Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-07-2009, 15:16
Rob
Avatar van Rob
Rob is offline
Aangezien ik binnenkort een nieuw moederbord wil halen en niet helemaal up-to-date ben op dat gebied, kom ik 't maar hier vragen. ;p

Op 't moment heb ik een ASRock K8NF3-VSTA in mijn PC hangen maar wil deze graag upgraden. Wat ik zoek moet het liefst aan de volgende eisen voldoen. In volgorde van belangrijkheid:
- onboard WLAN. Moet compatible zijn met Linux en makkelijk te installeren zijn.
- AGP slot (Géén PCIe). Een goede, geïntegreerde videocomponent met een DVI uitgang en een max resolutie van 1680x1050 mag ook. In dat geval boeit het mij niet of er AGP of PCIe op zit.
- 1x SATA aansluiting en ATA aansluitingen
- geïntegreerd 7.1 surround (dat hebben de meeste moederboards wel, geloof ik)
- compatible met de geheugenmodules die op de K8NF3 passen, zodat ik mijn geheugen gewoon over kan hevelen.

Er komt een Linux desktop distro op die PC, dus Windows-troep en Vista-compatibiliteit boeien mij verder niet. Games zijn verder niet interessant en die PC wordt alleen maar gebruikt voor internet en licht dagelijks gebruikt, dus het moederbord hoeft ook niet top-of-the-line te zijn.

Doe een gooi, want ik weet van niets! Als je nog meer moet weten, vraag maar.

Alvast bedankt!

edit: Bij een moederbord zou ik ook graag een bijpassende processor halen, dus als je een eentje weet die er goed bij past, posten pl0x.
__________________
Bad spelling and grammar make me [sic].
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-07-2009, 16:02
WolterB
Avatar van WolterB
WolterB is offline
*zwaait*
Je had me ook mogen bellen hoor

Ik met je teleurstellen helaas, want wat je zoekt bestaat niet
Moedrborden waar DDR1-geheugen op geprikt kan worden zijn inmiddels niet meer in de handel, maar nieuw geheugen kost zo weinig dat je voor een par tientjes 4gb kunt aanschaffen.

Ook AGP is er zo goed als niet meer, of je moet er echt toevallig eentje tegenkomen. Bij mijn upgrade heb ik voor een PCIe-kaartje van 25 euro (Radeon HD4350) gekozen omdat ik er ook geen games mee speel, maar DVI onboard zie je tegenwoordig inderdaad ook vaak zat en dat moet geen probleem zijn.

7.1 Surround is inderdaad geen probleem, dat zit overal wel op nu .

Ook is het mischien handig je erop te wijzen dat tegenwoordig ook niet meer op elk moederbord PS/2 aansluitingen zitten en je daardoor verplicht bent tot het hebben van een USB toetsenbord en/of muis, afhankelijk van het moederbord.

Hoeveel PATA-aansluitingen wil je hebben? 2 zoals ze roeger hadden zie je tegenwordig nog maar amper, wat je meestal standaard tegenkomt nu is minimaal 4x SATA en 1x PATA.

Als je de eis van het geheugen laat vallen, dan is de Asrock AliveNF7G-Glan het enige moederbord dat overblijft.
De prijs ervan ligt zo rondom de 40 euro, dus dat is niet eens zo heel veel, maar je mist support voor 7.1 en hebt slechts 5.1 geluid.

Iets wat aan al je eisen voldoet bestaat helaas niet dus en je zal één van je eisen moeten laten varen om wat te vinden. Zo lan je kiezen voor een PCI-insteekkaart voor WLAN of een PCIe-videokaart.
Zelf raad ik je de eerste optie aan, aangezien een WLAN-kaartje niet heel duur is en je veel meer opties houdt om uit te kiezen dan wanneer je per sé WLAN op je moederbord wilt hebben.

Laat maar even weten wat je wilt
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2009, 18:12
Rob
Avatar van Rob
Rob is offline
Onboard WLAN is niet essentieel omdat ik al een PCI WLAN kaart heb, maar die is een bitch om fatsoenlijk te installeren onder Linux (mijn kaart zit er niet out-of-the-box in, maar er is wel support). In essentie kan die eis dus wel wegvallen als dat het makkelijker maakt.

