Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-01-2002, 21:08
ikalto
ikalto is offline
d'r staat op teletekst...iets over de aanpassingen in het studiehuis...

...maatschappijleer/geschiedenis en algemene natuurwetenschappen zijn niet langer verplicht.
Het systeem van deelvakken Frans en Duits (alleen les in het spreken of schrijven van een taal) wordt afgeschaft!...

HUH? Hoezow afgeschaft? Moeten we dan verplicht Fa1+Fa2 ineen doen? of mogen we kiezen tussen frans of duits?
ik snap het niet helemaal...want als ze het gaan verplichten. Dat je ook de gramm. moet doen zeg maar...dan heb ik er geen zin meer in hoor...laat het dan maar zoals het was!
wie weet meeR???
Oud 18-01-2002, 21:29
D@mien
D@mien is offline
zal wel weer veel gelul zijn en weinig daden...anyway, voor mij te laat....
Oud 18-01-2002, 21:32
marlies
marlies is offline
Ik weet het ook niet precies, maar volgens mij wordt het op het VWO zo dat je niet meer Du1 en Fa1 hebt (lezen) maar dat je één van die twee als volvak hebt, dus Du12 en Fa12.

Dat lijkt mij beter, want nu leer je bij die deelvakken niet en dat is nog saai ook.

Ik heb E&M en ik heb Du12 en Fa12, maar het deel 2 is veeeeeeeeel leuker en interessanter en handiger dan alleen maar dat lezen.
Oud 18-01-2002, 21:47
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Dit geld voor het VWO
Naar wat ik gehoord heb wordt zowel frans1 als Duits1 afgeschaft. En moet je als vanouds 1 vreemde taal in je pakket hebben (je mag dus ook engels kiezen). Verder worden de vakken Geschiedenis1 (alleen in de 4e) en maatschappijleer keuze vakken. En wordt ANW geschrapt voor mensen met N&G danwel N&T, met als motivatie dat die alles al weten wat bij ANW geleerd wordt (sinds wanner wordt er bij ANW wat geleerd).

ps: ik zit in vwo5

[Dit bericht is aangepast door FF4-Ever (18-01-2002).]
Met citaat reageren
Oud 18-01-2002, 23:02
Jozzy
Jozzy is offline
FF4-ever --> klopt helemaal, hoewel ANW volgens mij ook voor CM'ers en EM'ers geschrapt wordt.
En alle veranderingen vind ik dus eigenlijk belachelijk:
- Geschiedenis1: Beetje basis is noodzakelijk voor iedereen.
- ANW: Voor de CM'ers en EM'ers is dit heel nuttig; beetje beginselen van natuurwetenschappen hebben ook zij nodig.
- Maatschappijleer: Dit heeft iedereen gewoon nodig. Niet dat wij er wat leerden, maar dat lag waarschijnlijk aan de school.
- Frans1/Duits1: Ze konden beter één van de twee laten kiezen (net als op de HAVO), nu gaan ze weer terug naar het oude systeem waar je mijns inziens te weinig Frans en Duits leert als je de Bèta-kant op gaat.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2002, 11:42
ikalto
ikalto is offline
Ik heb nu teletekst van RTL 4 gelezen... daar staat op dat in 2005 deze veranderingen ingevoerd worden!
En bednkt, gaan ze dat nu al vertellen...
ik wou dat die veranderingen meteen vanaf volgend jaar ingevoerd werden...
2005 is voormij precies te laat...dan doe ik examen...als het goed is.
Als het nu al verandert werd, is het voor mij een stuk makkelijker. Want ik ben errug slecht in Talen.
Oud 20-01-2002, 11:47
Ninnoc
Ninnoc is offline
ik haal het toch niet meer dit jaar , lang leven de 2de fase!
Oud 20-01-2002, 11:54
Jozzy
Jozzy is offline
Citaat:
ikalto schreef:
Als het nu al verandert werd, is het voor mij een stuk makkelijker. Want ik ben errug slecht in Talen.
niet zeuren ik kan d'r ook geen donder van. en ik ben, weliswaar met behulp van wat 'fraude', ook in de kortst mogelijke tijd in de 6e gekomen hoor...
Met citaat reageren
Oud 20-01-2002, 12:26
Dutchy15
Dutchy15 is offline
Studiehuis wordt minder zwaar

Uitgegeven: 18-1-2002 19:14

DEN HAAG - Leerlingen in de bovenbouw van havo en vwo hoeven vanaf 2005 niet meer te blokken op een volgepropt examenprogramma met allerlei deelvakken. De technische vakken en biologie en economie worden dan niet meer op verschillende niveaus gegeven. Havisten kunnen afzien van Frans en Duits, vwo'ers moeten een van deze twee vakken kiezen.

Volgens staatssecretaris Adelmund (Onderwijs) is het vakkenpakket van het zogenaamde studiehuis een aantal jaren geleden volgepropt met alle wenselijkheden in een poging om de aansluiting op het hoger onderwijs te verbeteren. Door het aantal vakken te verminderen en scholen meer ruimte te geven voor eigen inzicht, hoeven leerlingen minder op hun tenen te lopen en daalt de werkdruk voor leraren.

Met citaat reageren
Oud 20-01-2002, 12:45
Zlatan tha man
Zlatan tha man is offline
Dus als ik het goed begrijp hoeven Havisten geen een taal meer te doen behalve engels en nederlands. Sowy hoor das echt belachelijk. Heb duits1 en frans1 lijk me altijd handig in je verdere leven
Met citaat reageren
Oud 20-01-2002, 12:59
Jozzy
Jozzy is offline
Citaat:
Dutchy15 schreef:
De technische vakken en biologie en economie worden dan niet meer op verschillende niveaus gegeven.
WAT? dat was juist een vóórdeel van Fase nr. 2, dat je ook de helft van een vak kon kiezen!
ze zijn echt ziek daar in Den Haag... en scholen kunnen de profielen onderling ook wat gaan mixen, oftewel we gaan gewoon langzamerhand terug naar het oude systeem. bizar is dit, écht te gek voor woorden!
Met citaat reageren
Oud 20-01-2002, 13:15
Demi
Demi is offline
Ik vind het allemaal een beetje gezeik!
De 2e fase is gewoon superrelext!
Ik doe niks aleen in de toetsenweek en dat gaat gewoon supergoed!
2e Fase RULES
Met citaat reageren
Oud 20-01-2002, 13:39
Zlatan tha man
Zlatan tha man is offline
Citaat:
Demi schreef:
2e Fase RULES
zeker heb ik ook is dik relax
Met citaat reageren
Oud 20-01-2002, 14:24
onzinnigegothic
onzinnigegothic is offline
Citaat:
Demi schreef:
2e Fase RULES
kvraag me wel af of jij op deze planeet op school zit
ik hoor iedereen klagen over bergen met huiswerk en veel verslagen maken
oja laat adelmunt een hele erge ziekte krijgen ze kan het godverdomme ook volgend jaar invoeren

Oud 20-01-2002, 18:12
Jozzy
Jozzy is offline
het enige wat ik thuis doe zijn verslagen enzo, de rest alleen voor een toets. ik zit thuis niet aan m'n huiswerk, en je hoort mij dan ook niet klagen. ja oke, over frans1 en duits1, maar dat heb ik dus al afgesloten...
Met citaat reageren
Oud 20-01-2002, 19:10
martijn1985
martijn1985 is offline
nog een jaar of tien...dan wordt die hele tweede fase weer teruggedraaid..
Oud 20-01-2002, 19:47
Ninnoc
Ninnoc is offline
Citaat:
Demi schreef:
2e Fase RULES
er is een duidelijk verschil per school. (en ik woon in friesland dus er is weinig keus) Als ik een vriend van me hoor die op t christeijk gym in utrecht zit heeft hij het ook onwijs makkelijk, bij ons word elke neukregel nageleeft (en streng!).

Oud 20-01-2002, 19:56
Jozzy
Jozzy is offline
Citaat:
martijn1985 schreef:
nog een jaar of tien...dan wordt die hele tweede fase weer teruggedraaid..

ghehe veel minder dan 10 volgens mij hoor... ze doen het zo onopvallend mogelijk zodat er niet zo veel gezeik over komt
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten