Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-12-2009, 15:51
FoolWithMonkey
FoolWithMonkey is offline
Hallo mede scholieren,

Ik vraag me af waarom Mbo studenten meer stufi krijgen dan Hbo.

Mijn situatie:
Broertje volgt mbo krijg 375 euro stufie en zijn schoolkosten komen totaal op 134 euro afgerond dus per maand houd hij 241 euro over.

Ik ga straks Hbo volgen en krijg 306 euro stufie en mijn schoolkosten zijn 180 euro afgerond dus per maand houd ik 126 euro over.

Mijn broertje kan daarnaast veel meer werken omdat zijn studie minder tijd in beslag neemt dan die van mij.

Dit is toch heel vreemd? naast schoolkosten moet ik nog mijn verzekering betalen omdat ik boven 18 ben en hij niet.

Ik dacht dat nederland streefde naar gelijkheid.

Ze horen toch mensen juist te stimuleren om hoger onderwijs te volgen, en nu doen ze juist het tegenovergestelde.

Begrijp me niet verkeerd, ik gun het mijn broertje en andere mbo studenten van harte, ik wil alleen maar een verklaring/reden voor dit verschil.

Mvg,

scholier
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-12-2009, 16:48
duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik weet hier helaas niet het antwoord op.

Daarnaast heb ik dit topic verplaatst naar Studiezaken, daar hoort het wat meer thuis.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2009, 17:02
Verwijderd
Iemand met die geschiedenis studeert en daardoor zijn eigen tijd meer kan indelen (omdat lezen niet perse om 9.00 's ochtends hoeft) heeft ook meer mogelijkheden om te werken. Helaas.

Als je vanaf je 18e je verzekering moet betalen krijg en je krijgt ook zorgtoeslag valt het verschil wel mee. Hij zal vanaf zijn 18e ook zijn verzekering moeten betalen dus dat maakt weinig verschil. Als hij veel werkt krijgt hij ook minder zorgtoeslag en krijg jij daar dus meer.

Ik vind het wel raar dat je 240 euro basisbeurs krijgt als uitwonende student bij een MBO opleiding. Het schoolgeld en de kosten worden hierin meegenomen (in de opbouw van de berekening) en het collegegeld HBO/WO is toch echt hoger dan het lesgeld van het MBO.

Maar, nu ik eens nadenk. Op het MBO krijg je toch pas vanaf je 18e stufi of is dit alleen OV?

[edit van http://www.ib-groep.nl/SRVS/CGI-BIN/...obj%283592%29]
Doe je een voltijdopleiding in het middelbaar beroepsonderwijs? Dan heb je recht op studiefinanciering vanaf de eerste dag van het kwartaal volgend op je 18e verjaardag. Ben je bijvoorbeeld op 23 maart jarig, dan kun je vanaf 1 april studiefinanciering ontvangen. Word je 18 jaar op de eerste dag van een kwartaal (1 januari, 1 april, 1 juli of 1 oktober) dan gaat je studiefinanciering vanaf dat moment in.
[/edit]

Ik weet dus niet wat je broertje ontvangt, maar het is geen stufi.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2009, 08:34
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Maar, nu ik eens nadenk. Op het MBO krijg je toch pas vanaf je 18e stufi of is dit alleen OV?
MBO krijgt überhaupt geen OV. Dat is omdat er relatief veel MBOs zijn (lage reistijd/kosten) en MBO opleidingen goedkoper zijn.

Zou het trouwens niet kunnen dat die 16-jarige een Tegemoetkoming Scholieren krijgt?
Oud 14-12-2009, 08:40
Verwijderd
Citaat van IB-groep:
Citaat:
Vraag
Hoe hoog is de basisbeurs in 2010 in het middelbaar beroepsonderwijs?

Antwoord
De hoogte van de basisbeurs is afhankelijk van je woonsituatie.
In 2010 is de basisbeurs voor het beroepsonderwijs:
Als je thuiswonend bent: € 75,39 per maand.
Als je uitwonend bent: € 246,00 per maand.
Citaat:
Vraag
Hoe hoog is de basisbeurs in 2010 in het hoger onderwijs?

Antwoord
De hoogte van de basisbeurs is afhankelijk van je woonsituatie.
In 2010 is de basisbeurs voor het hoger onderwijs:

Als je thuiswonend bent: € 95,61 per maand.
Als je uitwonend bent: € 266,23 per maand.
Het is dus niet zo dat MBO meer stufi krijgt dan HBO, juist minder.
Als jij minder dan je broertje krijgt komt dat waarschijnlijk doordat een van jullie een fout heeft gemaakt op het aanvraagformulier.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2009, 08:45
Verwijderd
Citaat:
MBO krijgt überhaupt geen OV. Dat is omdat er relatief veel MBOs zijn (lage reistijd/kosten) en MBO opleidingen goedkoper zijn.
Ook op het MBO krijg je vanaf je 18e een OV-kaart (en studiefinanciering).
Met citaat reageren
Oud 14-12-2009, 09:09
Verwijderd
Citaat:

Zou het trouwens niet kunnen dat die 16-jarige een Tegemoetkoming Scholieren krijgt?
Waarom zou je tegemoetkoming scholieren krijgen? Je ouders krijgen toch kinderbijslag en kunnen eventueel een toeslag aanvragen maar dat is iets van max 1000 euro per jaar dus dan kom je denk ik nog steeds niet op dit bedrag.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2009, 09:59
Martiņo
Martiņo is offline
Citaat:
Citaat van IB-groep:

Als jij minder dan je broertje krijgt komt dat waarschijnlijk doordat een van jullie een fout heeft gemaakt op het aanvraagformulier.
Maar ze krijgen allebei een hoger bedrag?

Misschien krijgen ze een aanvullende beurs ivm inkomen ouders?
Oud 14-12-2009, 10:27
Verwijderd
Citaat:
Maar ze krijgen allebei een hoger bedrag?

Misschien krijgen ze een aanvullende beurs ivm inkomen ouders?
Mjah, maar daar zal dan toch niet het verschil in zitten lijkt me, ze hebben immers allebei dezelfde ouders.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2009, 10:29
Verwijderd
Citaat:
Vraag
Hoe hoog is de aanvullende beurs in 2010 in het middelbaar beroepsonderwijs?

Antwoord
In 2010 is de maximale aanvullende beurs in het middelbaar beroepsonderwijs:

als je thuiswonend bent: € 306,90
als je uitwonend bent: € 326,83
Hoeveel aanvullende beurs je krijgt, hangt onder andere af van het inkomen van je ouders. Bij de berekening van de aanvullende beurs 2010 kijken we naar het inkomen van je ouders in 2008.

Citaat:
Vraag
Hoe hoog is de aanvullende beurs in 2010 in het hoger onderwijs?

Antwoord
In 2010 is de maximale aanvullende beurs voor het hoger onderwijs:
Als je thuiswonend bent € 219,16
Als je uitwonend bent € 239,08
Hoeveel aanvullende beurs je krijgt, hangt onder andere af van het inkomen van je ouders. Bij de berekening van de aanvullende beurs 2010 kijken we naar het inkomen van je ouders in 2008.
Hm, toch. Dan weet ik het ook niet meer.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2009, 18:55
Verwijderd
Maar het punt is dat minderjarigen geen stufi krijgen. Dus dat het verschil in aanvullend geen verschil zou moeten maken. Want het bedrag dat de minderjarige krijgt is sowieso niet gebaseerd op de bedragen met aanvullende beurs.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2009, 03:30
FoolWithMonkey
Citaat:
Iemand met die geschiedenis studeert en daardoor zijn eigen tijd meer kan indelen (omdat lezen niet perse om 9.00 's ochtends hoeft) heeft ook meer mogelijkheden om te werken. Helaas.

Als je vanaf je 18e je verzekering moet betalen krijg en je krijgt ook zorgtoeslag valt het verschil wel mee. Hij zal vanaf zijn 18e ook zijn verzekering moeten betalen dus dat maakt weinig verschil. Als hij veel werkt krijgt hij ook minder zorgtoeslag en krijg jij daar dus meer.

Ik vind het wel raar dat je 240 euro basisbeurs krijgt als uitwonende student bij een MBO opleiding. Het schoolgeld en de kosten worden hierin meegenomen (in de opbouw van de berekening) en het collegegeld HBO/WO is toch echt hoger dan het lesgeld van het MBO.

[edit van http://www.ib-groep.nl/SRVS/CGI-BIN/...obj%283592%29]
Doe je een voltijdopleiding in het middelbaar beroepsonderwijs? Dan heb je recht op studiefinanciering vanaf de eerste dag van het kwartaal volgend op je 18e verjaardag. Ben je bijvoorbeeld op 23 maart jarig, dan kun je vanaf 1 april studiefinanciering ontvangen. Word je 18 jaar op de eerste dag van een kwartaal (1 januari, 1 april, 1 juli of 1 oktober) dan gaat je studiefinanciering vanaf dat moment in.
[/edit]

Ik weet dus niet wat je broertje ontvangt, maar het is geen stufi.
Mijn verhaal is blijkbaar net helemaal duidelijk, ik zal het aanpassen, mijn broertje doet nog geen mbo maar gaat mbo doen en tegen die tijd is hij al wel 18.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2009, 03:32
FoolWithMonkey
Citaat:
Citaat van IB-groep:

heb jij wel de aanvullende beurs gezien?

Mbo thuiswonend: 380 euro totaal
Hbo thuiswonend: 306 euro totaal
Met citaat reageren
Oud 15-12-2009, 13:48
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Waarom zou je tegemoetkoming scholieren krijgen? Je ouders krijgen toch kinderbijslag en kunnen eventueel een toeslag aanvragen maar dat is iets van max 1000 euro per jaar dus dan kom je denk ik nog steeds niet op dit bedrag.
Oh wacht, ik verwarde het met boven de 18 nog middelbare school doen. Dan komt er een tegemoetkoming scholieren in plaats van kinderbijslag.
Reageren

Regels voor berichten