Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-06-2013, 07:17
IrisUSA
IrisUSA is offline
Hallo allemaal,

Ik zit nu in 2 gymnasium.
En ik vroeg mij af of op het gymnasium afstuderen voordelen heeft tegenover het atheneum..
word je sneller aangenomen bij studies? (ik wil niks met rechten of geneeskunde)
Vind je sneller een baan?
En krijg je hetzelfde diploma?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-06-2013, 09:32
Verwijderd
Met rechten of geneeskunde heb je echt geen groot voordeel met klassieke talen hoor, vergeet die fabel sowieso maar snel. In vrijwel alle andere studies komen overigens ook wel eens Latijnse termen voor, maar die doen daar minder blasé over.

Enkel als je klassieke talen of zoiets zou willen gaan studeren, heeft het een groot voordeel. Als je nieuw-Grieks of Italiaans of Spaans of zo zou gaan studeren, heb je natuurlijk ook wel een voordeeltje, maar zelfs dat zou ik al niet willen overschatten. Zo lang je later geen klassieke talen of iets daaraan verwant gaat studeren, heb je geen direct voordeel van een Gymnasium-opleiding.

Daar staat tegenover dat het goed is voor je algemene ontwikkeling en dat je meer uitdaging kent tijdens je middelbare schoolperiode, het is minder saai en minder gemakkelijk allemaal. Grieks kan echt een uitdaging zijn, en daarnaast worden er vaak wat uren afgesnoept van de exacte vakken, dus bij die vakken zul je meer zelfstudie moeten doen of simpelweg sneller de stof begrijpen dan de atheneum-klantjes. Ook dat is uitdagend. Het ontleden van klassieke teksten vergt discipline en doorzettingsvermogen, en ook in zekere zin gestructureerd werken en analytisch vermogen. Indirect leer je dus op een Gymnasium meer van dit soort erg nuttige zaken dan op een atheneum. Ik kan je verzekeren dat het gewend zijn aan uitdagingen, het hebben van discipline en analytisch vermogen en dergelijke zaken je in je verdere studie-/arbeidsleven erg goed van pas komen. Dit zijn echter minder tastbare/zichtbare zaken.

Als je in Nederland gaat studeren, geldt voor het grootste gedeelte van de studies dat je toch wel aangenomen wordt of dat er een loting geldt waarbij eventueel hogere punten je kunnen helpen. Ik ben niet bekend met studies die voorrang geven aan mensen met een Gymnasium-diploma.

Ik heb op mijn CV staan dat ik Gymnasium heb gedaan. Maar tijdens sollicitatiegsprekken komt dat eigenlijk nooit meer aan de orde. Het past bij mij in het totaalplaatje, maar ik ben er zelf van overtuigd dat als er atheneum zou staan, ik dezelfde banen zou hebben gekregen. Eye-opener: bij sollicitaties is doorgaans van belang DAT je een middelbare school-diploma hebt, maar of dat atheneum of Gymnasium is, en welke punten je gehaald hebt en welke vakken je precies had, dat interesseert doorgaans niemand iets. Ik heb tijdens al mijn sollicitaties maar een keer meegemaakt dat men naar mijn cijferlijst vroeg, en dat was dan de cijferlijst van mijn studie, en niet van het Gymnasium. Dus het helpt je misschien met sneller een baan te vinden, maar naar mijn mening dan vooral omdat je onder meer door het Gymnasium bepaalde kwaliteiten hebt ontwikkeld die anderen ontberen.

Ten slotte: ik heb een ander diploma dan mijn schoolgenootjes die atheneum deden. Dus ja, je krijgt een ander diploma.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2013, 19:33
DAH
Avatar van DAH
DAH is offline
Ik geloof dat de voordelen van grieks en latijn alleen direct voordeel hebben bij klassieke talen en -geschiedenis. Ik geloof dat je sommige studies niet mag doen zonder latijn als examenvak. Het ligt dus vooral aan wat je wilt studeren, of de klassieke talen wel nut hebben.
Ik ben het wel eens met Ertur dat je meer discipline nodig hebt voor het gymnasium, en die discipline komt ook in vervolgopleidingen vast van pas.
__________________
Badger badger badger badger badger badger badger, badger badger badger, badger, badger, mushroom mushroom!
Met citaat reageren
Oud 14-06-2013, 20:13
AafkeB
AafkeB is offline
Ik zit nu bijna in de vierde klas Gymnasium. Luister: Als je het aankunt, altijd doen Gymnasium!
Gymnasium IS en BLIJFT altijd nuttig!
Met citaat reageren
Oud 15-06-2013, 10:22
Verwijderd
Citaat:
Ik zit nu bijna in de vierde klas Gymnasium. Luister: Als je het aankunt, altijd doen Gymnasium!
Gymnasium IS en BLIJFT altijd nuttig!
Inderdaad! Ik ben net geslaagd voor het gymnasium. Ik kan niet zeggen dat ik latijn nou fantastisch vond, maar ik vond het wel uitdagend en je kan wel lekker puzzelen. Als je ooit op vakantie gaat en in bijvoorbeeld kerken komt is het leuk dat je ongeveer begrijpt wat daar nou eigenlijk staat, en ook in boeken/films komen regelmatig latijnse zinnetjes voor. Voor studies/ banen heeft het verder niet echt een direct voordeel nee, maar het is inderdaad heel goed voor je algemene ontwikkeling en je manier van denken. Mij heeft het ook geholpen bij het begrip van andere talen, niet zozeer omdat je dan meer woorden begrijpt (ook wel een beetje) maar vooral omdat je de manier waarop talen in elkaar zitten beter leert begrijpen omdat je er op een logische wiskundige manier naar gaat kijken.


Nogmaals, ik heb me écht wel regelmatig verveeld tijdens de latijnlessen en in mijn examens latijn had ik écht geen zin, want zo'n vertaalheld was ik niet. (uiteindelijk na heel veel moeite geslaagd met een 8 ), maar het heeft wel voor extra uitdaging gezorgd
Met citaat reageren
Oud 15-06-2013, 13:32
Starbucks-
Starbucks- is offline
Als het je ligt zou ik het zeker doen hoor. Die extra uitdaging maakt het allemaal net leuker en spannender

Ik heb zelf wiskunde A, B en D gehad. Helaas moest ik A laten vallen omdat je met de combinatie A+B geen examen mag doen. Maar ik vond het erg uitdagend en leuk
Met citaat reageren
Oud 15-06-2013, 19:34
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Qua toekomstperspectieven en zo maakt het allemaal niet uit hoor. Als je het doet, doe het dan omdat het je leuk of interessant lijkt. Je zal er hoogstens indirect wat aan hebben, zoals Ertur al aangeeft.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2013, 00:00
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Ik zou het ook gewoon lekker doen. Als je het gevoel hebt dat je het aan zou kunnen, why not? Je moet er enige interesse en discipline voor opbrengen, maar gymnasium staat altijd mooi en je hebt er wat aan op het gebied van algemene ontwikkeling (analytisch denkvermogen).
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken TTO of niet??
PallasAthene
13 05-10-2011 10:42
Algemene schoolzaken Atheneum/gymnasium
Wouterh
5 14-04-2010 17:04
Algemene schoolzaken Overstap van bassisschool naar VO
Swlabr
69 29-04-2006 20:19
Psychologie School
Verwijderd
32 04-04-2006 11:18
Algemene schoolzaken Gymnasium
Supergirl 13
80 02-04-2003 20:28
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Categoriale gymnasia: goed of slecht?
Musliston
50 07-10-2000 22:06


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:14.