Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-05-2012, 21:22
martijn1997
martijn1997 is offline
Hallo allemaal,
Zijn er mensen die tips voor mij hebben over hoe ik in een verhaal mijn personages een karakter geef?
Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-05-2012, 21:36
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Het is handig als je hier van tevoren zelf een beeld van hebt. Je kunt ervoor kiezen dit te beschrijven, of het te laten beschrijven door een ander personage in een dialoog, of door het naar voren te laten komen door hoe het personage op dingen reageert bijvoorbeeld. Je kunt eens, als je boeken leest, kijken naar specifiek dit: hoe laat de schrijver mij het personage kennen?
Met citaat reageren
Oud 22-05-2012, 21:38
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Hallo allemaal,
Zijn er mensen die tips voor mij hebben over hoe ik in een verhaal mijn personages een karakter geef?
Alvast bedankt!
Je moet nadenken over dingen die voor jou persoonlijk ook belangrijk zijn, of uit je verleden komen.
bijv.: Wat wil je in je leven, waar ben je goed in, hoe is de relatie met je familie, hoe voel je je, etc, etc. Die dingen zullen ook belangrijk zijn voor een personage en daarom belangrijk om te weten.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 12-06-2012, 17:01
Maritt
Avatar van Maritt
Maritt is offline
Stel jezelf deze vragen over je personage:
1. Naam
2. Leeftijd
3. Achtergrondsituatie(wat is er gebeurd, hoe hij leeft, etc., wat de lezer (nog) niet weet)
4. Grootste verlangen
5. Goede eigenschappen
6. Slechte eigenschappen (belangrijk!)
7. Vreemd trekje
8. Gebeurtenis waarin alles samenkomt (het vreemde trekje, zijn grootste verlangen, een gekke gebeurtenis uit de achtergrondsituatie, etc. Bedenk maar iets leuks!!)
__________________
"Leven is als een kop koffie, in welke kop de koffie ook zit, hij verandert niet." - onbekend

Laatst gewijzigd op 13-06-2012 om 11:34.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2012, 19:21
Miloutchi
Miloutchi is offline
Wat gaat je personage aan het hart?
Wat drijft hem voort?
Wat maakt hem uniek?
Hoe kijken andere personages naar hem?
Introvert of extravert?
Hoe lost hij problemen op: met logica of emoties?
Wil hij de wereld veranderen?
Hobby's?
Gezin en kinderen?
Is hij serieus in wat hij doet of laat hij het op z'n beloop?
Waar zou hij zijn zondagmiddag doorbrengen?
Wat voor soort vrienden heeft hij?
Opvallendste (uiterlijke) kenmerken?
Waar leeft je personage? (beschrijf zijn milieu)
Wat zijn zijn fouten?
Met citaat reageren
Oud 21-07-2012, 21:34
Verwijderd
Sterker nog, als je toch aan de gang gaat en je wilt het overzicht bewaren, zou ik als ik jou was een tabel maken waar je dit allemaal overzichtelijk uitwerkt. In mijn langere stukken was ik meer dan eens de leeftijd van mijn personage kwijt, om maar iets heel stoms te noemen. Karakter komt vooral door uitspraken en gedragingen, maar voordat je een personage 'los laat' in je wereld kun je misschien voor jezelf al een biografie schrijven. Als je je verhaal toch tot bestseller maakt, kun je die biografie op wikipedia zetten en kijken hoeveel mensen er aanpassingen in willen maken

Bèèèèh

Laatst gewijzigd op 22-07-2012 om 20:51. Reden: Spelfout in de titel viel me eindelijk op :o
Met citaat reageren
Oud 22-07-2012, 11:12
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Het hangt er wel vanaf of het voor een kort of een lang verhaal is... Voor een lang verhaal werkt het wel, wat Mina en Grimm en Miloutchi zeggen, maar voor een kort verhaal kan het genoeg zijn om één karaktereigenschap te bedenken.
Bijvoorbeeld: dit verhaal gaat over iemand die koppig is en iemand die gauw boos wordt. Dan ben je eigenlijk al klaar. Maar dat werkt dus wel alleen bij een kort verhaal
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:11.