Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-07-2009, 23:44
bamiPoep
Avatar van bamiPoep
bamiPoep is offline
Ik wil mijn hardeschijf (320gb) partitioneren. Maar het schijnt dat via schijfbeheer in vista alleen maar kleine gedeeltes kan doen. Alternatief: EASEUS Partition Master.

Na de help-file doorgespit te hebben kan ik één bepaalde optie niet kiezen zodat ik niet verder kan gaan met het indelen van mijn hardeschijf.

Zijn er nog meer alternatieve (freeware/gratis/demo etc) programma's voor vista?
__________________
ik schep sambal, schep jij?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-07-2009, 10:05
freyk
Avatar van freyk
freyk is offline
Maar het besturingsysteem dat op de bewuste harde schijf staat, staat altijd in de weg. (behalve als je een tweede harde schijf wil indelen)
Daarom worden na de keuze van de indeling de computer herstart en wordt er een applicatie in het geheugen geladen (net zoals een livecd), zodat de harde schijf niet gebruikt word.

Je zou eens kunnen kijken naar de GParted Live cd (lees ook de FAQ) of parted magic.

Nog een aantal tips:
  • Voordat je begint, backup eerst je belangrijke bestanden.
  • En defragmenteer eerst de bestaande partities
  • als je een partitie herindeelt waar vista op staat, kan het zijn (volgens de faq) dat vista niet gestart kan worden. Dus raad ik je aan om deze handleiding door te nemen. (je hebt daarnaast wel een vista installatie cd voor nodig).
  • Houd rekening met mogelijke verborgen partities.
  • En als je een bepaalde paritite applicatie of livecd niet vertrouwd, kan je hem altijd op een virtuele computer testen (zoals virtualbox)

Demonstratie van gparted:
__________________
"Typefouten zijn gratis" | "Daar is vast wel een knopje voor" | "Ik weet, want ik zoek" | Powered by Firefox, Chromium, Mac OS X, OpenSuse, and Google.

Laatst gewijzigd op 26-07-2009 om 12:29.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2009, 20:30
bamiPoep
Avatar van bamiPoep
bamiPoep is offline
vraagje, nu weet ik het even niet meer zeker. kan het programmatje in windows vista nou wel of geen grote hardeschijven indelen?
mijn bedoeling is om n hardeschijf van 320gb in te delen in 80, 120, 120, kan dit gedaan worden met windows?
__________________
ik schep sambal, schep jij?
Met citaat reageren
Oud 29-07-2009, 21:20
freyk
Avatar van freyk
freyk is offline
Ja, GParted (dat ook op parted magic staat) kan buiten het besturingsysteem windows vista een grote schijf partioneren.
Dus download ff parted magic, laat je systeem daarmee opstarten en partineer/resize de boel.
__________________
"Typefouten zijn gratis" | "Daar is vast wel een knopje voor" | "Ik weet, want ik zoek" | Powered by Firefox, Chromium, Mac OS X, OpenSuse, and Google.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2009, 22:53
bamiPoep
Avatar van bamiPoep
bamiPoep is offline
o nee, wat ik bedoel is eigenlijk of ik met het programmatje dat onder schijfbeheer staat, of ik daarmee ook grote hardeschijven kan partitioneren, want die ziet er vrij eenvoudig uit. zonder gparted, dat ziet er moeilijk uit
__________________
ik schep sambal, schep jij?
Met citaat reageren
Oud 29-07-2009, 23:44
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Normaalgezien kan je daar alle harde schijven mee partitioneren; het enige probleem is dat MS soms wat keuzes voor je gemaakt heeft: je kan bv. geen grote FAT32-partities maken (je kan er bv. geen partitie van 80 GB FAT32 mee maken; hoewel dat technisch mogelijk is; zoals GParted bv. wel kan; net als elk ander partitietooltje). Dat is een beetje de ingesteldheid van MS: maak de keuzes voor de gebruiker (of dat goed of slecht is, laat ik in het midden).

Maar als je dus alle controle wilt, zou ik niet voor dat ding gaan dus, maar GParted (al is dat als full-time Linux-gebruiker makkelijker gezegd dan voor iemand die altijd Windows gebruikt; maar daarvoor heb je bv. Partition Magic of Acronis Partition Expert, om maar 2 van de beste tooltjes te noemen). GParted komt overigens goed in de buurt, voor wat ik het gebruik tenminste.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 29-07-2009, 23:50
bamiPoep
Avatar van bamiPoep
bamiPoep is offline
Maar wat doet dat windowsprogrammatje met NTFS partities? want die moet ik geloof ik maken. als het daarmee kan, doe ik het liever daarmee.

en wat gebeurt er met de schijven D:, E: en F: (dat zijn geheugenkaartlezers en cd/dvd). worden de namen (letters), van deze schijven automatisch aangepast? of moet ik ze zelf wijzigen ook?
__________________
ik schep sambal, schep jij?
Met citaat reageren
Oud 30-07-2009, 05:54
freyk
Avatar van freyk
freyk is offline
Citaat:
Maar wat doet dat windowsprogrammatje met NTFS partities? want die moet ik geloof ik maken. als het daarmee kan, doe ik het liever daarmee.
GParted (niet voor windows), Partition Magic en Acronis Partition Expert doen er niks mee, tenzij je het aangeeft.

Citaat:
en wat gebeurt er met de schijven D:, E: en F: (dat zijn geheugenkaartlezers en cd/dvd). worden de namen (letters), van deze schijven automatisch aangepast? of moet ik ze zelf wijzigen ook?
Het kan gebeuren dat zij een andere schijfletter krijgen, maar dat kan je in het schijvenbeheer van windows aanpassen.
__________________
"Typefouten zijn gratis" | "Daar is vast wel een knopje voor" | "Ik weet, want ik zoek" | Powered by Firefox, Chromium, Mac OS X, OpenSuse, and Google.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2009, 08:19
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Maar wat doet dat windowsprogrammatje met NTFS partities? want die moet ik geloof ik maken. als het daarmee kan, doe ik het liever daarmee.
Volgens mij kun je je partities daarmee gewoon net zo groot maken als je wilt, lijkt me sterk dat er een limiet op zit (misschien voor FAT32, maar er is ook geen enkele reden om dat nog te gebruiken). Maar waarom probeer je het niet gewoon?
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2009, 10:33
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Zoals Marco: al zegt: gewoon doen dan. Als je NTFS nodig hebt, moet je inderdaad niet bang zijn voor beperkingen. Die FAT32-beperking zit erop omdat MS voor de gebruiker de keus gemaakt heeft dat NTFS beter is (dat is in de meeste gevallen ook zo; alleen voor heel speciale dingen kom je daarmee in de problemen, maar dat ga je niet voorhebben).

De schijfletters worden normaal NIET aangepast; en ik raad je ook niet aan om dat te doen: stel dat je fotoprogramma (Picasa ofzo) nu gewoon is om ook het kaartje te checken op E: en je verandert alle letters zodat je nieuwe schijf op E: komt, gaat die zich bezighouden met die hele schijf af te zoeken naar foto's. Die schijfletters is wat mij betreft een verouderd Windows-principe en allesbehalve handig, maar je gaat het er maar mee moeten doen.

Nu, ik zeg verouderd, er bestaat ook een betere manier; die een beetje van Unix is afgekeken (Mac OS X en Linux hebben dat al tijden): in plaats van een drive-letter kan je ook een partitie op een pad 'mounten' (lees: plaatsen). Stel dat je op je schijf enkel jouw documenten gaat zetten, zou je bv. de inhoud van je map mijn documenten daarheen kunnen verplaatsen en dan in het in Windows bijgeleverde programma in plaats van een letter toe te kennen, een pad toekennen bv. C:\Documents and Settings\bamiPoep\My Documents\ ) De voorwaarde daarvoor is wel dat je met NTFS werkt, want dat is een techniciteit die FAT niet heeft.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 30-07-2009, 13:14
freyk
Avatar van freyk
freyk is offline
Offtopic:
Vandaag weer op het bedrijf succesvol een NTFS partitie geresized van 10 gb naar 20 gb, met GParted.
__________________
"Typefouten zijn gratis" | "Daar is vast wel een knopje voor" | "Ik weet, want ik zoek" | Powered by Firefox, Chromium, Mac OS X, OpenSuse, and Google.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Software & Hardware Opstartdiskette
Elite!
4 14-09-2006 16:51
Software & Hardware Vragen betreffende externe harde schijf
Barry K
6 08-05-2006 09:15
Software & Hardware [Systeem] Formatteren
Miles
3 05-11-2004 17:37
Software & Hardware Kan NTFS niet aanspreken onder DOS
Preaper
13 04-05-2004 11:26
Software & Hardware Nieuwe harde schijf + Windows XP
MM2
22 19-02-2004 15:34
Software & Hardware Pc Formateren
Verwijderd
3 30-04-2002 19:13


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:46.