Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-01-2010, 02:44
Kerry
Avatar van Kerry
Kerry is offline
Kent iemand hier de schrijver R.L. Stine? Wereldberoemd door zijn best-selling boekenseries Goosebumps (Kippenvel) en Fear Street?

Laatst gewijzigd op 30-01-2010 om 11:15.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-01-2010, 10:37
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Ik heb daar best wel wat van gelezen toen ik op de middelbare school zat.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2010, 12:12
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Ja, daar heb ik meerdere boeken van gelezen. Ik vond ze heel eng toen ik erg jong was en toen mocht ik ze niet meer lezen van mijn moeder
Met citaat reageren
Oud 30-01-2010, 13:21
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Tuurlijk kent hier iemand R.L. Stine! Op de basisschool heb ik al zijn boeken gelezen die ik in de bieb kon vinden! Ik was er verslaafd aan.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2010, 16:10
Verwijderd
Ja die ken ik. Ik vond zijn boeken altijd heel stom en vervelend

Edit: Afgezien van dat ene kippenvel-boek met die plantenouders!
Met citaat reageren
Oud 30-01-2010, 17:44
Kerry
Avatar van Kerry
Kerry is offline
@ ggcy8 - Ja, sorry, ik dacht ik vraag het gewoon zo even. Want helaas is R.L. Stine in Nederland lang, en lang niet zo bekend als in een heleboel andere landen. Hier in Nederland en België is sowieso maar een ongelooflijk klein deel van zijn boeken vertaald, maar een stuk of 60, terwijl hij er meer dan 350 titels op zijn naam heeft staan!
Maar wat je zegt, ik was, en ben er ook nog steeds verslaafd aan. Ik vind ze echt geweldig om te lezen allemaal, en gelukkig heb ik ook al een groot deel Amerikaanse/Engelstalige titels van hem weten te bemachtigen, en kan ik met zijn hele oeuvre zeker nog wel een paar jaar vooruit!

@ Estemakas; Jammer dat je ze niet goed vond. Wat ik hierboven ook al schreef; er zijn meer dan 200 titels van hem nog niet eens uitgegeven hier in Nederland, en ik ben van mening dat een heleboel titels die wel uitgegeven zijn, van de Fear Street reeks, dat die stukken en stukken slechter zijn, dan vele tientallen titels die ze níet vertaald hebben. - En natuurlijk het grotendeels misvormen van de verhalen, personages, en plots van de Kippenvel-reeks...
__________________
http://www.rlstine.yourbb.nl/ - De Nederlandse R.L. Stine Fanclub - forum (nog druk onder constructie)
Met citaat reageren
Oud 30-01-2010, 18:05
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Ik had de hele Kippenvelreeks gelezen en in m'n bezit , ook had ik alle Fear Street-delen gelezen. Niet omdat ik zo'n grote fan was van R.L. Stine, maar van horror- en thrillerverhalen . Ik kan me vrijwel iedere Kippenvelverhaal wel herinneren, maar geen enkele van Fear Street .

Oh ja, en ik keek ook de TV-serie van Kippenvel toen dat nog op Fox Kids kwam .
__________________
En dat meen ik!
Met citaat reageren
Oud 30-01-2010, 20:56
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Ik ga denk ik maar eens de originele boeken van Stine, in het Engels dus, bestellen!
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2010, 22:56
Batave
Avatar van Batave
Batave is offline
Ik heb buiten de kippenvel reeks ook nog Blind Date van hem gelezen.
__________________
Wat een briljante deductie!
Met citaat reageren
Oud 31-01-2010, 06:02
Kerry
Avatar van Kerry
Kerry is offline
@ AzN - Oh, cool! Welke andere auteurs in de horrorwereld lees je dan ook nog graag? Misschien Darren Shan? Stephen King, Dean Koontz....neem ik aan? - In ieder geval leuk dat je alles van (wat in Nederland vertaald is) Stine gelezen hebt! Welke Kippenvel is jouw favoriet? Heb je ook de laatste drie titels die hier uitgekomen zijn gelezen? ; Grafgeesten, Het Moerasmonster, De Zwarte Ring? (En de vernieuwde vertaling van Monsterbloed.)

@ggcy8 - zeker doen ! Houd me maar (als je wilt ) op de hoogte!

@ Batave - Leuk! Blind Date was R.L. Stine's allereerste thriller,\


(Ik weet niet of je hier mag linken, maar sinds eergisteren heb ik het Nederlandse R.L. Stine Fanclub-forum opgericht, voor de lezers van deze "Stephen King van de jeugdliteratuur". Ben er nog druk mee bezig om er allerlei informatie en nieuws erop te plaatsen, en zijn volledige bibliografie uit te kammen. http://www.rlstine.yourbb.nl/ )
__________________
http://www.rlstine.yourbb.nl/ - De Nederlandse R.L. Stine Fanclub - forum (nog druk onder constructie)
Met citaat reageren
Oud 31-01-2010, 09:43
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Ja die ken ik. Ik vond zijn boeken altijd heel stom en vervelend

Edit: Afgezien van dat ene kippenvel-boek met die plantenouders!
Precies dit. Dat met die plantenouders is ook echt het enige verhaal dat ik me kan herinneren. Maar ik vond ze over het algemeen stom en heb er niet veel van gelezen. Verder lijkt het mij ook dat als er 60 boeken van vertaald zijn, dat dat meer dan genoeg is, ze zijn toch allemaal min of meer hetzelfde
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 31-01-2010, 15:12
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Citaat:
@ AzN - Oh, cool! Welke andere auteurs in de horrorwereld lees je dan ook nog graag? Misschien Darren Shan? Stephen King, Dean Koontz....neem ik aan? - In ieder geval leuk dat je alles van (wat in Nederland vertaald is) Stine gelezen hebt! Welke Kippenvel is jouw favoriet? Heb je ook de laatste drie titels die hier uitgekomen zijn gelezen? ; Grafgeesten, Het Moerasmonster, De Zwarte Ring? (En de vernieuwde vertaling van Monsterbloed.)
Haha, ik zat toen nog op de basisschool, dus 't waren vooral kinderboeken . Ik had nog wel die complete Thrillerreeks gekocht en gelezen, veel boeken van Paul van Loon gelezen en verder kan ik me even geen andere boeken meer voor de geest halen . Van die laatste titels die jij hebt genoemd, kan ik me alleen Monsterbloed nog herinneren .
__________________
En dat meen ik!
Met citaat reageren
Oud 31-01-2010, 16:31
Kerry
Avatar van Kerry
Kerry is offline
Citaat:
Verder lijkt het mij ook dat als er 60 boeken van vertaald zijn, dat dat meer dan genoeg is, ze zijn toch allemaal min of meer hetzelfde
Vogelvrij; hier ben ik het dus totaal niet mee eens. Want volgens mij ligt het eraan wélke boeken de uitgeverijen hier in Nederland besloten hebben om te vertalen en uit te geven. En welke zoveel honderd titels ze niet uitgegeven hebben, die juist wel heel uniek en bijzonder zijn, stuk voor stuk.
Dus die uitsrpaak vind ik eigenlijk niet echt standvast. - Want hoe weet je dat als de al die andere 300 niet gelezen hebt.....?

En daarom wil ik ook graag voor de mensen die geïnteresseerd zijn in de boeken van R.L. Stine, mijn forum aanbevolen houden, want daar ga ik in ieder geval ieder boek wat hij ooit geschreven heeft, plaatsen, met omschrijving/flaptekst, ISBN, cover, enz.

@ AzN, Ja, die Thriller-boekjes heb ik ook allemaal in de kast staan hier. Alleen heb ik nog niet de tijd gehad om ze allemaal te lezen. En om eerlijk toe te geven; Paul van Loon heb ik nog nooit gelezen. xD Alleen een kortverhaaltje van hem getiteld LYC-Drop.
__________________
http://www.rlstine.yourbb.nl/ - De Nederlandse R.L. Stine Fanclub - forum (nog druk onder constructie)
Met citaat reageren
Oud 31-01-2010, 17:04
Verwijderd
Ik las die vooral in groep 8, geloof ik. Heb er toen ook een spreekbeurt over gehouden, over De Babysitter. Ik vond ze toen echt heel spannend en las ze altijd in een ruk uit. Kippevel vond ik iets minder spannend dan die Thriller-serie en Fear Street.

