Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-05-2011, 08:17
Missy
Missy is offline
In je kindertijd zijn er vast vele trends gepasseerd, maar welke vond je nu echt leuk? Heb je ook flippo's verzameld of deed je er niet aan mee? Waar was je fanatiek in? Welke trends kan jij je nog voor je halen?
Oud 23-05-2011, 09:48
Volk
Volk is offline
Ik weet niet meer hoe het in het nederlands heet (omdat het geen nederlandse naam heeft) maar in het spaans heette het mascotita, een digitaal huisdiertje aan een sleutelhanger.

En knikkers natuurlijk. Ik ben tot mijn 15de blijven knikkeren.

Verder deed ik niet aan trends omdat ze demonisch waren en anders wel geweldadig.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 09:51
Verwijderd
Mascotita = tamagotchi?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 09:52
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:
Verder deed ik niet aan trends omdat ze demonisch waren en anders wel geweldadig.
mijn furby bleef inderdaad maar roepen dat mijn moeder lullen zuigt in de hel en hij sloeg me als ik hem niet op tijd te eten gaf
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 09:58
Verwijderd
Flippo's van Looney Tunes, vooral die met een ronde lijst waren mooi.
Space Jam stickerboek/plakboek.
Jurassic Parc stickerboek/skeletpuzzle.
Pokémon kaarten uitgeprobeerd, maar niet echt leuk.
Knikkeren ja, vroeger, lang geleden.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 10:22
Volk
Volk is offline
Citaat:
Mascotita = tamagotchi?
Ja, dat bedoel ik!
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 10:23
Volk
Volk is offline
Citaat:
mijn furby bleef inderdaad maar roepen dat mijn moeder lullen zuigt in de hel en hij sloeg me als ik hem niet op tijd te eten gaf
Het zit niet ver af van waarom ik geen furby mocht
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 13:57
Verwijderd
Knikkers had ik duizend van, geloof ik. Vooral vlinders vond ik mooi.

Verder deden wij daar niet zo aan, want mijn ouders vinden het 'grote onzin die kapitalistische winkelketens gebruiken om op vuile manier klanten te trekken, over de rug van kinderen om, daar mogen wij niet intrappen'. Als ze het toevallig kregen, mochten we het wel hebben, maar ze gaven het ook vaak weg, geloof ik. Ik heb er ook nooit zoveel aan gevonden. Alleen wuppies heb ik diehard gespaard.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 14:04
Martiño
Martiño is offline
Ik heb aan geen enkele van die trends echt meegedaan. Misschien wel een paar dingetjes verzameld, maar weer net zo snel weggegooid. Het kon me niet echt boeien.
Oud 23-05-2011, 14:11
Verwijderd
Flippo's: ja, ik had wel wat flippo's, maar dat officele spel dat je er mee moest doen, dat deed ik niet (deed niemand) en ik had ook niet zo'n Flippomap. Een aantal vriendinnetjes hadden hem wel.

Knikkeren: ja, ik had best een grote doos knikkers, en met het knikkerseizoen ging ik knikkeren op het schoolplein. Maar ook weer niet superfanatiek met supervette knikkers ofzo.

Een tamagotchi had ik niet op het moment dat hij heel erg in was (mocht weleens zorgen voor de tamachotchi van een vriendin :')) maar kreeg later pas een wat meer uitgebreide versie, toen ik al wat ouder was.

Een Furby had ik niet, die had mijn zusje. Ik vond het volgens mij maar een achterlijk ding. Het populairste, rijkste, irritantste zeikmeisje van de klas had een Furby, ging ze hem meenemen naar school. Dat ding hield z'n muil niet, bloedirritant.

Pokemonkaarten, nog zoiets. Ik wilde ze supergraag, maar ik mocht ze niet van mijn moeder. Huilen huilen.

Nog eerder, toen ik groep 6 ofzo zat, had je van die tattoobandjes voor om je nek die heel erg in waren. Die mocht ik OOK niet van mijn moeder. Weer heel drama.
''je mag het niet, het ziet eruit alsof je hoofd afgehakt is''.

''Maar heel de klas heeft er een!''
Serieus, alle meisjes hadden zo'n ding, letterlijk, had er expres op gelet.
Later kreeg ik wel een tattooband-armbandje, maar dat was echt niet zo tof als tha real thing.

Tja, een hoop dingen die ik dus een beetje half/half had, of die ik niet mocht.
Wat een rotjeugd had ik toch.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 14:17
Martiño
Martiño is offline
Ohja, die tattoobandjes, die was ik alweer bijna vergeten.

En ik mocht geen tamagotchi van mijn moeder, dat vond ze onzin en onverantwoordlijk enzo. Toen had mijn tante er een voor mij gekocht en toen pakte mijn moeder hem van me af, daar ben ik nog best boos over geweest, net alsof ik niet snapte wat het verschil was tussen een echt dier en een speeltje. Jaren later heeft ze nog wel toegegeven dat ze het achteraf wel erg overdreven vond.
Oud 23-05-2011, 14:20
Verwijderd
Ik had honderden euros van pokemonkaarten omdat iedereen ze had en ik niet achter wilde blijven, niet omdat ik ze leuk vond
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 14:45
Aletta Jacobs
Aletta Jacobs is offline
flippo'en vond ik wel aardig, naast knikkeren is dat volgens mij de enige hype waar ik aan mee heb gedaan. Het leuke was dat die ieder jaar weer terug kwam!
Oud 23-05-2011, 14:54
Verwijderd
Knikkeren heb ik wel gedaan maar dat kun je geen trend noemen! Knikkeren is tijdloos.

Verder had ik inderdaad ook zo'n stom neptattoobandje om m'n nek én om m'n bovenarm.

Ik had ook van die kunststof speeltjes aan een kettinkje om mijn hals, maar geen tientallen zoals eigenlijk hoorde, ik had er maar een paar. Ik sabbelde er wel op natuurlijk.

mmm, weekmakers.

Flippo's had ik niet, want wij aten nooit chips. Soms kreeg ik een flippo die een ander kind dubbel had. Ik bewaarde ze in een wc-rol, dat paste precies. Mijn lievelings waren de 24-flippo's.

Een tamagotchi had ik niet, dat vond ik ook stom, ik had al een cavia, die zijn veel knuffelbaarder én ze kunnen meer hebben.

Voor pokémonkaarten was ik te oud toen die een hype waren.

Verder zijn er nog wel meer straatspelletjes die kinderen nu niet meer spelen! Zoals elastieken. Ik heb heel wat afgeëlastiekt, jaren achter elkaar, uren per dag in de zomer. Ik zie nu nooit meer kinderen elastieken.

Laatst gewijzigd op 23-05-2011 om 15:08.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 14:58
Edelweiss
Edelweiss is offline
flippo's, maar alleen om te sparen, niet voor het spel

trapveer, niet echt een rage, maar ik vond (vind) ze erg mooi

en natuurlijk knikkeren
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 15:07
Geel
Geel is offline
Flippo's en knikkers. Daar waren m'n broertje en broer dol op. Daar hadden ze dan ook beschamend veel van. Ikzelf zat aan de zijlijn te kijken hoe zij andere kinderen versloegen met knikkeren en flippo's spelen (het doel van het spelletje was om je flippo zo dicht mogelijk bij de muur te laten belanden, wat voor spellen deden jullie ermee?). Ik heb wel een tijdje best fanatiek geknikkerd.
Oud 23-05-2011, 15:15
Sherlock
Sherlock is offline
Knikkers, flippo's, Pokémon-kaarten, Yu-Gi-Oh-kaarten. In die volgorde volgens mij
Oud 23-05-2011, 15:19
Verwijderd
Oh ja, die tattoodingen voor om je nek Mijn vader vond die heel erg gaaf Ik heb die nooit gehad, vond het hele lelijke dingen

En die speentjes idd, daar hadden mijn zus en ik er veel van Ik had 1 lievelingsspeentje; een kleine, paarse

Flippo's had ik ook wel, maar ik verzamelde ze niet echt. Hoewel mijn zus en ik wel een keer een grote trakteer-zak kochten want daar zaten toen 10 flippo's bij ofzo

Tamagotchi's vond ik heel erg gaaf, maar de echte kostte toen iets van 50 gulden ofzo, dat vond ik te duur. Maar ik heb wel een stuk of 10 cheape versies gehad, van dino's tot katjes en hondjes Uiteindelijk jaren later nog eens een echte gekocht, jeugdsentiment <3

Pokémonkaarten heb ik nooit gehad, maar ik vond ze wel interessant. Een klasgenootje van me was helemaal into pokémon en die vertelde er altijd allemaal verhalen over

Knikkeren deed ik volgens mij vooral ik groep 5 en 6, ook erg leuk

Oeh, en elastieken idd! Ook érg veel gedaan <3 Ik ken nog een liedje daarvan, iets van 'tip tap top, d'r in d'r uit d'r op, d'r in d'r uit, een halve draai.... tip tap top!'
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 15:21
Verwijderd
Citaat:
Oeh, en elastieken idd! Ook érg veel gedaan <3 Ik ken nog een liedje daarvan, iets van 'tip tap top, d'r in d'r uit d'r op, d'r in d'r uit, een halve draai.... tip tap top!'
jaaa zoiets ja
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 15:24
Verwijderd
Niemand hier de rage van die trollenpoppetjes meegemaakt?

Ze hadden heel lange haren altijd. En er is ook een PC game van geweest iirc.

Zelf deed ik er niet aan mee maar ik vond het wel een typische rage die nog niet genoemd is.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 15:24
Verwijderd
Oh, en met een tennisbal tegen de muur gooien op allerlei manier en dan het alfabet langs. Ik heb geen idee meer wat alles was, maar bij K moest je iig klappen, en F van 'fietspomp' enzo. Dat was ook leuk
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 15:25
Verwijderd
Die trollen hadden wij ook idd, maar ik vond ze niet zo leuk, want je kon niets met ze...
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 15:29
Gary Brown
Gary Brown is offline
Pokémon kaarten, Yu-Gi-Oh! kaarten... En ik spaarde altijd van die dingen die bij de Kellogg's zaten XD
Oud 23-05-2011, 15:31
Verwijderd
Je had op een gegeven moment ook een soort haarband die je haar heel strak naar achteren duwde waardoor meisjes allemaal énorme voorhoofden kregen. Mijn vader vond die ook zó gaaf dat hij er een voor mij kocht. Rare vader

deze bedoel ik: http://www.girlscene.nl/images/libra.../haarband1.jpg
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 15:34
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Wij speelden schooltje met onze trollen, de trollen waren de leerlingen

Elastieken, ik vond dat liedje met die beer leuker, hoe ging dat nu ook weer... O ja!
"Beertje beertje draai eens rond,
beertje beertje raak de grond
beertje beertje poets je tanden
beertje beertje was je handen
beertje beertje pluim op je hoed
beertje beertje sta je goed?"
En dan moest je dus dat allemaal uitbeelden en op het laatst moest je op het elastiek staan.

Maar 'tip tap top erin eruit erop uit sluit stiek uit' was ook leuk, vanwege de vele varianten, steeds wijder uit elkaar en steeds hoger en zo...

En klapspelletjes <3
Oud 23-05-2011, 15:37
Verwijderd
Wat vroegah ook een vette rage was bij ons op de basisschool: KLIKARMBANDJES

Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 15:41
Verwijderd
Oh ja, klikarmbandjes, die vond ik heel gaaf
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 15:44
Verwijderd
Citaat:
En klapspelletjes <3
Ja, en die klapspelletjes in een kring, met zo'n liedje:

ik heb een klein oogje, maar niet op jou
het is op een ander, waar ik van hou,
HET IS....... (en bij wie je dan uitkwam die moest het zeggen)
Stefan.
Stefan is tevreden, Stefan brengt je thuis. Stefan zal je zoenen, vlak voor HET HUIS. En waar je dan uitkwam die was af.

Kent iemand die?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 15:47
Verwijderd
*denkt* Van klapspelletjes ken ik nog... *denkt harder na*
'Er is een vrouw vermoord, met een gordijnenkoord,
ik heb het zelf gezien, het was op nummer tien,
het bloed liep langs te trap, het leek tomatensap,...' hmm, dan ben ik een stuk kwijt, het eindigde met 'eeja beeja, rikketikke teeja, eeja beeja poef!'

En wij hadden er ook nog een met Coca Cola erin ofzo
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 15:49
Verwijderd
Citaat:
het bloed liep langs te trap, het leek tomatensap,...' hmm, dan ben ik een stuk kwijt, het eindigde met 'eeja beeja, rikketikke teeja, eeja beeja poef!'

Whehe die ken ik ook van de meisjes in de klas
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 15:49
Verwijderd
Je had ook zo'n klapliedje dat ging over een muisje (?) die dan z'n been verloor, dan moest je op een baan gaan staan, en daarna nog een been, dan moest je op de grond gaan zitten, daarna z'n armen, zodat je het alleen kon zingen, en daarna ook z'n ogen, zodat je het met je ogen dicht moest doen.

Hoe ging die ook alweer?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 15:50
Verwijderd
Citaat:
Je had ook zo'n klapliedje dat ging over een muisje (?) die dan z'n been verloor, dan moest je op een baan gaan staan, en daarna nog een been, dan moest je op de grond gaan zitten, daarna z'n armen, zodat je het alleen kon zingen, en daarna ook z'n ogen, zodat je het met je ogen dicht moest doen.

Hoe ging die ook alweer?
Oeh, dat zegt me héél vaak iets idd...

Op mijn basisschool waren de klimrekken op een gegeven moment ook ineens heel populair en ging iedereen koppeltje duikelen erop enzo. Ik kon dat heel goed, zo met 1 been over het rek en dan onbeperkt blijven ronddraaien (ik kon voorover en achterover, dat durfden veel kinderen niet ), dat was gaaf Pasgeleden nog eens geprobeerd, maar dat doet píjn in m'n knieholte, niet normaal
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 15:51
Verwijderd
En nog eentje met alleen maar niet-bestaande woorden, die vond ik altijd vet, maar ik weet 'm niet meer

Dimmie dimmie akkeloo, dimmie dimme veejoo. Dat is het enige wat me nu weer te binnen schiet ervan
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 15:55
Verwijderd
Citaat:
Op mijn basisschool waren de klimrekken op een gegeven moment ook ineens heel populair en ging iedereen koppeltje duikelen erop enzo. Ik kon dat heel goed, zo met 1 been over het rek en dan onbeperkt blijven ronddraaien (ik kon voorover en achterover, dat durfden veel kinderen niet ), dat was gaaf Pasgeleden nog eens geprobeerd, maar dat doet píjn in m'n knieholte, niet normaal
Jaa, wij hadden ook van die duikelrekken, en als je dat dan heel fanatiek had gedaan, dan had je de volgende dag superpijnlijke en blauwe knieholten inderdaad
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 15:59
Verwijderd
Citaat:
Jaa, wij hadden ook van die duikelrekken, en als je dat dan heel fanatiek had gedaan, dan had je de volgende dag superpijnlijke en blauwe knieholten inderdaad
Ja, in die tijd waren mijn knieholtes permanent blauw
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 16:09
Mc Kauw
Mc Kauw is offline
Van die planten-kaartjes. (Die bij tuincentra's)

Maar dat was meer alleen bij mij thuis met mijn broer en de buurjongens.

