Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-10-2007, 21:37
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Ben afgelopen week naar een onafhankelijk arts geweest ivm een keurig omtrent de geschiktheid voor het rijbewijs, moest samen met de arts een eigen verklaring invullen. Echter toen ik het CBR belde wat er verder gaat gebeuren vertelde ze mij dat er waarschijnlijk een soort neurologisch onderzoek moet plaatsvinden. Wat zijn de kosten en ben ik verplcht hier aan mee te werken?

Ook heb ik gezien dat bij de psychische beoordeling volgens de OPS methode dat ik iets onder gemiddeld zit, de score is 24 (27 is maximaal). Kan ik hier ongeschikt voor verklaard worden?

Probleem is namelijk dat ik ondanks dat ik alle vragen met NEE heb beantwoord toch een eigen verklaring heb moeten opsturen, heeft het voor mij als (ex) ADHD en autisme patient dit gevolgen voor het halen van mijn toekomstig rijbewijs?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-10-2007, 21:44
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
pfff jij gaat echt door een hel om dat rijbewijs te halen he,

en als je t eenmaal hebt?wat ga je dan doen? 24/7 autorijden?
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 20-10-2007, 12:49
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik vraag me meer af waarom je ex ADHD en autisme patiënt zou zijn?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2007, 13:19
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Wat zijn de kosten en ben ik verplcht hier aan mee te werken?
Ik ken die procedures niet, maar het lijkt me logisch dat puur uit het feit dat ze er op aandringen volgt dat je anders geen rijbewijs krijgt.

Hoe kun je overigens mogelijkerwijs ex-patiënt zijn van twee chronische aandoeningen?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 20-10-2007, 15:14
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:

Hoe kun je overigens mogelijkerwijs ex-patiënt zijn van twee chronische aandoeningen?
Dat weet ik niet, dat is puur mijn eigen gevoel vadaar dat ik alsnog een onderzoek wil om hier zekerheid over te krijgen. Heb inmiddelds vernomen dat een neurologsich onderzoek iets van 50 tot 75 euro gaat kosten.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2007, 16:04
Verwijderd
Citaat:
Dat weet ik niet, dat is puur mijn eigen gevoel vadaar dat ik alsnog een onderzoek wil om hier zekerheid over te krijgen. Heb inmiddelds vernomen dat een neurologsich onderzoek iets van 50 tot 75 euro gaat kosten.
ADHD en autisme gaan niet over, dus als jij nu het idee hebt dat je van beide genezen bent dan heb je óf geen van beide ooit gehad, óf je zit er naast.
Ik heb geen idee wat voor invloed dit heeft op het behalen van een rijbewijs, maar als je een kans wil maken, dan lijkt het me dat je moet doen wat het CBR van je vraagt, en dat is dus dat neurologisch onderzoek.
Ik vraag me wel af of je uberhaupt wel in staat bent auto te kunnen rijden, is het puur dat de examens echt niet lukken, of heb je het idee dat het tijdens de lessen ook niet lukt? Je zal hoe dan ook een bepaald niveau moeten halen..
Met citaat reageren
Oud 20-10-2007, 16:13
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Ik heb het idee dat ik zowel tijdens de lessen alsook op een examen op een nivo blijft steken, soms rij ik supergoed, maar vaak ook weer niet waardoor ik uiteindelijk niet beter ga rijden, maar wil toch blijven doorzetten.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2007, 16:30
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Wat meet die OPS methode dan?
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 20-10-2007, 17:14
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Wat meet die OPS methode dan?
Lee dit maar eens, je kunt er ongeschikt door worden verklaard. Mijn score was vastgesteld op 26.

http://rijbewijs.cbr.nl/pdf/OPS%20pakket.pdf

Gedragsdomein Score Oriëntatie & geheugen ja twijfel nee


DE O-SCOREraktische vaardigheden & aandacht ja twijfel nee

1. Komt de kandidaat vergeetachtig over? 1 2 3
2. Maakt de kandidaat een verwarde indruk? 1 2 3
3. Heeft de kandidaat een gestoorde oriëntatie in tijd en/ of plaats? 1 2 3