7.1 moet wel, anders heb ik 2 boxen over die niets staan te doen en upscaling hoeft van mij ook niet. Dus 7.1 moet wel.
De Syncmaster 223BW moet er ook op kunnen draaien op de aangegeven resolutie en op DVI, maar of dat nou op mijn bestaande AGP videokaart gebeurt of op een onboard component met DVI uitgang en die de maximale resolutie van die monitor aankan, maakt mij helemaal niets uit.

Qua geheugen: Tsja. Wat niet kan, kan niet. Zo simpel ligt het nou ook wel weer. Het is geen issue als het niet kan, maar het zou wel fijn zijn als het kon.

Ik heb drie ATA schijven die er wel aan moeten hangen en één SATA schijf. Omdat die ATA schijven het nog prima doen, ga ik ze niet vervangen door één, groter model. Dat komt tegen die tijd wel weer. 1 ATA poort is geen ramp als er verlopen bestaan waardoor je er meer aan kunt hangen (een beetje zoals van een 5,25 inch bay een 3,5 inch bay kan maken).

Ik heb een USB muis, maar nog wel een PS/2 toetsenbord. PS/2 aansluiting zou heel fijn zijn, maar het is geen dealbreaker.

Zo genoeg extra info?
__________________
Bad spelling and grammar make me [sic].
Met citaat reageren
Oud 29-07-2009, 17:34
WolterB
Avatar van WolterB
WolterB is offline
Een leuk, goedkoop moederbord is de ASUS M2N68-CM (ca €50,-).
Op dit moederbord zit:
1x PATA-133
4x SATA-300
een onboard NVIDIA GeForce 7050PV videochip
1x VGA
1x DVI
2x PCI
12x USB
7.1 surround

Voor de PATA-schijven (en evt. CD- en DVD-brander/speler raad ik een PCI-kaartje aan die je extra PATA-controllers geeft, en zogenaamde ATA (RAID) controller. Die kaartjes zijn niet bij veel webshops meer te koop, maar kosten vaak zo'n 15-20 euro, niet een hele grote kostenpost dus.

2x PCI is voldoende aangezien je deze gaat gebruikven voor een ATA-controller en een WIFI-aansluiting. De rest zit onboard op het moederbord.

Als je niet teveel geld uit wilt geven aan en processor raad ik de AMD Athlon 64 X2 7750 Black Edition aan. Die is online al voor zo'n 50 euro te bestellen en is compatibel met bovenstaand moederbord.

Dan heb je nog geheugen nodig. Voor wat je met de pc wilt is 2 GB ruim voldoende. Daar daar ik een kit van 2x1GB aan. Kingston is een prima, niet al te duur merk. Voor nog geen 25 euro heb je een kit van 2x1GB PC2-6400.

Al met al kan je voor zo'n €150,- klaar zijn met je upgrade
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose.

Laatst gewijzigd op 30-07-2009 om 10:30.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2009, 12:50
Rob
Avatar van Rob
Rob is offline
Geweldig! Dankje.

Bestellingen zijn rond. Ik kan gelukkig mijn processor (het moederbord dat ik poste was fout, het moest is een AM2NF3-VSTA, dus de processor is compatible) en mijn geheugen overnemen, dus dat scheelt een hoop.
__________________
Bad spelling and grammar make me [sic].
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Software & Hardware Videokaart Advies
Bogdan
6 13-11-2006 21:33
Software & Hardware Nieuw systeem. Probleem
Joris
15 25-08-2006 13:07
Software & Hardware [PC] nieuwe pc, advies gevraagd
Guinevere03
3 07-04-2006 00:04
Software & Hardware 7800GS met huidig moederbord?
VoRaZ
17 20-03-2006 03:08
Software & Hardware [Moederbord] Advies
Jolt
6 22-03-2004 16:40
Software & Hardware Advies bij kopen PC
Vulion
30 03-06-2003 13:16


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:30.