Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-12-2001, 15:19
EMeraldd
EMeraldd is offline
Ik ben met mijn profielwerkstuk bezig en ik doe het over het verloop van de Klassieke Oudheid met al zijn goden naar het christendom met God. NOu schrijf ik een stukje over de verschillen tussen verhalen uit de mythologie en verhalen uit de bijbel. Ik heb er al één, nl. Dat de bijbel vooral onderwijzend is en vertelt hoe je moet leven enz. En God is het grote voorbeeld van de mensen enz. Terwijl bij de mythologie de goden niet het voorbeeld zijn en zelf ook niet perfect zijn. Maar ik moet nog meer verschillen en ik weet helemaal niets meer!! Please, help me! Want het moet binnenkort af en ik ben hopeloos!! Dus als je was weet....
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-12-2001, 20:22
Lateralus
Avatar van Lateralus
Lateralus is offline
Griekse (en Romeinse) goden en mythes laten vaak zien hoe je dngen niet moet doen.
denk maar aan Ikaros die te hoog wilde vliegen waardoor hij zijn vleugels verloor, of het overspel tussen Ares en Aphrodite.

terwijl de hedendaagse god volgens mij juist laat zien hoe iets wel moet.
(tenminste, dat dacht ik, maar van het christendom weet ik niet zo veel af.)

Je zou de mythes dus eigenlijk kunnen vergelijken met onze sprookjes. denk maar aan roodkapje die alleen van huis ging.

Met citaat reageren
Oud 13-12-2001, 18:31
EMeraldd
EMeraldd is offline
dank je wel!
Ik vond het wel een heel goed punt dat je onze sprookjes kan vergelijke met de griekse mythologie. Daar had ik zelf nog helemaal niet aan gedacht. Denk automatisch aan de bijbel.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2001, 20:00
Lateralus
Avatar van Lateralus
Lateralus is offline
nog een paar verschillen:

de bijbel schijnt de waarheid te spreken, terwijl mythes meer bedoeld zijn voor vermaak om te vertellen tijdens een symposion

van de bijbel is de schrijver onbekend,
(ok. volgens sommingen is het god ofzo)
maar van mythes is de schrijver vaak wel bekend.

de bijbel is hét boek voor de christenen, maar mythes zijn niet dat niet voor de Grieken en Romeinen.

in mythes mogen goden belachelijk worden gemaakt, en in de bijbel is dat niet de bedoeling.

ps. Symposion= lett. "samendrinken" :voornamelijk mannen deden dit, is vergelijkbaar met wat nu het café is.

[Dit bericht is aangepast door System of a Deftone (13-12-2001).]
Met citaat reageren
Oud 13-12-2001, 20:50
GeritoDM
Avatar van GeritoDM
GeritoDM is offline
de mythische goden waren erg menselijk, ze hadden allerlei menselijke trekjes zoals overspel, bedrog enz. terwijl God perfect is en boven de mensen staat.

Enne, van de Bijbel zijn de schrijvers wel degelijk bekend, alleen van het boek "De brief aan de Hebreeën niet", maar alles is wel door God geïnspireerd en niet door een mens verzonnen. Terwijl die mythes vaak, niet altijd, volksverhalen zijn en de oorsprong onbekend is. Oke, als je denkt aan Homerus ed, dan weet je de schrijver wel, maar veel van die verhalen zijn gebaseerd op mythes waarvan de schrijver onbekend is...
__________________
...
Met citaat reageren
Oud 14-12-2001, 14:39
Verwijderd
Het geloof vaeranderde van een polytheisme naar een monotheisme. Bepaalde natuurverschijnselen en andere zaken werden verklaard waar men toen nog geen raad mee wist en die werden toegeschreven aan goden.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2001, 15:27
Duivelke
Duivelke is offline
De bijbel heeft ook veel afgepakt van de griekse mythen.
Zoals de vloed golf die heel de wereld moest schoonmaken. zo staat in de mythen dat zeus wou dat de mensen verdrinkte omdat ze niet meer gelovig waren en in de bijbel staat juist hetzelfde. nog iets noe werd op een bootje gezet in de bijbel. In de griekse mythen word de zoon van prometheus op een bootje gezet. Maar er is toch een iets wat het erg raar maakt. dat de verhalen over dezelfde periode gaan. In de mythen over de tijd van de zilveren mensen ongeveer 10000 jaar geleden en in de bijbel staat in de tijd van de eerste Moderne mens ook zo'n 10000 jar geleden. tja dat doet mij toch nadenken of de bijbel gewoon niet verhalen hheft genomen van de griekse mythologie ne zijn er nog 10tallen
__________________
waarom haat als er ook liefde bestaat?
Met citaat reageren
Oud 14-12-2001, 17:34
EMeraldd
EMeraldd is offline
Dat is inderdaad waar, dat ze beide over dezelfde periode gingen. Maar de Grieken en de christenen leefden, volgens mij, in het hele erge begin geheel afgescheiden van elkaar. Ze kenden elkaar niet, pas later kwamen de christenen ook voor bij de Grieken en nog weer wat later werden ze door hen vervolgd. Maar het zou best kunnen dat de Grieken van invloed waren op de christenen van toen, en dat daardoor wat verhalen door beide werd gebruikt.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2001, 20:01
DE bezoeker
DE bezoeker is offline
In allerlei culturen zijn er verhalen rond een "zondvloed"; kijk maar eens op http://www.cybercomm.net/~grandpa/cretion3.html http://www.neopage.com/know/flood_myths.htm http://www.talkorigins.org/faqs/flood-myths.html
Met citaat reageren
Oud 15-12-2001, 12:26
GeritoDM
Avatar van GeritoDM
GeritoDM is offline
Citaat:
Duivelke schreef:
De bijbel heeft ook veel afgepakt van de griekse mythen.
Zoals de vloed golf die heel de wereld moest schoonmaken. zo staat in de mythen dat zeus wou dat de mensen verdrinkte omdat ze niet meer gelovig waren en in de bijbel staat juist hetzelfde. nog iets noe werd op een bootje gezet in de bijbel. In de griekse mythen word de zoon van prometheus op een bootje gezet. Maar er is toch een iets wat het erg raar maakt. dat de verhalen over dezelfde periode gaan. In de mythen over de tijd van de zilveren mensen ongeveer 10000 jaar geleden en in de bijbel staat in de tijd van de eerste Moderne mens ook zo'n 10000 jar geleden. tja dat doet mij toch nadenken of de bijbel gewoon niet verhalen hheft genomen van de griekse mythologie ne zijn er nog 10tallen
Waarom zou het niet precies andersom zijn? Waarom zouden de Grieken de eerste zijn en zou het in Bijbel nageaapt zijn?

