Advertentie | |
|
25-03-2010, 16:26 | ||
Citaat:
25-03-2010, 19:58 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik denk tot op heden het enige boek over Elfen die me heeft weten te boeien. |
26-03-2010, 09:37 | |
Misschien moet ik het dan toch nog een keer opzoeken en het nog eens proberen... En ik houd normaal ook niet echt van boeken over elfen en dat soort dingen, maar hiervoor maakte ik graag een uitzondering
27-03-2010, 07:26 | |
Jostein Gaarder denk ik, want door zijn boeken blijf ik me over alles kunnen verbazen. Eens in de zoveel tijd lees ik ze weer en ga ik weer over van alles nadenken. Misschien ben ik daarom wel biologie gaan studeren omdat de wereld (en dan vooral de natuur) me heel erg fascineert.
Meer kan ik er zo niet bedenken, ik heb best veel gelezen en alles zal wel een beetje invloed hebben gehad, maar wat het meest kan ik zo niet zeggen.
27-03-2010, 10:24 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
Ohja, die ook ja! |
27-03-2010, 14:24 | |
Tommy Wieringa vanwege zijn meticuleuze manier van schrijven. Van vrijwel elke zin/passage een kunstwerkje maken zonder ergens vertelvaart te verliezen. En de verbeeldingskracht die uit zijn boeken spreekt is ook fenomenaal, wat overigens niet betekent dat hij zich onttrekt aan de werkelijkheid; hij probeert voortdurend zijn eigen belevingswereld te overstijgen. Ik geef als illustratie een passage uit Caesarion die hij zelf een keer heeft voorgelezen in een televisieprogramma:
"In de schaduw van de populieren keek ik naar ze. Ik bemoeide me niet met hen. Ze lieten mij met rust. Ze hoorden bij elkaar, er was geen plaats voor buitenstaanders. Ik keek naar de flonkerende gordijnen van water wanneer ze bommetjes maakten, een van de jongens was de koning van de boer'nplons, hoger kwam de zuil van opspringend water nooit - zo werd ik vanzelf onzichtbaar, een bleke vlek onder de populieren die daar de zomer verdroomde - ik keek, ik absorbeerde het paradijs, en ook al deed ik niet mee, nog altijd komt het me voor als een weeffout in de schepping dat je op een dag niet meer naar de sluis fietst, geen bommetjes meer maakt in een flodderig zwembroekje, niet meer met elkaar worstelt en glad en rap als zeeleeuwen onder water zwemt om meisjes onder te trekken - dat je daar uitgroeit, te groot voor wordt, heb ik altijd beschouwt als een teken dat de ziel bestaat, en dat ze kan bederven." Daarnaast Dimitri Verhulst omdat hij een stillistisch wonder is. Op feilloze manier combineert hij allerlei stijlen en tonen tot een artistiek verteld verhaal. Verder ook John Irving, hij heeft verschrikkelijk ontroerende personages die je aandacht voor meer dan vijfhonderd pagina's vast kunnen houden - en ook daarna laten ze je niet los. En Jonathan Safran Foer, George Orwell, Haruki Murakami, Peter Pohl, Roald Dahl... |
28-03-2010, 21:23 | |
Verwijderd
|
De Gebroeders Leeuwenhart (Lindgren) heeft veel indruk op me gemaakt als kind, en liet me heel anders over de dood denken. Prachtig boek. Verder heeft De Geheime Tuin (Burnett) me heel anders naar mezelf laten kijken.
En het voorbeeld uit de openingspost is heel herkenbaar: na De Heksen (Dahl) heb ik lang gekeken of vrouwen handschoenen aan hadden |
01-04-2010, 22:09 | |
Verwijderd
|
Ik denk datn Victor Hugo wel heel belangrijk is geweest, Les Miserables ken ik van voor tot achter en het is in zeven jaar tijd echt mijn bijbel geworden. Een jaar of vijf terug van de bieb gekocht voor vijftig cent gekocht en sindsdien heb ik het helemaal stuk gelezen. Ik denk dat ik daardoor in heb gezien dat mensen vaak redenen hebben voor hun gedrag en dat er altijd twee kanten aan een verhaal zitten. Ik vermoed dat ik door dat boek een stuk milder ben geworden met mensen veroordelen en me vaker afvraag waarom mensen doen zoals ze doen.
Marianne Fredriksson heeft me dusdanig beïnvloedt dat ik ga nadenken over de wereld zoals ik die ken en zoals anderen die kunnen ervaren. Verder ga ik er nog even over nadenken, leuke vraag |
02-04-2010, 20:29 | |
Al merk ik het niet vaak, volgens mij hebben de schrijvers van de boeken die ik als kind als een gek las, mij erg beïnvloed. Als kind las ik vooral R.L. Stine en Paul van Loon. Stine heeft niet echt mijn kijk op het leven beïnvloed, maar wel een beetje mijn leven. Door zijn boeken ben ik gaan houden van lezen. Van Loon heeft er vooral voor gezorgd dat ik mezelf kon verliezen in dikke pillen van boeken.
Scandinavische schrijvers zoals Per Nilsson hebben mijn kijk op het leven wél beïnvloed. Door boeken zoals 17 en Jij jij en jij ben ik heel veel over mezelf gaan nadenken. Door die boeken ben ik - indirect - ook een eigen mening gaan vormen over alles wat ik tegenkwam. En er zijn tal van andere boeken waarvan ik de naam en/of schrijvers niet eens herinner die mijn wereldbeeld beetje bij beetje hebben veranderd. Er zijn boeken die mijn ogen hebben geopend voor dingen waar ik nooit over had nagedacht (dingen zoals mensen die anders zijn/doen/denken).
05-04-2010, 16:29 | |
"Oryx & Crake" van Margaret Atwood is zeker het boek dat mij een nieuw perspectief gaf op de wereld om mij heen. Ik heb nog weken na het lezen een zeer ongemakkelijk gevoel er aan over gehouden, op een positieve manier. Ook "The Fragility of Goodness" van Martha C. Nussbaum raakte een gevoelige snaar. "Metamorfose" van Couperus was een wereld van herkenning, en ook in "Reborn", het eerste deel van de gepubliceerde dagboeken van Susan Sontag, kwam ik een manier van denken en schrijven tegen die me een spiegel voorhield.
In mijn (vroege) jeugd domineren Thea Beckman, Tonke Dragt, Roald Dahl, Jan Terlouw, Jostein Gaarder, en ook vooral Per Nilsson. Wat ik daar denk ik aan over heb gehouden is een sterk rechtvaardigheidsgevoel en een voorliefde voor het surrealistische/abstracte, in de trant van "reality is overrated". Verder raakte ik erg enthousiast van Daniel Defoe's "Robinson Crusoe", over hoe hij door allerlei slimme oplossingen kon overleven op een onbewoond eiland en uiteindelijk een rijk man werd met een eigen paradijs. Dat zag ik ook wel zitten, voor later. |
07-04-2010, 09:29 | ||
Citaat:
Toen ik vroeger Cirque du Freak had gelezen, probeerde ik zelfs littekentjes op mijn vingertoppen te maken.. Maar dat is gewoon maf |
07-04-2010, 10:12 | |
hmmm, weet niet meer welk Arthur boek ik als eerste gelezen heb, maar dat heeft mijn wereld zo beinvloed dat ik er een Arthur obsessie aan over gehouden heb, ik probeer zo veel mogelijk boeken over hem te lezen XP
voor de rest.... Junkies, Melvin Burgess Maanmeisje, Kjersti Scheen De dagen van de Bluegrass liefde, Edward van de Vendel Kleur bekennen, Tom Lennon Hasse Simonsdochter, Thea Beckman Madelief, Guus Kuijer Denk dat ook veel invloeden hiervan in mijn eigen verhalen en in mijn denkwijzen terug te vinden zijn. Denk het niet, weet het wel zeker. |
07-04-2010, 13:51 | |
Verwijderd
|
Arthur?
Enig boek dat ik mij herinner met een Arthur als hoofdpersonage, was er ene van Micha Meinderts... En let wel: op een negatieve manier herinner... Een gruwelijk slecht boek, zowel wat betreft manier van schrijven (volgens mij zijn de woorden er letterlijk 'uitgebraakt') als wat de verhaallijn (of is het de bedoeling dat ja na 30 pg's tot het besluit komt: 'arthur, wat ben jij een lul zeg'? ) aangaat. Laat ik zeggen dat het één van de boeken is die me geleerd heeft, hoe het vooral niét moet. XD |
07-04-2010, 14:42 | |
Arthur. King Arthur.
zo uit mijn hoofd heb ik zelf in mijn bezit Nevelen van Avalen (+ hele omliggende serie) en Zienersteen (+ een van de vervolgen) weet niet of ik er meer heb, al lang niet meer naar gekeken.... heb zelf in de bieb bijna alles uit de jeugd afdeling gelezen van King Arthur, zaten een paar erg goede boeken tussen, maar kan me geen titels meer herinneren XP Overigens heeft het verhaal van Engelands andere grote legende, Robin Hood, ook veel indruk op me achter gelaten, ook veel boeken over gelezen. |
Advertentie |
|
10-04-2010, 21:47 | |
Verwijderd
|
George Orwell. Vooral omdat ik zowel 1984 als Animal Farm op erg jonge leeftijd las, nog voor ik kranten las of het journaal keek e.d.
De wetten - Connie Palmen, (ook op jonge leeftijd) omdat ik moest huilen van herkenning en toen begreep dat er altijd mensen zijn die even gestoord/gestoorder zijn dan jij en die je dus kunnen begrijpen. Ik voelde me toen een stuk minder alleen. |
11-04-2010, 21:44 | |
Net zoals Miekje kan ik niet zeggen dat een boek of schrijver echt mijn wereldbeeld heeft veranderd. Wel was ik inderdaad vaak erg onder de indruk van een boek, en dat resulteerde in het vaak herlezen van mijn favoriete titels. Daaronder vallen verschillende boeken van Astrid Lidgren (Gebroeders Leeuwenhart vond ik echt adembenemend), Tonke Dragt (Brief voor de Koning en Geheimen van het Wilde Woud behoren nog steeds tot mijn favoriete boeken), Thea Beckman (Kinderen van Moeder Aarde), Per Nilsson (Lied van de Raaf met name), Simone van der Vlugt (zij schreef prachtige historische romans). Daarnaast las ik (net als WAT veel over Koning Arthur, zoals Nevelen van Avalon van Marion Bradley (en nog een aantal andere boeken van haar), en de trilogie van Persia Woolley. Ik ben nog altijd erg geïnteresseerd in de Arthurlegende, en schrijf nu mijn minorwerkstuk over de dood van Arthur in Morte Darthur (Mallory, 15e eeuw) en TH Whites Once and Future King (1936).
Boeken in het algemeen hebben mijn leven beïnvloed, in de zin van dat ik nu heel graag lees. Dat komt trouwens ook vooral door mij moeder, die me heel lang elke avond heeft voorgelezen uit Lindgren, Dragt, Preussler, Nilsson, Beckman en al die andere geweldig geschreven boeken die er zijn.
12-04-2010, 16:24 | ||
Citaat:
Ik beantwoord de topicvraag met Roald Dahl, Paul van Loon en Paul Biegel, want die las ik veel als kind. Daarna werd mijn wereldbeeld niet echt meer sterk beïnvloed door literatuur.
12-04-2010, 20:40 | |
Verwijderd
|
Als kind was ik erg geboeid door Lotta uit de Kabaalstraat (Lindgren), ik weet nog heel goed dat mijn moeder dat voorlas en dat ik toen ineens begreep dat mensen soms dingen doen die gewoon heel dom zijn Daardoor ging ik anders kijken naar mijn eigen handelen, en dus meer nadenken over wat voor gevolgen het had.
Roald Dahl heeft ook zeker veel invloed gehad, maar daar kan ik minder goed van uitleggen wat die invloed nu eigenlijk was/is. Het is een soort manier van fantaseren, geloof ik. Daarna heel veel verschillende dingen gelezen die allemaal wel een beetje invloed hebben, maar Emma en de Naakte Papegaai (Maria Heylen) heeft veel indruk gemaakt. Ik durf het niet nog eens te lezen, ik ben zoo bang dat ik het nu echt een walgelijk boek vind Verder zijn er nog De Stad der Blinden (Saramago) en Number 9 Dream (David Mitchell) die me allebei heel dierbaar zijn en die me ook geraakt hebben en mijn wereldbeeld veranderd hebben. |
13-04-2010, 16:30 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
|
|