Toen ik een jaar of 12 was, waren die boeken ook enorm populair trouwens, de bieb had er stapels van en ik kocht mijn boekjes altijd bij Bart Smit, die er ook echt super veel had. Ik ontdekte toen ook dat veel boeken niet vertaald werden en begon de Engelse te lezen.

Ik zoek trouwens nog altijd die gehele Thriller-reeks, daar schreven ook andere schrijvers voor dan RL Stine. Het lijkt me heerlijk om ze weer eens te lezen
(En op die foto van AzN herken ik eigenlijk alle titels wel, maar volgens mij heb ik er later nog 2 ontdekt die ik nooit heb gelezen.)
Met citaat reageren
Oud 31-01-2010, 17:34
wup
wup is offline
Ik was ook fan! Heb ook een grote rij kippenvel en thriller boekjes. Heb ook een spreekbeurt gegeven in groep 8, over De getikte klok ofzo? Dat was mn lievelings
Met citaat reageren
Oud 31-01-2010, 17:43
Verwijderd
Iemand trouwens enig idee waar die boeken (en dan vooral de Fear Street-serie en de Thriller-serie) in het Engels te krijgen zijn?
Met citaat reageren
Oud 31-01-2010, 18:01
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Oh die heb ik ook allemaal gelezen idd! Kippevel vond ik niet zo, ik was volgens mij al te oud toen ik het ontdekte. Ik ken wel bijna alle verhalen van de serie op tv. Ik las vooral Fear Street idd! Ik kan me veel niet meer herinneren, maar nog wel de laatste klas serie, die vond ik leuk geloof ik. Ik vond het eigenlijk vaak te eng, maar dat maakte het weer spannend om te lezen.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 31-01-2010, 19:09
Kerry
Avatar van Kerry
Kerry is offline
@ Andijvie: Die laatste twee titels uit de Thriller-boekjes, zijn dat misschien: Het Huis op de Rotsen van Richie Tankersley Cusick, en Lekker Baantje.... van Theresa Breslin?

Voor de Engelse/Amerikaanse Fear Street, Goosebumps, en alle andere boeken van R.L. Stine zou ik je willen aanraden om op www.ebay.com te kijken. - En voor de Thriller-reeks, van ook al die andere schrijvers, kun je het beste zoeken op www.ebay.co.uk , daar staan ook heel vaak grote pakketten te koop met tegen de 100 boekjes uit die serie. Maar ze heten in het origineel: Point Horror

En de Fear Street en Thriller-boekjes zijn inderdaad spannender en enger dan de Kippenvel. De Kippenvel reeks is oorspronkelijk geschreven voor een doelgroep van 8 tot 12 jaar, en de Fear Street voor jeugdigen vanaf 14 jaar.
__________________
http://www.rlstine.yourbb.nl/ - De Nederlandse R.L. Stine Fanclub - forum (nog druk onder constructie)
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 31-01-2010, 20:59
Verwijderd
@Kerry: die twee titels ken ik ook nog niet, maar ik heb een titel kunnen vinden: Verdwenen.

Ik ga iig op zoek naar de Engelse versies
Met citaat reageren
Oud 31-01-2010, 23:14
Jehebtmelief
Jehebtmelief is offline
Dit waren mijn favoriete kinderboeken:



De hele reeks van Cheerleaders van R.L. Stine.


Ik heb ook nog ooit Kippenvel met mijn eigen naam als hoofdpersoon gekregen!
Met citaat reageren
Oud 01-02-2010, 13:15
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Vogelvrij; hier ben ik het dus totaal niet mee eens. Want volgens mij ligt het eraan wélke boeken de uitgeverijen hier in Nederland besloten hebben om te vertalen en uit te geven. En welke zoveel honderd titels ze niet uitgegeven hebben, die juist wel heel uniek en bijzonder zijn, stuk voor stuk.
Dus die uitsrpaak vind ik eigenlijk niet echt standvast. - Want hoe weet je dat als de al die andere 300 niet gelezen hebt.....?
Ja, daar heb je natuurlijk wel gelijk in, ik kan geen oordeel vellen als ik ze niet allemaal gelezen heb, maar het is toch wel een serie waarbij er altijd iets engs gebeurd maar later komt het dan toch goed, nietwaar? Het lijkt me dat er wel een constante factor in zit, steeds eenzelfde opbouw en dat baseer ik dan puur op het feit dat het (ik heb het hier over Kippenvel, die andere ken ik niet) een serie is en in een serie moeten boeken altijd bepaalde overeenkomsten hebben, anders is het natuurlijk geen serie. En ik denk dat Nederlandse uitgeverijen ervan uitgaan dat na zestig boeken het wel genoeg is, dat de markt dan wel verzadigd is. Maar het kan natuurlijk wel zo zijn dat ze dan net de bijzondere delen niet vertaald hebben, dat is dan wel jammer.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 01-02-2010, 16:21
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Ik vind dat Vogelvrij wel een beetje gelijk heeft, eigenlijk lijken de boeken best wel veel op elkaar. Ik heb er best wel veel van gelezen, maar ik moet zeggen dat ik het me niet meer zo kan herinneren. Die hierboven gepost is met die chearleeders dan weer wel, dan gaat mijn geheugen weer een beetje werken
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2010, 20:38
Verwijderd
Als je er zo'n 10 gelezen hebt en ze zijn allemaal ongeveer hetzelfde, hoef je de andere 340 ook niet meer te lezen >_> Maar goed, dat geldt voor veel schrijvers.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2010, 21:20
Dingaantouwtje
Avatar van Dingaantouwtje
Dingaantouwtje is offline
jep ik, heb allemaal kippenvel boeken gelezen vroeger
__________________
Zeg maar Jan.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2010, 12:42
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
@ ggcy8 - Ja, sorry, ik dacht ik vraag het gewoon zo even. Want helaas is R.L. Stine in Nederland lang, en lang niet zo bekend als in een heleboel andere landen.
Wij hebben dan ook een tamelijk goede smaak als het op kinderboeken aankomt. R. L. Stine las ik weleens in vakanties, maar ik bleef toch altijd onbevredigd achter.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-02-2010, 12:44
Batave
Avatar van Batave
Batave is offline
Citaat:
Wij hebben dan ook een tamelijk goede smaak als het op kinderboeken aankomt. R. L. Stine las ik weleens in vakanties, maar ik bleef toch altijd onbevredigd achter.
Nee, wij hebben Carry Slee
__________________
Wat een briljante deductie!
Met citaat reageren
Oud 03-02-2010, 14:30
Verwijderd
Ik vond Kippenvel trouwens ook niet heel bijzonder, dat was idd veel herhaling. Nu zijn die andere boeken (zoals bv. die Thriller-reeks) ook niet erg hoogstaand natuurlijk, maar daar stoorde ik me veel minder aan herhaling... daar speelt natuurlijk ook wel het feit mee dat ze niet allemaal door RL Stine waren geschreven. Ze zijn wel allemaal vrij simpel, maar mja, toen ik 12/13/14 was vond ik dat prima. Ik vind het wel jammer dat er daar niet meer van waren horen, want die las ik altijd in een ruk uit en ik had er met gemak nog 20 van gekocht
Met citaat reageren
Oud 03-02-2010, 15:34
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Als je er zo'n 10 gelezen hebt en ze zijn allemaal ongeveer hetzelfde, hoef je de andere 340 ook niet meer te lezen >_> Maar goed, dat geldt voor veel schrijvers.
De meeste schrijven er geen driehonderd, dat is het verschil

Volgens mij is R.L. Stine in Nederland trouwens wel bekend hoor, ik heb hier nog niemand horen zeggen: 'huh, wie?' en in elke bibliotheek zijn er wel boeken van hem te vinden.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 03-02-2010, 19:37
Dingaantouwtje
Avatar van Dingaantouwtje
Dingaantouwtje is offline
Wacht, ik las geen kippenvel maar wat anders van 'm.
Edit: Fear street.
__________________
Zeg maar Jan.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2010, 21:01
Kerry
Avatar van Kerry
Kerry is offline
Citaat:
ik heb hier nog niemand horen zeggen: 'huh, wie?' en in elke bibliotheek zijn er wel boeken van hem te vinden.
Nou, mijn ervaringen zeggen me toch dat R.L. Stine onder "de volwassenen" toch echt niet zo bekend is hoor. - En helaas heb ik dat vaak genoeg wel gehoord; "Wie?".

