PDA

[Archief] Bekijk het origineel op : Het grote IBG/DUO-topic (alles over stufi en ov-studentenkaarten enzo) #4

Pagina's : 1 [2] 3

Verwijderd
15-10-2009, 11:34
net met de ibg gebeld (die sneller zijn dan op t kantoor) en blijkbaar kan ik met mijn afhaalbericht die ik in oktober vorig jaar heb gehad op mn oude adres (heb ik dus niet meer maar een nummer gekregen) mijn ov ophalen maar dat stond niet op mijn ibg... hurray!!

c-hout-h
20-10-2009, 19:35
c-hout-h
Lid
c-hout-h is nu online

Goeieavond mensen,

Zoals vele van jullie moet ik deze maand mijn les-geld gaan betalen, dit doe ik in 1 keer. Nu heb ik simpel weg niet het geld om al mijn lasten te gaan betalen, lesgeld, huur en verzekering. Wat zal er gebeuren als ik mijn lesgeld ''vergeet'' te betalen ? Krijg ik dan een aanmaning, dat ik eind November het MOET betalen ?

Groetjes mede-student.

Hawahaai
20-10-2009, 19:50
Lesgeld betaal je aan school, niet aan de IB-groep.

c-hout-h
20-10-2009, 19:58
Je betaalt het aan IB, die betalen het aan school. De accept-giro is namelijk van IB.

Hawahaai
21-10-2009, 07:41
Oh, oke. Ik kreeg van de universiteit en het HBO altijd gewoon een acceptgiro van henzelf.

Verwijderd
21-10-2009, 08:08
mbo is naar de ibg
wat ik weer niet snap want dan gaan ze me eerst stufi geven en daarna t schoolgeld afschrijven wat suf is, hou t dan gewoon in....

maar dan had je moeten bedenken dat dat niet ging, ms kan je t nog op termijnen zetten?

dwight88
22-10-2009, 19:08
In augustus ben ik afgestudeerd. Met mijn stomme kop studiefinanciering niet direct stopgezet, dus onterecht in september nog ontvangen. Begin oktober ontving ik een brief met de melding dat mijn onderwijsinstelling bij de IBG mijn afstuderen heeft gemeld. Tot mijn verbazing zie ik online dat stufi oktober wel naar mij is overgemaakt.

Klopt de website niet, of moet ik het álsnog zelf stopzetten?

Verwijderd
22-10-2009, 19:11
In augustus ben ik afgestudeerd. Met mijn stomme kop studiefinanciering niet direct stopgezet, dus onterecht in september nog ontvangen. Begin oktober ontving ik een brief met de melding dat mijn onderwijsinstelling bij de IBG mijn afstuderen heeft gemeld. Tot mijn verbazing zie ik online dat stufi oktober wel naar mij is overgemaakt.

Klopt de website niet, of moet ik het álsnog zelf stopzetten?

Je moet het alsnog zelf stopzetten.

dwight88
22-10-2009, 19:17
hmm dan heb ik morgen een lekker saldo, ook al kan ik er niks mee ;).

Dacht dat ze die link zelf wel hadden gelegd, ivm afstuderen.

ganralph
22-10-2009, 22:07
je moet het natuurlijk wel ooit terug betalen, met rente...

en niet te snel verwachten dat ze zelf een link leggen;) in januari krijg je te horen hoe ze je afstuderen verwerkt hebben. (ibg bekijkt dat eens per jaar)

wup
24-10-2009, 17:32
In januari ( of december) loopt mijn studfi ten einde. Ik kan dan nog 3 jaar lenen dus. Nu zit ik in het 3e jaar en wil na mijn 4e jaar nog door studeren, dus ik ga die lening wel nodig hebben.
In mijn 4e jaar loop ik stage, wat ongeveer net zoveel betaalt als mijn stufi, dus dan kan ik dat jaar zonder lening doorkomen. Maar hoe zit het met een 0-lening? Als ik dat jaar wel een ov wil en dus een 0-lening aanvraag, gaat dat ook af van die 3 jaar?

Daantje_0705
24-10-2009, 19:10
Ja, een nullening geldt ook gewoon als jaar lenen. Je kunt dus niet drie jaar een bedrag lenen en daarna nog x jaar nul euro lenen. Wat je wel kunt doen is in plaats van nul euro het bedrag lenen wat je later nodig denkt te hebben en dat op een eigen spaarrekening zetten en het later gebruiken.

dwight88
25-10-2009, 18:50
je moet het natuurlijk wel ooit terug betalen, met rente...

en niet te snel verwachten dat ze zelf een link leggen;) in januari krijg je te horen hoe ze je afstuderen verwerkt hebben. (ibg bekijkt dat eens per jaar)

Dus in theorie kan je in januari afstuderen, en vervolgens tm december stufi trekken?

Heb je dán nog steeds de mogelijkheid alles bij je al bestaande studieschuld op te tellen, of pakken ze het dan anders aan?

Bijzonder 'bedrijf', IBG..

ganralph
26-10-2009, 08:38
niet helemaal;) ik ben in januari afgestudeerd en kreeg in mei een brief van de ibg dat ze het te horen hadden gekregen van de universiteit. ik vermoed dat ze het in mei dus zelf wel stop gezet hadden, als ik dat niet eerder gedaan had. het duurt echter tot januari voordat ze precies naar je dossier gaan kijken. (schulden, prestatiebeurs, etc.) een paar maanden smokkelen zou dus wel kunnen.

voor je ov-kaart betaal je dan iig een flinke boete. de stufi zelf geldt dan, denk ik, als "te veel ontvangen".
ontvang je nog stufi, dan wordt het "te veel" verrekend, maar als er niets te verrekenen valt (in dit geval dus) dan kun je het volgens mij meteen terug betalen per acceptgiro. anders wordt het een rentedragende lening. (zo werkt het tenminste als je nog recht hebt; geen idee of dat verandert na je afstuderen)

Verwijderd
26-10-2009, 09:29
Ik vroeg mij het volgende af. Op het moment dat je afstudeert, dan geef je dat door aan de IBG. Maar wanneer moet je dan je ov inleveren, ik dacht namelijk uiterlijk de 5e van de volgende maand. Dus als je in maart klaar bent, uiterlijk 5 april. Klopt dit?

ganralph
26-10-2009, 11:57
de vijfde werkdag ja. (dus soms de 6e of 7e)

hou er wel rekening mee dat het om de maand van afstuderen gaat! voor de meeste universiteiten is dit de maand waarop je je scriptie inlevert. ook al krijg je pas drie maanden later je uitslag.

stel je levert je scriptie in oktober in, en je krijgt in januari te horen dat je geslaagd bent, dan geeft je uni door dat je per 1 november uitgeschreven was. als jij in nov-jan nog met je ov reist, krijg je daar een boete over!

Ads door Google

Verwijderd
26-10-2009, 12:03
de vijfde werkdag ja. (dus soms de 6e of 7e)

hou er wel rekening mee dat het om de maand van afstuderen gaat! voor de meeste universiteiten is dit de maand waarop je je scriptie inlevert. ook al krijg je pas drie maanden later je uitslag.

stel je levert je scriptie in oktober in, en je krijgt in januari te horen dat je geslaagd bent, dan geeft je uni door dat je per 1 november uitgeschreven was. als jij in nov-jan nog met je ov reist, krijg je daar een boete over!

Ah ok, maar zo werkt het bij ons niet. Je moet namelijk een presentatie + verdediging houden over je scriptie en daarna krijg je direct je cijfer en diploma. Dus dat valt dan mee.

ganralph
26-10-2009, 12:20
scheelt idd. vind het ook een vreemd systeem voor de mensen die moeten herkansen, maar goed.

inleverbewijs van je ov moet je trouwens 5 jaar bewaren.

dwight88
26-10-2009, 20:11
Voor de grap even precies opgevraagd:

Vraag:
Als ik in augustus afstudeer dan heb ik in september geen recht meer op deze
lening. Wat gebeurd er als ik te laat mijn studiefinanciering stopzet en alsnog
in september deze lening uit de leenfase ontvang? Wordt dit dan ook gewoon nog
opgeteld bij de totale studieschuld?

Heb gelezen dat dit wordt gezien als kortlopende schuld, maar dat dit dan alsnog
wordt toegevoegd aan de langlopende studieschuld en dan meegaat in de normale
terugbetaalprocedure?

Antwoord IBG:
Beste XXXX,

Dat klopt. Wordt de lening onterecht uitbetaald, dan krijg je daar eerst bericht
van dat je het moet terugbetalen met een acceptgiorkaart. Doe je dat niet, dan
gaan we ervanuit dat je het als studieschuld wilt aflossen.

Met vriendelijke groet,
XXXXXXX
Medewerkster Klantenservice
www.ib-groep.nl

Daantje_0705
26-10-2009, 20:29
scheelt idd. vind het ook een vreemd systeem voor de mensen die moeten herkansen, maar goed.

inleverbewijs van je ov moet je trouwens 5 jaar bewaren.

Ik heb me per 1 december uitgeschreven bij de hogeschool en moest dus eigenlijk op de vijfde werkdag in januari mijn OV inleveren. Dat heb ik niet gedaan omdat hij toch niet meer geldig is en het dan nutteloos is. Maar kunnen ze dan ooit toch nog gaan vragen om een inleverbewijs wat ik dus niet heb?

Verwijderd
26-10-2009, 20:48
Ik heb me per 1 december uitgeschreven bij de hogeschool en moest dus eigenlijk op de vijfde werkdag in januari mijn OV inleveren. Dat heb ik niet gedaan omdat hij toch niet meer geldig is en het dan nutteloos is. Maar kunnen ze dan ooit toch nog gaan vragen om een inleverbewijs wat ik dus niet heb?

Daar kunnen ze natuurlijk om vragen, maar dan geef je aan dat je je OV nooit afgehaald hebt.

ganralph
27-10-2009, 09:19
volgens mij stuurt het postkantoor na dit jaar dan je niet-opgehaalde ov terug naar de ibgroep.

als je een kaart ophaalt, moet je daar voor tekenen. aangezien de ibg jouw handtekening niet heeft, hoef jij ook niet te bewijzen dat je hem ingeleverd hebt. zij hebben immers geen "bewijs" dat jij hem afgehaald hebt.

Andijvie
27-10-2009, 11:37
volgens mij stuurt het postkantoor na dit jaar dan je niet-opgehaalde ov terug naar de ibgroep.

als je een kaart ophaalt, moet je daar voor tekenen. aangezien de ibg jouw handtekening niet heeft, hoef jij ook niet te bewijzen dat je hem ingeleverd hebt. zij hebben immers geen "bewijs" dat jij hem afgehaald hebt.

De IBG kan zelfs in het systeem zien dat je hem niet opgehaald hebt, dus ik denk niet dat ze er om zullen gaan zeuren.

Daantje_0705
30-10-2009, 11:13
Het afhaalbewijs van m'n nieuwe heb ik thuis ook nog liggen :)

dwight88
07-11-2009, 08:41
officieel ben ik al afgestudeerd, maar (zonder al te veel in detail te treden): nog een maand 'te laat' de lening opzeggen zou niet geheel onhandig zijn. Wordt dit, voor zover jullie weten, tzt ook gewoon bijgevoegd bij de totale studieschuld of gaat er dan wat anders gelden ivm het toch al afgestudeerd zijn?

Verwijderd
07-11-2009, 19:21
Ik heb even een vraagje over het bijverdienen. Ik overweeg om vanaf januari te gaan werken, maar ik ben dan nog niet afgestudeerd. Ik wil dan gaan werken en studeren tegelijkertijd (50:50). Ik krijg geen studiefinanciering meer en heb alleen nog een 0-lening + OV-kaart. Nu verwacht ik dat het dan een paar maanden langer duurt voordat ik klaar ben. Maar ik verwacht dan gedurende een half jaar elke maand 1500 euro te verdienen. Ik vroeg me af of dit verder nog gevolgen heeft voor een OV-kaart.

ganralph
08-11-2009, 09:10
Ik heb even een vraagje over het bijverdienen. Ik overweeg om vanaf januari te gaan werken, maar ik ben dan nog niet afgestudeerd. Ik wil dan gaan werken en studeren tegelijkertijd (50:50). Ik krijg geen studiefinanciering meer en heb alleen nog een 0-lening + OV-kaart. Nu verwacht ik dat het dan een paar maanden langer duurt voordat ik klaar ben. Maar ik verwacht dan gedurende een half jaar elke maand 1500 euro te verdienen. Ik vroeg me af of dit verder nog gevolgen heeft voor een OV-kaart.

jep, je hebt dan ook geen recht op je ov als je teveel verdient:

Bijverdienen in de leenfase

Inkomsten over maanden waarin je alleen nog kon lenen, tellen ook mee voor je bijverdiensten. Ook als je een nullening hebt om de OV-studentenkaart te kunnen gebruiken, moet je je houden aan de bijverdiengrens.
aldus de IB-groep (http://www.ib-groep.nl/particulieren/sf/sfho/bijverdienen.asp)
in 2009 was de boete 80,25 per maand.

Verwijderd
08-11-2009, 10:18
jep, je hebt dan ook geen recht op je ov als je teveel verdient:

aldus de IB-groep (http://www.ib-groep.nl/particulieren/sf/sfho/bijverdienen.asp)
in 2009 was de boete 80,25 per maand.
En is dat teveel verdienen op jaarbasis? Of als ik maar tot juli studeer normeren ze het dan tot 6 maanden?

ganralph
08-11-2009, 10:34
als jij je stufi stopzet in juli, dan telt het geld dat je daarna verdient niet meer voor de bijverdiengrens:

Wat telt niet mee?

Inkomsten die je aantoonbaar ontvangen hebt in een periode waarin je geen studiefinanciering en/of OV-studentenkaart ontvangt. Deze periode kan uitsluitend aan het begin van 2009 (vanaf januari) zijn of aan het einde van het jaar (tot en met december). Onderbreek je gedurende het jaar je studiefinanciering, dan tellen de inkomsten wél gewoon mee.
zie pagina 2 (http://www.ib-groep.nl/Images/8595-9_tcm7-13581.pdf)

als ik het goed begrijp is dit dus op jou van toepassing. met 1500,- per maand ga je de grens van € 13.215,83 dus niet halen in een half jaar.

(zou ook gek zijn als je in januari afstudeert, dat je dan tot en met december niet meer dan 13.000 zou mogen verdienen bij een fulltime baan)

[edit] uiteraard zijn dit de regels van 2009

Verwijderd
08-11-2009, 11:04
als jij je stufi stopzet in juli, dan telt het geld dat je daarna verdient niet meer voor de bijverdiengrens:

zie pagina 2 (http://www.ib-groep.nl/Images/8595-9_tcm7-13581.pdf)

als ik het goed begrijp is dit dus op jou van toepassing. met 1500,- per maand ga je de grens van € 13.215,83 dus niet halen in een half jaar.

Ah bedankt!

(zou ook gek zijn als je in januari afstudeert, dat je dan tot en met december niet meer dan 13.000 zou mogen verdienen bij een fulltime baan)

[edit] uiteraard zijn dit de regels van 2009
Ja, maar ik dacht misschien zeggen ze van je mag 13000 per jaar verdienen, maar je hebt maar een half jaar gestudeerd, dus dat half jaar mag je maar 6500 verdienen.

SamH
02-12-2009, 12:47
Kan je bij de IB-groep een gesprek aanvragen voor informatie over studiefinanciering voor UC's en in het buitenlandstuderen etc.... niet de standaard vragen dus?

Ads door Google

ganralph
02-12-2009, 13:00
Kan je bij de IB-groep een gesprek aanvragen voor informatie over studiefinanciering voor UC's en in het buitenlandstuderen etc.... niet de standaard vragen dus?
dit is echt een vraag waar je de IBG even heel makkelijk voor kunt bellen.

ook kun je in sommige steden langs gaan op een servicekantoor. daar kun je wellicht iemand "face-to-face" spreken als je dat fijner vindt, misschien ook een afspraak maken voor een uitgebreid gesprek.

klik hier voor de adressen (http://www.ibgroep.nl/particulieren/klantenservice/contact/servicekantoren/servicekantoren.asp)

overigens valt studeren in het buitenland wel redelijk onder de standaardvragen denk ik. je kunt er iig al van alles over vinden op de site.

SamH
02-12-2009, 13:05
dit is echt een vraag waar je de IBG even heel makkelijk voor kunt bellen.

ook kun je in sommige steden langs gaan op een servicekantoor. daar kun je wellicht iemand "face-to-face" spreken als je dat fijner vindt, misschien ook een afspraak maken voor een uitgebreid gesprek.

klik hier voor de adressen (http://www.ibgroep.nl/particulieren/klantenservice/contact/servicekantoren/servicekantoren.asp)

overigens valt studeren in het buitenland wel redelijk onder de standaardvragen denk ik. je kunt er iig al van alles over vinden op de site.

O chill, dankje! Er zit er een in Nijmegen dus dat is helemaal ok! Ik zal de site ook eens goed doornemen.
Cheers!

fleurtje26
04-12-2009, 22:22
Hallo,

Ik wil stoppen met mijn opleing ivm slechte stage.
Nou ben ik bang dat ik de jaren dat ik wel studiebeurs heb gehad moet terig betalen???
Wie weet er mee van?

Verwijderd
05-12-2009, 10:08
Jammer dat er maar 1 stageplek is joh. :(

0oFZo0
05-12-2009, 10:50
Ja als je nu stopt is de kans groot dat je je hele studiebeurs + 25% moet terugbetalen.
Waarschijnlijk moet je ook je stagevergoeding terugbetalen als je die al kreeg.

Meer weet ik er ook niet van.

Boeing 747-400
05-12-2009, 11:20
Ja als je nu stopt is de kans groot dat je je hele studiebeurs + 25% moet terugbetalen.
Waarschijnlijk moet je ook je stagevergoeding terugbetalen als je die al kreeg.

Meer weet ik er ook niet van.
Hoe kom je aan die 25%? Je moet je prestatiebeurs pas terugbetalen als je niet binnen 10 jaar een diploma hebt gehaald.

Dus stel dat je nu in je eerste studiejaar is, dan betekent dat dat je uiterlijk 2019 een diploma in het hoger onderwijs moet behalen.
Stop je dus nu je opleiding + je studiefinanciering, maar ga je bijvoorbeeld vanaf augustus 2010 een andere opleiding volgen, waar je dan voor 2019 een diploma voor haalt, dan hoef je de studiefinanciering niet terug te betalen.
Let wel op! Het aantal maanden wat je nu al ontvangen hebt aan prestatiebeurs, gaat wel af van het totale aantal maanden dat je recht hebt op een prestatiebeurs, bij een 4 jarige opleiding zijn dat 48 maanden. Dus als jij nu al 3 maanden studiefinanciering hebt ontvangen, en je zou nu stoppen en in augustus een nieuwe (4-jarige) opleiding beginnen dan heb je dus nog recht op 45 maanden prestatiebeurs. De laatste 3 maanden kun je dan of alleen een OV krijgen, of lenen.

Als je nu helemaal stopt met je opleiding, en niet meer gaat verder leren, dan moet na 2 jaar op vanaf 1 januari maandelijks je studiefinanciering terugbetalen. In de eerste 2 jaar nadat je gestopt bent hoef je dus niets terug te betalen, maar het mag wel. Je studiefinanciering is een lening, dus hoe langer je wacht met terugbetalen, hoe hoger het rentebedrag. De rente wordt telkens voor 5 jaar vastgesteld, en op de site van de IB-groep is te zien dat voor 2009 de rente 3,58% op jaarbasis.

Hopelijk heb je hier wat aan!

Oh ja, en dit:
Jammer dat er maar 1 stageplek is joh. :(

somery
09-12-2009, 12:05
Ik ben als voltijd student begonnen met éénjarig VWO op de VAVO. Vanwege privéomstandigheden heb ik besloten om met een aantal vakken (Duits, wiskunde en scheikunde) te stoppen en die volgend jaar (eventueel) nog te voltooien om een VWO-diploma te halen.

Door deze vakkenmutatie ben ik een deeltijdstudent geworden. Op de IBG-site staat dat je als deeltijdstudent geen recht hebt op 'tegemoetkoming scholieren' (als voltijdstudent had ik dat dus wel). Door de administratie op school werd mij verteld dat ik wellicht nog recht had op een 'tegemoetkoming deeltijders' (maar waarschijnlijk niet), maar ik krijg geen restitutie van mijn schoolgeld, wat gewoon betaald is voor een voltijdstudent. Mijn reiskosten e.d. (ik heb geen recht op een OV) blijven gewoon hetzelfde, schoolkosten ook en het geld voor mijn reeds betaalde boeken krijg ik uiteraard niet terug. Kortom: mijn kosten worden niets minder, ik krijg niets terug maar heb tegelijkertijd ook geen recht meer op een tegemoetkoming van de IB-groep.

Of zie ik dit verkeerd?

ganralph
09-12-2009, 12:32
als jij nog als voltijdstudent moet betalen/betaald hebt, mag jij je volgens mij nog voltijdstudent noemen. weet niet hoe dit precies werkt op VWO/VAVO, maar je kunt natuurlijk voltijdstudent zijn (dus volle mep betalen, en tegemoetkoming ontvangen) en maar de helft van je lessen volgen.

je bent dan twee jaar lang voltijd, ipv twee keer deeltijd. ik geloof niet dat de IBG gaat controleren hoeveel tijd jij aan je opleiding besteedt, zij kijken alleen of jij ingeschreven staat - en dus betaalt - als voltijdstudent. dus als je school niet flauw gaat lopen doen, kan dit volgens mij.

somery
09-12-2009, 15:02
Heel erg bedankt voor de snelle reactie! :)

Mijn school zegt dat ik veranderd word naar 'deeltijdstudent', en de vrouw van de administratie benadrukte nog dat ik het echt aan moest geven bij de IBG omdat zij het controleren en ik het anders dus terug moet gaan betalen..

Wellicht kan ik beter even langs de IBG gaan, maar ik vind het zó onterecht als m'n tegemoetkoming volledig stopt, dus ben bang dat ik boos ga worden. :|

ganralph
09-12-2009, 16:01
ik vrees dat de IBG weinig voor je kan/gaat doen. Als de school je echt overzet op deeltijd, dan zou ik op zijn minst het verschil in schoolgeld terugeisen. anders moeten ze je lekker als voltijd laten staan. ik zie niet in waarom dat voor de school een probleem zou zijn, maar jij bent er wel mee geholpen.

Verwijderd
09-12-2009, 16:12
Ik vroeg me af waar staat dat je als student aan een universiteit recht hebt op studiefinanciering en een OV-kaart. En dan bedoel ik niet op de IBG-site, maar gewoon in een door de minister opgesteld werk. Verder vroeg ik mij ook af of ergens te vinden is wie er belast is met het uitvoeren van de studierechten. (Ja dit is de IBG, maar ik zoek dat even zwart op wit).

ganralph
09-12-2009, 16:21
misschien heb je hier iets aan?

http://wetten.overheid.nl/BWBR0006320/geldigheidsdatum_09-12-2009
de wet waarin de functie en de oprichting van de IBG is geregeld (verzelfstandiging van de voormalige Informatiseringsbank)

[edit]de wet studiefinanciering (http://wetten.overheid.nl/BWBR0011453/geldigheidsdatum_09-12-2009)heb je neem ik aan al doorzocht?

Verwijderd
09-12-2009, 16:32
misschien heb je hier iets aan?

http://wetten.overheid.nl/BWBR0006320/geldigheidsdatum_09-12-2009
de wet waarin de functie en de oprichting van de IBG is geregeld (verzelfstandiging van de voormalige Informatiseringsbank)

[edit]de wet studiefinanciering (http://wetten.overheid.nl/BWBR0011453/geldigheidsdatum_09-12-2009)heb je neem ik aan al doorzocht?

Ah bedankt. Ja die laatste had ik gevonden. Maar nu zie ik ook waar ik terecht kan als het IBG nalatig is. Ik moet nog steeds m'n OV-chipkaart ontvangen, maar zij verwijzen de hele tijd naar Ov-chipkaart en die willen er wel 1 aanmaken, maar dat moet ik 2 pasfoto's aanleveren en een handvol gegevens dat ik stufi ontvang. Maar nu ik weet dat het gewoon de taak is van de IBG, kan ik hun er op aanspreken.

ganralph
09-12-2009, 16:37
vraag dan ook ff mijn twee foto's terug, want ik ben al 2 jaar afgestudeerd :p

(overigens zag ik bij de eerste link ook dat de IBG per 2010 verandetd in een nog meer omvattend onderwijsorgaan met een andere naam; ik weet niet of bezwaarprocedures dan ook veranderen...?)

Verwijderd
09-12-2009, 20:42
goeie grap, ik heb die ene van 3 jaar geleden die toen al klaar lag ws met foto gehad, sukkels, voor niks nog 3x pasfotos ingeleverd

Ads door Google

WishfulDreaming
10-12-2009, 11:25
Hoelang moet ik ongeveer wachten op een reactie van de Ib-groep betreffende het vragen voor een extra jaar stufi voor 2 jarige master in buitenland? Ik heb inmiddels bijna 4 weken geleden een brief gestuurd en ik heb heel hard de neiging er achteraan te gaan bellen

mochten mensen nog geinteresseerd zijn hoe dit is afgelopen - heb eind oktober gebeld, ik moest nog geduld hebben. eind november boos een mail gestuurd van 'jezus jongens hoelang kan het nog duren', zou die week bericht krijgen. kreeg ik ook inderdaad - ze hebben er uiteindelijk 2 maanden over gedaan om te zeggen 'dat ik te laat was met in beroep gaan en ze dus niet eens naar de inhoud gekeken hebben en mn voorstel dus gewoon geweigerd hebben'

kut ibgroep.

WishfulDreaming
10-12-2009, 11:25
Hoelang moet ik ongeveer wachten op een reactie van de Ib-groep betreffende het vragen voor een extra jaar stufi voor 2 jarige master in buitenland? Ik heb inmiddels bijna 4 weken geleden een brief gestuurd en ik heb heel hard de neiging er achteraan te gaan bellen

mochten mensen nog geinteresseerd zijn hoe dit is afgelopen - heb eind oktober gebeld, ik moest nog geduld hebben. eind november boos een mail gestuurd van 'jezus jongens hoelang kan het nog duren', zou die week bericht krijgen. kreeg ik ook inderdaad - ze hebben er uiteindelijk 2 maanden over gedaan om te zeggen 'dat ik te laat was met in beroep gaan en ze dus niet eens naar de inhoud gekeken hebben en mn voorstel dus gewoon geweigerd hebben'

kut ibgroep.

aanvulling: en als ik er niet achteraan was gegaan had het nog langer geduurd en was ik daarom ook te laat om bezwaar te maken voor 2010.

replay354
22-12-2009, 10:49
Hallo,

Ik ben helemaal pissed! Ik heb in Januari een aanvullende aangevraagd, mijn ouders kunnen mijn studie niet betalen want die zitten zelf al krap.. In juli had ik nog steeds geen aanvullende.. bellen: Ja, meneer we hebben nog niks ontvangen... Ik bel in augustus, toen ook nog niks ontvangen. Nog maar in september gebeld en weer niks! Naar belastingdienst gebeld en die zeggen dat ze het al 2 keer hebben op gestuurd. Toen naar onszelf laten sturen. Toen de IB groep gebeld. ( december ) Ik moest hem faxen naar die mevrouw en dan zou ik in december de aanvullende vanaf juli in een keer krijgen. Dus gefaxt!.. Ik kreeg vandaag m'n studiefinancering, en wat denk je ? Ik krijg alleen van deze maand de aanvullende. Ik ben echt woedend. Want ik heb het geld hard nodig, ik betaal alles zelf hier.. Wat moet ik doen?

Thanks!

ganralph
22-12-2009, 11:28
Hallo,

Ik ben helemaal pissed! Ik heb in Januari een aanvullende aangevraagd, mijn ouders kunnen mijn studie niet betalen want die zitten zelf al krap.. In juli had ik nog steeds geen aanvullende.. bellen: Ja, meneer we hebben nog niks ontvangen... Ik bel in augustus, toen ook nog niks ontvangen. Nog maar in september gebeld en weer niks! Naar belastingdienst gebeld en die zeggen dat ze het al 2 keer hebben op gestuurd. Toen naar onszelf laten sturen. Toen de IB groep gebeld. ( december ) Ik moest hem faxen naar die mevrouw en dan zou ik in december de aanvullende vanaf juli in een keer krijgen. Dus gefaxt!.. Ik kreeg vandaag m'n studiefinancering, en wat denk je ? Ik krijg alleen van deze maand de aanvullende. Ik ben echt woedend. Want ik heb het geld hard nodig, ik betaal alles zelf hier.. Wat moet ik doen?

Thanks!
de wijziging is nu in ieder geval doorgekomen, want je hebt voor december helemaal gekregen waar je recht op hebt toch? dat is tenminste iets...

ik zou nu even bellen om te vragen wanneer de rest van de maanden wordt overgemaakt. misschien doen ze dit op een ander moment dan je gewone stufi, of misschien wordt het pas in januari gedaan wegens de feestdagen?

heb je wel nog ergens zwart op wit staan dat je voor het hele jaar de aanvullende wil? fax een kopie van die aanvraag evt. nog een keer als zij het niet terug kunnen vinden of zo.

Breg
24-12-2009, 15:08
Ik studeer in het buitenland en was hier oorspronkelijk begonnen met een studie Politicologie & Internationale Betrekkingen. In het 1e jaar moest ik daarnaast nog verplicht een 3e vak kiezen, en dat was voor mij Sociale Geografie. Uiteindelijk heb ik besloten om in mijn 2e jaar politicologie te laten vallen en met Sociale Geografie & Internationale Betrekkingen verder te gaan. Dit heb ik via de site van de IB-groep doorgegeven, maar nu, 1.5 jaar later (ben nu halverwege m'n 3e jaar) staat er op de site van de IB-groep nog steeds dat ik politicologie & Int. Betrekkingen studeer. Heb dit nog 2x geprobeerd te veranderen en erover gemaild, maar er verandert niks. Heb ondertussen nu ook 2x bewijs van inschrijving in moeten sturen van mijn universiteit, waar ook steeds op staat dat ik Sociale Geografie & Int. Betrekkingen studeer, en heb daar nooit commentaar op gekregen van de IB groep.

Nu weet ik niet of ik het maar zo moet laten, en moet wachten tot ik over 1.5 jaar mijn diploma naar de IB-groep op moet sturen voor diploma-waardering en dat ze dan vanzelf zien in welk vak ik nou eigenlijk m'n diploma gehaald heb. Of zou ik daarmee in de problemen kunnen komen en kan ik dus beter nogmaals contact met de IB-groep opnemen om ze te zeggen dat mijn studierichting gewijzigd is?

roxmaniaaa
26-12-2009, 10:45
Hoi hoi!
ik word dalijk 18 en heb dan recht op studiefinanciering maar mag ik dan nog wel mijn wezenuitkering blijven ontvangen?

Niet dat ik dalijk mn wezenuitkering gestort krijg en mn studiefinanciering en dat ik dalijk bakken vol moet gaan terug betalen.

dus als iemand weet hoe of wat het zit... want op i-net is er niet echt duidelijkheid over te vinden...

TNX!

Verwijderd
26-12-2009, 12:05
er is een groot ibg topic

en volgens mij geld een uitkering altijd als inkomsten?

maar stel je vraag even opnieuw in dat grote topic

Verwijderd
26-12-2009, 20:06
Ja?

Anna_Nibud
27-12-2009, 20:37
De Sociale Verzekeringsbank weet hier het meeste van af, zij keren de wezenuitkering uit. Op deze deeplink staat meer info: http://www.svb.nl/int/nl/anw/wanneer_anw/ouder_overlijdt/index.jsp

Als ik dat zo lees, krijg je gewoon tot je 21ste de wezenuitkering.

Lente
27-12-2009, 20:39
ik weet niet hoe het zit, maar ik weet wel dat mijn huisgenootje allebei kreeg.

Verwijderd
27-12-2009, 20:46
Bind mij niet vast op conclusies die ik nu maak:

Heb je recht op IBG, mag je een bepaalde bedrag verdienen(hoeveel, google zelf maar even). Dit bedrag berust op bruto belastbare loon die bij wordt gehouden door de fiscus. Wezenpensioen(uitkering daar van), vanwege periodieke uitkering, is belastbaar en wordt als belastbaar inkomen gezien.

Conclusie is dat je moet kijken of dat weer apart vrijgesteld wordt door de IBG. waarschijnlijk niet. Ik weet ook niet hoeveel dat is!

Adore
28-12-2009, 23:44
Ook voor ANW in combinatie met stufi bestaat het grote IBG-topic. Verplaatst dus.

ganralph
29-12-2009, 08:03
heb even snel gekeken:

wezenuitkering is maximaal € 763,34 bruto per maand.
bijverdiengrens voor de stufi is € 13.215,83 per jaar.

€ 763,34*12 = € 9160,08 bruto per jaar

je komt dus niet in de buurt van de IB-grens, dus ik zie niet in waarom je het niet meer zou krijgen. en ik kende idd ook iemand die allebei kreeg.

Verwijderd
30-12-2009, 13:31
Ik vroeg me af: Op het moment dat je je bachelor hebt gehaald, hoort de studieschuld van je bachelor toch te worden kwijtgescholden? Of erkent de IBG de bachelor niet als opleiding?

Verwijderd
30-12-2009, 13:49
http://www.ib-groep.nl/particulieren/studiefinanciering/sfho/stopzetten/diploma_behaald.asp !

hier staat je antwoord lucky

Overigens wel vaag dat 4 jaar bachelor op het HBO, wel een omzet heeft en bij 3 jaar bachelor in het WO-structuur niet.

ganralph
30-12-2009, 14:40
de IBG gaat er niet vanuit dat je al klaar bent na 3 jaar bachelor in het wo. het gaat dus niet automatisch inderdaad. ga je echter niet verder met een master of overschrijd je de 10 jaar, dan kun je zoals aangegeven gewoon een brief sturen en wordt het alsnog kwijtgescholden.

Verwijderd
30-12-2009, 14:42
Ah bedankt. Ja ik vroeg het me namelijk af, aangezien ik laatst een brief kreeg van de IBG waarop m'n schuld enzo stond en m'n bachelor er niet afgehaald was.

ganralph
30-12-2009, 15:33
des te lekkerder is het na je master, geloof me :)

DagmarG
02-01-2010, 12:23
ik heb gehoord dat je in januari 2010 beslist een ov chipkaart moet gaan gebruiken, omdat de busabonnementen dan niet meer geldig zijn. klopt dat?
en ik had zelf ook nog een vraag over de ov-chipkaarten; want ik ben een scholier van 17 jaar, en dan mag je een reductiekaart van 3 ster maandabonnement kopen.
Is het reizigen met de ov chipkaart voor deze scholieren nu duurder geworden? want ik heb nergens informatie gevonden dat er voor scholieren tm 18 jaar er minder betaald hoeft te worden. :s
en als je wel korting mag krijgen; kun je dat ergens aangeven op een aanvraag formulier, of wordt dat automatisch ingevoerd?
graag snel antwoord :)

Verwijderd
02-01-2010, 17:13
Hoewel ik wel ooit een extra pasfoto heb ingeleverd, heb ik nooit een ov-chipkaart ontvangen. Met mijn stomme hoofd ging ik er van uit dat het wel goed zou komen, maar niet dus. Net een aanvraagformulier aangevraagd, die komt over een week binnen en daarna duurt het nog 3 weken voor ik een ov-chipkaart heb.. Wordt dat dus een maand lang betaald reizen (want dus ook geen korting) of weet iemand of er iets tijdelijks is ofzo? Ik móet wel reizen, maar het wordt nogal een duur geintje zo.

Verwijderd
02-01-2010, 17:19
Hoewel ik wel ooit een extra pasfoto heb ingeleverd, heb ik nooit een ov-chipkaart ontvangen. Met mijn stomme hoofd ging ik er van uit dat het wel goed zou komen, maar niet dus. Net een aanvraagformulier aangevraagd, die komt over een week binnen en daarna duurt het nog 3 weken voor ik een ov-chipkaart heb.. Wordt dat dus een maand lang betaald reizen (want dus ook geen korting) of weet iemand of er iets tijdelijks is ofzo? Ik móet wel reizen, maar het wordt nogal een duur geintje zo.

Als het goed is ontvang je binnen een paar dagen een tijdelijk ov-chipkaart (samen met je aanvraagformulier), deze is opgeladen met een week-abonnement.

Verwijderd
02-01-2010, 17:23
Echt? *vreugdedans* Dat kon ik namelijk nergens vinden op de site, maar dat zou super zijn. Bedankt!

Verwijderd
02-01-2010, 19:07
Tijdelijke pas gekregen:) Ik belde om 9 uur in de avond en had hem om half 1 smiddags volgende dag al binnen! moet zeggen, ze doen hun best wel!

brands
02-01-2010, 20:22
Om even op in te haken heb ik de volgende vraag.

@ Lucky Luciano: Een vriend van mij heeft vandaag een tijdelijke ov-studentenchipkaart ontvangen. Vorige jaren had hij altijd een weekabbonnement op het ov. Maar moet zijn tijdelijke chipkaart geactiveerd worden?

Verwijderd
02-01-2010, 20:26
Om even op in te haken heb ik de volgende vraag.

@ Lucky Luciano: Een vriend van mij heeft vandaag een tijdelijke ov-studentenchipkaart ontvangen. Vorige jaren had hij altijd een weekabbonnement op het ov. Maar moet zijn tijdelijke chipkaart geactiveerd worden?

Nee, op de tijdelijke kaart staat standaard een week-abonnement.

EaSy-M3
03-01-2010, 11:54
Kan iemand mij vertellen hoe ze aan zo'n tijdelijke OV Chipkaart zijn gekomen? Ik heb namelijk voor de kerst mijn OV Chipkaart aangevraagd en ondertussen nog niets ontvangen. Maar nu zie ik op http://www.studentenov-chipkaart.nl staan:

"Als je voor de kerst je aanvraag hebt gedaan, dan ontvang jij sowieso vóór 1 januari 2010 een OV-chipkaart. Heb je na 27 december een aanvraag gedaan, dan ontvang je zo snel mogelijk - kort na 1 januari - een OV-chipkaart."

Maar ja, ik moet morgen naar de andere kant van NL reizen en met bellen kom ik er ook niet doorheen

*gefrustreerd*

Verwijderd
03-01-2010, 12:36
Bellen en gewoon wachten aan de telefoon! :o ik heb 30 min lopen wachten

Verwijderd
03-01-2010, 20:44
Kan iemand mij vertellen hoe ze aan zo'n tijdelijke OV Chipkaart zijn gekomen? Ik heb namelijk voor de kerst mijn OV Chipkaart aangevraagd en ondertussen nog niets ontvangen. Maar nu zie ik op http://www.studentenov-chipkaart.nl staan:

"Als je voor de kerst je aanvraag hebt gedaan, dan ontvang jij sowieso vóór 1 januari 2010 een OV-chipkaart. Heb je na 27 december een aanvraag gedaan, dan ontvang je zo snel mogelijk - kort na 1 januari - een OV-chipkaart."

Maar ja, ik moet morgen naar de andere kant van NL reizen en met bellen kom ik er ook niet doorheen

*gefrustreerd*

Je mag nog gebruik maken van je Ov-kaart uit 2009.
Bij je aanvraagformulier ontvang je tevens je chipkaart.

EaSy-M3
04-01-2010, 15:53
Je mag nog gebruik maken van je Ov-kaart uit 2009.
Bij je aanvraagformulier ontvang je tevens je chipkaart.

Ja gelukkig had ik hem nog niet weggegooid. Maar ik heb dus laatst een aanvraagformulier binnengekregen en netjes ingevuld e.d. Maar daar zat geen 'tijdelijke chipkaart' bij. Maar goed, we blijven bellen

Fay
05-01-2010, 19:15
Ik heb het volgende en ik zou graag een vergoeding terugwillen om alle rompslomp.

Het zit zo; gisteren ging ik naar de metro in Rotterdam schrijft die scanner 4 euro af bij het inchecken, bij het uitchecken heb ik het volle tarief betaald.
Toen heb ik geprobeerd om de ov-chipkaartstudentenlijn te bellen, maar na een stuk of 10x ben ik daar gister maar mee opgehouden. Vervolgens op de terugweg weer volle tarief betaald.

Nu vandaag was ik er klaar mee en ben net zo lang blijven bellen tot ik iemand aan de lijn krijg. Nadat 2x de verbinding was verbroken (wat gister elke keer gebeurde) moest ik een ogenblik wachten totdat ik een medewerker aan de lijn zou krijgen. Dit ogenblik heeft 3 kwartier geduurd. 2 minuten een meneer aan de lijn die mij doodleuk verteld dat ik het studentenreisrecht pas vanaf 1 januari kan opladen.

Ik had in december dus netjes die opwaardering gedaan en er blijkt dus niets van te kloppen.
Ook in tegenstelling tot onderstaande berichten.
Kan ik mij onnodige kosten ergens terugkrijgen, waaronder het reistegoed en alle belkosten? OF waar kan ik anders heen, want dit kan toch zo niet?

De periode voor het elektronisch ophalen van het studentenreisproduct op de OV-chipkaart voor studenten is verlengd. Dat betekent dat studenten hun reisproduct tot en met 31 januari 2010 gefaseerd kunnen ophalen. Studenten die het nieuwe reisproduct nog niet hebben opgehaald, kunnen tot 31 januari 2010 gewoon en zonder problemen blijven reizen.

Vanaf 16 december 2009 worden studenten via de website www.studentenov-chipkaart.nl geïnformeerd in welke periode hun studentenreisproduct klaarstaat om op te halen bij één van de duizend geografisch gespreide ophaalpunten.

Fosca
06-01-2010, 23:30
Ja gelukkig had ik hem nog niet weggegooid. Maar ik heb dus laatst een aanvraagformulier binnengekregen en netjes ingevuld e.d. Maar daar zat geen 'tijdelijke chipkaart' bij. Maar goed, we blijven bellen

Ik heb hetzelfde. Ook begin december al aangevraagd, formulieren gekregen maar zonder tijdelijke chip en OV nog niet ontvangen. Mijn papieren OV is gestolen dus nu koop ik elke keer een kaartje. Weet iemand of ik iets kan doen zodat ik toch het gratis reizen heb waar ik recht op heb? Een uitdraai van m'n IB groep pagina laten zien ofzo?

Ik probeer al dagen te bellen maar het zijn erg dure telefoontjes, aangezien ik à la 10ct/min een uur aan de lijn wordt gehouden waarna mij middels een bandje doodleuk wordt medegedeeld dat ik op een erg druk tijdstip bel en ik beter later terug kan bellen *tuut tuut tuut*

Gdverkl*tek*t$#@!%^&%$ *peeeeep* OV Chip!!

Zijn er mensen die hem in december dmv zo'n aanvraagformulier hebben aangevraagd en hem al wél hebben ontvangen?

Fosca
06-01-2010, 23:32
Ik heb het volgende en ik zou graag een vergoeding terugwillen om alle rompslomp.

Ik vrees dat al dat gebel je meer heeft gekost dan je metrokaartje :n

Amy88
08-01-2010, 13:14
Ib-groep/duo..

Ben het zelf meer dan zat hoe hun omgaan met de mensen. Zelf ben ik nu druk bezig om mijn onterechte kortlopende schuld en te weinig studiefinanciering weer normaal te krijgen. Want hun hadden niet mijn huurcontracten ontvangen dan maar een schuld + een te kort in je studiefinanciering, vind het absurd. Heb 30dec. al mijn huurcontracten weer opgezocht en verstuurd (aangetekend) ben erg benieuwd wat hun mening hierover is aangezien het wel een klacht is.
Ook over mijn ov-chipkaart gesproken, ook nog niet gehad terwijl ik helemaal in het begin dat er over gesproken werd wel een pasfoto moest achter laten voor mijn chipkaart, en die zou dan worden opgestuurd. Tot de dag van vandaag nog geen ov-chipkaart gehad.. '' zucht''

Heeft iemand hier een soort gelijke mee gemaakt van huurcontracten etc..?

Verwijderd
08-01-2010, 14:06
ik kan al een redelijke tijd niet normaal inloggen bij mijnibgroep, graf site

Daanoné
11-01-2010, 12:40
Hallo,

Ik heb een vraag betreffend Studietegemoetkoming en Financiering. Ik zit nu zelf voor het 2e jaar op het volwassenenonderwijs en ben 19 jaar. Ik krijg dus ook al 2 jaar lang een studietegemoetkoming van ± 95€ per maand. Mijn zusje is van plan om volgend jaar ook vwo te gaan doen in 2 jaar op dezelfde school en hier had ze vandaag een gesprek over met haar decaan. Die decaan zei toen dat het erg zonde is van haar studiefinanciering omdat ze dan nog maar recht heeft op 2 jaar ipv 4.

Mijn vraag is of dit klopt. Ik dacht zelf namelijk altijd dat de tegemoetkoming lost stond van de financiering maar een decaan zou zoiets toch moeten weten :s

Bij voorbaat dank ;)
MvG,
Daan

ganralph
11-01-2010, 12:54
je zusje krijgt volgens mij dan gewoon "tegemoetkoming scholieren" (als ze nog geen 30 is althans) en die staat inderdaad los van de studiefinanciering.

(en we hebben hier overigens een speciaal ibg-topic voor ;) )

Verwijderd
11-01-2010, 18:24
Topics samengevoegd.

Om ganralph's antwoord wat te verduidelijken:
Je zus zal gewoon 4 jaar studiefinanciering krijgen.

Anna_Nibud
13-01-2010, 10:50
Maar als ze vwo gaat doen, krijgt ze geen studiefinanciering. Dan heb je recht op Tegemoetkoming voor Scholieren van 18 tot 30 jaar in het voortgezet onderwijs.
Studiefinanciering is alleen voor MBO, HBO en WO opleidingen.

Breg
13-01-2010, 14:57
Ik ben ongeveer 2.5 jaar geleden aan een volledige studie in het buitenland begonnen en heb al die tijd al gewoon studiefinanciering ontvangen. Een van de regels om studiefinanciering in het buitenland te krijgen is dat je geen studiefinanciering/geld ontvangt van het land waar je gaat studeren.
Nu is het zo dat waar ik studeer het collegeld wel vergoed wordt door die overheid, maar ik zag dit niet als directe ontvangsten van dat land. Nu zag ik echter net dat de bewoording van de regels verandert is op de site van de IB-groep, waardoor er nu staat:

"Ook een vergoeding van je collegegeld zien we als een vorm van buitenlandse studiefinanciering.".

Dus, wat nu te doen? Heb niet echt zin om straks 4000 euro x 4 jaar terug te moeten betalen, terwijl het collegeld dat vergoed wordt slechts ongeveer de helft van dat bedrag is.

ganralph
13-01-2010, 15:18
Nu zag ik echter net dat de bewoording van de regels verandert is op de site van de IB-groep
als er echt iets veranderd is in de regels sinds kort, dan zou jij onder de oude regels moeten vallen, aangezien je al lang in het buitenland zit.

de vraag is dus of de regels in 2,5 jaar tijd veranderd zijn, of alleen de bewoording er van.

onder welke voorwaarden ben je toen naar het buitenland gegaan? wat heb je aan info aan het ibg doorgegeven? en wat hebben zij geantwoord?

Breg
13-01-2010, 21:11
onder welke voorwaarden ben je toen naar het buitenland gegaan? wat heb je aan info aan het ibg doorgegeven? en wat hebben zij geantwoord?

De bewoording was eerst iets in de richting van dat je geen studiefinanciering mag ontvangen van het land waar je gaat studeren.

Ik heb vervolgens hier bij de IB-groep een aanvraag ingedient voor studiefinanciering, en dit is toen ook toegewezen. Er is verder nooit gevraagd naar wie of wat mijn collegeld betaald.
Ik stuur elk jaar mijn huurcontract op om te bewijzen dat ik uitwonend ben en een bewijs van inschrijving om aan te tonen dat ik nog steeds bij mijn universiteit sta ingeschreven, en dat is het.

Daantje_0705
13-01-2010, 21:14
Ik zou het raar vinden als het dan niet goed zou zijn. Ik heb bijvoorbeeld een jaar in België gestudeerd en daar is het collegegeld ook een derde van wat je in Nederland betaald en daar kreeg ik ook gewoon stufi voor m'n opleiding terwijl je die twee derde verschil ook als bijdrage in de kosten zou kunnen zien.

ganralph
14-01-2010, 08:24
als de IBG weet in welk land en aan welke universiteit je studeert, dan zou ik zeggen dat zij het wel mogen weten. net zoals je niet zelf uit hoeft te rekenen op hoeveel aanvullende beurs je recht hebt: jij presenteert de gegevens, en de ibg beslist wat je krijgt.

het (hele) grote nadeel van de ibg is dat ze sommige dingen pas na jaren opmerken.

voor de zekerheid kun je even bellen.

@ Daantje: toch zou het wel een verschil kunnen maken tussen lager collegegeld (België) en geen (direct) collegegeld (land van TS).

Breg
14-01-2010, 12:59
als de IBG weet in welk land en aan welke universiteit je studeert, dan zou ik zeggen dat zij het wel mogen weten. net zoals je niet zelf uit hoeft te rekenen op hoeveel aanvullende beurs je recht hebt: jij presenteert de gegevens, en de ibg beslist wat je krijgt.

het (hele) grote nadeel van de ibg is dat ze sommige dingen pas na jaren opmerken.

voor de zekerheid kun je even bellen.

@ Daantje: toch zou het wel een verschil kunnen maken tussen lager collegegeld (België) en geen (direct) collegegeld (land van TS).

Het zit dus zo dat de overheid hier niet automatisch mijn collegeld betaald; ik moet elk jaar opnieuw een aanvraag doen en aan bepaalde voorwaarden voldoen (inwoner van de EU zijn, geen studievertraging hebben opgelopen bv), en dan wordt mijn collegeld voor dat jaar betaald.

De enige manier voor de IB-groep om te weten of ik zelf mijn collegeld betaal of dat het voor me betaald wordt is 1. aan mij vragen, 2. aan mijn universiteit vragen of 3. aan de overheidsinstantie hier vragen die zulke dingen regelt.

Ze hebben het nooit aan mij gevraagd en vraag me af of ze bij mijn universteit of overheidsinstantie dit soort informatie kunnen aanvragen?

ganralph
14-01-2010, 13:26
ik maak op uit je verhaal dat je binnen de EU studeert? dan denk ik dat de IBG jouw gegevens wel op kan vragen bij de relevante instanties. ik zou het er iig niet op gokken dat ze het niet doen...

overigens zie ik op het inschrijfformulier (http://www.ib-groep.nl/Images/8417A_tcm7-7166.pdf) bij vraag 3.1 dat je aan moet geven of je wel of geen vergoeding krijgt van een ander land. ook al krijg je deze vergoeding niet standaard, op het moment dat je hem wel krijgt, verandert je situatie mbt deze vraag, en dus ook je rechten.

aangezien deze vraag het wel heel makkelijk maakt om te liegen, vermoed ik dat ze controles zullen uitvoeren.

voor de duidelijkheid: ik heb hier geen ervaring mee, maar als ik zo even de site doorblader, krijg ik niet het idee dat jij zonder meer recht hebt op Nederlandse stufi.

Breg
14-01-2010, 14:56
Ok, dan alsnog de volgende vraag

aangezien er op het moment dat ik mijn stufi aanvraag deed geen definitie van 'een toelage' was, zou ik kunnen beargumenteren dat ik op het moment van aanvraag dacht dat dit er niet onder zou vallen. Ik heb voor ik ging studeren ook met de IB groep gebeld en ze verteld dat ik in het buitenland zou gaan studeren, en dat studenten uit de EU geen collegeld hoeven te betalen en of dat nog uitmaakte. Dit was in 2007, toen het net mogelijk werd om een volledige studie in het buitenland te doen met stufi. M.a.w.: het was een zootje bij de IB-groep en eigenlijk niemand wist hoe of wat precies, maar er werd mij verteld dat het in principe gewoon mogelijk zou moeten zijn om stufi te krijgen; ik moest gewoon de aanvraag indienen en dan zouden ze er wel naar kijken. Zo gezegd zo gedaan dus, maarja zou het wel behoorlijk vervelend vinden dat omdat ze 3 jaar geleden de zaken niet op orde hadden ik straks een berg geld moet terugbetalen.

fespo12
16-01-2010, 11:12
wie kan mij hier duidelijkheid over geven:

ik heb van mijn 18e tot 20ste (2 jaar) een mbo opleiding gedaan maar niet afgemaakt.
in die 2 jaar heb ik stufi + een korte periode een OV-kaart gehad.

nu ben ik 22 jaar en kreeg vandaag post dat ik de stufi terug moet betalen.
het gaan om 2500 euro.

ik wil volgend jaar weer naar school, als ik dan binnen de 10 jaar een diploma heb wordt de prestatiebeurs (die 2500 euro) omgezet in een gift.

alleen ik ben nu verplicht vanaf 01-2010 elke maand 50 euro terug te betalen.
als ik mijn diploma haal betaal ik dat bedrag toch voor niks omdat het dan een gift is, maar dan heb ik dat bedrag al terugbetaald!

Balance
16-01-2010, 11:25
Gewoon even bellen en vragen of ze die betaling uit kunnen stellen aangezien je van plan bent vanaf september weer een studie te volgen?

fespo12
16-01-2010, 11:45
is dit mogelijk dan?

ganralph
17-01-2010, 08:46
wie kan mij hier duidelijkheid over geven:

ik heb van mijn 18e tot 20ste (2 jaar) een mbo opleiding gedaan maar niet afgemaakt.
in die 2 jaar heb ik stufi + een korte periode een OV-kaart gehad.

nu ben ik 22 jaar en kreeg vandaag post dat ik de stufi terug moet betalen.
het gaan om 2500 euro.

ik wil volgend jaar weer naar school, als ik dan binnen de 10 jaar een diploma heb wordt de prestatiebeurs (die 2500 euro) omgezet in een gift.

alleen ik ben nu verplicht vanaf 01-2010 elke maand 50 euro terug te betalen.
als ik mijn diploma haal betaal ik dat bedrag toch voor niks omdat het dan een gift is, maar dan heb ik dat bedrag al terugbetaald!

van de site:
Vraag
Ik ga opnieuw een opleiding volgen en ik ontvang straks studiefinanciering. Moet ik mijn eerdere lening ook aflossen?

Antwoord
Zolang u studeert én daarvoor studiefinanciering ontvangt, bent u niet verplicht uw eerdere lening terug te betalen. De terugbetalingsperiode wordt dan tijdelijk opgeschort. Dit gebeurt automatisch.

U ontvangt vanzelf bericht dat de terugbetalingsperiode van de lening tijdelijk wordt opgeschort of onderbroken.

kortom: volgens de regels moet je nu van jan t/m aug terugbetalen (neem aan dat je in sept. weer gaat studeren) en vanaf sept. hoort je terugbetaling dan automatisch stopgezet te worden.
dus even een mail sturen met het verzoek of je ook deze eerste maanden niet terug hoeft te betalen.

met dit formulier (http://www.ib-groep.nl/Images/8156_tcm7-434.pdf) kun je overigens aangeven dat je weer gaat studeren, maar ik weet niet of de tussenliggende betaalperiode dan ook automatisch wordt opgeschort.

tenzij je hbo gaat doen nu:
Vraag
Ik heb al studiefinanciering ontvangen voor een mbo-opleiding. Heeft dit gevolgen voor mijn recht op studiefinanciering als ik een hbo- of universitaire opleiding ga volgen?

Antwoord
De studiefinanciering die je hebt verbruikt voor je mbo-opleiding heeft geen gevolgen voor je recht op studiefinanciering voor een hbo- of universitaire opleiding.
mbo-stufi en hbo-stufi staan los van elkaar en vallen dus volgens mij ook niet onder dezelfde prestatienorm.

Verwijderd
18-01-2010, 12:08
dat van mbo en hbo stufi zal vast ook andersom gelden dan? want daar kan ik weer niks over vinden

ganralph
18-01-2010, 12:26
dat van mbo en hbo stufi zal vast ook andersom gelden dan? want daar kan ik weer niks over vinden
nee, helaas. met het verbruiken van je hbo/wo-recht, verbruik je ook je mbo-recht

De studerende heeft geen aanspraak op studiefinanciering beroepsonderwijs indien hij reeds 4 jaren studiefinanciering heeft genoten voor het volgen van een opleiding in het hoger onderwijs.
Wet Studiefinanciering 2.16 lid 2 (http://wetten.overheid.nl/BWBR0011453/geldigheidsdatum_18-01-2010#Hoofdstuk2)
dit betekent bijvoorbeeld ook dat je na 3 jaar hbo, nog maar voor 1 jaar recht hebt op mbo-stufi.

verder: als jij hbo hebt gevolgd onder de prestatiebeursregeling, dan is een mbo-diploma niet voldoende om de lening kwijtgescholden te krijgen. hbo-prestatiebeurs kun je alleen geschonken krijgen met een hbo (of wo) diploma.

zie ook: kamervragen hierover (http://www.nieuwsbank.nl/inp/2009/12/01/R167.htm)

doe je bijvoorbeeld 4 jaar hbo (zonder diploma) en vervolgens 4 jaar mbo (met diploma) dan heb je 8 jaar colegegeld helemaal zelf moeten betalen.

Anna_Nibud
18-01-2010, 12:53
maar als je van hbo naar universiteit gaat, krijg je niet nog een keer 4 jaar extra studiefinanciering, alleen van mbo naar hbo/wo

fespo12
18-01-2010, 14:19
zo ik heb even gebeld.
het is zo dat je 2 jaar na het stoppen van een opleiding moet terugbetalen.
als ik weer een opleiding zou beginnen wordt deze terug betaling stop gezet.
mocht ik binnen de 10 jaar een diploma ontvangen dat krijg ik het terugbetaalde geld terug gestort :)

Adore
19-01-2010, 20:50
Ik vind IB-groep niet duidelijk als ik mijn adres wil wijzigen.

Korte toelichting: ik ben afgestudeerd en heb een maand daarvoor al mijn stufi stopgezet + OV ingeleverd. Vervolgens ben ik verhuisd. IBG weet van mijn nieuwe adres, omdat ze het GBA controleren. Onder mijn woonadres staat nog steeds het adres van mijn voormalige studentenkamer. Ik wil dit wijzigen, vervolgens vraagt de site wat ik wil wijzigen: mijn woonsituatie of mijn woonadres.

Mij lijkt logisch mijn woonadres te wijzigen, maar als ik daarna terugkeer naar het overzicht van mijn gegevens, doemt nog altijd het adres van mijn studentenkamer op..

Iemand? (Dus: heb ik het goed gedaan door mijn woonadres te wijzigen en wat is het verschil met woonsituatie? En moet ik een dag wachten tot de wijzigingen worden doorgevoerd, of was dat na het komende weekend? Ik weet het niet meer. :o)

Sarah
19-01-2010, 21:08
Woonsituatie is of je uitwonend of thuiswonend bent.

En bij mij werkte dat ook niet goed. Ik heb toen gewoon de IB-groep gemaild en dat werkte wel.

ganralph
20-01-2010, 08:09
ik heb het toevallig vorige week ook mijn adres gewijzigd. in de mail die ik daarop kreeg stond:
Tot vrijdagavond 19.00 uur kun je nog veranderingen aanbrengen of de wijziging intrekken. Daarna wordt je wijziging automatisch verwerkt.

en dat is inderdaad over het weekend gebeurd.

heb je geen mail ontvangen / heeft de ibg je mailadres?

Verwijderd
20-01-2010, 20:52
nee, helaas. met het verbruiken van je hbo/wo-recht, verbruik je ook je mbo-recht

Wet Studiefinanciering 2.16 lid 2 (http://wetten.overheid.nl/BWBR0011453/geldigheidsdatum_18-01-2010#Hoofdstuk2)
dit betekent bijvoorbeeld ook dat je na 3 jaar hbo, nog maar voor 1 jaar recht hebt op mbo-stufi.

verder: als jij hbo hebt gevolgd onder de prestatiebeursregeling, dan is een mbo-diploma niet voldoende om de lening kwijtgescholden te krijgen. hbo-prestatiebeurs kun je alleen geschonken krijgen met een hbo (of wo) diploma.

zie ook: kamervragen hierover (http://www.nieuwsbank.nl/inp/2009/12/01/R167.htm)

doe je bijvoorbeeld 4 jaar hbo (zonder diploma) en vervolgens 4 jaar mbo (met diploma) dan heb je 8 jaar colegegeld helemaal zelf moeten betalen.

kut...
dan heb ik nog maar 1 jaar stufi :( en mn opleiding duurt nog 4 jaar...

Verwijderd
20-01-2010, 21:14
Je kunt gelukkig die overige 3 jaar nog lenen. Hoera, hoera.

ganralph
21-01-2010, 09:02
kut...
dan heb ik nog maar 1 jaar stufi :( en mn opleiding duurt nog 4 jaar...
en als je dus je hbo niet afmaakt, dan worden die drie jaar stufi die je op het hbo ontvangen hebt, geen gift, maar een lening...

in dat geval (3 jaar hbo + 4 jaar mbo) moet je dus uiteindelijk 6 van de 7 jaren helemaal zelf betalen. :(

Verwijderd
21-01-2010, 22:01
ja een dikke vette dolle boel!
hoop dat ik rijk word van taarten bakken ;)
maar LOI telt niet als diploma he? (want ik weet dat je daar geen stufi voor krijgt)

Verwijderd
21-01-2010, 22:14
Hangt volgens mij van de opleiding af. Er zijn wel opleidingen die gecertificeerd zijn.

*amélie*
22-01-2010, 09:28
Ik heb een vraagje over mijn ov (week). Op de oude papieren OV stond altijd op welke dagen die niet geldig was. Op de chipkaart staat dat niet en ik kan het niet vinden op internet. Weet iemand hoe dat nu zit? En meereizen? Kunnen er nog steeds drie mensen met korting meereizen op mijn OV?

ganralph
22-01-2010, 11:17
maar LOI telt niet als diploma he? (want ik weet dat je daar geen stufi voor krijgt)
dat zou ik toch maar even navragen. voor een deeltijdopleiding krijg je ook geen stufi, maar die geldt wel voor je prestatiebeurs als ik het goed heb. dus het krijgen van stufi is geen voorwaarde voor de status van het diploma.

ganralph
22-01-2010, 11:24
Ik heb een vraagje over mijn ov (week). Op de oude papieren OV stond altijd op welke dagen die niet geldig was. Op de chipkaart staat dat niet en ik kan het niet vinden op internet. Weet iemand hoe dat nu zit? En meereizen? Kunnen er nog steeds drie mensen met korting meereizen op mijn OV?

Feestdagen in 2010

Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei), 25 december tot en met 1 januari 2011. bron (http://www.ns.nl/cs/Satellite/reizigers/regelen-en-kopen/ov-studentenkaart/geldigheid#feestdagen-in-2010-id)

Mag ik met de Studenten OV-chipkaart ook anderen met korting mee laten reizen?

Dat mag inderdaad, maar alleen in de trein: De meereiskorting op alle binnenlandse treinreizen geldt voor maximaal 3 personen die meereizen op hetzelfde traject, in dezelfde trein en in dezelfde klasse. Deze 3 mensen mogen dus een kaartje met korting kopen. Door de week is de korting geldig na 09.00 uur, in het weekend, op feestdagen en in juli en augustus de gehele dag. bron (http://www.studentenov-chipkaart.nl/veelgestelde-vragen#)

Atelier Madame
23-01-2010, 22:12
Mijn situatie:
per 26 februari studeer ik af van mijn bachelor. Omdat mijn master pas in september begint ga ik er een half jaar tussenuit. Heb mijn stufi + OV per 1 maart stopgezet.
Nu was ik benieuwd, krijg ik eind maart nog stufi of is eind februari de laatste keer?

Tochjo
24-01-2010, 10:21
De studiefinanciering over februari wordt eind februari uitbetaald. Als je in maart geen recht meer hebt op studiefinanciering, dan is eind februari dus de laatste keer.

Atelier Madame
24-01-2010, 11:54
Oké duidelijk:). Tis beetje vaag met wanneer ik alles nou moet stopzetten enzo, heb maar gewoon 1maart gedaan, dan heb ik straks mooi nog een paar maanden wel recht

Adore
24-01-2010, 22:23
ik heb het toevallig vorige week ook mijn adres gewijzigd. in de mail die ik daarop kreeg stond:

en dat is inderdaad over het weekend gebeurd.

heb je geen mail ontvangen / heeft de ibg je mailadres?IBG heeft mijn mailadres, maar ik had nog aangevinkt staan dat ik informatie per post wil ontvangen. Nu zie ik in het overzicht dat me een brief is verstuurd eerder deze maand, die ligt dus een paar honderd meter verderop..

Ook nu nog in het weekend staat nog steeds mijn oude adres vermeld. Ik wil best nog maandag afwachten, anders ga ik bellen. Verder geen mail o.i.d. ontvangen. Nu heb ik dit gewijzigd, dat ik alles per mail wil, maar geen bevestiging gezien daarna op de site en ik kan nu ook geen optie meer vinden dat ik per post wil ontvangen. Da's een beetje vervelend. Rot-IB. :o

ganralph
25-01-2010, 07:17
IBG heeft mijn mailadres, maar ik had nog aangevinkt staan dat ik informatie per post wil ontvangen. Nu zie ik in het overzicht dat me een brief is verstuurd eerder deze maand, die ligt dus een paar honderd meter verderop..

Ook nu nog in het weekend staat nog steeds mijn oude adres vermeld. Ik wil best nog maandag afwachten, anders ga ik bellen. Verder geen mail o.i.d. ontvangen. Nu heb ik dit gewijzigd, dat ik alles per mail wil, maar geen bevestiging gezien daarna op de site en ik kan nu ook geen optie meer vinden dat ik per post wil ontvangen. Da's een beetje vervelend. Rot-IB. :o
dan is er idd iets mis gegaan. ik heb ook aangevinkt dat ik alles per post wil ontvangen. meteen na wijzigen kreeg ik eerdergenoemde mail en een week later ook een bevestigingsbrief (op mijn nieuwe adres dus).

even bellen dus (n)

Verwijderd
25-01-2010, 07:33
Hebben sommige mensen overigens nog steeds last met het opladen van de Studenten-OV-chipkaart:/

Verwijderd
25-01-2010, 21:06
De mijne kon ik vandaag eindelijk opladen. Ging in 1x goed, maar het duurde wel 5 minuten :D(n)

steefos
26-01-2010, 16:44
Zijn er meer mensen met onderstaand probleem?

Op mijn OV chipkaart staat als ik hem scan bij de NS automaten alleen een weekendOV en een weekendkorting product, zelfde geldt voor als ik hem laat scannen in de trein. Nu is dat met doordewijks reizen nog geen probleem want ik heb mijn groene kaart nog, maar als dat na 1 feb zo blijft wordt het wel problematisch gezien de afstand naar mijn stage...:s

Bij de IB groep heb echter ik al bijna een jaar een weekOV (ook voor 2010) en die laatst ook opgehaald (dacht ik).

Nu had ik hiervoor gebeld naar die studentenov chipkaart service en volgens hen lag het aan de apparatuur van de NS (die was niet goed) en dat heel veel meer mensen dat probleem hebben, al klonk ze niet heel overtuigd. Ze zou contact opnemen als ze meer wist.. (geen goed teken lijkt me)

Vandaag bij de RET had ik een overzichtje geprint en daarop staat dat ik zowel WeekendOV (sinds 1 jan 2009) als Week OV (sinds 1 jan 2010) bezit. Wat wel relaxed is maar bij controle ook een hoop problemen kan gaan opleveren.

Wat moet ik hiermee?

Verwijderd
26-01-2010, 16:57
Ik heb dat ding nog steeds niet binnen. Weet iemand toevallig wat ik moet doen als ik m na 31 januari binnen krijg? Want je studentproduct opladen kan toch maar tot 31 januari?

Andijvie
26-01-2010, 17:19
Ik heb dat ding nog steeds niet binnen. Weet iemand toevallig wat ik moet doen als ik m na 31 januari binnen krijg? Want je studentproduct opladen kan toch maar tot 31 januari?

Nee hoor, daarna kan je 'm ook gewoon nog ophalen.

Andijvie
26-01-2010, 17:21
Zijn er meer mensen met onderstaand probleem?

Op mijn OV chipkaart staat als ik hem scan bij de NS automaten alleen een weekendOV en een weekendkorting product, zelfde geldt voor als ik hem laat scannen in de trein. Nu is dat met doordewijks reizen nog geen probleem want ik heb mijn groene kaart nog, maar als dat na 1 feb zo blijft wordt het wel problematisch gezien de afstand naar mijn stage...:s

Bij de IB groep heb echter ik al bijna een jaar een weekOV (ook voor 2010) en die laatst ook opgehaald (dacht ik).

Nu had ik hiervoor gebeld naar die studentenov chipkaart service en volgens hen lag het aan de apparatuur van de NS (die was niet goed) en dat heel veel meer mensen dat probleem hebben, al klonk ze niet heel overtuigd. Ze zou contact opnemen als ze meer wist.. (geen goed teken lijkt me)

Vandaag bij de RET had ik een overzichtje geprint en daarop staat dat ik zowel WeekendOV (sinds 1 jan 2009) als Week OV (sinds 1 jan 2010) bezit. Wat wel relaxed is maar bij controle ook een hoop problemen kan gaan opleveren.

Wat moet ik hiermee?
Je kan proberen om via de IBG een kaartwissel aan te vragen, kijken of dat werkt (dan moet je dus weer opnieuw je product op gaan halen bij zo'n stom, klein, geen automaatje).

Verwijderd
26-01-2010, 19:25

Gewoon dwingen en eisen dat je hem krijgt! ga maar is 20 keer bellen en zeggen dat je graag ziet dat alles geregeld is...

Verwijderd
26-01-2010, 19:33
Gewoon dwingen en eisen dat je hem krijgt! ga maar is 20 keer bellen en zeggen dat je graag ziet dat alles geregeld is...

Dat kost je alleen wel flink knaken want de OV chiplijn is een 0900 nummer. Beter wacht je gewoon want het is een digitaal systeem en Plasterk heeft 01-02-2010 al losgelaten. Er is geen goede reden te bedenken waarom jij je OV chipkaart niet zou kunnen opladen na die datum.

Verwijderd
26-01-2010, 22:37
Dat kost je alleen wel flink knaken want de OV chiplijn is een 0900 nummer. Beter wacht je gewoon want het is een digitaal systeem en Plasterk heeft 01-02-2010 al losgelaten. Er is geen goede reden te bedenken waarom jij je OV chipkaart niet zou kunnen opladen na die datum.
Ja, dat is ook zo! gewoon wachten dus

Verwijderd
27-01-2010, 10:37
Hangt volgens mij van de opleiding af. Er zijn wel opleidingen die gecertificeerd zijn.

dat zou ik toch maar even navragen. voor een deeltijdopleiding krijg je ook geen stufi, maar die geldt wel voor je prestatiebeurs als ik het goed heb. dus het krijgen van stufi is geen voorwaarde voor de status van het diploma.

thanks jongens, ms ben ik dan nog wel te redden want ik heb nu toch tijd over ;)

ganralph
27-01-2010, 13:41
Je kan proberen om via de IBG een kaartwissel aan te vragen, kijken of dat werkt (dan moet je dus weer opnieuw je product op gaan halen bij zo'n stom, klein, geen automaatje).
zou ik niet doen. voor hetzelfde geld maak je de problemen alleen maar erger door nu ook nog dingen te willen wijzigen. hou de boel in de gaten en reis zo lang het kan met je ouderwetse ov.

sicilion
28-01-2010, 09:13
*baal**baal* Gisteren is mijn kaart door tweeen gescheurd en doet ie het niet meer. Net de klantenservice gebeld en ik moet een nieuwe kaart aanvragen. Dat duurt dus een paar weken. Die vent aan de telefoon zei dat we tot eind februari op onze ouwerwetse kaart konden reizen, maar ik ken alleen de datum 31 januari als uiterste. Weet iemand hier meer van? Die stomme website van hun geeft ook al geen uitsluitsel en ik voorspel nu al dat er straks allemaal conducteurs gaan zeiken en ik boetes krijg :(

En hier in Rotterdam kan ik nu niet meer met de metro reizen tenzij ik een anonieme ov-chip aanschaf en zelf de kosten voor reizen betaal *baal**baal*

ganralph
28-01-2010, 09:36
*baal**baal* Gisteren is mijn kaart door tweeen gescheurd en doet ie het niet meer. Net de klantenservice gebeld en ik moet een nieuwe kaart aanvragen. Dat duurt dus een paar weken. Die vent aan de telefoon zei dat we tot eind februari op onze ouwerwetse kaart konden reizen, maar ik ken alleen de datum 31 januari als uiterste. Weet iemand hier meer van? Die stomme website van hun geeft ook al geen uitsluitsel en ik voorspel nu al dat er straks allemaal conducteurs gaan zeiken en ik boetes krijg :(

En hier in Rotterdam kan ik nu niet meer met de metro reizen tenzij ik een anonieme ov-chip aanschaf en zelf de kosten voor reizen betaal *baal**baal*
klik (http://nos.nl/artikel/131099-uitstel-voor-ovchipkaart-studenten.html)
voorlopig is het nog niet verplicht

ganralph
28-01-2010, 09:39

zou ik niet doen. voor hetzelfde geld maak je de problemen alleen maar erger door nu ook nog dingen te willen wijzigen. hou de boel in de gaten en reis zo lang het kan met je ouderwetse ov.
hm, de IBG geeft zelf op haar site aan dat je dat toch het beste kunt doen.

zie: http://www.ib-groep.nl/particulieren/klantenservice/veelgestelde_vragen.asp

Op mijn Studenten OV-chipkaart staat niet het abonnement dat ik wil. Wat moet ik doen?

Op je Studenten OV-chipkaart staat een tijdelijk abonnement waarmee je in elk geval kunt reizen tot 1 februari 2010. Soms is dat niet het abonnement dat je wilt gebruiken. Waarschijnlijk omdat je chipkaart niet is aangepast op een wissel van je OV-studentenkaart die je in het verleden hebt aangevraagd. Wisselverzoeken zijn tot en met 21 december 2009 wel verwerkt in je nieuwe abonnement. Ga dus zo snel mogelijk naar een ophaalautomaat om je nieuwe abonnement te activeren.
Is het nieuwe abonnement ook niet het abonnement dat je wilt? Wijzig dan je abonnement door in te loggen. Een wissel staat binnen tien werkdagen voor je klaar in de ophaalautomaat.

Adore
28-01-2010, 22:19
dan is er idd iets mis gegaan. ik heb ook aangevinkt dat ik alles per post wil ontvangen. meteen na wijzigen kreeg ik eerdergenoemde mail en een week later ook een bevestigingsbrief (op mijn nieuwe adres dus).

even bellen dus (n)Ik heb na deze wijziging dus niks gehad, geen mail en geen post. Heb intussen de brief die ik ben misgelopen wel gehad, een oud-huisgenote kwam 'm langsbrengen. (y) Maar goed, ik ga inderdaad er achteraan, want nu weet ik zeker dat het niet helemaal goed zit!

SanderDuijn
29-01-2010, 10:19
Helleuh!

Ik zit even met een dringende vraag...
Ik krijg nu sinds 1 jaar studie financiering en doe een MBO opleiding...
De MBO opleiding die ik nu doe vind ik achteraf alles behalve leuk (reden : School is een zooitje qua organisatie)
Ik heb een leuke opleiding gevonden (HBO) hiervoor moet ik wel een toelatingsexamen maken etc. als ik toegelaten wil worden.

Is het nu zo dat als ik die HBO opleiding ga doen, dat ik dan de kosten van studiefinanciering van afgelopen maanden terug moet betalen ? omdat ik de MBO opleiding waar ik aan ben begonnen niet heb afgerond ?

Hoop dat iemand mij verder kan helpen ;)

Ciao!

Adore
29-01-2010, 10:24
Ik verplaats dit naar het algemene IBG-topic, omdat dit geen reden heeft om in een aparte topic te worden vermeld.

Verwijderd
29-01-2010, 10:55
Ik heb 2 weken en 1 dag geleden mijn aanvraag voor ov-kaart opgestuurd.
Ik heb em nog steeds niet binnen, terwijl ze zeiden dat ik em binnen 2 weken binnen zou krijgen.
Is dit normaal, of moet ik ze maar even bellen/mailen?

SanderDuijn
29-01-2010, 10:58
Ik heb hem afgelopen dinsdag eindelijk binnengekregen... dat was na 2 weken en 4 dagen, dus ik denk dat die van jou ook niet meer zo lang gaat duren.

Verwijderd
29-01-2010, 10:59
Ik heb hem afgelopen dinsdag eindelijk binnengekregen... dat was na 2 weken en 4 dagen, dus ik denk dat die van jou ook niet meer zo lang gaat duren.

Ooo oke dan wacht ik nog wel even.

ganralph
29-01-2010, 12:17
Helleuh!

Ik zit even met een dringende vraag...
Ik krijg nu sinds 1 jaar studie financiering en doe een MBO opleiding...
De MBO opleiding die ik nu doe vind ik achteraf alles behalve leuk (reden : School is een zooitje qua organisatie)
Ik heb een leuke opleiding gevonden (HBO) hiervoor moet ik wel een toelatingsexamen maken etc. als ik toegelaten wil worden.

Is het nu zo dat als ik die HBO opleiding ga doen, dat ik dan de kosten van studiefinanciering van afgelopen maanden terug moet betalen ? omdat ik de MBO opleiding waar ik aan ben begonnen niet heb afgerond ?

Hoop dat iemand mij verder kan helpen ;)
Ciao!
nee, als je binnen tien jaar (beginnend met de eerste maand van je mbo!) een diploma mbo, hbo of wo haalt, wordt deze zogenoemde prestatiebeurs kwijtgescholden.

zie: hier (http://www.ib-groep.nl/SRVS/CGI-BIN/WEBCGI.EXE/,/?St=192,E=0000000000244214195,K=5998,Sxi=18,Case=obj%283533%29)

ps: zoals eerder in dit topic is gezegd: stap je over van hbo naar mbo, dan geldt dit niet!

SanderDuijn
29-01-2010, 12:25
nee, als je binnen tien jaar (beginnend met de eerste maand van je mbo!) een diploma mbo, hbo of wo haalt, wordt deze zogenoemde prestatiebeurs kwijtgescholden.

zie: hier (http://www.ib-groep.nl/SRVS/CGI-BIN/WEBCGI.EXE/,/?St=192,E=0000000000244214195,K=5998,Sxi=18,Case=obj%283533%29)

ps: zoals eerder in dit topic is gezegd: stap je over van hbo naar mbo, dan geldt dit niet!

Heel erg bedankt voor je reactie!
Dan weet ik dat ik me geen zorgen hoef te maken en achteraf geen schuld heb staan.

velyne
29-01-2010, 22:47
Hoi Hoi!

Had een vraag, hopelijk weten jullie meer!

Sinds 1 December ben ik UITWONEND. 10 December(beetje laat) heb ik aangegeven uitwonend te zijn. De wijziging is NOG STEEDS NIET GESLAAGD!!!

Volgende maand krijg ik pas uitwonend. Heb al een email gestuurd, maar zoals jullie wel dachten, gebeurd daar niet veel mee.

ALs ik uitwonend ben, heb ik toch RECHT op uitwonende studiefinancering?? Hoe moet ik mijn huur anders betalen?

Het ging vrij snel, dat ik een appartement kon huren, meteen erin getrokken, hoe kan ik dan van te voren mijn uitwonende beurs vragen als ik het niet eerder wist?

Ik voel me niet serieus genomen!!! Ik heb toch recht op dat geld!!! Nu moet ik als student in de schulden zitten????!!!!

Verwijderd
29-01-2010, 23:11
je hebt recht op het geld, vanaf de datum dat je uitwonend ben. Heel simpel; gewoon beetje aandringen bij de ibg dat ze vaart moeten maken.

er zijn spoedprocedures, waarbij je geld sneller kan krijgen en alles sneller geregeld kan worden.

velyne
29-01-2010, 23:15
je hebt recht op het geld, vanaf de datum dat je uitwonend ben. Heel simpel; gewoon beetje aandringen bij de ibg dat ze vaart moeten maken.

er zijn spoedprocedures, waarbij je geld sneller kan krijgen en alles sneller geregeld kan worden.

Dank je wel voor je reactie!!

Ik zal er naar googlen!!

velyne
29-01-2010, 23:50
Dank je wel voor je reactie!!

Ik zal er naar googlen!!

Ik heb een juiste bezwaarschrift opgezocht die ik morgen ga printen en opsturen!

Dankjewel voor je reactie! Heb er veel uit kunnen halen.

Paranoide
30-01-2010, 00:53
Ik denk niet dat je dat geld krijgt. Bij de IBG werkt het nu eenmaal zo dat je dergelijke wijzigingen minstens een maand van te voren moet doorgeven. Je bent heus niet de enige met wie dat zo gaat, dan had je het maar eerder moeten uitzoeken. Ik zou zeggen: leen voor deze maand iets van je ouders of werk wat meer dan normaal.

velyne
30-01-2010, 01:16
Ik denk niet dat je dat geld krijgt. Bij de IBG werkt het nu eenmaal zo dat je dergelijke wijzigingen minstens een maand van te voren moet doorgeven. Je bent heus niet de enige met wie dat zo gaat, dan had je het maar eerder moeten uitzoeken. Ik zou zeggen: leen voor deze maand iets van je ouders of werk wat meer dan normaal.

Dan heb jij het bezwaarschrift niet gezien. Ik ben heus niet de enige, DAAROM schrijf ik deze topic toch ook? Ik ben tenminste wel een die een bezwaarschrift schrijft. Dat ding bestaat niet voor niets. Als die anderen dat niet doen en ermee leven is hun zaakje. Ik spring ook niet in de sloot als hun dat wel doen.

Paranoide
30-01-2010, 04:39
Dan heb jij het bezwaarschrift niet gezien. Ik ben heus niet de enige, DAAROM schrijf ik deze topic toch ook? Ik ben tenminste wel een die een bezwaarschrift schrijft. Dat ding bestaat niet voor niets. Als die anderen dat niet doen en ermee leven is hun zaakje. Ik spring ook niet in de sloot als hun dat wel doen. Doe mij eens een link naar dat bezwaarschrift?

En natuurlijk bestaan er bezwaarprocedures. Als de IBG een fout maakt, of als er een uitzonderlijke situatie is. Waarbij er iemand thuis mishandeld wordt, bijvoorbeeld, en snel het huis uit moet. Als beide ouders overlijden. Als het ouderlijk huis is platgebrand. Bij internationale studenten, die geen weet hebben van hoe het hier gaat met de studiefinanciering. Ik zeg maar wat, maar dat lijken me gevallen waarin uitzonderingen gemaakt (kunnen) worden.

Maar jij bent geen uitzonderlijk geval, lijkt me. Vergelijk het met zwartrijden in het openbaar vervoer. Je hebt een grote tas bij je en moet lang zoeken naar je plaatsbewijs, of misschien zit je net op de zonegrens en wil je daarom wachten met afstempelen omdat het toch wel een beetje onzin is dat je zoveel meer moet betalen voor die vijftig meter, of je bent net overvallen en je portemonnee met je OV-kaart is gestolen, of je bent vergeten dat het een of andere grrristelijke feestdag is en dat je OV daarom niet geldig is. Dan krijg je een boete. Natuurlijk heb je 'recht' op reizen met 't openbaar vervoer. En natuurlijk is het ook wel een beetje oneerlijk dat het zo gaat. Maar die regels zijn er niet voor niets, en jouw geval is niet bijzonder genoeg om een uitzondering voor te maken. Je hebt je maar gewoon te houden aan de voorschriften, ook als die voor jou (net als voor iedereen in vergelijkbare situaties) lichtelijk nadelig uitvallen. Wees blij dat er überhaupt openbaar vervoer is. Of studiefinanciering, in dit geval.

Maar goed, succes met 't bevechten, hoor. Het lijkt me alleen sterk dat je je gelijk krijgt. Als ze daadwerkelijk aandacht besteden aan de bezwaarschriften, dan.

Verwijderd
30-01-2010, 09:01
Dit hoort natuurlijk gewoon in het centrale topic, dus daar vertrekt het per nu naartoe.

Daantje_0705
30-01-2010, 11:17
Sowieso krijg je het minstens pas vanaf de datum dat jij je als uitwonend ingeschreven hebt bij de gemeente. Weet niet wanneer je dat gedaan hebt?

Andijvie
30-01-2010, 18:10
Vraagje over de chipkaart, misschien weet iemand hier er iets vanaf:
Ik heb sindskort ineens twee nieuwe producten op m'n kaart staan, naast de twee studentenreisproducten (weekkaart + weekend korting) staat er nu ook 'Vraag uw OV-bedrijf' bij, twee keer.... Dat stond er een paar dagen geleden nog niet. Iemand enig idee wat het is?

Tochjo
30-01-2010, 18:45
De producten met de naam "Vraag uw OV-bedrijf" zijn de producten die je recentelijk hebt opgehaald toen je je kaart hebt geactiveerd (het reisproduct hebt opgehaald bij een geel ophaalpunt). Deze producten stonden direct na het ophalen op je kaart, wat je eventueel had kunnen zien bij een NS-kaartautomaat; daar verschijnen ze als Overig OV-product meen ik. Heb je de producten op je account op Mijn OV-chipkaart zien staan, bedenk dan dat deze website altijd achterloopt en dat de informatie dus pas na enige dagen of weken daar wordt bijgewerkt.

Andijvie
30-01-2010, 22:06
De producten met de naam "Vraag uw OV-bedrijf" zijn de producten die je recentelijk hebt opgehaald toen je je kaart hebt geactiveerd (het reisproduct hebt opgehaald bij een geel ophaalpunt). Deze producten stonden direct na het ophalen op je kaart, wat je eventueel had kunnen zien bij een NS-kaartautomaat; daar verschijnen ze als Overig OV-product meen ik. Heb je de producten op je account op Mijn OV-chipkaart zien staan, bedenk dan dat deze website altijd achterloopt en dat de informatie dus pas na enige dagen of weken daar wordt bijgewerkt.

Maar ik heb niets opgehaald recent; de producten die ik op gehaald heb, staan er allang op en ineens sinds een paar dagen staan er dus twee andere producten bij die ik niet ken (en waar ik ook niets voor heb gedaan).

Tochjo
30-01-2010, 22:58
De studentenreisproducten die met naam genoemd zijn, zijn de tijdelijke producten die al op je kaart stonden toen je hem kreeg, niet de producten die je opgehaald hebt.

sicilion
01-02-2010, 09:47
Vandaag al meteen gezeik dat ik geen ov-chipkaart heb! Ze wilden me de tram uit zetten. NU maar de pagina van het ministerie uitprinten in de hoop dat de volgende conducteur mij wel geloofd. Slecht ingelichte gasten zeg.... *zucht*

Verwijderd
03-02-2010, 07:22
Gisteren lukte mij het om de OV-chipkaart up te loaden! Wel stom dat vele mensen nog geen ov chipkaart hebben of niet kunnen activeren.

Overheid moet zich schamen!