DE P-SCOREociaal & persoonlijk functioneren ja twijfel nee

4. Komt de kandidaat traag over? 1 2 3
5. Heeft de kandidaat moeite met het uitvoeren
van dagelijkse praktische handelingen? 1 2 3
6. Verwaarloost de kandidaat zijn/ haar uiterlijk? 1 2 3

DE S-SCORE: DE OPS SCORE: O______ P______ S______

7. Is de kandidaat snel afgeleid? 1 2 3
8. Gedraagt de kandidaat zich inadequaat in het
persoonlijk contact? 1 2 3
9. Wijkt de zelfinschatting van de kandidaat af
van uw eigen inschatting? 1 2 3

De OPS score vermelden bij vraag B2 van het Geneeskundig verslag
Met citaat reageren
Oud 20-10-2007, 17:36
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Je zegt eerst dat je score 24 was en later dat ie 26 was, welke van de twee klopt? En welke vraag (of vragen) betreffen het waarbij je 1 of 2 punten had?

En inderdaad, autisme en ADHD gaan niet over. Hoogstens verminderen de klachten, door passende behandeling.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2007, 17:47
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Je zegt eerst dat je score 24 was en later dat ie 26 was, welke van de twee klopt? En welke vraag (of vragen) betreffen het waarbij je 1 of 2 punten had?

En inderdaad, autisme en ADHD gaan niet over. Hoogstens verminderen de klachten, door passende behandeling.
Dat ADHD en autisme nooit over gaat boeit mij niet, ik heb naagevraagt bij zo'n 10 andere rijscholen om hun mening te horen. Volgens hun mag ADHD en autisme mits er geen medicatie gebruikt wordt geen belemmering zijn om te mogen autorijden, met name autisme wordt nergens genoemd tot als een beperking. Er is een rijschool die uit mijn verhaal kon afleiden dat er toch een tegenstrijdigheid in het keuringsrapport (eigen verklaring) zit, de arts keurt mij volledig goed, maar die zelfde arts schrijft wel in de toelichting dat ik volledig arbeidsongeschikt bent. Hij heeft wel mijn UWV rapport als uitgangspunt genomen, niet dat het CBR gaat denken dat ik ook ongeschikt ben om auto te mogen rijden. Om dat laatste gaat het zich mij om, wat weegt zwaarder de uitkomst van de vragen of de aantekening in de toelichting?
Met citaat reageren
Oud 20-10-2007, 18:06
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Wellicht is die arbeidsongeschiktheid een standaard gegeven dat altijd doorgegeven moet worden. Arbeidsongeschiktheid komt immers vaak voort uit lichamelijke beperking. En als mensen dat gaan verzwijgen kunnen dingen over het hoofd worden gezien. Net als jouw ADHD en autisme. Beiden hoeven helemaal niet voor een negatief advies te leiden; ze zijn misschien puur informatieverschaffend, waarbij men zelf vervolgens kijkt of deze gegevens wel van belang zijn voor jouw keuring.

Overigens ben ik wel verbaasd dat autisme nergens genoemd wordt als een beperking. Kenmerkend voor autisme zijn de problemen met anticiperen op onverwachte gebeurtenissen. En als je érgens onverwachte gebeurtenissen ziet, is het wel in het verkeer..
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2007, 19:43
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Ik heb net met mijn instrukteur gesproken en we hebben besloten voorlopig een rustpauze in te lassen. Zodra we weten wat de uitslag is van de eigen verklaring gaan we beslissen wat we verder gaan doen. Helaas duurt dit enkele weken of meer, hij is zelfs bereid indien ik ongeschikt verklaard zou worden voor het rijbewijs dat hij mij een groot gedeelte van de gemaakte kosten wilt teugbetalen. Maar mijn instrukteur geloofd niet dat ik volledig ongeschikt verklaard zou worden, maar kan het ook niet uitsluiten. Mocht ik ongeschikt verklaard worden (na een herkeuring door een CBR arts) dan mag ik ook geen bromfietsen of brommobiel besturen.

De aantekening in de toelichting dat ik volledig arbeids ongeschikt bent vanwege psychische klachten zal bij het CBR meer vragen oproepen dan antwoorden.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2007, 20:32
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Waarom ben je volledig arbeidsongeschikt, als ik vragen mag?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2007, 20:45
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Waarom ben je volledig arbeidsongeschikt, als ik vragen mag?
Vanwege ADHD en progressieve autisme, vooral dat laatste.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2007, 23:23
Verwijderd
Citaat:
Vanwege ADHD en progressieve autisme, vooral dat laatste.
Wat is progressief autisme? Ik heb gegoogeld, maar ik kan niks vinden.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2007, 02:13
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Wat is progressief autisme? Ik heb gegoogeld, maar ik kan niks vinden.
Progressief betekend een toenemende ziekte, in dit geval is de autisme erger geworden tov een paar jaar terug. Dit is ook de reden waarom ik volledig afgekeurd ben, kan zeer moeilijk met mensen omgaan, contacten met andere mensen leiden doorgaans tot iritaties en onbegrip. Ik ben bang dat ik op grond hiervan ongeschikt bevonden ga worden om een auto te mogen besturen.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2007, 10:07
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Effe een toevoeging, ik heb net met de instrukteur gebeld en we blijven toch 1 keer per week lessen om op nivo te blijven, zodra er meer duidelijkheid van het CBR over de uitslag van de eigenverkaring dan gaan we aan de hand van deze uitslag bepalen hoe we verder gaan met lessen en/of een examen.

Wordt toch nog vervolgd.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 21-10-2007, 11:26
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Goh ik had niet verwacht dat je daar arbeidsongeschikt voor kan worden verklaard. Er is toch ook werk waarbij je amper contact hebt met andere mensen?
Maar goed, hoe reageer jij op onverwachte dingen in het verkeer? Kan jij daar, naar jouw mening en die van je instructeurs, goed op reageren?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2007, 12:26
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Goh ik had niet verwacht dat je daar arbeidsongeschikt voor kan worden verklaard. Er is toch ook werk waarbij je amper contact hebt met andere mensen?
je wilt niet weten waar mensen allemaal op afgekeurd worden, dan is mijn geval nog niet eens uniek.

Citaat:
Maar goed, hoe reageer jij op onverwachte dingen in het verkeer? Kan jij daar, naar jouw mening en die van je instructeurs, goed op reageren?

Tot de verbazing van zowel mijzelf alsook mijn instrukteur reageer ik opmerkelijk goed op allerlij verkeers situaties, zeker nu ik extra let op zaken zoals vooruitkijken, voorwerken en besluitvaardig rijden (durven intiatieven te nemen bij voorrangssituaties)
Met citaat reageren
Oud 21-10-2007, 13:51
*amélie*
*amélie* is offline
Citaat:
Goh ik had niet verwacht dat je daar arbeidsongeschikt voor kan worden verklaard. Er is toch ook werk waarbij je amper contact hebt met andere mensen?
Vaak kost het mensen met autisme zoveel energie om te reageren op wat er om hen heen gebeurt en alles te verwerken (ze verwerken veel meer prikkels dan niet autisten) wat ze zien, doen en horen dat werken echt geen optie is. Volledig afgekeurd komt volgens mij niet vaak voor, velen werken gedeeltelijk.
Een meisje dat ik ken verwerkt alles zo traag dat ze nu haar studie in deeltijd doet, omdat ze na elke week school een week op bed lag.

Autorijden lijkt mij overigens wel iets wat aan te leren is, het zal alleen meer tijd kosten. En wellicht blijkt na tig lessen dat het gewenste niveau niet bereikt zal worden.

@ Cornel: Kun je niet naar een rijschool waar ze dat onderzoek niet eisen? Want het lijkt mij, als je geen medicijnen gebruikt, niet echt relevant.
__________________
You can't milk a cow with your hands in your pants
Met citaat reageren
Oud 21-10-2007, 14:34
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:

@ Cornel: Kun je niet naar een rijschool waar ze dat onderzoek niet eisen? Want het lijkt mij, als je geen medicijnen gebruikt, niet echt relevant.
Voor alle duidelijkheid, rijscholen kunnen en mogen niks eisen. Het CBR eist of beslist of iemand (on)geschikt is om te mogen rijden, maar ik zie ondanks alles geen probleen, ik zie een eventuele rijtest of (her)keuring vol vertrouwen tegenmoet!
Met citaat reageren
Oud 21-10-2007, 15:59
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Vaak kost het mensen met autisme zoveel energie om te reageren op wat er om hen heen gebeurt en alles te verwerken (ze verwerken veel meer prikkels dan niet autisten) wat ze zien, doen en horen dat werken echt geen optie is. Volledig afgekeurd komt volgens mij niet vaak voor, velen werken gedeeltelijk.
Een meisje dat ik ken verwerkt alles zo traag dat ze nu haar studie in deeltijd doet, omdat ze na elke week school een week op bed lag.

Autorijden lijkt mij overigens wel iets wat aan te leren is, het zal alleen meer tijd kosten. En wellicht blijkt na tig lessen dat het gewenste niveau niet bereikt zal worden.

@ Cornel: Kun je niet naar een rijschool waar ze dat onderzoek niet eisen? Want het lijkt mij, als je geen medicijnen gebruikt, niet echt relevant.
Als je zóveel moeite hebt met die prikkelverwerking dat je niet kan werken (wat inderdaad prima zo kan zijn) kan ik me zo slecht voorstellen dat je wel kan autorijden.. Auto rijden is namelijk inschatten wat een ander zal gaan doen (erg lastig voor autisten) én reageren op onverwachte dingen (ook erg lastig..)
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2007, 16:14
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Als je zóveel moeite hebt met die prikkelverwerking dat je niet kan werken (wat inderdaad prima zo kan zijn) kan ik me zo slecht voorstellen dat je wel kan autorijden.. Auto rijden is namelijk inschatten wat een ander zal gaan doen (erg lastig voor autisten) én reageren op onverwachte dingen (ook erg lastig..)
Toch wordt er nergens melding gemaakt dat autisme een beperking kan zijn op de rijgeschiktheid om motorvoeruigen te mogen besturen, zelf niet op de officiele CBR website!
Met citaat reageren
Oud 21-10-2007, 16:18
PV
PV is offline
Citaat:
Toch wordt er nergens melding gemaakt dat autisme een beperking kan zijn op de rijgeschiktheid om motorvoeruigen te mogen besturen, zelf niet op de officiele CBR website!
Misschien loopt het CBR achter bij de werkelijkheid
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-10-2007, 16:21
Lethe
Lethe is offline
Cornel, had je je niet beter eerder kunnen laten keuren? Dat had je - in het geval dat je ongeschikt verklaard wordt - zo'n 100 x 40 = 4000 euro gescheeld En dat is dan nog excl. de theorie- en praktijkkosten...
__________________
Nice
Met citaat reageren
Oud 21-10-2007, 18:00
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Misschien loopt het CBR achter bij de werkelijkheid
Als het CBR twijfeld kunnen ze mij nog altijd een soort rijtest laten doen, deze bestaat en is doorgaans bedoeld voor (oudere) bestuurders die hun rijbewijs willen verlengen, en is gratis. Maar die rijtest is geen examen oid, hier wordt alleen bekeken hoe je je handen, voeten en ogen gebruikt tijdens de testrit.

Zoals ik al eerder schreef, ik zie die rijtest vol vertrouwen tegenmoet!

