Oud 26-01-2013, 22:57
Prrriscilla
Avatar van Prrriscilla
Prrriscilla is offline
Dompel je onder in warme chocolade
Knoop je dicht want alleen je bord groent
Handschoen want dit is geen safari,
Ari

Goedlachse sneeuwvlokjes trekken zich niets aan
Dekt toe de technologische grootheidswaan
Denk aan het voer-de-kanarie,
Ari

Klap voor de schaatsers,
Klok de sneeuw,

Ja nu, Ari!
__________________
“You know you're in love when you can't fall asleep because reality is better than your dreams.”
― Dr. Seuss
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-02-2013, 14:59
East
East is offline
Ik vind het stom dat er nog niemand gereageerd heeft dus ik wil graag een zinvolle reactie geven op je gedicht.

Alleen dat vind ik lastig. Al lezend krijg ik er een blij gevoel van (Ari is een vrolijke naam) maar tegelijkertijd weet ik niet precies waarom. Het beeld dat je schetst van warme chocolade, goedlachse sneeuwvlokjes en schaatsers is heel fijn, maar tegelijkertijd ontbreekt voor mij de samenhang tussen al die beelden en het zich herhalende 'Ari' en de kanarie en de technologie grootheidswaan.

Kun je daar misschien iets meer over zeggen?
Met citaat reageren
Oud 04-02-2013, 16:22
Prrriscilla
Avatar van Prrriscilla
Prrriscilla is offline
Hallo East, heel lief dat je reageert.
Allereerst leuk om te horen dat je er een blij gevoel van krijgt. Ari is inderdaad een hil-ari-sche naam. Ik denk dat het o.a. komt door mensen als Arie Koomen.
Het beeld dat ik schets is het beeld van de winter en in het bijzonder van een bepaalde maand in de winter. De technologische grootheidswaan, dat is het 'nu', de auto's en andere vervoersmiddelen, de hi-tech, de grote gebouwen. De sneeuw trekt zich daar niets van aan. Het gaat lekker liggen en de auto's, treinen en alle gehaaste mensen moeten zich maar aanpassen. Maar zelfs met al deze woorden vind ik het beter verwoord zoals in die enkele lettergrepen in het gedicht.
Wat betreft de samenhang van al deze dingen bij elkaar, en de 'Ari'... Ik raad je aan om nog een keer de laatste zin van het gedicht te lezen, maar dan alleen de letters, zonder spaties en andere leestekens.
__________________
“You know you're in love when you can't fall asleep because reality is better than your dreams.”
― Dr. Seuss
Met citaat reageren
Oud 16-02-2013, 15:58
East
East is offline
Aha, dat is een mooie gedachte! Ik denk alleen dat je dat nog een stuk helderder zou kunnen uitwerken in het gedicht, zonder overduidelijk te worden natuurlijk.

Dit:
Dompel je onder in warme chocolade
Knoop je dicht want alleen je bord groent

En dit:
Goedlachse sneeuwvlokjes trekken zich niets aan
Dekt toe de technologische grootheidswaan

vind ik heel erg leuk én er spreekt duidelijk op een originele manier het idee uit dat je hierboven uitlegt. Dat ja-nu-ari is ook een leuke woordspeling, ik was denk ik een beetje te sloom om 'm op te merken vorige keer
Met citaat reageren
Oud 22-02-2013, 08:30
Prrriscilla
Avatar van Prrriscilla
Prrriscilla is offline
Dankjewel!
Kan je een voorbeeld geven van wat ik hoe beter zou kunnen uitwerken?
__________________
“You know you're in love when you can't fall asleep because reality is better than your dreams.”
― Dr. Seuss
Met citaat reageren
Oud 12-07-2013, 07:42
Verwijderd
Ik heb dit gedicht onthouden, ik wou hier destijds op reageren en ik was te lui, maar ik herinner het me nog steeds, dus ga ik het gewoon uppen omdat dit een geweldig gedicht is.

Ik vond het al geweldig voor ik de uitleg las, het komt heel goed over. De paniek zodra de wegen zijn dichtgesneeuwd en mensen alleen nog aan een slakkentempo rijden, de hoogtechnologische treinen die geen meter vooruit komen zodra er 2 vlokken vallen, de complete euforie over dat de mogelijkheid er zou kunnen zijn dat er toch nog eens een Elfstedentocht kan komen zodra het 2 graden vriest.

Ik vind dit leuk, woordspelingen, taalspel, verborgen boodschappen, geweldig, dit zou ik graag weer meer zien op DoP.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2013, 10:10
Prrriscilla
Avatar van Prrriscilla
Prrriscilla is offline
Wow, dankjewel!
__________________
“You know you're in love when you can't fall asleep because reality is better than your dreams.”
― Dr. Seuss
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Gedichten
dani444
7 03-07-2011 23:21
Levensbeschouwing & Filosofie Metafilosofica
Verwijderd
36 14-10-2004 21:10
Algemene schoolzaken Filosofie
Car000
9 18-05-2004 08:27


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:05.