Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-03-2007, 16:27
Verwijderd
Wij hebben een opdracht gekregen om een 'triple-boot' te maken.

Windows XP en PC-BSD hebben we al geïnstalleerd.

Nu wilden wij Gentoo ook installeren, maar kwamen wij tot de ontdekking dat dit niet zondermeer lukt. We hebben hiervoor de meest recente Live DVD gedownload.

Helaas wordt er tijdens het partitioneren een foutmelding gegeven dat een bestandssysteem onbekend is. Dat zal dus het PC-BSD bestandssysteem (UFS) zijn.

Nou heb ik gelezen dat dit standaard niet in de kernel ingebouwd zit. We zouden dan dus een Gentoo versie moeten laten opbouwen van de broncode.

Is er ook een manier om die ondersteuning in te schakelen na het opstarten van de Live DVD? Dit zou een hoop tijd besparen.

Of zou het wel werken als eerst Gentoo wordt geïnstalleerd en daarna PC-BSD?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-03-2007, 17:37
freyk
Avatar van freyk
freyk is offline
Ik durf het niet te zeggen.
Maar zou het niet verstandiger zijn geweest om eerst de boel te partitioneren met een programma die deze bestandsystemen ondersteunt en dan pas alle os' sen te installeren?
(want dit kan ik niet uit verhaal opmaken).

En anders zou eerst gentoo installeren en dan pas pc-bsd
__________________
"Typefouten zijn gratis" | "Daar is vast wel een knopje voor" | "Ik weet, want ik zoek" | Powered by Firefox, Chromium, Mac OS X, OpenSuse, and Google.

Laatst gewijzigd op 07-03-2007 om 17:44.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2007, 18:02
Verwijderd
Citaat:
freyk schreef op 07-03-2007 @ 18:37 :
Ik durf het niet te zeggen.
Maar zou het niet verstandiger zijn geweest om eerst de boel te partitioneren met een programma die deze bestandsystemen ondersteunt en dan pas alle os' sen te installeren?
(want dit kan ik niet uit verhaal opmaken).

En anders zou eerst gentoo installeren en dan pas pc-bsd
We hebben ook wel geprobeerd met een ander programma (de fdisk van Gentoo) de partities die aangemaakt moesten worden te maken, maar toch moest het partitioneren doorlopen worden met het installatieprogramma van de Gentoo Live DVD.

Een aangepaste Gentoo versie met UFS ondersteuning laten compileren kost nogal wat tijd, dus dan zouden we inderdaad kunnen proberen PC-BSD te deinstalleren, en dan eerst Gentoo en vervolgens PC-BSD weer installeren.

Maar dan hoop ik wel dat PC-BSD wel ondersteuning heeft voor het bestandssysteem dat we voor Gentoo zullen gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2007, 01:35
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Je hebt toch wel ruimte gereserveerd? Je wilt toch ieder OS op een eigen partitie? Dan kun je gewoon een 3e partitie aanmaken voor Gentoo en gebruik je een bootmanager a la GAG voor de selectie tussen operating systems.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 10-03-2007, 22:11
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 10-03-2007 @ 02:35 :
Je hebt toch wel ruimte gereserveerd? Je wilt toch ieder OS op een eigen partitie? Dan kun je gewoon een 3e partitie aanmaken voor Gentoo en gebruik je een bootmanager a la GAG voor de selectie tussen operating systems.
We hebben wel ruimte gereserveerd. We hadden 2 partities (1 voor Windows XP en 1 voor PC-BSD). En de rest van de schijf zouden wij met Gentoo partitioneren.

Maar het probleem is dat de Live/installatie DVD van Gentoo het niet toestaat dat er een PC-BSD partitie bestaat. Er zit namelijk geen ondersteuning voor dat bestandssysteem ingebouwd. Bij het partitioneren geeft ie daarover al een foutmelding, zodat je de hele installatie niet kan doorlopen.

Maar zou je denken dat als je het installeren van een MBR uitschakelt bij de installatie van Gentoo, en dat, zoals jij zegt, aan een andere bootmanager over laat die het bestandstype wel ondersteund, de installatie wel lukt? Er wordt voor de fout geen melding van gemaakt dat er een MBR geïnstalleerd werd.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2007, 13:42
Verwijderd
't Is al opgelost. We hadden wel al een partitie aangemaakt voor Gentoo buiten de Gentoo installer, maar nog niet geformatteerd...

Nu wordt het partitioneren overgeslagen en gaat het installeren gewoon door.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2007, 18:51
Verwijderd
Dit zou geen probleem moeten zijn. Het enige waar je mee moet uitkijken is het aantal primaire partities (max 4). Linux kan je meestal wel in extended partities installeren, maar *BSD heeft echt een primaire partitie nodig (wel met het voordeel dat je in die ene partitie meerdere kan maken die alleen BSD ziet, terwijl het voor de andere OS'en net lijkt alsof het gewoon 1 partitie is).

En natuurlijk een goede bootmanager gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2007, 19:44
Verwijderd
Citaat:
******** schreef op 13-03-2007 @ 19:51 :
Dit zou geen probleem moeten zijn. Het enige waar je mee moet uitkijken is het aantal primaire partities (max 4). Linux kan je meestal wel in extended partities installeren, maar *BSD heeft echt een primaire partitie nodig (wel met het voordeel dat je in die ene partitie meerdere kan maken die alleen BSD ziet, terwijl het voor de andere OS'en net lijkt alsof het gewoon 1 partitie is).

En natuurlijk een goede bootmanager gebruiken.
Het is al gelukt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:46.