toen ik de pc in elkaar zette heb ik de koeler er op gezet, maar later er weer afgehaald en er (definitief) weer opgezet. Kan het zijn dat hierdoor de koelpasta niet goed zit of iets dergelijks? Is daar nog wat aan te doen?

Een andere koeler heb ik hier niet, en ik denk niet dat mijn broertje zin heeft om daar geld aan uit te geven 'omdat hij het toch al doet'.

Misschien nog andere oplossingen?
Met citaat reageren
Oud 15-02-2007, 23:07
]{ing
Avatar van ]{ing
]{ing is offline
ja als de koelpasta ervoor zorgt dat het contact tussen koeler en cpu niet optimaal is

je kunt de koelpasta verwijderen met wasbenzine, terpentine, aceton etc en keukenpapier; let wel erop dat ook de koelpasta giftig is. erna vervangen door nieuwe koelpasta bijv arctic silver ofzo
Met citaat reageren
Oud 16-02-2007, 01:16
J-roenn
J-roenn is offline
Citaat:
]{ing schreef op 15-02-2007 @ 23:07 :
ja als de koelpasta ervoor zorgt dat het contact tussen koeler en cpu niet optimaal is

je kunt de koelpasta verwijderen met wasbenzine, terpentine, aceton etc en keukenpapier; let wel erop dat ook de koelpasta giftig is. erna vervangen door nieuwe koelpasta bijv arctic silver ofzo
idd, en zo`n tubetje kost nagenoeg niets.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2007, 20:57
Verwijderd
Hm van een vriend hoor ik dat de 'gevarentemperatuur' van een C2D bij 70 graden ligt? Klopt dit ongeveer? Ik denk zelf dat dat wat overdreven is...

Maargoed, ik zal binnenkort in stad eens kijken of ik wat koelpasta kan vinden. Zal ik dat zo snel mogelijk doen, of heeft het geen haast omdat de processor er toch niet direct kapot van zal gaan?

Ohja...en weet iemand wat van die 2e ventilator in de voeding van die Antec kast? Ook bij full load draait die nog niet.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 12:24
J-roenn
J-roenn is offline
Citaat:
mrboot schreef op 16-02-2007 @ 20:57 :
Hm van een vriend hoor ik dat de 'gevarentemperatuur' van een C2D bij 70 graden ligt? Klopt dit ongeveer? Ik denk zelf dat dat wat overdreven is...

Maargoed, ik zal binnenkort in stad eens kijken of ik wat koelpasta kan vinden. Zal ik dat zo snel mogelijk doen, of heeft het geen haast omdat de processor er toch niet direct kapot van zal gaan?

Ohja...en weet iemand wat van die 2e ventilator in de voeding van die Antec kast? Ook bij full load draait die nog niet.
die temperaturen kan je vinden op www.intel.com, idle moet ie toch echt rond de 40 blijven...
zit ie wel aangesloten ???
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 12:38
Verwijderd
Citaat:
J-roenn schreef op 19-02-2007 @ 12:24 :
die temperaturen kan je vinden op www.intel.com, idle moet ie toch echt rond de 40 blijven...
zit ie wel aangesloten ???


De fan draait, ja.

Idle blijft hij inderdaad ook rond de 40 graden, dat is geen probleem hoor. Maar toen ik hem een half uurtje liet stressen met SuperPi was de temp. de hele tijd 80-85 graden. Beetje vreemd, want als de max. temp veel lager ligt zou de pc toch automatisch (beveiliging) afgesloten moeten worden?
Met citaat reageren
Oud 21-02-2007, 18:45
Verwijderd
Probleem is opgelost, ik heb vanmiddag even wat koelpasta (Spire geloof ik) gehaald, en dat op de proc gedaan. Toen ik hem het 8 miljoen decimalen van Pi liet berekenen werd hij niet warmer dan 40 graden, een zeer mooie temperatuur.

Maar nogmaals, weet iemand iets over die fan in die voeding? Bij full load (na een poosje gamen) draait dat ding nog steeds niet.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2007, 19:13
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Dan zal 'ie gewoon niet erg warm worden. Bedenk wel dat zo'n systeem ook onder full load niet veel meer dan pakweg 200W zal verbruiken, dus die voeding heeft het niet zo zwaar.

Koelpasta hoort overigens standaard op de koeler te zitten, heb je dat er soms afgepeuterd voor de installatie?
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2007, 23:39
Verwijderd
Haha nee hoor.

Ik denk dat er iets mis is gegaan met de verspreiding ervan, ik heb de fan er namelijk nog een keer af gehaald en er dan weer op gezet. Maargoed, van die 2,50 lig ik nou niet echt wakker.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Nomina Animorum Verhaal
lillojon
21 29-12-2009 15:33
De Kantine [gouwe ouwe] wat staat er onder je ctrl+V ???
damaetas
582 27-01-2003 19:11


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:09.