![]() |
|
![]() |
Deze week is er van alles te doen geweest over korpscheffen die hun mening gaven over het uitvoeren van wetten.
De Amsterdamse korpschef Welten gaf aan het mogelijk aanstaande boerkaverbod niet te gaan handhaven. (bron) De Twentse korpschef Sitalsing zei dat het verbod geen prioriteit zal krijgen. (bron) Uiteraard is de Haagse politiek daar niet blij mee. Zonder verder in te gaan op het boerkaverbod de volgende vraag: moeten politiekorpsen (in zijn algemeenheid) volgens jullie letterlijk elke wet uitvoeren, of moet er ruimte zijn voor de korpsleiding om prioriteiten te stellen voor hun eigen regio? En is het wenselijk dat een korpschef daar in de media uitspraken over doet die misschien wel erg politiek gekleurd zijn? |
Advertentie | |
|
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
Niet echt bijzonder relevant dus tenzij je denkt dat dit soort wetten gemaakt zijn om problemen op te lossen en niet om aan onderbuikgevoelens van mensen te beantwoorden of geld in het laatje te brengen.
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
Een agent heeft niet het recht wetten te negeren, maar de regering heeft vanuit moreel oogpunt niet het recht bepaalde wetten in te voeren.
Welten had gewoon niet bekend moeten maken dat hij die wet niet uit wil voeren.
||
Citaat:
||
Citaat:
Ten tweede houdt een stem op een partij niet in dat je je kunt vinden in alle waarden van die partij, maar gewoon dat dat de partij is waarvan je vindt dat die jou het best vertegenwoordigd. Het komt zelden voor dat iemand het voor 100% met een partij eens is. Verder, wat betreft moraal: er zijn bepaalde dingen waarvan ik vind dat de regering nooit het recht heeft om ze te doen, ook niet als een meerderheid van de bevolking voor is, omdat ik geloof in een aantal universele rechten, waaronder zelfbeschikking, gelijke behandeling voor de wet en vrijheid van meningsuiting. Het is dus heel goed mogelijk dat het huidige kabinet, gezien hun visie op bovengenoemde waarden, dingen gaat doen waarvan ik vind dat ze er om morele redenen het recht niet toe hebben. Als ik bij de politie werkte, zou ik hieromtrent dan ook ongehoorzaam zijn. Maar ik zou dat niet aan de grote klok hangen.
Laatst gewijzigd op 09-01-2011 om 19:12. |
![]() |
||
Citaat:
Het anders regelen dan dat staat haaks op gelijkberechtiging en rechtszekerheid, omdat je als burger aan de volledige willekeur bent overgeleverd van degene die je toevallig treft als overheidsvertegenwoordiger. En dat is best ironisch, want daarmee tast je andere mensen aan in hun grondrechten, vanuit jouw overtuiging dat bepaalde dingen een recht waren. Om een recent voorbeeld te noemen: Christelijke politici meenden dat er een recht op het discrimineren zou bestaan, en dus vonden zij dat trouwambtenaren moeten kunnen discrimineren als ze dat willen. Dus werd de wet veranderd om discriminatie legaal te maken.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik vind het ook moreel onrechtvaardig dat niet iedereen jaarlijks 1 euro naar mij overmaakt. |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Ik kan ook wel voorbeelden geven. Ten tijde van de Duitse bezetting was het immoreel voor agenten om alle regels te volgen. Nu wil ik geenszins beweren dat we in even dramatische omstandigheden verkeren, maar het is maar even om aan te tonen dat je soms de wet achter je moet laten als er universele rechten op het spel staan. Ik geloof niet in de relativering van die rechten. Citaat:
|||
Citaat:
Ik bedoel, we handhaven ook allerlei milieuregels waar bedrijven en particulieren slachtoffer van worden, terwijl er geen concrete slachtoffers zouden zijn bij niet handhaven. Dat soort zaken moet je zien in een groter kader. Citaat:
En zolang er geen sprake is van inperking van de grondrechten van een individu is dat een slechte zaak. En in geval van een boerkaverbod is er geen sprake van beperking van rechten, nergens is vastgelegd dat religie mogen uiten per se openbare plaatsen en zeer kleine extremistische groepen omvat.
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Bovendien, ik vind niet dat religie een factor is om rekening mee te houden. Net zoals discriminatie niet minder erg is met religieuze motivatie, is zelfbeperking niet erger met religieuze motivatie. Als je nou tegen boerka's was omdat ze de kans vergroten dat iemand geen baan kan krijgen en dus van de uitkering moet leven en zo de samenleving tot last is, oké: dat kan ik begrijpen. Maar als je ertegen bent wegens de religieuze boodschap die het uitdraagt, ben je gewoon tegen vrijheid van meningsuiting.
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Art. 6 - 1. Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet. - 2. De wet kan ter zake van de uitoefening van dit recht buiten gebouwen en besloten plaatsen regels stellen ter bescherming van de gezondheid, in het belang van het verkeer en ter bestrijding of voorkoming van wanordelijkheden. Je ziet: niets over dat het absoluut zou zijn. Het is duidelijk als een beginsel verwoord: de mogelijkheid moet bestaan, en daarna is er voldaan aan de grondwet. Welnu, het is prima mogelijk de Islam te belijden, zelfs met een totaal boerkaverbod op elke openbare plaats. Citaat:
Al helemaal in deze context. Vrouwen die werkelijk geloven dat ze zwaar gesluierd door het leven moeten zijn dermate geïndoctrineerd en misleid dat ze geen eigen mening hebben. En waarom zou het niet moeten kunnen om de dwang van de ene mens over de andere te dwarsbomen? Slavernij is verboden. En waarom zouden we een kunstmatig onderscheid maken tussen slavernij door fysieke of door psychologische dwang door net te doen alsof een boerka of zware sluier een vrijwillige weloverwogen keuze is? Dat die keuze niet bestaat is inherent aan elke vorm van religie.
||
Citaat:
|
![]() |
||||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Denk je trouwens, dat het gedachtegoed achter de boerka verdwijnt als dat ding verboden wordt? Denk dat je boerkadraagsters dan allemaal in een mantelpakje gaan solliciteren bij een advocatenbureau? Of is het waarschijnlijker dat ze dan eenvoudigweg hun huis nooit meer verlaten? Het is trouwens niet zo moeilijk om van alle boerkadraagsters in Nederland de thuissituatie te onderzoeken, als ze daaraan willen meewerken, en daaruit een conclusie te trekken over in hoeverre het een vrijwillige keuze is.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||||
Citaat:
Ik zie trouwens nergens staan 'welke manier je maar wilt'. Citaat:
Men wil echt niet af van de boerka vanwege esthetische overwegingen, maar omdat er heel veel leed achter schuilgaat. Citaat:
Vrouwen zijn geen willoze domme slavinnen zijn die slechts geschikt zijn voor huishouden en fokken. Die attitude moet dus per definitie aangeleerd zijn. Citaat:
Daarnaast geeft het een signaal af richting twijfelaars die geïndoctrineerd worden met fundamentalisme maar nog kunnen twijfelen: "dit is niet normaal, dit gedrag wordt niet geaccepteerd". Op dezelfde manier hebben we bijvoorbeeld verboden om uit te dragen dat mensen van een bepaald ras inferieur zijn. Waarom zou uitdragen dat vrouwen inferieur zijn opeens anders behandeld moeten worden terwijl het precies dezelfde soort uiting is?
||||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het probleem is, emancipatie kun je niet aan een bevolkingsgroep opleggen. Als je boerka's verbiedt, zitten die vrouwen waarschijnlijk de hele dag binnen. De misogynie is verborgen, maar bestaat nog steeds. Dat is pas de ogen sluiten: een symptoom verwijderen en denken dat het probleem opgelost is. Verder, ik zie geen reden om aan de te nemen dat deze groep een groot genoeg politiek momentum krijgt om de rechtstaat af te schaffen. Er zijn maar een stuk of honderd vrouwen met een boerka in Nederland. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Overigens hanteer je hier een drogreden: je zegt, volgens de wet mag x niet, en y is net zoiets, dus y moet ook verboden worden. 'Het staat in de wet' nergens een goed argument voor. Ik vind dat je als individu (niet als bedrijf) best mag zeggen dat mensen van een ander ras inferieur zijn. En in feite mag dat meestal ook: de politie staat morgen niet aan de deur bij de leden van Stormfront.
||
Citaat:
Ten eerste: mijn 'ja' was instemmend, zoals ja's meestal zijn. Ik bevestigde LL's post dus. Ten tweede: het feit dat de Koran met geen woord over boerka's rept, doet er niet toe. Een religie wordt gemaakt door de mensen die hem bedrijven, niet door het boek dat erbij hoort. Ten derde: ik heb al meerdere malen gezegd dat religieuze motieven mij niet interesseren. Welke reden je hebt om een boerka te dragen doet er in zijn geheel niet toe voor de vraag of hij wel of niet toegestaan moet zijn. Ten vierde: waarom reageer je niet op mijn eerdere bericht?
|
Ik ben blij dat onze grote vriend Thorbecke een grondwet heeft opgesteld. En het is mooi dat daar wetten omheen worden verzonnen.
Maar slaan we nu niet een beetje door??? Tegenwoordig is overal een regeltje voor... Waarom heeft een agent niet meer de macht om te beslissen of jij wel iets fout doet of niet?? Want je kunt overal wel een regeltje voor bedenken, maar is het niet beter als we minder regels hebben, maar dat die regels die we hebben overkoepelend zijn? Dus dat een agent jou nog steeds kan bekeuren voor te hard rijden omdat het gevaarlijk was? Maar je ook kan laten gaan als er toevallig een bevallende vrouw op de achterbank ligt?
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Werk, Geld & Recht |
id-pas/legitimatie bewijs Verwijderd | 26 | 03-09-2010 11:35 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Geloof - vervolg op 'De ontkrachting van het christendom' Verwijderd | 233 | 14-06-2010 22:20 | |
Vrije tijd |
Politie wil strengere wet schietverenigingen Verwijderd | 5 | 26-12-2003 13:43 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Plannen voor militaire inmenging op het eiland (Ogen VS gericht op Cuba) niceman1984 | 24 | 04-12-2003 00:17 | |
Vrije tijd |
forumbazen: fuck ya'll br4m | 27 | 19-08-2003 18:24 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
25 April 2003, de 53e RMSdag. Hydraul!C FunK | 45 | 01-05-2003 11:12 |