Oud 15-12-2002, 07:30
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Inwoners van Aken die hun hond laten poepen op de stoep of die achteloos hun kauwgom op straat gooien, moeten daarvoor voortaan flink in de portemonnee tasten. De gemeenteraad van Aken heeft dat deze week besloten. Het moet maar eens afgelopen zijn met de verloedering, vindt de meerderheid van christen-democraten, liberalen en Groenen in de raad.

De straffen zijn dan ook niet mals. Voor een dampende hondendrol moet het baasje 25 euro neerleggen. Een achteloos weggespuwde kauwgom kost 15 euro. Iemand die na het roken het peukje op straat gooit, mag tien euro neertellen. Verkouden? Waag het niet de kleffe tissue op straat te gooien: 15 euro boete. Een lege puntzak friet die niet in de vuilnisbak belandt, kost de vervuiler 20 euro. Even je asbak legen voor een rood stoplicht levert een boete van 25 euro op. Het duurst uit zijn degenen die hun blaas legen in een speeltuin. De hoge nood kost hen 30 euro.

De oppositionele Groenen in de raad stemden mee met het voorstel van de coalitie. De partij vraagt zich wel af hoe het straks moet tijdens de carnavalsoptocht. ,,Dan wordt er immers van alles in de rondte gegooid,'' aldus fractiewoordvoerder H. Pilgram.

Oppositiepartij PDS wenste de politie 'veel plezier' met het handhaven van de nieuwe regels. Bron
In het kort de prijzen die je kunt scoren

hondenpoep: €25
kauwgom: €15
peuk: €10
tissue: €15
puntzak friet: €20
asbak: €25
urine: €30 (note: Sunplein Landgraaf openbaar urineren = 75 gulden. Staan speciale 'menneke pis' verkeersborden is een keer bij Ook dat nog geweest. Ben er enkele keren geweest: men patrouilleert daar vrij actief)

Wat vinden jullie van deze maatregelen? Ik vraag me af waar je dan je peuk moeten laten?
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-12-2002, 08:29
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
dystopia schreef:
Wat vinden jullie van deze maatregelen? Ik vraag me af waar je dan je peuk moeten laten?
In een afvalbak?

Ik denk zo dat ik er wel vrede mee kan hebben
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 15-12-2002, 08:49
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:
In een afvalbak?

Ik denk zo dat ik er wel vrede mee kan hebben
Nogal gevaarlijk om een net uitgemaakte sigaret in een afvalbak te gooien hoor. Moeten die overigens ook ergens staan op loopafstand.
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 15-12-2002, 08:58
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
dystopia schreef:
Nogal gevaarlijk om een net uitgemaakte sigaret in een afvalbak te gooien hoor. Moeten die overigens ook ergens staan op loopafstand.
Je moet gewoon stoppen met roken

Nah, je kan toch een sigaret eerst goed uitmaken en dan weggooien? Verder lijkt de naleving hiervan me op sommige punten niet even makkelijk, maar ben ik het er niet sterk mee oneens. Ik heb niet direct de behoefte om door een hoop peuken te waden...
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 15-12-2002, 09:22
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:
Nah, je kan toch een sigaret eerst goed uitmaken en dan weggooien?
Ja dat kun je doen. Dat kan een keer fout gaan. Met een asbak kun je fik krijgen. Rede om op te passen met asbakken door ze bijv. tijdig te legen. Als ik mijn net uitgemaakte sigaret in een vuilnisbak ga gooien is dat mogelijk gevaarlijk. Ten eerste omdat het nog heet is en ten tweede omdat-ie nog deels aan kan zijn. Of er dan fik komt hangt af van bijvoorbeeld wat er verder nog in zit. Ik vind het gevaarlijk om een sigaret in een vuilnisbak te gooien. Niet iedereen let hier op.

Ongeveer een maand had ik daar fik mee veroorzaakt op station Den Bosch door 'm in de verkeerde prullenbak te gooien.

Citaat:
Verder lijkt de naleving hiervan me op sommige punten niet even makkelijk, maar ben ik het er niet sterk mee oneens. Ik heb niet direct de behoefte om door een hoop peuken te waden...
Carnaval bijvoorbeeld. Wordt ook in het artikel besproken: het snoep wordt in princiepe op straat gegooid. Lang niet alles wordt opgeraapt...
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 15-12-2002, 11:13
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
als het aan mij ligt waren die straffen nog 2 keer zo duur. ik wil schone steden.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2002, 11:26
MissCzechMeOut
Avatar van MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Mogen ze wel eens meer prullenbakken beginnen te plaatsen.
Ik weet niet hoe het in Aken is maar hier in a'dam kan ik ze niet vinden.
__________________
Všude dobře doma nejlíp
Met citaat reageren
Oud 15-12-2002, 11:29
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
tja, er zijn wel degelijkproblemen met sigaretten, maar voor de rest zie ik wel wat in straffen voor het vervuilen van de straat. Maar dan moet het natuurlijk ook gecontroleerd worden...
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 15-12-2002, 11:29
Manus J. van Alles
Avatar van Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Ik vond het wel goed, het is niet zo moeilijk om je afval in de prullenbak te gooien. Wel moeten er inderdaad genoeg prullenbakken zijn.

Peuken is lastiger, op de grond staat net zo smerig als bijv. kawgum, maar in een prullenbak kan idd gevaarlijk zijn.
__________________
Daedalus:GlobalNode:Scholieren//FORUM//RESTRICTED//923.128.6430/Login
Met citaat reageren
Oud 15-12-2002, 11:33
MissCzechMeOut
Avatar van MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
idd peuken in de bak kan zeker gevaarlijk zijn, soms zie je bakken die een speciaal asbakje hebben.
Ik was laatst op schiphol op het perron van de trein, gooi ik mijn peuk netjes weg in de daarvoor bestemde asbak (dacht ik) maak um uit, valt die peuk in de prullenbak en 2 minuten later begon het flink te roken, dus iemand kwam gelukkig met een flesje water en maakte het uit.
__________________
Všude dobře doma nejlíp
Met citaat reageren
Oud 15-12-2002, 12:10
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Tweety2k schreef:
idd peuken in de bak kan zeker gevaarlijk zijn, soms zie je bakken die een speciaal asbakje hebben.
Ik was laatst op schiphol op het perron van de trein, gooi ik mijn peuk netjes weg in de daarvoor bestemde asbak (dacht ik) maak um uit, valt die peuk in de prullenbak en 2 minuten later begon het flink te roken, dus iemand kwam gelukkig met een flesje water en maakte het uit.



Ik vind het wel een goed idee eigenlijk, maar dan vind ik wel dat ze wat meer prullenbakken mogen plaatsen op straat.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2002, 13:00
UnknoWn EntiTy
Avatar van UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
leuk idee, maar vrijwel niet te handhaven lijkt me...
__________________
En toen was er het internet, en konden alle onzekere pubers met puisten ineens grote stoere helden zijn
Met citaat reageren
Oud 15-12-2002, 17:33
Verwijderd
Op zich wel een goed idee vind ik. alhoewel dat met peuken idd nog wel eens gevaarlijk kan zijn, en verder vind ik kauwgom in bv. de bosjes niet zo'n probleem. Het verteert vanzelf, en niemand die er last van heeft.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2002, 17:36
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
Citaat:
Tweety2k schreef:
Mogen ze wel eens meer prullenbakken beginnen te plaatsen.
Ik weet niet hoe het in Aken is maar hier in a'dam kan ik ze niet vinden.
ligt eraan waar je zoekt
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Met citaat reageren
Oud 15-12-2002, 17:38
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
Ik vind het wel een aardig initiatief, er moet dan wel misschien een apart vakje op de prullenbak voor peuken komen ofzo. Hoop dat mensen na zo'n dergelijke maatregel iets minder achteloos worden en als er een prullenbak in de buurt is die ook gebruiken, vrees alleen dat de werkelijkheid anders in elkaar zit.
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Met citaat reageren
Oud 15-12-2002, 20:11
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Citaat:
dystopia schreef:
In het kort de prijzen die je kunt scoren

hondenpoep: €25
kauwgom: €15
peuk: €10
tissue: €15
puntzak friet: €20
asbak: €25
urine: €30 (note: Sunplein Landgraaf openbaar urineren = 75 gulden. Staan speciale 'menneke pis' verkeersborden is een keer bij Ook dat nog geweest. Ben er enkele keren geweest: men patrouilleert daar vrij actief)

Wat vinden jullie van deze maatregelen? Ik vraag me af waar je dan je peuk moeten laten?
Sigarert weggooien doe je dan maar in de prullenbak niet jou schuld meer als dan de prullenbak in de fik gaat

Die borden op t sunplein zijn trouwens bes melig en t patroeilleren.. tja... komt door de grote criminaliteit daar in de buurt.


Wat ik er van vind?

Goed!

echt.
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers
Met citaat reageren
Oud 16-12-2002, 02:13
Boogie
Avatar van Boogie
Boogie is offline
Vind ik een hele goede zaak, want kauwgom op straat gooien vind ik een gewoonte die bij te veel mensen de gewoonste zaak van de wereld is, terwijl het milieuvervuilend is en een smerige blik achterlaat.
__________________
Maar dat geheel ter zijde.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2002, 08:44
*Burning water*
*Burning water* is offline
Goed idee, daar kunnen wij Nederlanders een voorbeeld aan nemen. En het geld dat op die manier wordt uitgespaard doordat de straten niet meer hoeven schoongemaakt te worden kan mooi besteed worden aan het plaatsen van (meer) prullenbakken met een een asbak. Wat betreft die hondendrollen... je moet wel even te gelegenheid krijgen die op te ruimen als het jouw hond betreft, een ongeluk zit immers in een klein hoekje
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 16-12-2002, 12:16
xcorienx
Avatar van xcorienx
xcorienx is offline
Citaat:
autodropje schreef:
er moet dan wel misschien een apart vakje op de prullenbak voor peuken komen ofzo.
in het buitenland hebben ze dat wel vaak bovenop de prullenbak, dus dat moet best haalbaar zijn.
verder vind ik het een goed initiatief, ben alleen benieuwd hoe ze dit gaan handhaven.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2002, 12:43
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
marianne22 schreef:
en verder vind ik kauwgom in bv. de bosjes niet zo'n probleem. Het verteert vanzelf, en niemand die er last van heeft.
En dat duurt 10 jaar.....

(ik snap sowieso niet dat mensen dingen op straat gooien. Zeker niet die asbaklegers voor een rood stoplicht of op een parkeerplaats.....grrr)

Wat betreft in de fik vliegende vuilnisbakken als gevolg van sigaretten die nog aan zijn: je hebt toch speciale asbakken hiervoor? Je kunt evt. een "doofplek" op de vuilnisbak zelf maken, zodat de peuk zeker uit is voordat ie in de prullenbak belandt.

Of gewoon stoppen met roken.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2002, 12:46
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
*Burning water* schreef:
Wat betreft die hondendrollen... je moet wel even te gelegenheid krijgen die op te ruimen als het jouw hond betreft, een ongeluk zit immers in een klein hoekje
Neem een boterhammenzakje mee als je met de hond gaat wandelen (en ja, er moeten wel prullenbakken beschikbaar zijn om dat zakje weg te gooien )

Als je niks bij de hand hebt, kun je de hondendrollen ook even opzij "rollen" naar de goot (m.b.v. een stokje, bv.).

Tenzij de hond diarree heeft natuurlijk
Met citaat reageren
Oud 16-12-2002, 22:21
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:
In een afvalbak?

Ik denk zo dat ik er wel vrede mee kan hebben
Ik ook...
No big deal... lijken me vrij normale regels.

Ik heb er geen probleem mee.

hondenpoep: €25 -> ik heb geen hond
kauwgom: €15 -> ik kauw nooit kauwgom
peuk: €10 -> ik rook niet
tissue: €15 -> gebruik ik vrijwel nooit, en anders gooi ik ze thuis weg
puntzak friet: €20 -> die gooi ik thuis weg
asbak: €25 -> ik rook niet
urine: €30 -> hmz, ik vind meestal toch wel een wc

Met citaat reageren
Oud 17-12-2002, 11:01
Roxy
Avatar van Roxy
Roxy is offline
Citaat:
Gatara schreef:
Wat betreft in de fik vliegende vuilnisbakken als gevolg van sigaretten die nog aan zijn: je hebt toch speciale asbakken hiervoor? Je kunt evt. een "doofplek" op de vuilnisbak zelf maken, zodat de peuk zeker uit is voordat ie in de prullenbak belandt.
precies als er van die vuilnisbakken zijn vind ik het een hele goede zaak... Enige probleem wat ik er bij zie is de controle ervan, moet de politie nou de hele dag gaan bemoeien of iemand een kaugompje op straats spuugt? Vind dat de politie hun tijd eignelijk wel beter zou moeten besteden.... Ben heel erg benieuwd of het wat wordt...
__________________
Everyone wants to be found.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2002, 12:23
Verwijderd
Citaat:
Roxy schreef:
precies als er van die vuilnisbakken zijn vind ik het een hele goede zaak... Enige probleem wat ik er bij zie is de controle ervan, moet de politie nou de hele dag gaan bemoeien of iemand een kaugompje op straats spuugt? Vind dat de politie hun tijd eignelijk wel beter zou moeten besteden.... Ben heel erg benieuwd of het wat wordt...
Zo, scheelt mij ook weer typen
Met citaat reageren
Oud 17-12-2002, 15:29
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Roxy schreef:
precies als er van die vuilnisbakken zijn vind ik het een hele goede zaak... Enige probleem wat ik er bij zie is de controle ervan, moet de politie nou de hele dag gaan bemoeien of iemand een kaugompje op straats spuugt? Vind dat de politie hun tijd eignelijk wel beter zou moeten besteden.... Ben heel erg benieuwd of het wat wordt...
Dat zou een geschikte taak zijn voor stadswachten.

En geen slecht idee. Schoonmakers hebben ze altijd wel nodig, dus die verliezen waarschijnlijk niet hun baan (of vinden wellicht een baan elkders). Andere mensen kunnen aan het werk als stadswacht via een "Melkertbaansysteem". Is de werkloosheid in Duitsland ook wat minder... (hoewel de meeste werklozen nu niet bepaald in Aken zitten, maar meer naar het oosten)...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:51.