Mijn instrukteur heeft een leerling gehad met een lichte spastisch in een van zijn handen, na de rijtest afgenomen door het CBR bleekt hij toch geschikt bevonden te zijn om verder te mogen lessen en is vervolgens ook geslaagd.

Het CBR zal pas iemand ongeschikt verklaren nadat er degelijke testen of een keuring door een CBR arts heeft plaats gevonden, niet eerder! Zelfs voor mensen met lichamelijke handicaps is autorijden nog mogelijk in een aangepaste auto.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2007, 09:28
Verwijderd
kunnen we instructeur nu met een C gaan schrijven K thnx?
Met citaat reageren
Oud 22-10-2007, 10:46
Verwijderd
Citaat:
Als het CBR twijfeld kunnen ze mij nog altijd een soort rijtest laten doen, deze bestaat en is doorgaans bedoeld voor (oudere) bestuurders die hun rijbewijs willen verlengen, en is gratis. Maar die rijtest is geen examen oid, hier wordt alleen bekeken hoe je je handen, voeten en ogen gebruikt tijdens de testrit.

Zoals ik al eerder schreef, ik zie die rijtest vol vertrouwen tegenmoet!

Mijn instrukteur heeft een leerling gehad met een lichte spastisch in een van zijn handen, na de rijtest afgenomen door het CBR bleekt hij toch geschikt bevonden te zijn om verder te mogen lessen en is vervolgens ook geslaagd.

Het CBR zal pas iemand ongeschikt verklaren nadat er degelijke testen of een keuring door een CBR arts heeft plaats gevonden, niet eerder! Zelfs voor mensen met lichamelijke handicaps is autorijden nog mogelijk in een aangepaste auto.
Maar jij hebt geen 'afwijking' in een van je handen of in je voeten, jouw auto zou niet kunnen worden aangepast aan jouw klachten. Misschien blijf je zo op dat niveau steken omdat de stap erna te maken heeft met anticiperen en reageren, ik kan me heel goed voorstellen dat je daar moeite mee hebt (misschien niet altijd, maar als goede bestuurder zou je er zeer zelden last van moeten hebben, het liefste nooit)...
Maar goed, wacht inderdaad af wat het CBR zegt/wil en dan zie je wel weer verder
Met citaat reageren
Oud 22-10-2007, 11:32
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Maar jij hebt geen 'afwijking' in een van je handen of in je voeten, jouw auto zou niet kunnen worden aangepast aan jouw klachten. Misschien blijf je zo op dat niveau steken omdat de stap erna te maken heeft met anticiperen en reageren, ik kan me heel goed voorstellen dat je daar moeite mee hebt (misschien niet altijd, maar als goede bestuurder zou je er zeer zelden last van moeten hebben, het liefste nooit)...
Maar goed, wacht inderdaad af wat het CBR zegt/wil en dan zie je wel weer verder
Er is nu wat meer duidelijkhied, ik heb zowel met het CBR alsook met de arts gesproken die mij gekeurd heeft, die neurologisch onderzoek is inderdaad niet op mij van toepassing omdat de arts zei dat dit alleen nodig is bij mensen met lichamelijke klachten, wel zal het CBR vragen om extra informatie over mijn psychische klachten, omdat daar in de aantekening op de toevoeging vragen over zullen zijn. Het CBR zal mij dan een machtiging sturen of verzoek om deze aanvullende info toe te sturen en dan moet het eigenlijk al in orde zijn.

Het enigste wat mij nu zorgen baart is dat dit allemaal onnodige vertragingen gaat oplopen en ik niet eerder op examen kan gaan voordat het CBR mij zeg maar vrijgeeft (lees rijgeschikt) verklaard. Intussen blijf ik wel 1 keer per week lessen om in het ritme te blijven.

Edit/Aanvulling: heb komende woensdag een afspraak met mijn eigen huisarts en zij zal dan samen met mij een aanvullende verklaring opstellen die ze dan ondertekend zodat ik die vervolgens kan opsturen naar het CBR.

Laatst gewijzigd op 22-10-2007 om 14:03.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:42.