Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-07-2009, 11:11
Lorelei
Lorelei is offline
Hoi,

Ik heb een wajong uitkering en ga in september studeren. 't Is m'n eerste studie dus ik heb nog recht op Stufi. Voor zover ik het begrepen heb, mag ik studeren met m'n uitkering en mag ik ook stufi ontvangen omdat de wajong uitkering moet compenseren voor een bijbaan, niet voor de stufi. Ik vroeg me af in hoeverre ik dit alles door moet geven aan UWV. Ik heb met stufi natuurlijk een beetje meer inkomen, maar volgens mij lang niet genoeg om de grens over te gaan van wat je als extra inkomen mag hebben en bij meldingsplicht hebben ze het alleen over werk, niet over studeren. Kan ik het gewoon laten of moet ik nog een papierwinkel door?

bvd
Oud 01-07-2009, 11:31
flyaway
flyaway is offline
flyaway terugvindpost
Met citaat reageren
Oud 01-07-2009, 12:24
justhanna
justhanna is offline
Je moet sowieso aan het UWV laten weten dat je gaat studeren, dmv het wijzigingsformulier. Voor zover ik weet heeft de stufi inderdaad geen invloed op je wajonguitkering (die mag je gewoon naast elkaar ontvangen), maar je wajong kan wel invloed hebben op de hoogte van je stufi (aangezien je naast je stufi maar een bepaald bedrag mag bijverdienen).
Oud 01-07-2009, 12:51
Lorelei
Lorelei is offline
Ok.

Je mag naast je stufi iets meer dan 13 duizend euro bij verdienen.. Ik verwacht niet dat ik dat haal, maar ik zal toch even opletten.
Oud 01-07-2009, 13:21
justhanna
justhanna is offline
Nog even van de website van de uwv, zodat je weet dat mijn info klopt:

Kan ik naast een Wajong-uitkering ook studiefinanciering ontvangen?

Een Wajong-uitkering kan samengaan met studiefinanciering. De studiefinanciering wordt niet in mindering gebracht op uw Wajonguitkering.
Maar let op. Uw Wajong-uitkering kan wel gevolgen hebben voor uw studiefinanciering. De Informatie Beheer Groep (IB-groep) ziet uw Wajong-uitkering als inkomen. Komen uw uitkering en eventuele andere inkomsten boven de inkomensgrens dan wordt uw studiefinanciering stopgezet. U moet dat zelf aan de IB-groep doorgeven.
Meer informatie vindt u op de website van de IB-groep.
Oud 01-07-2009, 14:49
Bloem
Bloem is offline
Ik zit met hetzelfde Grl. Heb je belastingaangifte gedaan dit jaar? Ik wel, heb daar even op gekeken wat mijn verzamelinkomen is en dat is 10.700 euro. Kom je niet overheen dus.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2009, 14:50
Bloem
Bloem is offline
En inderdaad, voor je WaJong maakt het niet uit. Alleen op zo'n wijzigingsformulier even aangeven dat je weer een studie gaat doen. Mogelijk wordt er dan door het UWV contact met je opgenomen, maar meestal is het geen probleem.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2009, 15:21
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Ik zit met hetzelfde Grl. Heb je belastingaangifte gedaan dit jaar? Ik wel, heb daar even op gekeken wat mijn verzamelinkomen is en dat is 10.700 euro. Kom je niet overheen dus.
Ik eh.. doe nooit belastingaangifte. Geloof ik. Maar m'n jaaropgaaf van het UWV zei dat ik in 2008 8000 euro of zo als inkomen had gehad. Dus ik zit er ook nog ruim onder. 't Wordt dit jaar iets meer, maar vast geen 13.000
Oud 01-07-2009, 17:58
Bloem
Bloem is offline
Ik heb altijd mega veel TBU teruggave dus vandaar doe ik het wel. Ik weet niet hoeveel ziektekosten jij maakt, maar misschien iets om met terugwerkende kracht eens naar te kijken? De regeling was dit jaar voor het laatst geloof ik, maar wie weet valt er voor vorige jaren nog iets terug te krijgen
Met citaat reageren
Oud 01-07-2009, 17:59
Bloem
Bloem is offline
En daar ga je idd niet overheen, dat wordt dus maximaal 10.700
Met citaat reageren
Oud 01-07-2009, 18:23
Lorelei
Lorelei is offline
Oh ja.. ik vul die zorgdingen van de belastingdienst wel altijd in. Maar ik maak veel minder kosten dan jij
Oud 03-07-2009, 07:18
Anna_Nibud
Anna_Nibud is offline
Ik zat ook even te kijken wat mogelijk is. Ik kwam achter een handige site voor je: www.wajongcafe.nl. Nog nooit van gehoord. Maar wel nuttige informatie. Hierop staat:

Studiefinanciering

Jouw Wajong-uitkering kan gewoon doorlopen naast je studiefinanciering. Het is dan ook mogelijk om studiefinanciering aan te vragen als je al een Wajong-uitkering hebt. Dat komt doordat een Wajong-uitkering wordt gezien als bijverdienen. Studenten mogen in 2008 € 12.916,17 bijverdienen naast de basisbeurs. Pas als de Wajong-uitkering hoger uitvalt, wordt het meerdere ingehouden op de basisbeurs.

Als je de grens bijna gaat overschrijden, is het verstandig als je je studiefinanciering zelf voor de rest van het jaar laat stopzetten. Lever bovendien je OV-studentenkaart in. Dit kun je doen bij de IB-groep, www.ib-groep.nl. De IB-groep zal zelf de financiering niet stopzetten, maar wel de betaalde studiefinanciering en de kosten van de OV-studentenkaart plus boete met terugwerkende kracht terugvragen. Een uitzondering wordt gemaakt als je kunt aantonen dat je bijvoorbeeld met terugwerkende kracht een Wajong-uitkering of een erfenis hebt ontvangen.

Nou, volgens mij genoeg reacties om iets mee te kunnen of niet?!
Met citaat reageren
Oud 04-07-2009, 13:14
Lorelei
Lorelei is offline
Ik heb nog een vraag. De ouderbijdrage, wordt die gerekend als stufi of als extra inkomen?
Oud 06-07-2009, 18:00
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
De ouderbijdrage die de IB-Groep vaststelt als wat je ouders aan je studie bij zouden kunnen/moeten dragen? Volgens mij wordt dat gezien als gift van ouders aan kinderen en daar gelden weer andere limieten voor.
Reageren

Regels voor berichten