Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-12-2012, 16:15
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Dit is eigenlijk iets dat net niet op DoP past en ook niet helemaal ideaal hier. Het is iets tussen proza en poëzie in, het heeft geen verhaallijn, maar ook geen afgebroken regels en teveel woorden om een gedicht te zijn. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden/of jullie het überhaupt iets vinden. Ik schrijf dit soort dingen meestal vanuit een random gedachtestroom om later bruikbare stukken om te schrijven tot gedichten, als meteen een gedicht schrijven niet werkt. Alleen dit kreeg ik niet meer echt tot een gedicht, vandaar.

Bladblazer

Dit eindeloze. Dat het jeukt. Dat de dagen langzaam over de horizon omhoog krabbelen terwijl de nachten vervagen, de zon die zichzelf in het glas van de gebouwen vangt en vanuit alle hoeken in je ogen brandt. Binnen dit de lijnen, de straten, de hoeken. Het mos dat zich tussen de tegels vecht om er dan een dood te sterven. De bladblazers die met slepende stappen de herfst de weg af, de stoep op blazen.

Op zo’n dag loop ik verder dan normaal, zoek ik een halte verder de tram, wring ik me tussen lijven die niet meer zo excessief zweten en droom ik over liefde. Ik droom met open ogen naar de grond starend over armen en daar de vingertoppen opleggen tot je de spieren onder de huid voelt aanrollen en wegdeinen.

Blauwe ogen. Blauw als de lucht. Een blanke huid, die tevens niet te wit mag zijn. De spieren onder je vingers voelen aanrollen.

In dit alles voedt de sleur zich met de tijd en volgen ogen mijn stappen. Van lokaal tot lokaal, het laminaat op de grond glanst, mijn hakken tikken, mijn schoenen sloffen. Op mijn schouders ligt de afdruk van een arm als ik later de nacht indrink, weer later op een perron ben ik alleen en tel ik mijn stappen tot het eind. De dag verstrijkt. Breekt aan. Ik herinner me armen en mijn vingers tasten in mijn jaszakken naar andere handen.

Als ik over het water staar en zie hoe prachtig blauw deze is - zie je hoe mooi het blauw in het water is? - zou ik je willen aanraken en deze dag willen vervolgen naast jou. Maar je ogen zijn zo anders en je bent het mooist als ik niet naar je kijk.

Je bent een bladblazer die zijn best doet op bladerloze wegen. Je bent de wolk die met een bocht om de zon heenzwenkt. Je bent een helikopter midden op de dag, terwijl je als klein kind dacht dat dat je nooit zou gebeuren, zoveel geluk op één dag, dat je zelfs een echte helikopter ziet. Je bent wat ik niet snap.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-12-2012, 16:51
sharonvanl
Avatar van sharonvanl
sharonvanl is offline
wauw! wat een supermooi stukje tekst! haha ik weet niet goed hoe is het anders moet noemen
Met citaat reageren
Oud 03-12-2012, 20:39
Aurora
Avatar van Aurora
Aurora is offline
Supermooi, vooral deze zin:

Citaat:
je bent het mooist als ik niet naar je kijk.
__________________
what a lovely day to shape your dreams
Met citaat reageren
Oud 11-12-2012, 16:11
Sommerfugl
Avatar van Sommerfugl
Sommerfugl is offline
Ergens las ik ooit de term handpalmverhaal, wat volgens mij precies inhoudt wat jij geschreven hebt; iets tussen proza en poëzie in, een gedicht in proza vorm, een stukje verhaal zonder duidelijk begin, midden of eind. Tot zover de benaming.

Ik vind dit werkelijk prachtige geschreven, er zitten zinnen in die ik zou willen opschrijven en opeten zodat ik ze niet meer vergeet (als Je bent wat ik niet snap. of De spieren onder je vingers voelen aanrollen.) Je weet poëzie en proza op een perfecte manier te combineren en hoewel ik niet meer weet of ik het nu snap of niet, bleef je me ook tot het einde boeien. Dit is zo'n stukje tekst om te koesteren.
__________________
And the moon it leaves silver but never sleep / And then the silver turns to gray / Oh, stay with me Arienette / Until the wolves are away (Bright Eyes)
Met citaat reageren
Oud 11-12-2012, 18:31
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Handpalmverhaal, dat vind ik wel een fijne term.

En dank voor alle complimentjes.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 05-01-2013, 17:55
Issun
Avatar van Issun
Issun is offline
Heel mooi!

Ik vind vooral dit mooi: 'Op zo’n dag loop ik verder dan normaal...'. Het is niet heel poëtisch of zo maar ik begrijp precies wat je bedoelt (denk ik).
__________________
Death is coming! Quick, put on the gold hat!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Het Grote Lucht-Je-Hart-Topic # 137
Hawahaai
497 05-11-2008 07:34
De Kantine Right Saaid Fred #341
Verwijderd
500 09-09-2008 01:05
De Kantine Als je nu een nieuwe s.com account zou maken, welke naam zou je dan kiezen?
fizzle-fluffy
58 08-12-2006 21:16
De Kantine Hoe gaat de forummer boven jou dood #2
Cherry Springs
500 29-11-2006 12:46
Huiswerkvragen: Exacte vakken [NA]Scholieren gezocht voor handje hulp bij project (Eindhoven)
RobinvS
4 08-04-2006 12:43
Flora & Fauna Blaadjes vegen
DarkCat
16 10-12-2002 18:42


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:47.