Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-12-2009, 19:26
Sneeuwwitje
Sneeuwwitje is offline
Ik ben benieuwd wat de voordelen en nadelen van leven in een stad of dorp zijn. Zelf woon ik in hartje Amsterdam. Het bevalt me, hoewel ik het idee heb dat iedereen langs elkaar heen leeft. In een dorp zou ik snel een benauwd gevoel hebben. Wat vinden jullie?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-12-2009, 21:11
Yukari-sensei
Yukari-sensei is offline
Het is wel grappig, ik had het er met mijn vriend over. Hij woont in Ermelo en ik in Alphen a/d Rijn. Niet dat Alphen nou echt zo'n stad is. Maar in ieder geval veel minder dorps dan Ermelo. We liepen dus van station naar zijn huis en onderweg zei hij soms hoi tegen mensen en dan vroeg ik automatisch: oh wie was dat, ken je die? hij: nee, we zeggen gewoon zomaar hoi... ik: aaah okee.... maar tocht bleef ik het vragen als ie weer een hoi zei haha. Want wij doen dat hier gewoon niet. We leven gewoon langs elkaar heen. Verder denk ik dat ik het niet heel erg benauwd krijgen in een dorpje. want vaak vind ik het wel gezellig knus. Alhoewel de mentaliteit per regio verschilt...
Oud 24-12-2009, 08:40
Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik woonde bij mijn ouders in een (groot) dorp; nu woon ik aan de rand van een (middelgrote) stad. De wijk waarin ik woon lijkt meer op een groot dorp dan op een stad.
Het voordeel van de stad is dat allerlei voorzieningen op redelijke afstand te vinden zijn (groter aanbod grotere winkels, bioscoop, sportvoorzieningen, instanties). In het dorp van mijn ouders was wel een redelijk winkelcentrum, maar in een klein dorp kun je de pech hebben dat er niet eens een fatsoenlijke supermarkt is.
Hier in de flat ken ik wel redelijk wat mensen waar ik hallo tegen zeg, maar de de mensen uit de rest van de wijk ken ik eigenlijk niet. In het dorp van mijn ouders ken ik veel meer mensen (maar daar heb ik ook langer gewoond).
Met citaat reageren
Oud 24-12-2009, 16:18
gurl19
gurl19 is offline
Ik woon wel in een stad, maar voor mensen uit Amsterdam is Rijssen gewoon een dorp.
Ik zou er niet aan moeten denken om een dorp te wonen waar alleen een supermarkt en een slager is. Maar ik zou ook niet in een grote stad willen wonen. Daar hoor je toch de meeste negatieve verhalen van rond criminaliteit. Maar het trekt mij ook gewoon niet.
Ik wil iig. niet weg uit mijn eigen stadje!
Met citaat reageren
Oud 26-12-2009, 15:46
Tink*
Tink* is offline
Mwoah ik denk dat dat hoi tegen vreemden zeggen niet per se de mentaliteit van een dorp is, maar gewoon nog iets van de oudere generatie daar, want ik kom uit een klein dorpje en mijn ouders doen het ook, terwijl ik het iets belachelijks vind want ik ken die mensen niet. Ik groet natuurlijk wel beleefd terug als iemand mij groet, maar doe dat niet uit mezelf als ik iemand niet ken. En met mijn doen meer jongeren dat hier niet, anderen daarentegen ook weer wel, maar volgens mij is het wel iets wat aan het verdwijnen is. Terwijl ik bij mij in de stad in de flat hallo zeg tegen mensen die ik niet ken, die ik in de flat tegenkom.

In een dorp wordt er natuurlijk altijd meer geroddeld omdat veel mensen wel met elkaar omgaan, maar daarentegen kan ik me voorstellen dat je je in de stad ook heel geisoleerd zou kunnen voelen als je moeilijk contact krijgt met mensen daar. Het vervelendste van een dorp vind ik vooral de voorzieningen, die zijn echt om te huilen soms. Ik zou toch op z'n minst een fatsoenlijk winkelcentrum willen hebben met de keuze uit een aantal supermarkten (en niet dat er maar eentje is) en de keuze uit meer dan tien sporten en een muziekschool en centrum voor de kunsten. In een dorp heb je vaak maar de keuze uit twee sporten en als je die beide kut vindt dan is dat maar naar. Mijn ouders wilden me nooit naar de stad rijden elke week een x aantal keer dus mocht ik nooit op muziekles/toneel en dat soort dingen.
Oud 26-12-2009, 21:17
Breg
Breg is offline
Ik heb eigenlijk mijn hele leven in de stad gewoond, maar wel meestal in buitenwijken. Heb voor het grootste gedeelte in Rotterdam gewoond, woon nu in een wat kleinere (200.000 inwoners) stad. De stad waar ik nu woon voelt ook veel kleiner aan; er zijn wel redelijk wat studenten, en het komt behoorlijk vaak voor dat ik bekenden tegen kom als ik gewoon in de stad rondloop; iets wat me in Rotterdam nooit overkomt. Heb heel kort in een miniscuul (letterlijk 4 huizen) dorp gewoond, omgeven door boerderijen en vond het echt helemaal niks. Er wordt superveel geroddelt, vond dat elk detail werd uitvergroot tot een enorm drama en het gebrek aan vrijheid om zomaar even te gaan winkelen of 's avonds kort wat te gaan drinken vond ik behoorlijk vervelend.
Oud 27-12-2009, 16:21
T_ID
T_ID is offline
Ja, wat is een dorp, en wat is een stad? De twee lopen vrijwel naadloos in elkaar over.

Middelgrote dorpen en kleine steden bevallen mij het best eigenlijk, maar het verschil natuurlijk per geval.
Oud 27-12-2009, 19:11
Alice Rosenbaum
Alice Rosenbaum is offline
Ik woon in het centrum van Amsterdam en ik vind het heerlijk. Bijna alles is zeven dagen per week open en ook op feestdagen kan je gewoon boodschappen doen. Er is verder ook altijd wel wat te doen, van theater tot de hele nacht dansen. Ik vind het fijn dat alles op loopafstand is en dat ik niet eerst een half uur in een bus hoef te zitten om te gaan winkelen. Een nadeel zijn de slome toeristen en de dronken mensen die om 5 uur 's ochtends nog op straat staan de schreeuwen, maar heel erg vind ik dit niet. Wat ik wel soms echt storend vind zijn de rellende voetbal supporters en de gillende ME busjes die dan af en aan rijden. Maarja, zo vaak is dat niet. Maar over het algemeen is het gewoon super!

Ik ben trouwens opgegroeid in een klein dorpje, waar twee keer per uur een bus ging (in de vakantie maar 1 keer per uur) en waar alles ver weg was. Ik heb niks met de rust van een dorp en vond het vreselijk saai. Ik heb altijd gezegd dat ik als ik ging studeren, ik meteen naar de stad zou verhuizen. Dat heb ik dus ook gedaan en ik geniet er nog elke dag van.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2009, 09:51
Balance
Balance is offline
Ik heb altijd in een dorp gewoond, maar woon nu sinds een maand in de stad.
Op zich is het 'bekend zijn' van een dorp best prettig. Waar je ook heen gaat, je komt altijd wel iemand tegen die je kent. Daar zit meteen ook een nadeel aan vast: je bent vaak verplicht tot sociale praatjes en iedereen weet wat iedereen doet. Dat is voor mij de reden geweest om naar een stad te willen verhuizen. Daarnaast vind ik ook dat er veel te weinig fasciliteiten zijn in een dorp. Ik erger me er toch wel aan dat er niet eens kledingwinkels te vinden zijn als je er achter komt dat je toch geen blousje meer in de kast hebt voor je sollicitatiegesprek of dat de plaatselijke Blokker tussen 12.00 en 13.00 uur dicht is omdat ze moeten lunchen. Dat kom je in een stad echt niet tegen. Ook vind ik het irritant dat je niet eens een fatsoenlijk café hebt in de buurt, waardoor je altijd een Bob moet regelen als je gewoon gezellig een uurtje naar de kroeg wil.

Het hoi zeggen doe ik zowel in het dorp als in de stad soms. Het ligt er een beetje aan. Loop je alleen op een uitgestorven straat dan maak je gewoon even contact door elkaar gedag te zeggen. Is het ergens druk dan ga je echt niet voortdurend iedereen gedag zeggen.
Oud 28-12-2009, 13:34
ganralph
ganralph is offline
heb twintig jaar in een groot dorp gewoond en woon sinds 7 jaar in Amsterdam. als je wat langer in een stad woont, zie je dat het op veel plekken gewoon kleine dorpjes zijn die aan elkaar geplakt zijn. er is een "harde kern" van mensen die elkaar kent in zo'n buurt; alleen is het verloop en de anonimiteit van "de rest" wat groter.

het "langs elkaar heen leven" zie ik echt niet. als ik in mijn geboortedorp in een drukke bus stap, dan zit iedereen zwijgend voor zich uit te staren; in een drukke tram in Amsterdam sta je vaak binnen een minuut met iemand te praten over het weer oid. (en ik ben niet iemand die zo maar uit zichzelf mensen aanspreekt).

