Advertentie | |
|
27-01-2011, 19:09 | |
Verwijderd
|
Ik zal mijn best doen om uit te leggen hoe dat gaat Bij mij dan.
Kijk, het is zo. Je hoort een liedje en dat liedje heeft een melodie, een ritme, een sfeer, een gevoel, een onderwerp, een begeleidingsinstrument, dat soort dingen. En die dingen samen die... ja, het is een beetje moeilijk te omschrijven als je niet wil vervallen in boomknuffelachtige dingen, maar die vertellen een verhaal. En het leuke van liedjes is dus dat ze een ritme hebben, waar dan woorden bij komen, die beelden oproepen en dan komen geuren en gevoelens en als ik die dan beschrijf, kan er een gedicht komen. Het is eigenlijk nog wat gecompliceerder, maar dat kan ik niet zo uitleggen. |
27-01-2011, 21:44 | |
Ik heb het vooral met de liedjes in de stijl van Jochem Meijer. Dat grenst aan een versje en als ik daar een gedicht op maakt (dus een tekst die je ook op het melodietje kan zingen). Meestal niet op de originele melodie, maar ik heb mijn eigen melodie dan al lang en breed gemaakt.
__________________
Zeg maar Jan.
|
28-01-2011, 11:47 | ||
Citaat:
Als mensen bij mij zeggen dat het gedicht goed loopt, is het ook een toevalstreffer.
__________________
En we droomden in gedachten, maar we kwamen altijd thuis.
|
28-01-2011, 16:20 | |
Ik schrijf meestal voor iemand, of over iemand. Persoonlijke gedichtjes over een gebeurtenis. Soms om iets te verwerken, soms omdat ik het gewoon kwijt moet. Gedichtjes geef ik vaak aan anderen, om te laten blijken dat ik er voor diegene ben.
Ook schrijf ik heel veel 'zomaar'-gedichten. Een gedicht dat 'zomaar' in me opkomt, of een regel of strofe waar ik verder opbouw. Soms heb ik ook het gevoel dat ik iets móét opschrijven, maar dan komt er niks en dan blijf ik heel lang hangen bij niets. Andere keren zet ik muziek op, pianomuziek, en dan laat ik mijn vingers lopen over het toetsenbord op de maat van de muziek. Dan wordt het soms mooi, soms niet, soms komt er niks en soms heel veel. Ik heb niet één ding of inspiratiebron, ik schrijf niet op een metrum, rijmschema of een ritme, ik ben een 'vrijheid-blijheid'-dichter. |
06-02-2011, 10:01 | ||
Verwijderd
|
Ik reageer even hier, want ik vind dat het hier beter kan en tegen de offtopicheid en zo
Citaat:
Want wat je zei over rijmende gedichten, dat ben ik met je eens. Ik zie ook graag rijm in een gedicht. Maar er zijn verschillende soorten rijm. Kijk, je hebt bijvoorbeeld dit soort rijm. Gewoon recht op de man af, kedèng, rijm aan het einde van de regel. En wat je bij dat soort rijm vaak krijgt, is dat het een beetje gedwongen wordt. Dan ziet iedereen precies aankomen wat je gaat zeggen en het irriteert ontzettend. Kijk maar. Dat is één van de gevaren van rijm. Maar wat ik eigenlijk een groter gevaar vind, is dat de rijm ten koste gaat van het ritme. En dat zie ik nogal terug in jouw gedichten. Want ritme is in mijn ogen toch echt wel ongeveer het belangrijkste van een gedicht, een paar rare, conceptuele dingen daargelaten. Ik weet niet of en hoe goed je het concept ritme snapt, dus dat komt nu. Het wordt alleen wel een beetje moeilijk zonder microfoon Kijk, een woord heeft een bepaald ritme. Dat is de afwisseling tussen lange en korte klinkers en de klemtonen. 'Stationshal' heeft bijvoorbeeld hetzelfde metrum (=beklemtoning, zeg maar) als 'betonrot'. 'Katarina' heeft hetzelfde metrum als 'sinaasappel'. 'Tekort' heeft hetzelfde metrum als 'gedoe'. Snap je dat? En zo gaat dat ook met zinnen. Het metrum en ritme (dat is niet helemaal hetzelfde, maar ik kan het verschil niet zo goed uitleggen) van een zin is heel belangrijk voor een gedicht en hoe dat aansluit op de andere zinnen in je gedicht. De precieze regels voor wanneer-het-loopt en wanneer-het-niet-loopt ken ik niet - dat is een kwestie van uitproberen - maar kijk eens naar het verschil tussen dit en dit. Het tweede is totaal geen gedicht, want het loopt niet, het doet niets. Al rijmde het, dan was het nog geen gedicht. Eigenlijk moet je een gedicht een beetje kunnen neuriën, vind ik. Hm-hm-hm-hm-hmhm-hmhm, hm-hm-hmhmhm-hmhm. Jan-tje wou eens pruimen plukken, och als ap-pe-len zo groot, of wat het dan ook precies was. Snap je? Zonee, leg ik het nog eens verder uit als ik een microfoon heb, zoja, jeuj |
Ads door Google |
07-02-2011, 08:47 | |
Nou, ik vind ritme eigenlijk helemaal niet belangrijk in een gedicht. Althans, ik besteed er zelf nauwelijks aandacht aan. Een zin heeft automatisch ritme, dus een gedicht ook, maar ik ben er niet echt bewust mee bezig. Of nou ja, ritme is natuurlijk ook een kwestie van 'of iets lekker loopt', dat is op zich wel belangrijk, maar bij ritme denk ik er eerder aan dat het regelmatig moet zijn, zoals bij een metrum of zo, jambes en trocheën en weet ik veel wat, dat hoeft toch allemaal niet meer, in deze tijd met het vrije vers
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
|
07-02-2011, 15:05 | |
Verwijderd
|
Ja, dat is zo: gedichten waarbij met het ritme 'creatief is omgesprongen' kunnen ook mooi zijn. Maar dan nog moet het lópen.
En ik vind dat iedereen die dicht in ieder geval moet wéten hoe het moet en dat toch ook moet kunnen, een lopend gedicht maken met een vast ritme. En er zullen hier vast wel wat mensen zijn die zeggen 'maar dat kan ik niet en ik dicht toch!' en dat zal ook vast wel, maar het is wel belangrijk. En die mensen weten waarschijnlijk in ieder geval wel hoe het werkt en alles. |
07-02-2011, 17:21 | |
Ik snap niet precies wat je bedoelt, maar ik kan wel zeggen dat ik waarschijnlijk heel moeilijk een gedicht met een vast metrum in elkaar zou kunnen flansen. Maar als je bedoelt dat iedereen een gedicht moet kunnen maken dat loopt, ik denk dat ik dat wel kan.
Maar verder ben ik het eens met wat Vogelvrij hierboven zegt,.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
|
07-02-2011, 17:23 | |
Nou ja, ik ben het wel met Etmakas eens dat het handig is als mensen enige kennis van theorie hebben. Aan de andere kant, juist kinderen die totaal geen weet hebben van wat ze doen, schrijven soms de prachtigste gedichten... En vaste ritmes vind ik persoonlijk juist heel erg afleiden, omdat het alleen nog maar van 'papadampadampadam' in je hoofd gaat en je helemaal niet meer op de inhoud let.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
|
07-02-2011, 17:27 | |
Ik ken de theorie wel - en weet dus ook hoe het zou moeten - maar ik denk niet dat ik het zou kunnen, een gedicht met een vast ritme of een vast metrum. Eerlijk gezegd denk ik daar absoluut niet over na tijdens het dichten.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
|
07-02-2011, 17:29 | |
Verwijderd
|
Oh, ik ben eigenlijk juist begonnen met dichten (okee, niet helemaal begonnen, maar ergens vlak voor ik wat meer ging dichten dan eens per maand wat zinnen onder elkaar zetten) door gewoon gedichten te maken met heel vaste metra. Later ging ik die ook gewoon uittekenen voor ik een gedicht maakte. Dat doe ik nu nog. Maar, fijn als het voor anderen anders beter werkt natuurlijk . Al denk ik nog steeds dat het heel nuttig is om te kunnen.
En wat ik nog steeds aan Duckdog wil laten zien, is dat het voor een gedicht belangrijk is dat het loopt en dat er een zeker ritme inzit. Vogelvrij, ik vind dat jouw gedichten (niet dat ik er heel veel heb gelezen. Drie of vier of vijf of zo?) zeker wel een ritme hebben. Misschien gaat dat onderbewust of zo. Weet ik niet. |
07-02-2011, 17:43 | |
Ik kan dus echt niets met dingen als jambe en trocheus en en en, de laatste term die ik voor morgen (po gedichten ofzo ;x) moet weten, omdat het gewoon onmogelijk is om het ritme te achterhalen. Nou ja, ik kan twee dingen: zinnen met juiste (denk ik) beklemtoning uitspreken/uitgesproken horen worden, en NIET kunnen achterhalen wat nu wel/niet beklemtoond is. En ik kan overdreven klemtonen leggen, maar NIET meer weten waar ze dan moeten. Het is bijna knap, maar ik doe het goed en hoor het niet, of ik hoor het wel en doe het niet meer goed.
Maar zolang ik mijn regels maar niet achterlijk lang maak, moet het maar goedkomen. |
Advertentie |
|
|
|
Soortgelijke topics | ||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Het grote AD(H)D topic wijntjekonijntj | 20 | 05-03-2015 19:15 | |
Lifestyle |
Het grote AD(H)D topic wijntjekonijntj | 0 | 07-07-2014 11:31 | |
Psychologie |
Zelfmoord en pijn... Jaymes | 12 | 20-08-2013 00:28 | |
Verhalen & Gedichten |
Het Grote Brieventopic Verwijderd | 57 | 03-03-2008 17:13 | |
Psychologie |
Diepongelukkig.. -Melody- | 41 | 25-10-2004 17:37 | |
De Kantine |
[gouwe ouwe] wat staat er onder je ctrl+V ??? damaetas | 582 | 27-01-2003 18:11 |