Verwijderd
03-02-2010, 14:04
Argh. Ik heb inmiddels mijn ov-chipkaart, maar nu kan ik m niet opladen. De automaat zegt steeds dat er geen bestelling voor me klaar staat. Via mijn ovchipkaart zou je moeten kunnen zien of er uberhaupt iets klaar moet staan. Nu probeer ik me daar te registreren, roept ie dat de gegevens niet overeenkomen met mn aanvraag gegevens.. terwijl ik mn adres en kaartnummer etc. echt wel goed invoer. Iemand iets soortgelijks gehad??

Verwijderd
03-02-2010, 15:20
Argh. Ik heb inmiddels mijn ov-chipkaart, maar nu kan ik m niet opladen. De automaat zegt steeds dat er geen bestelling voor me klaar staat. Via mijn ovchipkaart zou je moeten kunnen zien of er uberhaupt iets klaar moet staan. Nu probeer ik me daar te registreren, roept ie dat de gegevens niet overeenkomen met mn aanvraag gegevens.. terwijl ik mn adres en kaartnummer etc. echt wel goed invoer. Iemand iets soortgelijks gehad??

Als je je kaart hebt gekregen kun je hem de eerste week (7 dagen, dus geen werkweek) niet opladen. Blijkbaar is het voor de uitvoerende instanties te lastig om een fatsoenlijk softwaresysteem te bouwen, dus je zult even moeten wachten.

Daantje_0705
03-02-2010, 17:09

Heb je aangevinkt dat je kaarthouder, rekeninghouder bent of beide? In eerste instantie moet je namelijk alleen kaarthouder aanvinken, rekeninghouder ben je pas als je er producten als automatisch opladen op zet maar niet als je dat nog niet hebt. Bij mij ging het daardoor mis met aanmelden, misschien is dat bij jou ook het probleem?

Chariot
04-02-2010, 12:36
Ik krijg per april stufi. Nu ben ik dus in begin januari van opleiding veranderd. Ander niveau én het duurt een jaartje langer. Maar dat kan ik volgens mij niet wijzigen op de site van IB, dat ben ik nu aan het proberen, alleen gaat het niet zoals het hoort.. Of zie ik wat over het hoofd? Ik kan het wel naar middenkaderopleiding aanpassen. Maar het aantal jaar kan ik dus niet wijzigen? Wat nu..?

Of maak ik een probleem van iets, wat geen probleem is?:bloos:

Verwijderd
04-02-2010, 13:04
Je post in ieder geval niet in het topic waar deze vraag thuishoort, dus dat regel ik alvast even ;)

Nonaj
04-02-2010, 22:45
Gisteren lukte mij het om de OV-chipkaart up te loaden! Wel stom dat vele mensen nog geen ov chipkaart hebben of niet kunnen activeren.

Overheid moet zich schamen!

Als ik deze drama verhalen in dit topic zo lees ben ik ZO blij dat ik het advies om tot 13 januari te wachten om het ding op te laden genegeerd heb...

Ik kwam op 5 januari langs een gele ophaalpaal en toen stond er maar 1 jongen voor me dus ik dacht moooooooi we gaan het eens proberen ook al mag het nog niet :evil: Half januari begon de ellende met defecte gele ophaalpalen en ellenlange wachtrijen hier...

Nonaj
04-02-2010, 22:54
Hoi Hoi!

Had een vraag, hopelijk weten jullie meer!

Sinds 1 December ben ik UITWONEND. 10 December(beetje laat) heb ik aangegeven uitwonend te zijn. De wijziging is NOG STEEDS NIET GESLAAGD!!!

Volgende maand krijg ik pas uitwonend. Heb al een email gestuurd, maar zoals jullie wel dachten, gebeurd daar niet veel mee.

ALs ik uitwonend ben, heb ik toch RECHT op uitwonende studiefinancering?? Hoe moet ik mijn huur anders betalen?

Het ging vrij snel, dat ik een appartement kon huren, meteen erin getrokken, hoe kan ik dan van te voren mijn uitwonende beurs vragen als ik het niet eerder wist?

Ik voel me niet serieus genomen!!! Ik heb toch recht op dat geld!!! Nu moet ik als student in de schulden zitten????!!!!

Nou ik wens je succes. Ik betwijfel of je dat geld nog krijgt. Je moet inderdaad per de eerste van de maand uitwonend zijn maar dan moet je het wel voor de eerste van die maand al doorgegeven hebben want IBG/DUO is een instantie en dus ontzettend traag met dingen verwerken.

Ik had 3 jaar geleden toen ik op kamers ging wonen een soortgelijk probleem, 2 maart hoorde ik dat ik een kamer kon krijgen, 7 maart kon ik het contract tekenen, de huur van de rest van de maand werd gewoon verrekend, maar omdat ik niet per de 1e van de maand uitwonend was geworden had ik geen recht op uitwonenden stufi en moest ik ergens 200 euro vandaan zien te halen....

Verwijderd
06-02-2010, 10:47
Als ik deze drama verhalen in dit topic zo lees ben ik ZO blij dat ik het advies om tot 13 januari te wachten om het ding op te laden genegeerd heb...

Ik kwam op 5 januari langs een gele ophaalpaal en toen stond er maar 1 jongen voor me dus ik dacht moooooooi we gaan het eens proberen ook al mag het nog niet :evil: Half januari begon de ellende met defecte gele ophaalpalen en ellenlange wachtrijen hier...

Ik heb geen rij gezien *O* :y_O_

igfy
07-02-2010, 20:20
Ik ben al vanaf begin december bezig met het krijgen van een studenten ov-chipkaart. Inmiddels ben ik op het punt dat ik drie weken geleden per mail een ontvangstbevestiging van het aanvraagformulier heb ontvangen met daarop de mededeling dat de kaart binnen een week opgestuurd zou worden. Heb al een aantal keer gebeld, maar krijg iedere keer te horen dat ik hem binnen een paar dagen krijg.

Nou is het dus zo dat ik voor mijn studie een keer per week naar amsterdam moet (vanuit groningen). Vorig jaar had ik geen OV-kaart dus daar kan ik ook niet meer mee reizen. Kan ik die 42 euro per week op een of andere manier declareren bij dat OV-bureau?

Verwijderd
12-02-2010, 07:54
Heeft iemand ervaring met het aanvragen van extra stufi voor studievertraging door medische/niet-medische oorzaken?

En dan vooral of ze coulant zijn, moet je naast dat formulier op de website nog andere dingen aandragen, waar ze op beoordelen?

Of is t echt alleen dat formulier insturen, en verder niks?

ganralph
12-02-2010, 08:45
Heeft iemand ervaring met het aanvragen van extra stufi voor studievertraging door medische/niet-medische oorzaken?

En dan vooral of ze coulant zijn, moet je naast dat formulier op de website nog andere dingen aandragen, waar ze op beoordelen?

op het formulier zelf staat welke eventuele aanvullende informatie vereist is. daarnaast moet je deze aanvraag altijd in samenwerking met je onderwijsinstelling doen. de decaan heeft de verantwoordelijkheid om te beslissen of jij wel of niet je aanvraag mag doen. in het geval van een medisch probleem, moet ook een arts het formulier ondertekenen.

of zoals de IBG het zegt:
Als je denkt voor één van deze regelingen in aanmerking te komen, neem dan contact op met je (studenten)decaan. Je kunt alleen gebruikmaken van deze regeling als je decaan het verzoek ondersteunt. De decaan moet de ‘Verklaring onderwijsinstelling’ op het formulier invullen. Als je een verzoek indient vanwege een medische omstandigheid moet je ook een medische verklaring met je verzoek meesturen. Op het formulier kun je lezen welke bewijsstukken je moet meesturen met je verzoek.

sorry, ik heb er zelf geen ervaring mee, maar de vraag hoe coulant ze zijn, lijkt me niet in zijn algemeenheid te beoordelen. iedere situatie is anders. als ik het formulier zo bekijk, hangt het vooral van je decaan en/of behandelend arts af.

Daantje_0705
12-02-2010, 09:14
Ik ken via een ander forum wel een aantal mensen (met ernstig astma) die een jaar extra stufi hebben gekregen. Als ze het toekennen krijg je volgens mij wel gelijk een jaar extra.

Ik heb zelf getwijfeld of ik het aan zou vragen toen het voor mij tijdelijk niet mogelijk was om vijf dagen per week stage te lopen en ik vier dagen stage wilde gaan lopen en daardoor langer over m'n stage zou doen. Ik ben toen bij de decaan geweest en die stond er eigenlijk niet zo achter om het aan te vragen. Ik heb het daar toen wel gemeld zodat ik op school geen problemen ermee zou krijgen maar het niet aangevraagd bij de IB-Groep. Achteraf was het ook niet heel hard nodig geweest want door coulance van m'n stageplaats (mogelijkheden om thuis te werken, etc) heb ik uiteindelijk maar drie maanden studievertraging gehad (en die heb ik zelf bekostigd met lenen). Ik denk dat het wel aan de situatie ligt maar als je het ziet zitten om het aan te vragen zou ik het zeker doen want het is niet zo dat ze het bijna nooit uitkeren ofzo.

igfy
12-02-2010, 13:19
Ik ben al vanaf begin december bezig met het krijgen van een studenten ov-chipkaart. Inmiddels ben ik op het punt dat ik drie weken geleden per mail een ontvangstbevestiging van het aanvraagformulier heb ontvangen met daarop de mededeling dat de kaart binnen een week opgestuurd zou worden. Heb al een aantal keer gebeld, maar krijg iedere keer te horen dat ik hem binnen een paar dagen krijg.

Nou is het dus zo dat ik voor mijn studie een keer per week naar amsterdam moet (vanuit groningen). Vorig jaar had ik geen OV-kaart dus daar kan ik ook niet meer mee reizen. Kan ik die 42 euro per week op een of andere manier declareren bij dat OV-bureau?

Ok, nu zeggen ze dus dat ze mijn student OV-chipkaart wel op hebben gestuurd maar "dat de post hem dan wel kwijt zal hebben gemaakt". Is het niet zo dat zij er verantwoordelijk voor zijn dat ik die kaart krijg en dus alle kosten die ik eventueel maak bij het laten blokkeren van de kaart en een nieuwe aanvragen voor hun rekening komt?

Verwijderd
12-02-2010, 13:24
Ja, verzender is verantwoordelijk voor aflevering.

Andijvie
12-02-2010, 18:18
Ok, nu zeggen ze dus dat ze mijn student OV-chipkaart wel op hebben gestuurd maar "dat de post hem dan wel kwijt zal hebben gemaakt". Is het niet zo dat zij er verantwoordelijk voor zijn dat ik die kaart krijg en dus alle kosten die ik eventueel maak bij het laten blokkeren van de kaart en een nieuwe aanvragen voor hun rekening komt?

Absoluut, zij moeten zorgen dat jij die kaart krijgt, als dat ding kwijt raakt in de post, is dat hun probleem en niet dat van jou.

Patt92
01-03-2010, 12:11
Even een vraagje, ik heb stufi aangevraagd en een mailtje gehad dat ik mijn aanvraag kon zien via Mijn IB-Groep. Dus ik vandaag kijken of er al iets is, maar hij staat er niet meer in. Is dat dan gewoon het teken dat ie afgekeurd is?

Verwijderd
01-03-2010, 12:18

Onder ernstige omstandigheden of medische oorzaken, kan je dat aanvragen.
Als je kan aantonen, dat je bijv dyslexie heb(in mijn geval) en daardoor studievertraging ondergaat, wordt het zonder problemen uitgekeerd.

Je moet gewoon echt goed motiveren waarom je er recht op heb.

dkhalid
23-03-2010, 16:07
ik heb een tijdje geleden een OV-chip aangevraagd...maar heb 'm nog steeds niet binnen.
als ik naar school ga moet ik buskaart kopen :(

dkhalid
23-03-2010, 16:09
... heb pas geleden gebeld en gevraagd waar die blijft, ze zeggen dat ie onderweg is, dat zeggen ze steeds als ik bel.

heeft iemand hetzelfde probleem? :)

Andijvie
23-03-2010, 19:08
Gisteren vertelde een conducteur me dat als je recht hebt op vrij reizen/korting, maar je heb nog geen ov-chipkaart of deze werkt nog niet naar behoren, zorg er dan voor dat je je oude kaart bij je hebt en bijvoorbeeld voor een printje van de IBG/DUO waarin staat dat je recht hebt op vrij reizen etc. Hij komt dagelijks studenten tegen met defecte kaarten (die dus helemaal niets doen, een niet-geactiveerde kaart doet iig nog iets) en raadde hen allemaal aan om voor zo'n printje van de IBG te zorgen (waar dan dus je info ook op staat, zodat het nog enigszins verifieerbaar is voor controleurs).

Ga er in ieder geval zeker achteraan en zorg dat de IBG/DUO met een oplossing komt, laat je niet afschepen met 'oh, die kaart komt deze week', maar je hebt 'm vandaag al nodig, zeker als je hem lang geleden al hebt aangevraagd. Laat ze maar met een oplossing komen zodat jij geen kaartjes moet kopen etc.

dkhalid
23-03-2010, 20:43
Gisteren vertelde een conducteur me dat als je recht hebt op vrij reizen/korting, maar je heb nog geen ov-chipkaart of deze werkt nog niet naar behoren, zorg er dan voor dat je je oude kaart bij je hebt en bijvoorbeeld voor een printje van de IBG/DUO waarin staat dat je recht hebt op vrij reizen etc. Hij komt dagelijks studenten tegen met defecte kaarten (die dus helemaal niets doen, een niet-geactiveerde kaart doet iig nog iets) en raadde hen allemaal aan om voor zo'n printje van de IBG te zorgen (waar dan dus je info ook op staat, zodat het nog enigszins verifieerbaar is voor controleurs).

Ga er in ieder geval zeker achteraan en zorg dat de IBG/DUO met een oplossing komt, laat je niet afschepen met 'oh, die kaart komt deze week', maar je hebt 'm vandaag al nodig, zeker als je hem lang geleden al hebt aangevraagd. Laat ze maar met een oplossing komen zodat jij geen kaartjes moet kopen etc.

hoi Andijvie,

dat is raar ik lied ook me tijdelijk OV-chip zien en toch moet ik er niet mee reizen .

dkhalid
23-03-2010, 20:43
moet = mocht :P

Andijvie
23-03-2010, 20:44
hoi Andijvie,

dat is raar ik lied ook me tijdelijk OV-chip zien en toch moet ik er niet mee reizen .

Ze mogen 'm inderdaad weigeren en veel controleurs doen dat ook, de conducteur die ik sprak alleen niet omdat hij ook inziet dat er problemen spelen waar studenten helemaal niets aan kunnen doen.

Bel de IBG/DUO en zorg dat zij met een oplossing komen zodat jij gewoon gratis kan reizen.

WAT
24-03-2010, 09:17
was het niet voorheen zo dat als jij een ov aanvraagt en zij kunnen hem niet binnen 10 werkdagen leveren dat jij per halve maand een bedrag krijgt ter compensatie? ik heb hier in het verleden gebruik van gemaakt wegens problemen met het omruilen van mijn ov.... weet niet of het nog zo is maar mogelijk het bekijken waard voor de mensen die hem nog niet gekregen hebben?

dkhalid
24-03-2010, 14:30
ik ben vandaag naar de IBG gegaan en heb je gevraagd naar een bewijsje van dat ik nog op school zit. de medewerker gaf mij een brief mee met daarin mijn gegeven en als bewijs dat ik nog op school zit en zei erbij dat het kan zijn dat de condecteur t kan weiger en dat je een boete moet betalen:S

dkhalid
31-03-2010, 16:12
ik heb eindelijk mn OV-CHIP binnen. heb m geprobeerd op te laden maar krijg op dat beeldschermpje te zien dat mijn bestelling nog niet klaar staat. Weet iemand hoe ik die bestelling erop kan zetten ofzo?

D.

Andijvie
31-03-2010, 17:27
ik heb eindelijk mn OV-CHIP binnen. heb m geprobeerd op te laden maar krijg op dat beeldschermpje te zien dat mijn bestelling nog niet klaar staat. Weet iemand hoe ik die bestelling erop kan zetten ofzo?

D.

Jij kan die bestelling niet klaar laten zetten oid, dat moet de IBG doen... jij kan alleen ophalen wat al klaar staat. Dus... weer ibg bellen, helaas :s

dkhalid
31-03-2010, 19:44
Jij kan die bestelling niet klaar laten zetten oid, dat moet de IBG doen... jij kan alleen ophalen wat al klaar staat. Dus... weer ibg bellen, helaas :s

pfff...ik zal morgen weer bellen of erlangs gaan. weet je toevallig ook hoelang het duurt voor die bestelling erop staat ?

Verwijderd
01-04-2010, 00:11
dat kan tot een week duren nadat je je ov kaart hebt ontvangen :(

wup
01-04-2010, 18:06
Ik heb een vraag over het aantal jaren wat je kan lenen. Voor zover ik weet heb je 4 jaar recht op stufi en mag je daarna nog 3 jaar lenen.
Nu is het zo dat ik mijn 4 jaar heb opgemaakt en net ben begonnen met lenen. Ik moet nog 1 jaar voor deze studie ( als alles volgens plan gaat) en daarna wil ik nog verder studeren.
Volgend jaar moet ik op LIO stage, waar ik voor betaald krijg. Ik heb dus die lening niet nodig, maar misschien mijn OV wel. Dan kan ik dus een 0-lening nemen. Nu is mijn vraag: Als ik een jaar een 0-lening neem, gaat dat dan wel of niet van die 3 jaar af?

WAT
01-04-2010, 18:27
je moet even vragen hoor, maar als je gaat 'opstromen' naar een hoger niveau zijn er mogelijkheden om opnieuw stufi te krijgen.
zou voor de rest niet weten....

Verwijderd
01-04-2010, 18:44
je moet even vragen hoor, maar als je gaat 'opstromen' naar een hoger niveau zijn er mogelijkheden om opnieuw stufi te krijgen.
zou voor de rest niet weten....

dat is alleen van mbo -> hbo, verder niks

WAT
01-04-2010, 18:48
mijn decaan heeft mij verteld dat in sommige gevallen dit ook voor hbo - uni geld
plus als je docenten opleiding gaat doen op uni kun je docenten toelage krijgen.

Verwijderd
01-04-2010, 19:29
nee, dat gaat niet op voor hbo -> uni, helaas.

WAT
01-04-2010, 20:30
easy dude, ik zei alleen maar dat dit mij verteld was door mijn decaan.

anyway OT:
Je kunt ook vragen over stufi enzo gewoon aan je decaan vragen, die weet daar vaak vanalles vanaf, ook speciale regelingen enzo.

Verwijderd
01-04-2010, 21:20
dat wil niet zeggen dat het klopt ;) er is alleen een regeling voor mbo > hbo, hbo>wo moet je op je eigen centen rooien helaas.

ganralph
02-04-2010, 09:05
Dittrich heeft gelijk: gewone stufi wordt niet verlengd van hbo-wo.

maar om op de vraag van wup terug te komen: ook een nullening gaat van je 3 jaar leningtegoed af.

bereken dus even of die ov dat waard is (krijg je reiskostenvergoeding, hoeveel verdien je?), of je neemt wel een lening en zet dat geld op een spaarrekening voor na je stage (maar dan ben je je ov even goed na drie jaar kwijt)

dkhalid
02-04-2010, 13:22
het is eindelijk geluk: verwerkt 2 van 2 bestelling(en) waarvan: 2 van de 2 reisproduct(en) zijn

Daantje_0705
02-04-2010, 17:19
Ik heb een vraag over het aantal jaren wat je kan lenen. Voor zover ik weet heb je 4 jaar recht op stufi en mag je daarna nog 3 jaar lenen.
Nu is het zo dat ik mijn 4 jaar heb opgemaakt en net ben begonnen met lenen. Ik moet nog 1 jaar voor deze studie ( als alles volgens plan gaat) en daarna wil ik nog verder studeren.
Volgend jaar moet ik op LIO stage, waar ik voor betaald krijg. Ik heb dus die lening niet nodig, maar misschien mijn OV wel. Dan kan ik dus een 0-lening nemen. Nu is mijn vraag: Als ik een jaar een 0-lening neem, gaat dat dan wel of niet van die 3 jaar af?

Ja, dat gaat ook van die drie jaar af. Je mag drie jaar lenen, of je nul euro leent of maximaal of iets daar tussen maakt niet uit. Lenen is lenen en mag maximaal drie jaar buiten de jaren dat je ook recht hebt op een basis en/of aanvullende beurs.

wup
03-04-2010, 11:42
Ow bummer. Maar dank je!

IcedEarth
03-04-2010, 15:43
aansluitend op wup's vraag:

4 jaar stufi is op, studie nog niet helemaal klaar.
wil/hoef niet te lenen, dus ik neem nul-lening zodat ik ov jaarkaart kan gebruiken.
Moet ik later het gebruik van die ov-jaarkaart nog afbetalen?
Op de site van duo wordt dit mij niet duidelijk.
Op mijn studieschuld overzicht staat wel een kopje voorlopig lening ov studentenkaart a plusminus 3000 euri........Het leek me dus logisch dat het gebruik van OV met nullening ook geld kost, maar dit staat niet op de site vermeldt. Iemand een idee?

wup; misschien is er wel een beurs, althans, ik zie vaak "reclame" over beurzen voor leerkrachten (in spe). de site van beursopener.nl is echt een aanrader.

Nonaj
04-04-2010, 00:59
aansluitend op wup's vraag:

4 jaar stufi is op, studie nog niet helemaal klaar.
wil/hoef niet te lenen, dus ik neem nul-lening zodat ik ov jaarkaart kan gebruiken.
Moet ik later het gebruik van die ov-jaarkaart nog afbetalen?
Op de site van duo wordt dit mij niet duidelijk.
Op mijn studieschuld overzicht staat wel een kopje voorlopig lening ov studentenkaart a plusminus 3000 euri........Het leek me dus logisch dat het gebruik van OV met nullening ook geld kost, maar dit staat niet op de site vermeldt. Iemand een idee?

wup; misschien is er wel een beurs, althans, ik zie vaak "reclame" over beurzen voor leerkrachten (in spe). de site van beursopener.nl is echt een aanrader.

Volgens mij wordt alles behalve een definitieve lening een gift als je binnen 10 jaar je diploma haalt. Maar ik kan het mis hebben.

Dingaantouwtje
05-04-2010, 00:16
Vallen vooropleidingen onder Stufi? Dan heb ik het over opleidingen als deze (http://uck.nl/_product.aspx?subject=productview&menudiscipline=8&hoofddiscipline=8&productgroepid=287&doelgroep=16&disciplineparentid=0&disciplineid=150).

Andijvie
05-04-2010, 13:28
Vallen vooropleidingen onder Stufi? Dan heb ik het over opleidingen als deze (http://uck.nl/_product.aspx?subject=productview&menudiscipline=8&hoofddiscipline=8&productgroepid=287&doelgroep=16&disciplineparentid=0&disciplineid=150).

Voor zover ik kan vinden niet nee, je hoeft je er niet voor in te schrijven via DUO (IB-Groep) en je krijgt er geen studiefinanciering voor.

Dingaantouwtje
05-04-2010, 18:35
Shit, dat word een jaar werken :(

Poeperd
23-04-2010, 16:10
Ik was laatst m'n OV studentenkaart vergeten, en nu probeer ik dat geld terug te krijgen met een formuliertje. Er wordt gevraagd om je "kaartnummer". Op de website van de OV chipkaart vragen ze daar ook ergens om (vond ik via Google) en toen moest je een 16 cijferig nummer invoeren. Op Wiki staat echter dat het kaartnummer getallen zijn die moeten beginnen met een 1 of 2 (week of weekend), en het tweede nummer een 0 omdat hij in 2010 geldig is (laatste nummer van het jaar waarin hij geldt)...

Dat is inderdaad ook een nummer dat ik heb, er staat IBG en dan 10 blablabla. Die 16 cijferige heb ik ook. Welke moet ik nou invullen?! De 16 cijferige past niet eens in die hokjes van het formulier, bij die met IBG ervoor hou ik vakjes over.

Pfff.

Tochjo
24-04-2010, 16:40
De informatie over het kaartnummer op deze pagina op Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/OV-studentenkaart) heeft betrekking op het nummer dat op papieren OV-studentenkaarten (http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:OV-studentenkaart.jpg) rechtsonder bij kaartnummer stond. Het nummer dat op je OV-chipkaart achter IBG staat, komt overeen met het nummer dat op je papieren OV-studentenkaart bij OV-studentennummer stond (dat dit nummer bij jou met 10 begint is toeval; het mijne begint met 52). Het 16-cijferige nummer op je OV-chipkaart beginnend met 3528 is het unieke nummer voor jouw OV-chipkaart; alle OV-chipkaarten (dus niet alleen studenten-OV-chipkaarten) hebben zo'n 16-cijferig nummer.

Voorheen moest je op dat soort formulieren het kaartnummer schrijven dat rechtsonder op de papieren OV-studentenkaart stond. Dat nummer staat niet op de OV-chipkaart. Je kunt even aan een loket vragen of ze een nieuw formulier hebben waar het 16-cijferige nummer van je OV-chipkaart wel op past. Zo zijn er wel nieuwe Geld terug bij Vertragingsformulieren; vroeger vulde je daar ook het kaartnummer in, nu kun je er je 16-cijferige nummer op kwijt. Zijn er geen nieuwere formulieren, dan zou ik het 16-cijferige nummer zo leesbaar mogelijk op het formulier schrijven, een kopie van je OV-chipkaart bijsluiten en een klein briefje met wat uitleg bijvoegen.

brands
02-05-2010, 20:42
Hallo mede-leden,

Nu eenmaal de ov-chipkaart voor studenten zo ongeveer is ingevoerd voor het hele land. Niet dat ik deze kaart zo vaak gebruik, maar ik heb de volgende vraag.

Ik wil graag een klasgenoot a.s. naar Leeuwarden laten komen, zij is in het bezit van een week ov aangezien ze niet uit Leeuwarden komt.

Dus mijn vraag is: Mag zij gratis reizen met ov a.s. woensdag?

Met vriendelijke groeten,

Brands

Fosca
02-05-2010, 21:54
Qua bevrijdingsdag bedoel je? Jep mag. WeekendOV zou ook mogen

AzN
03-05-2010, 01:09
Qua bevrijdingsdag bedoel je? Jep mag. WeekendOV zou ook mogen

Misschien begrijp ik Brands' vraag niet, maar op Bevrijdingsdag mag je toch niet gratis reizen als je week-OV hebt? Omdat 't tot één van die feestdagen behoort.

brands
03-05-2010, 09:03
Uit de reacties blijkt dat mijn vraag niet helemaal duidelijk is. Dan zal ik mijn vraag even verduidelijken:
- Mag iemand met een week OV ook op Bevrijdingsdag vrij reizen?

Dit aangezien het volgens mij een officiële feestdag is.

ganralph
03-05-2010, 10:25
Uit de reacties blijkt dat mijn vraag niet helemaal duidelijk is. Dan zal ik mijn vraag even verduidelijken:
- Mag iemand met een week OV ook op Bevrijdingsdag vrij reizen?

Dit aangezien het volgens mij een officiële feestdag is.
5 mei is inderdaad een feestdag voor de ov-studentenkaart, en dus mag je die dag niet gratis reizen met een weekkaart.

http://www.ib-groep.nl/particulieren/reizen/week_of_weekend.asp

brands
03-05-2010, 10:56
5 mei is inderdaad een feestdag voor de ov-studentenkaart, en dus mag je die dag niet gratis reizen met een weekkaart.

http://www.ib-groep.nl/particulieren/reizen/week_of_weekend.asp

Dat was het antwoord wat ik zocht :D Bedankt ganralph :D

Hoekje
15-05-2010, 19:28
Even een vraagje.:)

Situatie: Volgend jaar wil ik de opleiding Hoger Hotelonderwijs doen, het liefst in Leeuwarden, maar anders in Apeldoorn. Deze opleiding kent een toelatingsdag en die van Leeuwarden is begin juni.
Regel Leeuwarden: Aanmelden bij Studielink na een positieve uitslag.
Regel Apeldoorn: Aanmelden bij Studielink, die vervolgens contact opneemt met Saxion waarna ik bericht thuis krijg.
Je moet je minimaal 3 maanden van te voren aanmelden bij Studielink. Juni zou dus te laat zijn. Daarom heb ik een mail gestuurd naar Studielink over wat ik nou het beste kon doen. Zij zeiden: Meld je aan bij Apeldoorn, je kan het later nog wijzigen, de toelatingsdag in Apeldoorn kun je dan afzeggen of wijzigen.
Maar ik moet ook op tijd de studiefinanciering aanvragen. Ik weet alleen nog niet welke ik moet aanvragen. Als ik bij Leeuwarden wordt toegelaten ga ik op kamers, wordt het Apeldoorn dan blijf ik thuis.

Volgt iemand het nog?:P Dan nu de vraag: Kan ik de stufi voor uitwonende studenten aanvragen ondanks dat ik het nog niet zeker weet en ik wat anders heb ingevuld bij Studielink? Of moet ik wat anders doen?

ganralph
16-05-2010, 09:45
je kunt je stufi-situatie altijd nog wijzigen. er kunnen tussen nu en 1 september nog genoeg zaken veranderen in je planning, en dat weet de IBG ook, maar ze willen graag zo snel mogelijk een inschatting maken van het komend studiejaar, dus vragen ze al vroeg om je gegevens (bij de meesten verandert er namelijk niets in de komende maanden).

persoonlijk zou ik thuiswonend aanvragen en dat zsm wijzigen in uitwonend indien nodig. (als de wijziging langer duurt is het leuker om extra geld te krijgen dan om het teveel ontvangen uitwonende terug te moeten betalen:) )

daarnaast moet je volgens mij ook meteen een uitwonend adres opgeven als je de uitwonende beurs aanvraagt. aangezien je dat nu waarschijnlijk niet kunt geven, kun je nu dus alleen (en het beste) thuiswonend aanvragen.

Hoekje
18-05-2010, 10:36
Ik zal idd een thuiswonende beurs aan moeten vragen omdat ik idd nog geen kamer heb. Dus dat ga ik dan van de week maar ff regelen.
Dankjewel voor je antwoord!

anjali
31-05-2010, 16:19
Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Na mijn havo diploma ontvangen te hebben ben ik in 2004 gestart op het hbo na een jaartje kreeg ik mijn propedeuse binnen en dus op naar de universiteit vanaf 2005. Het is nu mijn vijfde jaar en ik heb dus:

1 jaar hbo: studiefinanciering
3 jaar uni: studiefinanciering
4+5 de jaar uni: leenfase (eerst het bedrag van de eerste maand die belachelijke 800 euro gehouden + daarna 5 euro per maand + ov-chipkaart).

Met andere woorden alles totaal heb ik er 6 jaar op zitten wat betreft studiefinanciering 4 jaar en wat betreft de leenfase + behoud ov 2 jaar. Maar ik heb volgend jaar nog een jaartje voor mijn bachelor over dus uiteindelijk zal ik na volgend jaar dus nergens meer recht op hebben mijn vraag is nu:

Wat voor gevolgen heeft dat? Ik hoop voor 1 september 2011 mijn bachelor binnen te krijgen en voor 1 september 2012 mijn master.

Alles bij elkaar + HBO zou ik dan 8 jaar erover doen en dus val ik wel binnen de 10 jaar termijn, maar moet ik na 7 jaar al beginnen met iets terugbetalen?

Daantje_0705
31-05-2010, 17:35
Als je klaar bent met je studie (en dat ook aangeeft bij de IB-Groep), krijg je eerst twee jaar de tijd om te settelen, een baan te vinden, etc. Pas na die twee jaar moet je beginnen met terug betalen. Daar krijg je vanzelf bericht over. Let er wel op dat je in die tijd wel adreswijzigingen doorgeeft aan de IB-Groep ook al krijg je geen stufi meer!

Adore
31-05-2010, 18:18
Hiervoor hebben we een apart topic: 'Het grote IBG/DUO-topic'. Jouw vragen maken geen uitzondering voor een aparte topic, dus ik verplaats het daar naartoe. :)

ganralph
31-05-2010, 18:29
Als je klaar bent met je studie (en dat ook aangeeft bij de IB-Groep), krijg je eerst twee jaar de tijd om te settelen, een baan te vinden, etc. Pas na die twee jaar moet je beginnen met terug betalen. Daar krijg je vanzelf bericht over. Let er wel op dat je in die tijd wel adreswijzigingen doorgeeft aan de IB-Groep ook al krijg je geen stufi meer!
inderdaad.
en mocht je na die twee jaar nog studeren of geen inkomen hebben, dan kan de "wachttermijn" verlengd worden (je hoeft dan nog niets of minder terug te betalen). vergeet alleen niet dat je wel al meteen rente betaalt.

Vogelvrij
01-06-2010, 15:13
Ik heb ook een vraag.

Ik heb vorig schooljaar (dus in 2009) mijn master behaald. Ik heb vier jaar gestudeerd, dus nu heb ik geen recht meer op een basisbeurs. Nu hoop ik komend schooljaar aan een tweede master te beginnen. Heb ik dan recht op een ov (nullening)? Ik heb geprobeerd dit aan te vragen bij de ib-groep, maar ik kreeg steeds een foutmelding en ik wist ook eigenlijk niet helemaal hoe het zat, kon het op de site niet echt duidelijk vinden. Want ik ben dus al wel afgestudeerd.

ganralph
01-06-2010, 15:35
het hebben of behalen van een diploma is geen beperking om recht te hebben op stufi (of aanverwante leningen e.d.)

je moet wel fulltime bij een erkende onderwijsinstelling staan ingeschreven;
je moet de Nederlandse nationaliteit hebben;
je mag nog geen 30 zijn op het moment van aanvraag.

kortom: je hebt nog 3 jaar recht op (nul)lening + ov.

Vogelvrij
01-06-2010, 15:50
Oké, bedankt, mooi (Y)

Verwijderd
02-06-2010, 20:46
Ik heb de volgende vraag, ik ben maandag afgestudeerd en ik ben ook per direct uitgeschreven. Dat betekent dat ik in juni geen recht meer heb op studieondersteuning. Ik moet nu m'n reisproduct van m'n ov-chipkaart afhalen, maar hoe doe ik dat? (Ja, ik kan morgen de IBG bellen, maar als iemand het nu al weet dan hoor ik het graag)

Daantje_0705
02-06-2010, 21:11
Je moet naar Rotterdam of naar Amsterdam en dan naar een loket van RET of GVB, daar kunnen ze het eraf halen.

Vogelvrij
03-06-2010, 07:41
Dana, hoe kom je aan die informatie? Aangezien mijn vriendin hetzelfde had en ze tegen haar hadden gezegd dat het er vanzelf af zou gaan, als je maar door had gegeven dat je niet meer studeerde, of dat je het bij elke ov-automaat eraf kon halen (wat sowieso niet zo is), ze heeft gemaild en gebeld, maar dat reisproduct bleef er natuurlijk gewoon op staan, niemand heeft haar iets gezegd over RET of GVB...

ganralph
03-06-2010, 08:00
zou een beetje lullig zijn als je vanuit Maastricht of Groningen naar Amsterdam of Rotterdam moet (en dan betalen voor je retourkaartje!).

Volgens de studenten-ov-site moet je het zelf stopzetten via de DUO-site. (aldus de FAQ (http://www.studentenov-chipkaart.nl/veelgestelde-vragen?bookMark=Ik%20ben%20%28tijdelijk%29%20gestopt%20met%20studeren/heb%20geen%20studiefinanciering%20meer.%20Wat%20moet%20ik%20doen%20met %20mijn%20Studenten%20OV-chipkaart?)

als het niet lukt kun je idd GVB of RET vragen, aangezien dat loketten zijn waar iemand bij je reisproducten kan. Ik betwijfel echter of GVB- en RET-medewerkers iets doen met andere reisproducten dan die van GVB of RET zelf...

Daantje_0705
05-06-2010, 15:36
Ik heb het toen gehoord van vrienden die stopten met studeren en hun OV-kaart in moesten leveren. Zij werden ook aangeraden om éérst naar Rotterdam te reizen met je OV-kaart (zodat je niet zelf een kaartje hoeft te kopen), het er dan af te laten halen en dan bij het postkantoor je OV-kaart in te leveren. Het kan best zijn dat het nu anders is, ook omdat je nu alleen nog een chipkaart hebt, dat was toen nog niet. Als ik kijk op www.studentenov-chipkaart.nl dan staat er dit:

Ik ben (tijdelijk) gestopt met studeren/heb geen studiefinanciering meer. Wat moet ik doen met mijn Studenten OV-chipkaart?
Je hebt geen recht meer op een studentenreisproduct als je geen recht meer hebt op studiefinanciering. Je bent er zelf verantwoordelijk je studentenreisproduct op tijd stop te zetten via je persoonlijke gegevens op www.ocwduo.nl en de instructies te volgen die je daar krijgt. Je krijgt géén apart bericht van DUO (voorheen IB-Groep) dat je je studentenreisproduct moet stopzetten. Zet je je studentenreisproduct niet (of te laat) stop, dan kost je dat € 68,- per halve maand.

Kun je niet inloggen op je persoonlijke gegevens via www.ocwduo.nl, bel dan 088-4247699 (lokaal tarief) om je studentenreisproduct stop te zetten.

Je hoeft je Studenten OV-chipkaart niet in te leveren. Nadat je je studentenreisproduct hebt stopgezet, kun je je Studenten OV-chipkaart gebruiken als regulier persoonlijke OV-chipkaart en er saldo of andere reisproducten op laden. Op www.ov-chipkaart.nl vind je meer informatie over (het reizen met) de persoonlijke OV-chipkaart.

Het is voorlopig niet mogelijk om reisproducten van NS op je Studenten OV-chipkaart te laden. NS heeft daarom een mooi aanbod voor ex-studenten; je kunt een gratis Voordeelurenabonnement voor één jaar én twee NS dagkaarten aanvragen. Dat is een cadeau met een waarde van maar liefst € 105,-! Je kunt het gratis Voordeelurenabonnement met het nummer van je Studenten OV-chipkaart aanvragen via www.ns.nl/uitgestudeerd. Met het Voordeelurenabonnement krijg je een jaar lang 40% korting op alle treinreizen na 9:00 uur ’s ochtends en in het hele weekend.

Medewerkers van RET of GVB kunnen het iig wel er af halen. Mijn vriend moest vorig jaar ook een tijdelijk product ophalen daar ook al was het niet specifiek voor RET of GVB. Je kan er immers ook sterabonnementen halen.

x-spekkie-x
06-06-2010, 10:08
Hoelang blijft die NS actie voor afgestudeerden nog geldig? Ik weet dat het in oktober 2008 is begonnen. Toen had ik er namelijk geen recht op, omdat ik in september 2008 was afgestudeerd (n)
Nu volg ik dit jaar een opleiding van één jaar en zou ik dus in september 2011 afstuderen. Nu maar hopen dat die actie nog geldig is ;)

ganralph
06-06-2010, 11:08
Hoelang blijft die NS actie voor afgestudeerden nog geldig? Ik weet dat het in oktober 2008 is begonnen. Toen had ik er namelijk geen recht op, omdat ik in september 2008 was afgestudeerd (n)
Nu volg ik dit jaar een opleiding van één jaar en zou ik dus in september 2011 afstuderen. Nu maar hopen dat die actie nog geldig is ;)
De NS kent al jaren acties voor afgestudeerden in de vorm van korting, of iets gratis. In 2011 zal er ongetwijfeld nog iets zijn, hoewel misschien niet deze specifieke actie.

x-spekkie-x
06-06-2010, 12:35
De NS kent al jaren acties voor afgestudeerden in de vorm van korting, of iets gratis. In 2011 zal er ongetwijfeld nog iets zijn, hoewel misschien niet deze specifieke actie.Is dat zo? :) Ik heb in ieder geval in mijn geval (afstuderen in september 2008) geen actie via de NS kunnen vinden. Ik heb toen zelf een voordeelurenkaart gekocht tegen het normale tarief. Daarom baalde ik ook zo dat een maand later die actie pas in ging.

Dit was trouwens een andere actie dan nu zie ik. Wel bijna hetzelfde. Het was namelijk een pakket met voordeelurenkaart, vrij-reizenkaartje, maar ook een keer gratis OV-fiets en een keer gratis parkeren ofzo.

ganralph
07-06-2010, 10:59
Is dat zo? :) Ik heb in ieder geval in mijn geval (afstuderen in september 2008) geen actie via de NS kunnen vinden. Ik heb toen zelf een voordeelurenkaart gekocht tegen het normale tarief. Daarom baalde ik ook zo dat een maand later die actie pas in ging.

Dit was trouwens een andere actie dan nu zie ik. Wel bijna hetzelfde. Het was namelijk een pakket met voordeelurenkaart, vrij-reizenkaartje, maar ook een keer gratis OV-fiets en een keer gratis parkeren ofzo.
Ik heb in 2002 en in 2008 mijn ov ingeleverd (beide in februari) en ik kon allebei de keren in ieder geval met korting een voordeelurenabonnement aanschaffen; en volgens mij zat er nog meer bij.

Hoekje
14-06-2010, 10:16
Krijg je in juli en augustus nou wel of niet geld van de IB?
Ik heb in februari tegemoetkoming scholieren aangevraagd en ik kreeg een brief thuis waarin stond dat ik van 1 april tot 1 september recht heb op een x bedrag aan tegemoetkoming scholieren. Nu heb ik vanaf 1 september de stufi aangevraagd, en staat daarin dat ik recht heb op stufi vanaf 1 september, en dat ik in juli en augustus niks krijg?

ganralph
14-06-2010, 12:09
Als jij in mei of juni je stufi hebt aangevraagd, staat er in die brief waarschijnlijk dat je in juli en augustus nog geen recht hebt op stufi. (Je voldoet immers pas per 1 september aan de voorwaarden.)

Tegemoetkoming scholieren en stufi worden als het goed is gescheiden verwerkt, dus die brief gaat alleen over je stufi.

Vogelvrij
14-06-2010, 14:25
Als ik een nullening aan probeer te vragen, moet ik kiezen tussen: basisbeurs, basisbeurs + lening, basisbeurs + aanvullende beurs. Nullening staat hier dus nergens bij, wat moet ik dan invullen? Basisbeurs lijkt me niet, want die heb ik opgebruikt, maar lening en aanvullende beurs lijkt me ook niet echt van toepassing :confused:

ganralph
14-06-2010, 14:44
Als ik een nullening aan probeer te vragen, moet ik kiezen tussen: basisbeurs, basisbeurs + lening, basisbeurs + aanvullende beurs. Nullening staat hier dus nergens bij, wat moet ik dan invullen? Basisbeurs lijkt me niet, want die heb ik opgebruikt, maar lening en aanvullende beurs lijkt me ook niet echt van toepassing :confused:
Basisbeurs + lening en dan wel je lening op 0 zetten! (dan is het een nullening:) )

Je krijgt dan 0 basisbeurs (want die is op) + 0 lening (want die zet je op 0) + ov-kaart (want daar heb je wel nog recht op).

De basisbeurs is altijd onderdeel van je stufi, en als hij opgebruikt is, krijg je gewoon niets meer. (Als je wel nog recht hebt op basisbeurs kun je er niet voor kiezen om alleen een lening te nemen bijvoorbeeld; basisbeurs kun je niet "uitzetten" zolang je iets van de ibg ontvangt.)

Vogelvrij
15-06-2010, 14:22
Oké, klinkt logisch, ik ga het eens proberen :)

Verwijderd
21-06-2010, 22:57
Hoe zit het precies met het stopzetten van je OV-chipkaart. Ik had gebeld en toen hoefde ik alleen iets aan te vinken in m'n Digid, dus dat heb ik gedaan. Maar nu 2 weken later werkt m'n kaart nog steeds:confused: In m'n digid staat wel gewoon dat m'n reisproduct is gestopt.

Andijvie
22-06-2010, 08:53
Hoe zit het precies met het stopzetten van je OV-chipkaart. Ik had gebeld en toen hoefde ik alleen iets aan te vinken in m'n Digid, dus dat heb ik gedaan. Maar nu 2 weken later werkt m'n kaart nog steeds:confused: In m'n digid staat wel gewoon dat m'n reisproduct is gestopt.

Je moet 'm ook deactiveren bij zo'n automaat, geloof ik. (Niet zo'n ding van de NS, maar zo'n ov-chipkaart-oplaadstationnetje)

Verwijderd
22-06-2010, 10:02
Je moet 'm ook deactiveren bij zo'n automaat, geloof ik. (Niet zo'n ding van de NS, maar zo'n ov-chipkaart-oplaadstationnetje)

Net toch maar even gebeld (ik had al gekeken bij zo'n apparaat of ik een reisproduct moest ophalen), maar de IBG zei dat ik het op tijd had stopgezet en dat alleen het product nog gedeactiveerd moet worden, maar dat zou automatisch gebeuren als ik weer incheck :cool:(y)

mirjamp
23-06-2010, 09:00
over de ov chipkaart die je van de ib groep krijgt. ik heb dus een weekkaart, maar als je van het weekend dus reist is je saldo onder de nul negatief saldo. mijn vraag was ben je verplicht om dat saldo aan te vullen en binnen hoeveel tijd? wat gebeurd er als je niet opwaardeerd, en de saldo negatief laat?:bloos:

Daantje_0705
23-06-2010, 17:09
Als je een negatief saldo hebt kan je de volgende keer in het weekend niet meer inchecken. Je kunt dus een keer reizen zonder dat je het hoeft te betalen maar dat is eigenlijk alleen handig als je je kaart daarna nooit meer (in het weekend) wil gebruiken. Als je je kaart oplaadt zal eerst het bedrag in de min worden verrekend dus betaal je het naderhand alsnog.

mirjamp
23-06-2010, 17:52
Als je een negatief saldo hebt kan je de volgende keer in het weekend niet meer inchecken. Je kunt dus een keer reizen zonder dat je het hoeft te betalen maar dat is eigenlijk alleen handig als je je kaart daarna nooit meer (in het weekend) wil gebruiken. Als je je kaart oplaadt zal eerst het bedrag in de min worden verrekend dus betaal je het naderhand alsnog.

schat...dat is niet waar.. ik heb negatief saldo en is nu iets van -7 euro. en ben al 3 weekenden ermee weggeweest...:D

Daantje_0705
23-06-2010, 18:03
Normaalgezien kan je niet meer dan 4 euro in de min staan en kan je niet meer inchecken met een negatief saldo. Als dat bij jou anders is, is er iets mis met je kaart.

mirjamp
23-06-2010, 18:19
Normaalgezien kan je niet meer dan 4 euro in de min staan en kan je niet meer inchecken met een negatief saldo. Als dat bij jou anders is, is er iets mis met je kaart.

of ik heb geluk..zal van het weekend ff weer proberen kijken of t me lukt. :evil:

Andijvie
23-06-2010, 19:43
Uiteindelijk weten ze toch waar je woont, dus als 't echt te gek wordt, zullen ze wel een brief sturen oid :D Tot die tijd; geniet er van ;)

mirjamp
23-06-2010, 20:05
Uiteindelijk weten ze toch waar je woont, dus als 't echt te gek wordt, zullen ze wel een brief sturen oid :D Tot die tijd; geniet er van ;)

zal ik doen! haha ga je mee stappen van t weekend? :P lol grapje ;)

Andijvie
23-06-2010, 20:12
zal ik doen! haha ga je mee stappen van t weekend? :P lol grapje ;)

Bedenk je wel dat je 't zeer waarschijnlijk wel ooit terug moet gaan betalen, dus ga er maar niet van uit dat je nu gewoon gratis kan reizen wanneer je maar wil...

Verwijderd
23-06-2010, 21:20
Ik heb onlangs stufi aangevraagd en ik heb daar een aantal vragen over.

1. Klopt het dat als ik na 1 juli alle papier gedoe heb verwerkt, ik pas op 1 september stufi krijg?
2. Ik ga me bij een familie lid inschrijven, dus dat ik niet meer bij mijn ouders sta ingeschreven. Stel dat de IBG een controle wilt uitvoeren, dienen zij dan eerst een brief te sturen met data wanneer zij komen?

Verwijderd
23-06-2010, 21:52
schat...dat is niet waar.. ik heb negatief saldo en is nu iets van -7 euro. en ben al 3 weekenden ermee weggeweest...:D

Jawel dat is wel waar.

x-spekkie-x
24-06-2010, 06:45
Ik heb onlangs stufi aangevraagd en ik heb daar een aantal vragen over.

1. Klopt het dat als ik na 1 juli alle papier gedoe heb verwerkt, ik pas op 1 september stufi krijg?
2. Ik ga me bij een familie lid inschrijven, dus dat ik niet meer bij mijn ouders sta ingeschreven. Stel dat de IBG een controle wilt uitvoeren, dienen zij dan eerst een brief te sturen met data wanneer zij komen?

Je krijgt pas vanaf september studiefinanciering. Dit krijg je pas rond de 20e september. Ben je te laat met aanvragen, dan krijg je de studiefinanciering misschien een maand later (oktober en dus rond de 20e oktober). Maar ik verwacht dat juli nog op tijd is!

Je moet je inschrijven waar je woont. Frauderen is niet netjes. Maar om antwoord te geven op je vraag: de IBgroep doet wel eens steeksproefgewijs een soort inval om te kijken of het echt waar is wat je hebt opgegeven. Dit doen ze onverwachts. Je moet kunnen aantonen dat je er woont (dus: bed, kleding, boeken, laptop etc is wel handig om daar dan te hebben staan). En ik denk ook dat ze een 'inval' doen als ze vermoeden dat je fraudeert (inschrijven bij familie met dezelfde achternaam bijvoorbeeld).

x-spekkie-x
24-06-2010, 06:46
Ik ben nu aan het wachten op het formulier van de DUO dat ik mijn OV-chipkaart kan aanvragen. Op 12 juni was mijn studiefinanciering toegekend, dus ik moet dat formulier nu voor dit weekend krijgen. Na opsturen moet ik binnen drie weken mijn OV hebben.

Wie heeft er ervaring mee. Gaat dit allemaal wel zo vlot? :D

Andijvie
24-06-2010, 09:03
Ik ben nu aan het wachten op het formulier van de DUO dat ik mijn OV-chipkaart kan aanvragen. Op 12 juni was mijn studiefinanciering toegekend, dus ik moet dat formulier nu voor dit weekend krijgen. Na opsturen moet ik binnen drie weken mijn OV hebben.

Wie heeft er ervaring mee. Gaat dit allemaal wel zo vlot? :D

Van wat ik hoor, gaat het inderdaad niet zo vlot. Maar ze zijn wel hard aan het werk om de achterstand in te halen, dus misschien dat 't nu wel sneller gaat dan een paar weken geleden.

AzN
24-06-2010, 15:20
Prestatiebeurs hoef je niet terug te betalen als je binnen 10 jaar je diploma haalt, toch? Maar wordt de aanvullende beurs in de meeste gevallen ook kwijtgescholden of gebeurt dat haast nooit? :confused:

ganralph
24-06-2010, 15:35
Prestatiebeurs hoef je niet terug te betalen als je binnen 10 jaar je diploma haalt, toch? Maar wordt de aanvullende beurs in de meeste gevallen ook kwijtgescholden of gebeurt dat haast nooit? :confused:
Basisbeurs + aanvullend + ov-kaart wordt kwijtgescholden. Alles of niets :)

Lening moet je uiteraard altijd terugbetalen.

AzN
24-06-2010, 17:27
Gelden deze voorwaarden (http://www.ib-groep.nl/particulieren/studiefinanciering/sfho/kwijtschelding_aanvullende_beurs.asp) dan niet meer?

ganralph
25-06-2010, 06:56
Gelden deze voorwaarden (http://www.ib-groep.nl/particulieren/studiefinanciering/sfho/kwijtschelding_aanvullende_beurs.asp) dan niet meer?

EDIT: een van de voorwaarden is:

uw aanvullende beurs is niet omgezet in een gift
Deze "kwijtschelding onder voorwaarden" geldt dus voor als je niet je diploma haalt. Bij een diploma wordt het al omgezet in een gift. Aanvullende beurs is onderdeel van de prestatiebeurs en dus gelden er ook de prestatienormen (diploma in 10 jaar) voor.

Elders op de site:
Hebt u meer dan twaalf maanden aanvullende beurs gehad over de periode na augustus 2001? En hebt u geen afsluitend diploma behaald?
Dan komt u mogelijk in aanmerking voor kwijtschelding van de aanvullende beurs.

EDIT2:
De site is inderdaad erg onduidelijk. Maar mijn aanvullende beurs werd ook zonder extra formuliertjes kwijtgescholden nadat ik mijn diploma had.