Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-02-2013, 13:02
DeGeneraal
DeGeneraal is offline
Hoe zit dat dan met WW uitkeringen? Er is niet echt jurisprudentie over scholing en een ww uitkering.
Stel; iemand werkt gemiddelde 20 pw, voldoet aan de wekeneisen en hij is ontslagen. hij begint direct met een nieuwe studie en stelt zich beschikbaar op om werk te zoeken en te aanvaarden ( voor die 20 uur). Zou dat dan überhaupt een probleem zijn?
Zelfs kluwer navigator gaf mij geen antwoord op die vraag

Laatst gewijzigd op 06-02-2013 om 13:22. Reden: Afgesplitst van ander topic.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-02-2013, 13:09
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Hoe zit dat dan met WW uitkeringen? Er is niet echt jurisprudentie over scholing en een ww uitkering.
Stel; iemand werkt gemiddelde 20 pw, voldoet aan de wekeneisen en hij is ontslagen. hij begint direct met een nieuwe studie en stelt zich beschikbaar op om werk te zoeken en te aanvaarden ( voor die 20 uur). Zou dat dan überhaupt een probleem zijn?
Zelfs kluwer navigator gaf mij geen antwoord op die vraag
Dat is geen probleem: hij/zij krijgt een WW-uitkering voor 20 uur zolang hij/zij voor die maximaal 20 uur actief werk zoekt (en aangeboden werk voor maximaal 20 uur accepteert), ongeacht of hij/zij een full-time studie volgt.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2013, 13:11
DeGeneraal
DeGeneraal is offline
Citaat:
Dat is geen probleem: hij/zij krijgt een WW-uitkering voor 20 uur zolang hij/zij voor die maximaal 20 uur actief werk zoekt (en aangeboden werk voor maximaal 20 uur accepteert), ongeacht of hij/zij een full-time studie volgt.
Het is wel eigenlijk gek dat weinig studenenten dit weten+)
Met citaat reageren
Oud 06-02-2013, 13:18
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Het is wel eigenlijk gek dat weinig studenenten dit weten+)
Ja Je voldoet zo aan de wekeneis.

Terecht overigens: voor studenten wordt ook WW-premie betaald
Met citaat reageren
Oud 07-02-2013, 21:59
Chick Rock
Chick Rock is offline
Als je recht hebt op studiefinanciering/lening heb je geen recht op bijstand
Oud 07-02-2013, 22:07
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Als je recht hebt op studiefinanciering/lening heb je geen recht op bijstand
Dit topic gaat over de WW-uitkering
Met citaat reageren
Oud 08-02-2013, 21:50
Chick Rock
Chick Rock is offline
Oja, je hebt gelijk. Maar voor zover ik weet geldt dat ook voor WW.
Oud 09-02-2013, 13:00
DeGeneraal
DeGeneraal is offline
Citaat:
Oja, je hebt gelijk. Maar voor zover ik weet geldt dat ook voor WW.
ja, het gaat er om dat je werk wil en kan aanvaarden. zolang je dat kan is dat geen problee.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2013, 21:51
GebruikersBob
GebruikersBob is offline
Hoe wil een full time student daarnaast nog 20 uur werken dan? Je moet immers beschikbaar blijven voor 20 uur werk.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2013, 09:06
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Hoe wil een full time student daarnaast nog 20 uur werken dan? Je moet immers beschikbaar blijven voor 20 uur werk.
De meeste studenten studeren bij lange na niet fulltime.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2013, 19:27
Chick Rock
Chick Rock is offline
Citaat:
ja, het gaat er om dat je werk wil en kan aanvaarden. zolang je dat kan is dat geen probleem.
Bij mijn weten geldt dat dus alleen als je geen recht meer hebt op studiefinanciering of lening. Dat betekent dus dat de meeste studenten geen recht hebben op een uitkering. In de situatie van TS zou de student waarschijnlijk wel een uitkering kunnen krijgen, in overleg met gemeente/UWV.
Oud 11-02-2013, 19:28
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Bij mijn weten geldt dat dus alleen als je geen recht meer hebt op studiefinanciering of lening.
Dat geldt voor de bijstand, maar niet voor de WW. Ga maar zoeken in de wet
Met citaat reageren
Oud 11-02-2013, 19:30
Chick Rock
Chick Rock is offline
Ik zet er toch mijn vraagtekens bij Het lijkt me heel vreemd dat studenten in dat geval 'dubbel' geld kunnen ontvangen.
Oud 11-02-2013, 19:32
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Ik zet er toch mijn vraagtekens bij Het lijkt me heel vreemd dat studenten in dat geval 'dubbel' geld kunnen ontvangen.
Je moet bedenken als achtergrond dat de WW een verzekering is en dat er voor werkende studenten gewoon net zoveel premie wordt betaald als voor "gewone" werknemers. Voor de bijstand geldt dit niet.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2013, 19:33
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Bedenk wel dat je bij stufi een bijverdiengrens hebt. Als je meer dan dat verdient, moet je je stufi stopzetten. Daarnaast hebben studenten doorgaans niet al jaren gewerkt en dus ook geen eeuwen WW opgebouwd. Je kan er dus ook geen jaren op teren.
Oud 11-02-2013, 19:37
Chick Rock
Chick Rock is offline
Nou ja, uiteindelijk ben ik ook geen expert op dit gebied
Oud 11-02-2013, 22:30
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
http://www.rijksoverheid.nl/onderwer...uitkering.html

Hier staan de eisen vrij duidelijk. Voor veel studenten zal het een probleem zijn om daarvoor solide werk gehad te hebben, omdat velen op oproepbasis werken, je verliest dan geen formele uren. Al weet ik niet of ze wellicht het gemiddelde over de betreffende periode berekenen.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2013, 22:49
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwer...uitkering.html

Hier staan de eisen vrij duidelijk. Voor veel studenten zal het een probleem zijn om daarvoor solide werk gehad te hebben, omdat velen op oproepbasis werken, je verliest dan geen formele uren. Al weet ik niet of ze wellicht het gemiddelde over de betreffende periode berekenen.
Ook met/na een oproepcontract kun je een WW-uitkering krijgen. Er wordt dan inderdaad gekeken naar hoeveel uren je daadwerkelijk betaald hebt gekregen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten