Hallo
ik ben koen en ik doe staatseindexamen havo, wiskunde a 1,2 voor een toelating van een opleiding. Ik moet daar een opdracht inleveren waarin ik de kans op blackjack bij de eerste 2 kaarten die je krijgt moet berekenen. ik heb al jaren geen wiskunde meer gehad, dus kom er niet helemaal meer uit. ik kom niet verder dan de kans op blackjack te berekenen zonder het splitsen mee te rekenen.
een korte uitleg om blackjack te krijgen en wat ik al heb berekend : als ik black jack krijg dan krijg ik 21 punten uit 2 kaarten. tot dit punt kan ik het nog uitrekenen
dat is 52*51 kaarten dat is: 2652 mogelijkheden die alle kaarten samen kunnen krijgen. Voor blackjack heb ik dus een aas en een 10/ boer/vrouw/heer nodig er zijn van alle soorten 4 dus in dit geval 4*(4*4) = 64
dus de kans is 64/2562 = 0.025 *100 = 2.49%
Het probleem is echter dat je ook kan splitsen. Dat houdt in dat als je 2 dezelfde kaarten krijgt dat je die kan splitsen en daar nog 2 kaarten bij kan krijgen. voorbeeld:
Ik krijg 2 azen. die splits ik en ik krijg er een boer en een 9 bij, dan heb ik 1 blackjack (de aas en de boer)
ik heb in dit geval dit berekend : de kans op 2 azen is 4/52+3/51 = 7/103
ik heb nu 2 azen dus er zijn nog 50 kaarten in het spel en ik split. de kans is dan 16/50 en 16/49 op een 10/boer/vrouw/heer.
Ik denk dat ik tot nu toe op het goede spoor zit, maar ik heb geen idee hoe ik nu verder moet. Kan/wil iemand mij misschien helpen door mij te vertellen wat ik moet doen?
Met vriendelijke groeten,
Koen
|