Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-12-2007, 11:22
ijscoman
Avatar van ijscoman
ijscoman is offline
DEN HAAG - Nederlandse allochtonen die in gemengde wijken wonen, hebben een hogere kans op schizofrenie dan allochtonen die in 'zwarte' wijken wonen. Dat concluderen Nederlandse onderzoekers in een onderzoek dat maandag is verschenen in het tijdschrift The American Journal of Psychiatry.


Volgens een van de onderzoekers, Wim Veling van de Parnassia Bavo Groep, hebben allochtonen in de Haagse wijken Transvaal en de Schildersbuurt geen verhoogd risico op schizofrenie. Maar in de rest van de stad lopen Marokkanen volgens hem vier keer zoveel kans op de ziekte op, en Surinamers en Turken bijna twee keer.

Het is al lang bekend dat schizofrenie bij immigranten vaker voorkomt. Volgens Veling is het nieuw dat er een link is aangetoond tussen de ziekte en de mate waarin de immigranten met autochtonen worden geconfronteerd.

Discriminatie

Veling noemt discriminatie als een mogelijke oorzaak van de verhoogde druk waaraan de allochtonen blootstaan. Identiteitsvorming kan volgens hem een andere verklaring zijn. Jongeren zouden hun persoonlijkheid in de gemengde wijken moeilijker kunnen vormen.

Het onderzoek is uitgevoerd onder allochtonen van de eerste en tweede generatie.

http://www.nu.nl/news/1358195/91/'Me...jken'.html
Advertentie
Oud 17-12-2007, 11:23
Verwijderd
Tiswah.
Oud 17-12-2007, 11:38
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Dat bewijstt maar eens weer dat de israelische muur een goed idee is.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Oud 17-12-2007, 11:43
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Dit wetende, moeten we zo snel mogelijk een hek om Staphorst (en de rest van de bible belt) heen bouwen om te voorkomen dat de inboorlingen uitwaaieren de beschaafde wereld in, om daar anderen schizofreen te maken.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 17-12-2007, 11:44
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
apartheid ftw!
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Oud 17-12-2007, 16:20
Makaveli
Avatar van Makaveli
Makaveli is offline
Ik vraag me af hoe ze in dit onderzoek het begrip schizofrenie definiëren. De meeste mensen weten niet wat schizofrenie inhoudt, het begrip wordt vaak verward met D(issociatieve) I(dentiteits) S(toornis).
Oud 17-12-2007, 16:27
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
het begrip wordt vaak verward met dis.
Zie je wel dat allochtonen iedereen dissen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 17-12-2007, 16:47
Makaveli
Avatar van Makaveli
Makaveli is offline
Citaat:
Zie je wel dat allochtonen iedereen dissen.
Als dis(respect) = DIS = Schizofrenie, dan klopt dat natuurlijk!
Oud 17-12-2007, 17:01
Verwijderd
Laat die fb-skillz eens zien, Kenjirro.
Oud 17-12-2007, 17:23
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Ik vraag me af hoe ze in dit onderzoek het begrip schizofrenie definiëren. De meeste mensen weten niet wat schizofrenie inhoudt, het begrip wordt vaak verward met D(issociatieve) I(dentiteits) S(toornis).
schizotypische persoonlijkheidsstoornis lijkt me nog logischer.
Oud 17-12-2007, 17:43
Makaveli
Avatar van Makaveli
Makaveli is offline
Citaat:
schizotypische persoonlijkheidsstoornis lijkt me nog logischer.
Dat is het voor jou en mij misschien, maar ik verwacht dat de gemiddelde nieuwslezer het een te wetenschappelijke term vind. Niet heel erg geschikt voor een krant. De term persoonlijkheidsstoornis of identiteitsstoornis volstaat mijn inziens beter dan de term schizofrenie, maargoed wie ben ik?
Oud 17-12-2007, 19:41
Verwijderd
Citaat:
Dit wetende, moeten we zo snel mogelijk een hek om Staphorst (en de rest van de bible belt) heen bouwen om te voorkomen dat de inboorlingen uitwaaieren de beschaafde wereld in, om daar anderen schizofreen te maken.
Hahaha voor het eerst een post van jou, waarin ik je gelijk geef, en je nu zelfs durf te verdenken van een glimpje humor
Oud 17-12-2007, 19:41
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Ik vraag me af hoe ze in dit onderzoek het begrip schizofrenie definiëren. De meeste mensen weten niet wat schizofrenie inhoudt, het begrip wordt vaak verward met D(issociatieve) I(dentiteits) S(toornis).
Schizofrenie is een redelijk bekend gedefinieerd begrip, en iets anders dan DIS. Het lijkt mij dat de onderzoekers dat ook weten.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Oud 17-12-2007, 20:18
Verwijderd
Citaat:
Laat die fb-skillz eens zien, Kenjirro.
OK.
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:15.