Verder was ik niet zo van de trends. Toen men bezig met de Pokemon kaartjes waren was ik bezig met Magic kaarten, deze waren tot de macht van 1000 keer mooier.
Oud 23-05-2011, 16:13
Verwijderd
Citaat:

Hoe ging die ook alweer?
Oooo onnie monnie ma, akademie fisie fa fisie fa fa fa monnie ma ma ma
in een huis huis huis
woont een muis muis muis
en die muis die brak zijn lin-ker-poot.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 16:14
Verwijderd
Citaat:
Oh, en met een tennisbal tegen de muur gooien op allerlei manier en dan het alfabet langs. Ik heb geen idee meer wat alles was, maar bij K moest je iig klappen, en F van 'fietspomp' enzo. Dat was ook leuk
Ooooooooooooh ja. Dat wa sleuk. Weet dat B boer(in) was, E was edelman.
Weet niet of dit hetzelfde spelletje was (onderdeel ervan), maar dr was ook:
aanbal - tegen muur
stuiterbal - via grond tegen muur
linkerbeen - onder linkerbeen door tegen de muur
rechterbeen - " " "
onderdoor - ging onder de benen door (al dan niet via de grond)
kelts maar door - achterstevoren onder de benen door

Citaat:
Wij speelden schooltje met onze trollen, de trollen waren de leerlingen

Elastieken, ik vond dat liedje met die beer leuker, hoe ging dat nu ook weer... O ja!
"Beertje beertje draai eens rond,
beertje beertje raak de grond
beertje beertje poets je tanden
beertje beertje was je handen
beertje beertje pluim op je hoed
beertje beertje sta je goed?"
En dan moest je dus dat allemaal uitbeelden en op het laatst moest je op het elastiek staan.

Maar 'tip tap top erin eruit erop uit sluit stiek uit' was ook leuk, vanwege de vele varianten, steeds wijder uit elkaar en steeds hoger en zo...

En klapspelletjes <3
Ik ken dat liedje van het touwtjespringen.

Citaat:

Ik ken het zo iig:

Cola ... Cola Sisi
Nora ... Nora Sisi
Wie d'r lacht ... krijgt een klap
Wie beweegt ... krijgt een tien(?)

en dan werd er tot tien geteld, dacht ik

Citaat:

Hoe ging die ook alweer?
*nvm, had het mis, zie Azèche*
Ik dacht dat het een vrouwtjesmuis was

Verder ken ik nog:
Charlie Chaplin ging naar de disco
Hij leerde de meisjes dansen
De Engelsen en de Fransen
De eerste was de cha-cha-cha
De tweede was de hoe-la-la
De derde was de rok omhoog
De vierde was de pijl-en-boog
De vijfde was de kapitein
De zesde was de maneschijn
De zevende was de ... slangendag? slangerij? iets stoms iig
De achtste was de split (en dan ook een split maken) Zo heet dta toch?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 16:16
Verwijderd
Wat gay Soija dat je al die liedjes uit je hoofd kent
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 16:19
flyaway
flyaway is offline
Citaat:

Verder ken ik nog:
Charlie Chaplin ging naar de disco
Hij leerde de meisjes dansen
De Engelsen en de Fransen
De eerste was de cha-cha-cha
De tweede was de hoe-la-la
De derde was de rok omhoog
De vierde was de pijl-en-boog
De vijfde was de kapitein
De zesde was de maneschijn
De zevende was de ... slangendag? slangerij? iets stoms iig
De achtste was de split (en dan ook een split maken) Zo heet dta toch?
De zevende was de zit
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 16:19
flyaway
flyaway is offline
Citaat:

'Ik neem er likkie van
ik werd er miss'lijk van
ik bel politie op
politie neemt niet op
ik bel de brandweer op
de brandweer neemt wel op
ik zeg mijn naam is ia dea rikke tikke tea bolle bolle biskie elastiek paniek'
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 16:23
flyaway
flyaway is offline
Spaarden jullie ook Gogo's? Die vond ik echt vet

Dit zijn de nieuwere, de oude waren leuker.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 16:25
Verwijderd
Citaat:
Oooo onnie monnie ma, akademie fisie fa fisie fa fa fa monnie ma ma ma
in een huis huis huis
woont een muis muis muis
en die muis die brak zijn lin-ker-poot.
Oeh jaaa

En we hadden nog een klapliedje, maar daar kom ik echt niet meer op... *denkt nog even na*

Citaat:
Ooooooooooooh ja. Dat wa sleuk. Weet dat B boer(in) was, E was edelman.
Weet niet of dit hetzelfde spelletje was (onderdeel ervan), maar dr was ook:
aanbal - tegen muur
stuiterbal - via grond tegen muur
linkerbeen - onder linkerbeen door tegen de muur
rechterbeen - " " "
onderdoor - ging onder de benen door (al dan niet via de grond)
kelts maar door - achterstevoren onder de benen door
Ja, dat aanbal/stuiterbal etc was - bij ons - onderdeel van het spel; bij iedere letter van het alfabet deed je al die verschillende dingen en bij ons was er eentje ook dat je moest springen, geloof ik.

Citaat:
Ik ken het zo iig:

Cola ... Cola Sisi
Nora ... Nora Sisi
Wie d'r lacht ... krijgt een klap
Wie beweegt ... krijgt een tien(?)

en dan werd er tot tien geteld, dacht ik
Dat zegt me niets...
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 16:25
Verwijderd
Citaat:
Wat gay Soija dat je al die liedjes uit je hoofd kent
Jeps, ik speelde die spellen.

Citaat:
De zevende was de zit
Ohja, dat was de eerste versie, en toen was ie ineens veranderd (in onze buurt) en ik vond dat maar raar. Het werd iig iets met slangen. :')
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 16:29
flyaway
flyaway is offline
Volgens mij zaten er nog twee bij, en eindigde het met de tiende was de split
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 16:30
Verwijderd
Ik ken die met de slangendans en de spaanse dans, oid
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 16:33
Verwijderd
Citaat:
Volgens mij zaten er nog twee bij, en eindigde het met de tiende was de split
Oh, wij hadden er maar acht.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 16:37
Verwijderd
Citaat:
Ja, dat aanbal/stuiterbal etc was - bij ons - onderdeel van het spel; bij iedere letter van het alfabet deed je al die verschillende dingen en bij ons was er eentje ook dat je moest springen, geloof ik.
Ja, ik herinner me weer dat Aanbal, de A was. Dan volgde dus Boer en gin je dat op de zes zelfde bewegingen doen terwijl je steeds "boer" zei.
Je had ook een cheatmethode, dan was de K het woord KLM, en daarna mocht je meteen door naar N (van neus overigens).
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 16:44
Verwijderd
Citaat:
Ja, ik herinner me weer dat Aanbal, de A was. Dan volgde dus Boer en gin je dat op de zes zelfde bewegingen doen terwijl je steeds "boer" zei.
Je had ook een cheatmethode, dan was de K het woord KLM, en daarna mocht je meteen door naar N (van neus overigens).
Oh ja, A was gewoon makkelijk gooien/kaatsen zonder rare bewegingen tussen door, Boer was bij ons dat je een beetje wijdbeens moest staan en door je knieen moest, geloof ik. D was dubbel, dan moest je gewoon alles twee keer doen, en in mijn herinnering had ik een hekel aan de H, maar ik heb geen idee meer waar die voor stond. En de G begreep ik nooit (het woord + de bijbehorende beweging), maar ook die weet ik niet meer
Als je het alfabet had gedaan, dan begon je gewoon weer voor aan en deed je alle bewegingen telkens dubbel
Met citaat reageren
Oud 23-05-2011, 17:03
Verwijderd
Ik moet nog 7/26 letters van het Aanbal spelletje reconstrueren. Dan post ik het tabelletje.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten