Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-03-2007, 09:19
Verwijderd
Hallo, ik heb een vraagje over Linux.

Ik wil binnenkort (als ik eens tijd ervoor heb gemaakt) Linux op mijn pc installeren en dan het liefst een variant van Ubuntu. Nou is mijn vraag: welk besturingssysteem zou je een linuxn00b aanraden om mee te beginnen? Is Kubuntu nou gebruiksvriendelijker dan Ubuntu met GNOME? (of praat ik nu compleet poep?)

Ik wil sowieso eind dit jaar mijn pc upgraden naar iets met meer gigahertz en meer ram. (nu 2,86 ghz pentium en 512 ram), maar welke variant zou het meest geschikt zijn voor mij en mijn pc'tje?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-03-2007, 10:24
freyk
Avatar van freyk
freyk is offline
Dit ligt eraan, kubuntu werkt met kde (interface lijkt op windows), ubuntu met gnome (interface lijkt op mac).
Ook raad ik je aan om eerst te werken met een virtuele computer, zoals vmware/virtual pc of qemu

En een beetje zoeken op dit forum, kan ook geen kwaad.
Genoeg beginnersvragen-topic's hier.
__________________
"Typefouten zijn gratis" | "Daar is vast wel een knopje voor" | "Ik weet, want ik zoek" | Powered by Firefox, Chromium, Mac OS X, OpenSuse, and Google.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2007, 10:26
Verwijderd
Citaat:
freyk schreef op 05-03-2007 @ 11:24 :

Ook raad ik je aan om eerst te werken met een virtuele computer, zoals vmware/virtual pc of qemu
waarom? Als ik een dualbootje maak dan kan ik gewoon werken met windhoos als ik er niet uitkom met Linux toch?
Met citaat reageren
Oud 05-03-2007, 11:47
phoxetis
Avatar van phoxetis
phoxetis is offline
Citaat:
sjek schreef op 05-03-2007 @ 11:26 :
waarom? Als ik een dualbootje maak dan kan ik gewoon werken met windhoos als ik er niet uitkom met Linux toch?
ja, als je weet hoe dat werkt en je verziekt je huidige windows installatie niet ....
__________________
I never be late... I drive a V8 ...
Met citaat reageren
Oud 05-03-2007, 13:06
Verwijderd
Als je er ervaring mee hebt en een goede bakcup van al je bestanden hebt, zou ik gewoon ubuntu installeren en kijken welke windows manager je het beste vindt. Je kan namelijk tussen KDE (waar kubuntu mee werkt) en Gnome (waar ubuntu mee werkt) wisselen zonder dat je je hele systeem opnieuw moet installeren. Is heel makkelijk, kost geen moeite en het zorgt ervoor dat jij zelf goed kan kiezen tussen wat jij het prettigste vindt om mee te werken. Als je nog niet eerder gebruik hebt gemaakt van linux en dus niet zeker weet of je het wel kan installeren zonder windows te beschadigen, zou ik maar een veilige livecd gebruiken.

de wiki van ubuntu legt de verschillen duidelijker uit.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2007, 13:18
Verwijderd
Ik heb al zo'n live cd maar dat is moddertraag om mee te werken
Ik zat te denken om dan op de C:\ de windows installatie te laten staan en dan de D:\ te partitioneren voor Linux. Of doet Linux dat zelf bij installatie?

Ik denk dat ik maar iemand vraag om me te helpen tijdens de installatie
Met citaat reageren
Oud 05-03-2007, 13:21
Verwijderd
Je kan het aangeven, maar handmatig vind ik het veiligste.

Goed plan.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2007, 13:41
Verwijderd
Kom je langs om mn oude snorrende pc'tje te verrijken met een gratis os?
Met citaat reageren
Oud 05-03-2007, 14:06
Engadin
Avatar van Engadin
Engadin is offline
Citaat:
sjek schreef op 05-03-2007 @ 10:19 :
Hallo, ik heb een vraagje over Linux.

Ik wil binnenkort (als ik eens tijd ervoor heb gemaakt) Linux op mijn pc installeren en dan het liefst een variant van Ubuntu. Nou is mijn vraag: welk besturingssysteem zou je een linuxn00b aanraden om mee te beginnen? Is Kubuntu nou gebruiksvriendelijker dan Ubuntu met GNOME? (of praat ik nu compleet poep?)

Ik wil sowieso eind dit jaar mijn pc upgraden naar iets met meer gigahertz en meer ram. (nu 2,86 ghz pentium en 512 ram), maar welke variant zou het meest geschikt zijn voor mij en mijn pc'tje?
ik vind zelf kde vrij traag en groot, maar er zijn veel mensen die het gebruiken. Je kunt ook op ubuntu gewoon andere windowmanagers installeren. Installeer ubuntu, en installeer er dan daarna kde, xfce, openbox bij en ga proberen.

Ik draai hier nu een gnome schil met openbox als windowmanager. Hierdoor heb je de voordelen van gnome (automount dingen enz) en het fijne van openbox (makkelijk voor echt alles toetsenbord-sneltoesten voor bouwen, snel, kleine titel balkjes)
__________________
Jongeren - Natuur: http://www.njn.nl
     Kom mee op zomerkamp: http://www.zomerkampen.njn.nl
Met citaat reageren
Oud 05-03-2007, 14:55
freyk
Avatar van freyk
freyk is offline
Citaat:
sjek schreef op 05-03-2007 @ 14:18 :
Ik heb al zo'n live cd maar dat is moddertraag om mee te werken
Ik zat te denken om dan op de C:\ de windows installatie te laten staan en dan de D:\ te partitioneren voor Linux. Of doet Linux dat zelf bij installatie?
Natuurlijk is werken via een livecd pokke traag, omdat hij alles vanaf de cd leest en daarbij ook nog eens je ram geheugen gebruikt.
Ja, (k)ubuntu-setup controleert ook naar andere os'sen en stelt dan grub automatisch in dat je kan dualbooten. (klik hier voor een video demonstratie[/url]

Ik raad je streng aan om als leek met een virtuele computer te werken, zodat je, wanneer je iets keihard verne*kt, gewoon de diskimage ff verwijderd en weer kan werken.
Daarbij is het dan ook handig dat je tijdens de installatie gewoon het net op kan om informatie te zoeken.
Ook is het niet meer nodig om os cd's te branden, want bij de meeste vm's kan je iso's/bin's/enz aan je virtuele cd/dvdspeler koppelen.
MS Virtual PC (demonstratie) en/of Vmware player (met ubuntu diskimages) (demonstratie) zijn allemaal gratis binnen te halen.
__________________
"Typefouten zijn gratis" | "Daar is vast wel een knopje voor" | "Ik weet, want ik zoek" | Powered by Firefox, Chromium, Mac OS X, OpenSuse, and Google.

Laatst gewijzigd op 05-03-2007 om 15:07.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2007, 13:10
Verwijderd
Ok, een vriend komt me binnenkort helpen bij het installeren. Wat is het handigst om mee te installeren, de live disc of de dvd? Ik had al gelezen dat installeren vanaf de livedisc makkelijker partitioneert. Iemand hier ervaring mee?
Met citaat reageren
Oud 07-03-2007, 13:20
freyk
Avatar van freyk
freyk is offline
Als ik installatieprogramma's niet ken of vertrouw, want ze komen dan met partitievoorstellen wat ik niet leuk/handig vind.
Daarom laat ik liever mijn schijf partitioneren met programma's waarmee ik ervaring heb.

Offtopic:
Kan iemand mij eens vertellen waarom mensen hun schijf zo indelen dat bv home en boot een appartie partitie heeft?
Is dit vanwege de veiligheid of dat het gewoon sneller werkt?
__________________
"Typefouten zijn gratis" | "Daar is vast wel een knopje voor" | "Ik weet, want ik zoek" | Powered by Firefox, Chromium, Mac OS X, OpenSuse, and Google.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2007, 14:08
Verwijderd
Ik zou gewoon lekker fdisk gebruiken en niet het standaard ding van ubuntu, dat ken ik niet en vind ik dus eng.

Offtopic: Puur voor de veiligheid. Ik kan het niet waarderen als het OS uit zichzelf iets met mijn boot partitie wil doen (debian volgens mij die automatisch een nieuwe kernel image op /boot wil zetten en METEEN mijn boot conf wil editen), dus ik heb er een aparte partitie voor. En Gentoo raadde het me aan.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:44.