Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-02-2007, 18:50
H@nk
H@nk is offline
misschien een hele domme vraag maar ik weet het niet.

Is het beter voor de accu van mijn laptop om hem op netspanning te blijven werken zodra de accu vol is, of is het beter om de stekker uit het stopcontact te halen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-02-2007, 21:18
phoxetis
Avatar van phoxetis
phoxetis is offline
je kunt beter de accu uit de laptop halen als je echt een hele tijd (een maand ofzo) aan de netspanning blijft werken.
__________________
I never be late... I drive a V8 ...
Met citaat reageren
Oud 13-02-2007, 22:00
H@nk
H@nk is offline
Citaat:
phoxetis schreef op 13-02-2007 @ 22:18 :
je kunt beter de accu uit de laptop halen als je echt een hele tijd (een maand ofzo) aan de netspanning blijft werken.
Ik neem hem ook wel eens mee dus dat is zeker niet het geval. Mijn vraag was meer: stel je hebt een volle accu en je hebt op dat moment de mogelijkheid netspanning te gebruiken, wat is beter voor de accu?
Met citaat reageren
Oud 13-02-2007, 23:02
D@mien
Avatar van D@mien
D@mien is offline
Ik zou zeggen: haal de accu er ff uit (is zo gedaan) en als je weer mobiel wilt zijn dan doe je em er lekker in..
Zo werk ik iig.. ik denk dat dat beter is voor mn accu..omdat ie dan niet constant hele kleine beetjes gaat zitten laden.
__________________
A Hero has died.. Steve Irwin - 22-02-1962 - 04-09-2006
Met citaat reageren
Oud 13-02-2007, 23:29
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Dat heeft eigenlijk alles te maken met de kwaliteit van je lader.

Een Li-ion accu zoals je die in moderne laptops vindt (en sowieso alle accu's) hebben een beperkte levensduur; ze zijn goed voor een bepaald aantal "cycles", oftewel leeg (of bijna leeg) raken en weer opgeladen worden. Vanuit dat oogpunt bezien is het dus veel beter om hem gewoon aan de lader te hangen, omdat hij dan niet leegraakt en niet steeds opgeladen hoeft te worden. Goedkopere laders echter kunnen vaak niet goed bepalen wanneer de batterij vol is, en gaan dan gewoon door met laden. Wat je dan krijgt heet "overcharging" en daar houden Li-ion accu's helemaal niet van. Maar goed, laptops zijn vaak dingen van 1000 of meer euro's dus dan mag je ook verwachten dat daar een fatsoenlijke lader bijzit die je accu niet sloopt. Ik zou dus zeggen dat het beter is om hem aan de lader te hangen wanneer je die mogelijkheid hebt.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2007, 00:11
J-roenn
J-roenn is offline
Citaat:
M@rco schreef op 14-02-2007 @ 00:29 :
Dat heeft eigenlijk alles te maken met de kwaliteit van je lader.

Een Li-ion accu zoals je die in moderne laptops vindt (en sowieso alle accu's) hebben een beperkte levensduur; ze zijn goed voor een bepaald aantal "cycles", oftewel leeg (of bijna leeg) raken en weer opgeladen worden. Vanuit dat oogpunt bezien is het dus veel beter om hem gewoon aan de lader te hangen, omdat hij dan niet leegraakt en niet steeds opgeladen hoeft te worden. Goedkopere laders echter kunnen vaak niet goed bepalen wanneer de batterij vol is, en gaan dan gewoon door met laden. Wat je dan krijgt heet "overcharging" en daar houden Li-ion accu's helemaal niet van. Maar goed, laptops zijn vaak dingen van 1000 of meer euro's dus dan mag je ook verwachten dat daar een fatsoenlijke lader bijzit die je accu niet sloopt. Ik zou dus zeggen dat het beter is om hem aan de lader te hangen wanneer je die mogelijkheid hebt.
sowieso kan je de accu dan nog beter er uit halen en op lichtnet werken, want iedere keer als je het snoer aansluit probeert de laptop toch de accu weer op te laden, en in reviews let men meestal niet op de kwaliteit van de lader, dus je weet pas of je een slechte lader hebt als het te laat is.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2007, 14:32
phoxetis
Avatar van phoxetis
phoxetis is offline
Citaat:
J-roenn schreef op 14-02-2007 @ 01:11 :
en in reviews let men meestal niet op de kwaliteit van de lader, dus je weet pas of je een slechte lader hebt als het te laat is.
ik kan dit alleen maar onderschrijven. Ik snap niet dat ze nagenoeg het belangrijkste punt van testen van een laptop niet eens behandelen.
__________________
I never be late... I drive a V8 ...
Met citaat reageren
Oud 17-02-2007, 20:46
Verwijderd
maar gaat je batterij dood als je m gewoon aan t lichtnet aangesloten laat?
Met citaat reageren
Oud 18-02-2007, 12:36
Verwijderd
Citaat:
koekjes schreef op 17-02-2007 @ 21:46 :
maar gaat je batterij dood als je m gewoon aan t lichtnet aangesloten laat?
Het zal niet zo 1..2..3.. gebeuren maar der is een kans dat je em er mee sloopt..
als je je accu voor langere tijd buiten je laptop "bewaard" moet je em voor 75% ONTLADEN.. dus dat er nog maar max 25% lading in de accu zit.. dit wordt geadviseerd bij mijn laptop.. IBM T43.. en ook in de nieuwe laptops IBM/Lenovo T60 staat exact het zelfde.. en denk dat IBM toch wel aangeschreven staat als kwaliteits merk..
Met citaat reageren
Oud 18-02-2007, 14:35
Verwijderd
Citaat:
lullow schreef op 18-02-2007 @ 13:36 :
Het zal niet zo 1..2..3.. gebeuren maar der is een kans dat je em er mee sloopt..
als je je accu voor langere tijd buiten je laptop "bewaard" moet je em voor 75% ONTLADEN.. dus dat er nog maar max 25% lading in de accu zit.. dit wordt geadviseerd bij mijn laptop.. IBM T43.. en ook in de nieuwe laptops IBM/Lenovo T60 staat exact het zelfde.. en denk dat IBM toch wel aangeschreven staat als kwaliteits merk..
oh das lastig, die van mij ligt hier in de kast 100% opgeladen, heb n acer laptop...
Met citaat reageren
Oud 18-02-2007, 16:51
Al Murphy
Avatar van Al Murphy
Al Murphy is offline
Nochtans... als je laptop aan de netvoeding hangt, wordt je batterij totaal niet gebruikt. In principe zal hij dan ook niet in miniclyci van laden en ontladen terechtkomen.

Daarnaast zijn batterijen (Li-Ion voor laptop/gsm) zoals die aan consumenten verkocht worden beschermd tegen overlading. In principe is de kans dat je je batterij stukmaakt bij het eruithalen of erinsteken, of door hem op de grond te laten vallen, of door er per ongeluk dingen op te leggen wanneer hij op je bureau/in de kast ligt veel groter dan dat hij stuk gaat bij normaal gebruik, of wanneer je laptop aan het stroomnet hangt.

Sowieso: de stekker uit het stopcontact halen wanneer hij bijgeladen is is nergens voor nodig, maar kan ook helemaal geen kwaad.
__________________
Let's fantasize a revolution
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 08:48
Verwijderd
Op mijn werk.. hebben we 76 Service Monteurs rondcrossen.. met een laptop.. dus ze laden em elke keer helemaal op en in de loop van de dag ontlaad ie dus.. en je merkt de levensduur van de accu's dat die drastisch verminderen t.o.v. mensen die op kantoor zitten met de zelfde laptop..
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 11:31
J-roenn
J-roenn is offline
Citaat:
lullow schreef op 19-02-2007 @ 09:48 :
Op mijn werk.. hebben we 76 Service Monteurs rondcrossen.. met een laptop.. dus ze laden em elke keer helemaal op en in de loop van de dag ontlaad ie dus.. en je merkt de levensduur van de accu's dat die drastisch verminderen t.o.v. mensen die op kantoor zitten met de zelfde laptop..
ja, ok, maar dat is de vraag niet, TS wilt weten of als hij/zij op lichtnet werkt de accu er beter mee af is als die uit de laptop word gehaald of niet.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 14:07
SisterOfMercy
Avatar van SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Ja nou lijkt me duidelijk, of niet? Laders in laptops zijn veelal gewoon kut, dus haal de accu er maar uit als je'm even aan de netspanning hangt. Dan maar geen mini-ups.
__________________
give me a golden shower... give me a new thrill.. | barco is love | iheartkimwilde
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 14:12
kruizer
kruizer is offline
Acer is de duivel, wat accu's betreft.
De laptop die heb is alleen relax als de accu erin zit, zonder dat kreng staat ie fucking scheef, en wiebelt ie constant heen en weer.
Dus nu heb ik altijd de accu erin zitten, met als gevolg dat dat ding na anderhalf uur al leeg is, met al die powersave-meuk aan. Toen ik 'm 18 maanden geleden kocht ging ie zonder mekkeren drie uur (op de meest brute stand) mee.

Ik vermoed een complot tussen Acer en de accu-industrie.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2007, 19:43
Verwijderd
Citaat:
J-roenn schreef op 19-02-2007 @ 12:31 :
ja, ok, maar dat is de vraag niet, TS wilt weten of als hij/zij op lichtnet werkt de accu er beter mee af is als die uit de laptop word gehaald of niet.
Dit geeft toch weer wat het resultaat is in verschillende situaties mbt de accu of ben ik nou zo ver heen
Met citaat reageren
Oud 20-02-2007, 22:23
J-roenn
J-roenn is offline
Citaat:
lullow schreef op 20-02-2007 @ 20:43 :
Dit geeft toch weer wat het resultaat is in verschillende situaties mbt de accu of ben ik nou zo ver heen
alleen niet in de situatie waar de TS het over heeft.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2007, 09:47
Verwijderd
Citaat:
J-roenn schreef op 20-02-2007 @ 23:23 :
alleen niet in de situatie waar de TS het over heeft.
Maakt het uit dan waar je zit met een laptop?"
Het gaat tog over of het beter is wanneer je stroom aan je laptop laat hangen of je accu der in laat zitten..
en ik geef gevolgen van verschillden situaties.. dus veel gebruik zonder en met stroom terwijl de accu in de laptop zit..
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 24-02-2007, 14:21
Verwijderd
Citaat:
lullow schreef op 18-02-2007 @ 13:36 :
Het zal niet zo 1..2..3.. gebeuren maar der is een kans dat je em er mee sloopt..
als je je accu voor langere tijd buiten je laptop "bewaard" moet je em voor 75% ONTLADEN.. dus dat er nog maar max 25% lading in de accu zit.. dit wordt geadviseerd bij mijn laptop.. IBM T43.. en ook in de nieuwe laptops IBM/Lenovo T60 staat exact het zelfde.. en denk dat IBM toch wel aangeschreven staat als kwaliteits merk..
Ik heb altijd gelezen dat je hem tot zo'n 40-50% moet ontladen. Maar het kan natuurlijk zijn dat dat voor die IBM/Lenovo-accu's anders is.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2007, 22:55
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
in de handleiding van mijn Packard Bell easynote staat dat de accu minstens elk half jaar een keer compleet (dus 100%) ontladen moet worden.

hoe dat bij opslag zit weet ik niet.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 04-03-2007, 11:04
Verwijderd
Ik mag vast nog wel even uppen

Deze vraag had ik namelijk ook, maar is het bij mij zo dat ik 'm misschien wél een maand thuis laat staan en dus niet zo vaak mee zal nemen (maar dat weet ik nog niet zeker, heb 'm net een dag dus geen idee hoe vaak ik m werkelijk ergens mee naartoe ga nemen).
In de winkel hadden ze gezegd dat je de accu er inderdaad beter uit kunt halen als je 'm voor langere tijd niet buitenshuis gebruikt. Maar heb nu dus geen idee of ik de volle accu in m'n laptop moet laten zitten terwijl ie gewoon is aangesloten (zoals de topicstarter zegt). Ik kan toch niet van tevoren precies weten of ik de laptop echt voor langere tijd thuis laat staan? Heb de accu er nu maar uitgehaald, maar weet eigenlijk niet of dat echt moet.
Trouwens, als de accu er uit is, zit er een gat in de laptop aan de onderkant, ook niet echt fijn voor stof enzo..

Ben niet zo heel veel wijzer geworden van de verschillende reacties hier, dus wil iemand nog even reageren die het weet? Ook over dat ontladen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Software & Hardware Laptop Accu Dell Latitude E6400 probleem
steuerung
1 21-06-2012 11:15
Software & Hardware HP Pavilion Laptop accu probleem
kurzem
4 25-05-2012 11:54
Software & Hardware [laptop]
bamiPoep
8 09-09-2006 17:00


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:18.