stedelingen gaan wat makkelijker om met mensen die ze niet kennen - er zijn er immers heel veel om hen heen. ga als Randstedeling maar eens in een boerendorp in Limburg wonen: 10 tegen 1 dat het halve dorp over je praat, maar de eerste tijd amper tegen je.

en zo heeft iedere plaats zijn charme
Oud 29-12-2009, 14:24
Verwijderd
Ik woon in een middelgroot iets dat misschien nog net een dorp genoemd kan worden. Ik ken veel mensen maar ook veel mensen niet en heb niet het idee dat er geroddeld wordt. In de buurt hebben we nauwelijks contacten, maar ik vind het wel fijn zo. In een echt dorp zou ik niet willen wonen, alleen maar geroddel etc. Voordeel van de Randstad, waar ik woon, is dat alles in de buurt is.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2009, 09:00
Verwijderd
Opgegroeid in een klein dorpje in limburg, ben ik naar de grote stad gekomen, en eigenlijk hoef ik niet meer zonodig weg. De voordelen van de stad zijn evident, en het dorpse leven ben ik goed zat.

Nu woon ik precies tussen 2 steden in, en het bevalt me perfect.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2010, 22:41
Verwijderd
Ik ben opgegroeid in Friesland, (in een stad weliswaar, maar het is meer een groot dorp) en studeer nu in Amsterdam. Heb altijd in de stad willen wonen maar ik vind het heerlijk om om het weekend weer naar mijn ouders in Friesland te gaan. In de stad is het vooral chaos, wel veel te doen en te zien uiteraard, maar ik vind de mensen er over het algemeeen arrogant. Ik vind de afwisseling eigenlijk het lekkerst, na een paar dagen heb ik het in Friesland wel weer gezien en vind ik het heerlijk om naar Amsterdam te gaan en andersom.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2010, 13:32
MTpower
MTpower is offline
Ik zou zelf nooit in een stad als Amsterdam kunnen wonen, juist vanwege de anonimiteit en het langs elkaar heen leven. Ik woon nu in een kleinere stad (48.000 inwoners) maar ik zou graag verhuizen naar een klein dorpje. Het liefst een dorpje waar mensen niet komen als ze er niets te zoeken hebben (weinig voorzieningen dus), maar waar het contact onder de bewoners gewoon erg goed is.
Oud 13-01-2010, 21:53
Adore
Adore is offline
Ik heb nog nooit in een dorp gewoond of buiten de Randstad, dus ik vermoed dat ik erg verstedelijkt ben. Ik kwam vaak in dorpen waar dan vriendinnen van school woonden, maar ik was altijd weer blij als ik op de fiets weer terug naar de stad was! Ik ben het gewend om lekker 'op mezelf' te zijn in een stad, niet de verplichting hebben iedereen te moeten groeten. Als je dan een bekende tegenkomt, heeft het iets speciaals juist. Ik ben ook niet gewend iedereen gedag te zeggen. In een dorp zou ik me gevolgd, gecontroleerd voelen, de vrijheid van een (middelgrote) stad spreekt me juist erg aan.

Ik ken overigens wel een buur (we bellen aan en komen bij elkaar over de vloer!) en mijn favoriete café is ook net een klein dorp, zoveel bekenden als je daar altijd tegenkomt en hoe gezellig dat dan is.

En verder.. ik kom oorspronkelijk niet uit de stad waar ik nu woon, mensen hier hebben dat door. Ik krijg vaak te horen dat ik niet zo stug of zelfs te vriendelijk en lief ben. Je omgeving bepaalt je karakter dus toch niet helemaal. (a)
Met citaat reageren
Oud 14-01-2010, 08:08
Verwijderd
Ik ben opgegroeid in een dorp met ongeveer 25.000 inwoners. Maar dat ligt zo ingebakken in de Randstad, dat het echt niet veel uitmaakt. Ik kwam wel eens buiten de Randstad, maar.. ja.. dat was altijd maar saai. Ik was in 10 minuten in een wat grotere stad en daar was wat meer vermaak.
Na de middelbare heb ik in een stad met 160.000 inwoners gewoond, buiten de Randstad. En op de een of andere manier merk je dat toch. Een vriendinnetje en een vriendje van mij die naar dezelfde stad zijn verhuisd, merken het ook. Ook al is het een voor Nederlandse begrippen een grote stad, het is t toch niet helemaal.

Maar nu ben ik weer terug verhuisd. Naar een stad met 150.000 inwoners in de Randstad. En ik ben weer blij. Binnen 20 minuten ben ik in Amsterdam, waar ik studeer. Niet dat ik in Amsterdam zou willen wonen.. dat trekt me dan weer helemaal niet.

Ik denk dat ik zeker voor een lange tijd, ook na mn studie in de stad blijf wonen waar ik nu woon.
Een dorp in Friesland, Brabant of Limburg.. het trekt me totaal niet en ik denk dat ik me maar vreemd er zou voelen. Ik kom vaak in een paar dorpjes in Brabant.. en voor mij is t niks.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2010, 09:49
Thinus
Thinus is offline
ik win in een groot dorp (8.000) officieel is het een stad maar het heeft maar weinig stadsvoorzieningen. ik vind het hier wel gezellig, je kent hier de meeste mensen wel, van je leeftijd iig wel. Er word niet zoveel geroddeld zoals in een dorp zo gemeenschappelijk is het allemaal niet. binnekort wil ik ook in de stad gaan wonen aangezien ik hier een beetje uitgekeken ben. Het lastige lijkt me dat je zo weinig mensen kent in het begin en niet zomaar naar de kroeg kan gaan waar je zat bekenden tegenkomt.

ik had vroeger best in een kleiner dorp willen wonen lijkt me hardstikke gezellig.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2010, 20:18
palindrome
palindrome is offline
Citaat:
Ik woon wel in een stad, maar voor mensen uit Amsterdam is Rijssen gewoon een dorp.
Ik zou er niet aan moeten denken om een dorp te wonen waar alleen een supermarkt en een slager is. Maar ik zou ook niet in een grote stad willen wonen. Daar hoor je toch de meeste negatieve verhalen van rond criminaliteit. Maar het trekt mij ook gewoon niet.
Ik wil iig. niet weg uit mijn eigen stadje!
Rijssen is toch ook gewoon een dorp?
Ik woon zelf in een plaats die twee keer zo groot is als Rijssen en dat noem ik nog steeds een dorp.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2010, 22:02
Verwijderd
Rijssen heeft stadsrechten
Met citaat reageren
Oud 20-01-2010, 15:05
palindrome
palindrome is offline
Dus dan is het een dorp met stadsrechten. Zoals zoveel dorpen in Nederland.

Van wikipedia: "Vanuit planologisch gezichtspunt hebben veel van deze plaatsen niet de bevolkingsaantallen die de benaming rechtvaardigen voor wat nu onder een stad wordt verstaan."
Met citaat reageren
Oud 20-01-2010, 17:29
Ivo
Ivo is offline
Vanuit historisch gezichtspunt kunnen deze plaatsen wel rechtvaardigen dat ze een stad zijn. Is maar net welk standpunt je bekijkt. Ik hecht persoonlijk behoorlijk waarde aan historie en vind dat een oude stad zich best stad mag blijven noemen. Ik ben opgegroeid in Hilversum en ik blijf die plaats een drop vinden. 't is wel een dorp met ruim 80.000 inwoners (en in het verleden zelfs iets meer dan 100.000). Maar het is en blijft een dorp. Vrijwel iedereen die in Hilversum is opgegroeid zegt "ik ga naar het drop" als ze gaan winkelen in het centrum. Eigenlijk alleen families van buiten Hilversum zeggen "ik ga naar de stad".

Wat betreft dorp of stad. Ik woon nu niet meer Hilversum maar in een ander dorp met ruim 30.000 inwoners. Voor mij is dit prima. Alle belangrijke voorzieningen zijn aanwezig, maar er is hier wel veel rust en groen in de woonwijken. In het centrum is het, zeker op zaterdag en op de markt-dag, altijd lekker druk en kom je altijd wel bekenden tegen. Even winkelen levert dus meestal ook wel weer een praatje op. Vervelend als je haast hebt, maar meestal wel leuk. Soms kom je mensen tegen die je heel lang niet hebt gezien, zoals vanmiddag nog. En als je nieuwe mensen leert kennen, dan blijk je die achteraf altijd wel weer via via tekennen

Voor mij geen grote stad, is me veel te druk en veel te weinig 'groen' afgezien van de nieuwe(re) buitenwijken die dan weer ver van de 'stads-voorzieningen' af zitten.
Maar ik zou ook niet in een klein dorp willen wonen waar nauwelijks voorzieningen zijn (<5000 inwoners). Een fatsoenlijke supermarkt is voor mij echt wel een must. Ik wil wel ff snel een boodschap kunnen doen als ik wat nodig heb.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten