Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Bekijk resultaten poll: Hoe lang doe je meestal over het schrijven van een gedicht?
<10 minuten 2 33.33%
10-20 minuten 1 16.67%
20-40 minuten 0 0%
40-60 minuten 0 0%
1 tot 1,5 uur 0 0%
1,5-3 uur 0 0%
3-4 uur 0 0%
4-5 uur 0 0%
5-6 uur 0 0%
meer dan 6 uur 1 16.67%
Dat verschilt echt per gedicht 2 33.33%
Aantal stemmers: 6. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-02-2011, 16:24
Verwijderd
Ben wel benieuwd, aangezien bij mij meestal de inspiratie komt en binnen 10-15 minuten een heel gedicht klaar is
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-02-2011, 17:09
ZitriN
ZitriN is offline
Ja maar daarna moet je het gedicht toch bijschaven? Bepaalde dingen die je daarna overleest en toch minder mooi zijn. Ik maak meestal een gedicht in bijvoorbeeld 20 minuten. Daarna kijk ik er nog eens na, lees ik bepaalde dingen heel kritisch en kom ik tot de conclusie dat ze afbreuk doen aan het gedicht. Hierna laat ik het nog weer staan, lees 'm nog eens kritisch over en verander dan soms nog wat woorden en dergelijke. Af en toe vind ik op een bepaald moment ook een gedicht mislukt, terwijl ik bijvoorbeeld sommige stukken wel goed vind. Die goede stukken gebruik ik dan soms in andere gedichten, waar ik het vind passen. Op die manier heb ik wel een aantal gedichten staan die ik nooit heb gepost en dergelijke, en waaruit je bepaalde stukken kan herkennen die in andere gedichten zijn verwerkt. Maar op zo'n manier is het dus onmogelijk te bepalen hoe lang je bezig bent met een gedicht. Maar heb nu ook bijvoorbeeld een gedicht staan dat ik wil gaan posten, maar waar ik de schoonheidsfoutjes nog uit haal.
__________________
En we droomden in gedachten, maar we kwamen altijd thuis.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2011, 17:15
Verwijderd
Dat verschilt heel erg per gedicht.

Soms maak ik een gedicht zomaar ineens, dan schrijf ik in vijf minuten een heel gedicht en daar komen heel fatsoenlijke dingen uit. Maar soms doe ik echt uren over iets, tot wel veertig minuten. De eerste versie is er in een kwartier meestal wel, dan ga ik herschrijven, schrappen, strofes door elkaar gooien, weet ik wat allemaal, en later kijk ik er nog eens naar. En soms denk ik een hele dag na over hoe ik een bepaalde zin in een gedicht kan integreren en dan schrijf ik het in twee minuten op, maar dat is bijna nooit.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2011, 18:04
Dingaantouwtje
Avatar van Dingaantouwtje
Dingaantouwtje is offline
Ik schrijf echt alles, behalve mijn Kunstbendestukken, in minder dan tien minuten. Ik heb momenten dat ik niks nieuws uit mijn pen kan krijgen, dan ga ik altijd oudere gedichten bijschaven.
__________________
Zeg maar Jan.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2011, 18:05
Verwijderd
ik doe er meestal niet zo lang over, ik ga alleen dichten als ik vantevoren inspiratie heb of als me iets van het hart moet ofzo,meestal is het dan ook wel binnen 20 minuten van een leeg vel papier tot een gedicht.
en dan zonder aanpassingen etc want die zitten dan binnen die 20 minuten.
ik dicht gewoon en als ik eenmaal weet wat ik erin kwijt wil dan lukt het me meestal vrij snel, ik moet bij mezelf meestal opletten dat de gedichten niet te lang worden omdat ik vaak heel uitgebreid wil vertellen.
en soms vind ik bepaalde rijmwoorden niet kloppen of vind ik dat er te weinig rijm in zit...
Met citaat reageren
Oud 05-02-2011, 18:17
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
Ja maar daarna moet je het gedicht toch bijschaven? Bepaalde dingen die je daarna overleest en toch minder mooi zijn. Ik maak meestal een gedicht in bijvoorbeeld 20 minuten. Daarna kijk ik er nog eens na, lees ik bepaalde dingen heel kritisch en kom ik tot de conclusie dat ze afbreuk doen aan het gedicht. Hierna laat ik het nog weer staan, lees 'm nog eens kritisch over en verander dan soms nog wat woorden en dergelijke. Af en toe vind ik op een bepaald moment ook een gedicht mislukt, terwijl ik bijvoorbeeld sommige stukken wel goed vind. Die goede stukken gebruik ik dan soms in andere gedichten, waar ik het vind passen. Op die manier heb ik wel een aantal gedichten staan die ik nooit heb gepost en dergelijke, en waaruit je bepaalde stukken kan herkennen die in andere gedichten zijn verwerkt. Maar op zo'n manier is het dus onmogelijk te bepalen hoe lang je bezig bent met een gedicht. Maar heb nu ook bijvoorbeeld een gedicht staan dat ik wil gaan posten, maar waar ik de schoonheidsfoutjes nog uit haal.
Inderdaad! Ik kan nu een stukje van twee maanden geleden vinden, en daarmee doorgaan. Ik laat gedichten ook het liefst een paar dagen liggen, de eerste dag schrijf ik meerdere versies, in de hoop steeds betere te schrijven, en pas de vólgende dag heb ik genoeg afstand om te zeggen 'dit het wel en dit niet', dan blijkt vrij vaak de eerste versie toch mooier. Maar nog niet perfect. Dus dan probeer ik weer eens wat. En dan kijk ik de volgende dag weer. Zo gaat dat vaak.

Daarnaast kan ik ook m'n eerst versie(s) niet in tien minuten schrijven, dat is vaak uitzonderlijk. Als ik eenmaal doorschrijf, dan heb ik binnen tien minuten vaak wel een ruwe versie, maar dan is ie dus nog lang niet af. Dan gaat de helft van de strofes onderweg meestal nog dood.

Maffe gedichtjes daargelaten, die ratel ik aan één stuk door af. En een uitzondering hier en daar.
Citaat:
Dat verschilt heel erg per gedicht.

Soms maak ik een gedicht zomaar ineens, dan schrijf ik in vijf minuten een heel gedicht en daar komen heel fatsoenlijke dingen uit. Maar soms doe ik echt uren over iets, tot wel veertig minuten. De eerste versie is er in een kwartier meestal wel, dan ga ik herschrijven, schrappen, strofes door elkaar gooien, weet ik wat allemaal, en later kijk ik er nog eens naar. En soms denk ik een hele dag na over hoe ik een bepaalde zin in een gedicht kan integreren en dan schrijf ik het in twee minuten op, maar dat is bijna nooit.
Ik gooi inderdaad ook vaak strofes door elkaar, en de éne keer gaat het inderdaad beter dan de volgende keer.

Citaat:
Ik schrijf echt alles, behalve mijn Kunstbendestukken, in minder dan tien minuten. Ik heb momenten dat ik niks nieuws uit mijn pen kan krijgen, dan ga ik altijd oudere gedichten bijschaven.
Ik vind dat jij echt langer aan je dingen moet zitten. Behalve aan je kunstbendeding. Maar ik denk dat jij echt véél meer ermee kan als je er wat langer aan zit. Dat je dan meer kunt doen dan alleen die leuke jolige oppervlakkige laag, maar echt, tja, dieper kunt gaan? Doen alsof je gedicht over diepe dingen gaan? Meer dan conversaties opschrijven? Want ik vind je wedstrijddingen (kunstbende + dat Ronalddicht) veel leuker dan wat je hier normaal schrijft.

Citaat:
ik doe er meestal niet zo lang over, ik ga alleen dichten als ik vantevoren inspiratie heb of als me iets van het hart moet ofzo,meestal is het dan ook wel binnen 20 minuten van een leeg vel papier tot een gedicht.
en dan zonder aanpassingen etc want die zitten dan binnen die 20 minuten.
ik dicht gewoon en als ik eenmaal weet wat ik erin kwijt wil dan lukt het me meestal vrij snel, ik moet bij mezelf meestal opletten dat de gedichten niet te lang worden omdat ik vaak heel uitgebreid wil vertellen.
en soms vind ik bepaalde rijmwoorden niet kloppen of vind ik dat er te weinig rijm in zit...
Ook voor jou denk ik dat het kan helpen om het te laten liggen + er de volgende dag nog naar te kijken. Of nou ja, je zou het eens kunnen proberen.

En ik kan niet dichten omdat ik 'iets kwijt wil', dan wordt het bij mij al zo gedwongen. Inspiratie is bij mij meer een gevoel van 'hé ik heb zin om te dichten', niet dat ik heel veel voel of heel veel kwijt wilt, dat werkt me zelfs tegen.

En gedichten hoeven niet te rijmen hey.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2011, 18:28
Verwijderd
Citaat:


Ook voor jou denk ik dat het kan helpen om het te laten liggen + er de volgende dag nog naar te kijken. Of nou ja, je zou het eens kunnen proberen.

En ik kan niet dichten omdat ik 'iets kwijt wil', dan wordt het bij mij al zo gedwongen. Inspiratie is bij mij meer een gevoel van 'hé ik heb zin om te dichten', niet dat ik heel veel voel of heel veel kwijt wilt, dat werkt me zelfs tegen.

En gedichten hoeven niet te rijmen hey.

nee idd, gedichten hoeven niet te rijmen, maar daar ben ik wel n beetje fan van
ik dicht juist wel omdat ik iets kwijt wil, als ik me ergens kwaad of ongerust over maak verwerk ik dat meestal in een gedicht, zoals me mss wel ooit hebt gemerkt
ik laat heel soms wel ns n gedicht liggen idd, maar dan ga ik het daarna veranderen en blijft er niets meer van het origineel over en dat vind ik dan weer zo zonde
Met citaat reageren
Oud 05-02-2011, 23:10
Ratatouille
Avatar van Ratatouille
Ratatouille is offline
Dat verschilt zo ontzettend per gedicht en wat ik ermee wil bereiken.
Ik zou het niet kunnen zeggen, overigens ben ik niet zo van het bijschaven, op de een of andere manier kan ik er later wel van buiten naar kijken, maar dan zou ik absoluut niks aan het gedicht kunnen veranderen. Voor Kunstbende laat ik het zoveel mogelijk aan vrienden lezen, vraag kritiek en commentaar en kijk ik er zelf kritischer naar dan normaal. Maar bijschaven is zo ontzettend lastig
Met citaat reageren
Oud 07-02-2011, 08:49
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik heb de poll wat anders opgevat dan jullie en 'meer dan zes uur' aangevinkt. Omdat ik een gedicht sowieso een dag laat liggen, dus dat is al langer dan zes uur
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Plaats hier gedichten die je mooi vindt van bekende dichters.
Dreamerfly
106 28-12-2004 21:45
Verhalen & Gedichten Geef je mening over deze tekst
lestat080
31 29-03-2004 16:23
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Boekverslag meisje niemand.... HELP!
flipkip
2 13-06-2003 08:41
Muziek De Wetten van De Haan en Dekker [voor beginnende bands!]
Verwijderd
12 01-04-2003 08:40
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen gedichtenbespreking deel 3
Wouty
6 19-10-2001 18:07
ARTistiek gedichtenbespreking deel 3
Wouty
5 18-10-2001 14:39


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:39.