__________________
...
Met citaat reageren
Oud 16-12-2001, 16:51
EMeraldd
EMeraldd is offline
de bijbel is geschreven in de 4e t/m de 2e eeuw voor Christus geschreven en volgens mij zijn de mythologische verhalen veel eerder verteld. Ovidius enz. leefden wel in de 1e eeuw voor Christus, maar hij heeft die verhalen alleen maar opgeschreven, veel later.
Dus wat dat betreft zou volgens mij de christenen het dan van de Grieken moeten hebben afgepakt, als ze het hebben afgepakt.
Met citaat reageren
Oud 01-01-2002, 15:13
Duivelke
Duivelke is offline
Citaat:
EMeraldd schreef:
de bijbel is geschreven in de 4e t/m de 2e eeuw voor Christus geschreven en volgens mij zijn de mythologische verhalen veel eerder verteld. Ovidius enz. leefden wel in de 1e eeuw voor Christus, maar hij heeft die verhalen alleen maar opgeschreven, veel later.
Dus wat dat betreft zou volgens mij de christenen het dan van de Grieken moeten hebben afgepakt, als ze het hebben afgepakt.
Inderdaad
__________________
waarom haat als er ook liefde bestaat?
Met citaat reageren
Oud 08-01-2002, 14:30
Seneca
Seneca is offline
de eerste christenen waren voornamelijk Romeinen, of iig ingezetenen van het Romeinse rijk. Ik denk niet dat er sprake is van 'afpakken', de dingen uit het christendom die overeenkomen met de Romeinse cultuur zijn een logisch gevolg van de identiteit van de eerste christenen. Waarom denk je dat alle die heiligen bedacht zijn? Puur monotheistisch is dat niet te noemen. Ik moet trouwens nog even opmerken dat de joden hier een beetje buiten de boot vallen, zij hebben altijd hun eigen identiteit gehad. Maja, de cultuur waar zij uit 'stammen', daar hebben de andere Oude volkeren ook weer hun wortels in, dus uiteindelijk komt het allemaal weer bij elkaar. De bijbelse verhalen vertonen absoluut overeenkomsten met de mythologische, maar omdat ze een verschillend doel hebben zijn er ook dingen anders. Bijvoorbeeld de parabelen uit het Nieuwe Testament, die zijn uitermate geschikt voor de Bijbelse verhalen en niet zo zeer voor de mythologische. Feit blijft dat de bijbel eigenlijk ook een soort verzameling mythologische verhalen is, met het verschil dat er nu nog mensen in geloven. Al die fantastische wonderen en onmogelijke heldendaden zijn te wijten aan de fantasie en verfraaiing dankzij de eeuwenlange mondelinge overlevering. hehe. Een duidelijk standpunt komt in dit verhaaltje niet naar voren, maar misschien heb j er toch nog wat aan. Al is het alleen maar stof tot nadenken(blijft een mooie uitdrukking).
__________________
Nunquam parum est quod satis est.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Deel 1: De ontkrachting van het Christendom
Ketter
500 27-04-2010 00:50
Levensbeschouwing & Filosofie Katholieke school
Verwijderd
176 10-08-2009 14:16
Levensbeschouwing & Filosofie Waarom geloof jij?
DBZ
88 07-08-2009 17:32
Levensbeschouwing & Filosofie Het kwaad
arPos
33 07-07-2009 15:14
Levensbeschouwing & Filosofie geloof, hoop, liefde
Gerlinda
126 12-05-2009 06:32
Levensbeschouwing & Filosofie Een kritische blik op je eigen religieuze overtuigingen
Gatara
160 15-10-2006 21:54


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:59.