SGS2 is inderdaad wel fijn (heb hem zelf), maar wel lichte bias: Android is gewoonweg fijn, ben nooit beste vriendjes geweest met Nokia en hun systeempjes.
De eigen shell van Samsung over Android is minder goed dan die van HTC (maar die is dan weer een beetje overroepen in mijn ogen) en uiteindelijk kan je het toch veranderen als je zou willen (ik heb die bij mij vervangen omdat ik daar toch al voor betaald had bij mijn vorige telefoon). Dat is wat ik het leuke vind aan Android: zowat alles kan je eraan veranderen of automatisch maken als je een beetje moeite doet. Dus staat er iets je niet aan: telefoonboek, dialer, sms-applicatie, fotoapparaat, twitterclient, facebookclient, shell, ... dan kan je op de market 20 alternatieven vinden die misschien meer in de smaak vallen. En bv. je berichten staan ergens centraal in Android, dus of je nu de Samsung-app wilt gebruiken of iets compleet anders: je kan altijd aan al je berichten, ongeacht welke applicatie je daar nu voor wilt gebruiken.
Fotoapparaat is zeer goed in mijn ogen (ik kom van HTC waar het dus redelijk tegenvalt), applicatie errond is te vergelijken met wat je op een normaal fototoestel kan vinden: je kan aan veel instellingen aan, heel wat presets maar je hoeft geen instellingen te veranderen om degelijke foto's te krijgen.
Over die Nokia kan ik geen details geven, maar als je specifieke vragen hebt over de SGS2, stel gerust. Oevr het algemeen zou ik in jouw plaats gewoon wat reviews bekijken, ze zijn makkelijk genoeg te vinden via Google of waarschijnlijk ook op YouTube.