@ Jehebtmelief; Ja, die Cheerleaders-reeks is inderdaad heel cool. En die covers....echt GEWELDIG!

En het klopt inderdaad toch wel een klein beetje dat de boeken van hem op een bepaalde manier op elkaar lijken. - Maar dat is ook, wat ook al genoemd werd, bij meerdere schrijvers zo. - Ik heb ook al een aantal keer recensies gelezen over de boeken van Dan Brown (Davinci Code, Bernini Mysterie), dat zijn boeken ook bijna allemaal een gelijk soort van verhaallijn (opening, opbouw, middenstuk, slot) hebben.

Maar ook al ben ik al jaren fan van Stine, en heb ik toch ook al een heleboel boeken van hem gelezen; het is me eerlijk gezegd nog nooit gelukt om bij de Fear Street vóór de afloop van het boek, de moordenaar aan te wijzen. - Het is Stine toch iedere keer (bij mij in ieder geval) helemaal op het verkeerde been te zetten. - En dat is ook wat ik zo geweldig vind aan zijn boeken; er zitten altijd van die hele plotselinge, duivelse, en totaal onverwachte verrassings-elementen in, en dat het plot dan een totaal andere twist krijgt dan je ooit voor mogelijk had gehouden.

Leer op het forum ook alle niet-vertaalde titels van R.L. Stine kennen, en volg hoe zijn complete bibliografie onthuld wordt.
__________________
http://www.rlstine.yourbb.nl/ - De Nederlandse R.L. Stine Fanclub - forum (nog druk onder constructie)

Laatst gewijzigd op 03-02-2010 om 21:06.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2010, 21:37
Verwijderd
Citaat:
Nou, mijn ervaringen zeggen me toch dat R.L. Stine onder "de volwassenen" toch echt niet zo bekend is hoor. - En helaas heb ik dat vaak genoeg wel gehoord; "Wie?".

@ Jehebtmelief; Ja, die Cheerleaders-reeks is inderdaad heel cool. En die covers....echt GEWELDIG!

En het klopt inderdaad toch wel een klein beetje dat de boeken van hem op een bepaalde manier op elkaar lijken. - Maar dat is ook, wat ook al genoemd werd, bij meerdere schrijvers zo. - Ik heb ook al een aantal keer recensies gelezen over de boeken van Dan Brown (Davinci Code, Bernini Mysterie), dat zijn boeken ook bijna allemaal een gelijk soort van verhaallijn (opening, opbouw, middenstuk, slot) hebben.

Maar ook al ben ik al jaren fan van Stine, en heb ik toch ook al een heleboel boeken van hem gelezen; het is me eerlijk gezegd nog nooit gelukt om bij de Fear Street vóór de afloop van het boek, de moordenaar aan te wijzen. - Het is Stine toch iedere keer (bij mij in ieder geval) helemaal op het verkeerde been te zetten. - En dat is ook wat ik zo geweldig vind aan zijn boeken; er zitten altijd van die hele plotselinge, duivelse, en totaal onverwachte verrassings-elementen in, en dat het plot dan een totaal andere twist krijgt dan je ooit voor mogelijk had gehouden.

Leer op het forum ook alle niet-vertaalde titels van R.L. Stine kennen, en volg hoe zijn complete bibliografie onthuld wordt.
Ja dan noem je er ook een zeg, Dan Brown is een van de allerslechtste schrijvers van het westelijk halfrond
Met citaat reageren
Oud 04-02-2010, 03:10
Kerry
Avatar van Kerry
Kerry is offline
Citaat:
Ja dan noem je er ook een zeg, Dan Brown is een van de allerslechtste schrijvers van het westelijk halfrond
Haha! Gelukkig (voor hem dan XD ) zijn er genoeg mensen die daar anders over denken.
__________________
http://www.rlstine.yourbb.nl/ - De Nederlandse R.L. Stine Fanclub - forum (nog druk onder constructie)
Met citaat reageren
Oud 04-02-2010, 07:17
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Nee, wij hebben Carry Slee
Ja, maar tegelijkertijd: in de jaren '90 werd hier net zoveel Roald Dahl verkocht als in heel Engeland.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2010, 10:21
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Nou, mijn ervaringen zeggen me toch dat R.L. Stine onder "de volwassenen" toch echt niet zo bekend is hoor. - En helaas heb ik dat vaak genoeg wel gehoord; "Wie?".
Ehm ja, maar komt dat dan niet omdat het jeugdboeken zijn? Maren Stoffels en Francine Oomen zijn bij kinderen ook bekender dan volwassenen, logisch toch.

Ik wist dat trouwens niet, dat Roald Dahl hier verhoudingsgewijs zoveel populairder was dan in Engeland, leuk dat je nog wat bewijs aandraagt voor je stelling, Uice. Eigenlijk denk ik niet dat je kan zeggen of het ene volk een betere smaak heeft dan het andere, maar je kan natuurlijk wel zeggen dat Roald Dahl's kinderboeken beter zijn dan die van Carry Slee
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 04-02-2010, 15:34
Kerry
Avatar van Kerry
Kerry is offline
Citaat:
Ehm ja, maar komt dat dan niet omdat het jeugdboeken zijn? Maren Stoffels en Francine Oomen zijn bij kinderen ook bekender dan volwassenen, logisch toch.
Tuurlijk is dat logisch. Maar het zijn toch altijd de ouders die met de kinderen in het begin naar de bieb gaan om boeken uit te kiezen, (ik kan het weten; ik werk in de bieb ), en ik heb helaas nog geen enkele keer meegemaakt dat iemand mij dan vroeg naar de boeken van Stine. - En als je dan gewoon de Amerikaanse websites, interviews met R.L. Stine, e.d. naleest en bekijkt, kom je er toch wel heel duidelijk achter dat R.L. Stine bij de volwassenen zeker ook wel bekend is, van de boeken die de kinderen lezen.
__________________
http://www.rlstine.yourbb.nl/ - De Nederlandse R.L. Stine Fanclub - forum (nog druk onder constructie)
Met citaat reageren
Oud 04-02-2010, 15:46
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Tuurlijk is dat logisch. Maar het zijn toch altijd de ouders die met de kinderen in het begin naar de bieb gaan om boeken uit te kiezen, (ik kan het weten; ik werk in de bieb ), en ik heb helaas nog geen enkele keer meegemaakt dat iemand mij dan vroeg naar de boeken van Stine. - En als je dan gewoon de Amerikaanse websites, interviews met R.L. Stine, e.d. naleest en bekijkt, kom je er toch wel heel duidelijk achter dat R.L. Stine bij de volwassenen zeker ook wel bekend is, van de boeken die de kinderen lezen.
Ja, misschien is hij dan in Amerika toch wel hoger gewaardeerd. Maar je moet er ook rekening mee houden dat er gewoon meer Amerikanen zijn en dat het verhoudingsgewijs ook al logischer is, in Nederland zijn er ook volwassenen die hem wel kennen, net zoals er in Amerika een hele hoop mensen hem niet zullen kennen.

Maar als je in een bieb werkt, dan attendeer je ze er dan toch wel op, of dat niet? Doe ik wel vaak, ik zet mijn favoriete boeken altijd op die schuine planken en zo
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 04-02-2010, 20:22
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Tuurlijk is dat logisch. Maar het zijn toch altijd de ouders die met de kinderen in het begin naar de bieb gaan om boeken uit te kiezen, (ik kan het weten; ik werk in de bieb ), en ik heb helaas nog geen enkele keer meegemaakt dat iemand mij dan vroeg naar de boeken van Stine. - En als je dan gewoon de Amerikaanse websites, interviews met R.L. Stine, e.d. naleest en bekijkt, kom je er toch wel heel duidelijk achter dat R.L. Stine bij de volwassenen zeker ook wel bekend is, van de boeken die de kinderen lezen.
Wij zijn net de generatie waarbij het uit was en we de juiste leeftijd ervoor hadden Komt vanzelf.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2010, 10:51
Verwijderd
Ik ging op die leeftijd ook juist alleen naar de bieb, dus ik zou 't niet raar vinden als mijn ouders nooit van Stine zouden hebben gehoord... maar Kippenvel kennen ze weer wel, want die boeken zijn ook vrij opvallend.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2010, 15:32
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Ehm ja, maar komt dat dan niet omdat het jeugdboeken zijn? Maren Stoffels en Francine Oomen zijn bij kinderen ook bekender dan volwassenen, logisch toch.

Ik wist dat trouwens niet, dat Roald Dahl hier verhoudingsgewijs zoveel populairder was dan in Engeland, leuk dat je nog wat bewijs aandraagt voor je stelling, Uice. Eigenlijk denk ik niet dat je kan zeggen of het ene volk een betere smaak heeft dan het andere, maar je kan natuurlijk wel zeggen dat Roald Dahl's kinderboeken beter zijn dan die van Carry Slee
Nou ja, er wordt hier ook veel meer gelezen dan in de meeste landen. Nederland is sowieso één van de weinige landen met (veel) kinderboekwinkels. En om dan te horen dat Stine hier minder goed verkoopt, dat geeft me dan toch hoop voor onze literaire ontwikkeling.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2010, 21:01
Verwijderd
Stine doet wat hij belooft: een spannend griezelboek voor kinderen en tieners schrijven. Het is altijd heel makkelijk om schrijvers van pulp en snelle spanningsliteratuur af te rekenen op hun gebrek aan literaire diepgang.

Maar men vergeet wel eens dat veel van die zogehete 'literaire meesters' zelf niet instaat zijn een goed spannend plot op te stellen. Een griezelboek opstellen is een vrij moeilijk iets en vereist enerzijds inzicht in menselijke psychologie en anderzijds voldoende creativiteit om te blijven verrassen. Schrijven over je eigen drankgebruik en je perverse fantasiën is danweer iets heel poepsimpel. In iedereen schuilt wel een 'pseudo literaire schrijver' ala Herman Brusselmans...

Maar concreet over RL Stine zijn werk:
Ik heb veel gelezen, als kind van 8 kreeg ik weldegelijk kippenvel op mijn armen van het lezen van zijn verhalen.
Maar iedereen mag ook weten dat mijn echte favoriet in dit genre de Gentse Eddy C Bertin blijft. Hij slaagt erin zijn pulp ook nog eens een ziel mee te geven. en dat is dan weer iets wat Stine niet kan. Al zijn boeken voelen aan als massa productie.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2010, 21:59
Verwijderd
Kan het zijn dat Fear Street vóór zijn kippenvel-reeks werd uitgebracht? Fear street ken ik namelijk heel goed, Kippenvel ken ik alleen maar omdat ik in de bibliotheek heb gewerkt. Ik heb destijds nogal wat Fear Streets van mijn ouders gekregen omdat ik op jongere leeftijd al best van enge boeken hield. Overigens vond ik Fear street altijd wel tof, ondanks dat het goed afliep. Ik vond het alleen jammer dat de boekjes zo dun waren, ik hield al vroeg van dikke boeken.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2010, 22:13
Verwijderd
De oudste Engelse Fear Streets lopen terug tot eind jaren 80 als ik nog een beetje mee bent. En daar zijn enkele jaren later ook een deel van in het Nederlands vertaald. Deze serie komt kwa inhoud redelijk in de buurt van Goosebumbs, met als enig merkbaar verschil dat ze zich allemaal rond Fear Street afspelen. Maar de meeste Fear Streets die iedereen in Vlaanderen en Nederland vandaag kent, zijn vertalingen van een andere veel latere Fear Street serie. De serie focust zich op een hogere leeftijdsgroep, 13+ of 14+ dacht ik, en worden gekenmerkt door thematiek die gaat over lugubere misdaad in plaats van milde fantasie horror.

Ik persoonlijk vind deze Fear Street serie het interessants wat Stine heeft geschreven. Het is redelijk 'hoogstaande' (in pulptermen) crimi. Kippenvel wordt zo geschreven dat ook mensen (kinderen) die doorgaans niet graag lezen, toch nog het verhaal opnemen. Maar dat compromis komt dus met opoffering van aankleding en vulling van verhaal.
En ook het feit dat deze boeken doorgaans in één week zijn geschreven, betekend wel dat het verhaal niet echt goed heeft 'gegist' in het hoofd van de schrijver.

Maar nogmaals, veel van de schrijvers die zichzelf veel hoger op de ladder plaatsen dan RL Stine, zouden niet eens instaat zijn zo'n boek te schrijven. Horror en Fantasy zijn zo'n beetje de stiefkindjes van de literaire wereld en velen vergeten wel eens wat voor een kunst het is om zo iets te schrijven...
Met citaat reageren
Oud 05-02-2010, 22:28
Verwijderd
Dan zal ik wel in die oudere reeks zitten denk ik. Er zijn er 3 die ik me redelijk goed herinner: een met de schim (waar het meisje ook redelijk verliefd lijkt te worden op die schim en andersom), een met een spel van vuur (iets in een blokhut?) en met een geheime kamer (dat een meisje omgepraat wordt door een geest maar dat die geest juist slecht lijkt te zijn). Ik heb er in totaal een stuk of zes. Maar fuck, ik heb die ook al zeker 10 jaar niet meer gelezen.

Ik vind het iig bewonderenswaardig dat iemand op zo'n korte tijd, zoiets kan schrijven.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2010, 22:46
Verwijderd
Heb ook boeken uit meerdere van zijn series gelezen. ik kan ze nu ook niet meer allemaal perfect uit elkaar houden eigenlijk.
Hogja, ik heb nu al 3 jaar geen leesboek meer opengeslagen met dat ik ben gaan studeren. Vroeger las ik makkelijk 3 boeken per maand, maar de jongste jaren kwam het er niet meer van. Om de één of de andere reden kwam ik er alleen nog maar toe mijn cursussen te lezen. Maar dus onlang heb ik besloten de draad weer op te nemen en ik merk dat het toch vooral de griezelboeken zijn die blijven mijn interesse opwekken. Maarja, mensen omschrijven mij danook doorgaans als een heel donker en zonderling iemand.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2010, 23:19
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Ooooja Fear Street, die boekjes vond ik zo goed Gaaf, ik was ze bijna vergeten.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2010, 21:43
DevilBitch
DevilBitch is offline
Natuurlijk ken ik hem,
Ik heb zijn boeken echt verslonden toen ik een jaar of 10 was. Als het goed is staan hier nog een paar uit de kippenvel serie.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2010, 23:11
Verwijderd
Het horrorhuis is mijn favoriet. Echte klassieke gothic novel horror.
Al vond ik daar het eindenogal slapjes. Maar neem aan dat hij te dicht bij zijn woordenlimiet zat om het verhaal echt dat eng einde te geven dat het nodig had.

Hij probeert heel vaak creatief te zijn en verrassend uit de hoek te komen, maar het komt helaas nogal vaak kitcherig over. Zeker de Kippenvel Junior serie heeft last van een té hoog kitch gehalte. Je moet het maar eens naast één van Nederlander Paul Van Loon zijn boeken zetten. Van Loon houdt het bij de klassieke pijlers uit de horror erfenis, maar brengt ze dan wel nagenoeg perfect in kinderformaat.

Maargoed ja, veel amerikaanse Horror is geneig op het kitcherige af te zijn eigenlijk. Zelfs (en misschien wel vooral?) grootmeester Stephen King heeft daar wel eens last van. Dat gaat van brilliante horror tot pure junk schrijfsels, zijn oevre.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2010, 12:08
Verwijderd
Paul van Loon vond ik als kind trouwens echt geen bal aan, helemaal niet spannend...
Met citaat reageren
Oud 12-02-2010, 17:04
Verwijderd
Citaat:
Paul van Loon vond ik als kind trouwens echt geen bal aan, helemaal niet spannend...
Zijn boeken uit de vroege jaren 90 vond ik vrij behoorlijk geschreven, al heeft hij inderdaad nooit het spanningsniveau van zijn toenmalige rivalen zoals Eddy C Bertin en Bies Van Eden berijkt.

Tegenwoordig geeft Van Loon overigens ook eerlijk toe dat hij al lang geen pure horror meer schrijft, maar gewone jeugdliteratuur met simpelweg griezelfiguren in de hoofdrol. Zie vooral ook hoe zijn populaire Griezelbus serie geëvolueerd is. De kwaadaardige antagonist (of hoe heet dat ook weer...) Onoval is met de tijd juist de hoofdrol gaan spelen en dus juiste de goede in de boeken geworden.

Laatst gewijzigd op 13-02-2010 om 17:52.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2010, 12:22
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Maar nooit de buren bijten vond ik overgens wel heel fijn, misschien dat ik die nog een keer meeneem om mijn boekenkast mee op te vullen. De griezelbus was ook niet zo mijn ding.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:40.