Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-01-2003, 17:31
H@nk
H@nk is offline
Ik denk erover om wiskunde te gaan studeren, maar ik weet niet zo goed wat het verschil is tussen de studie "wiskunde" aan een universiteit of de sdtudie "toegepaste wiskunde" aan een technische universiteit. Zou iemand mij misschien willen uitleggen wat het verschil is? Bij voorbaat dank.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-01-2003, 18:07
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
H@nk schreef:
Ik denk erover om wiskunde te gaan studeren, maar ik weet niet zo goed wat het verschil is tussen de studie "wiskunde" aan een universiteit of de sdtudie "toegepaste wiskunde" aan een technische universiteit. Zou iemand mij misschien willen uitleggen wat het verschil is? Bij voorbaat dank.
Bij een studie aan een gewone universiteit wordt onder andere meer aandacht besteed aan de grondslagen van de wiskunde en aan onderwerpen als meetkunde en topologie dan aan een technische universiteit, al besteedt de TU Delft toevallig wel aandacht aan onderwerpen als meetkunde en topologie. Overigens is het zo dat er op een gewone universiteit ook wel aandacht wordt besteed aan toegepaste wiskunde, dus er zijn wat dat betreft geen verschillen tussen een gewone en een technische universiteit. Verder ligt het er maar aan wat je met je wiskundekennis precies wilt. Als je geïnteresseerd bent in het toepassen van wiskunde in de technische sfeer ligt een studie aan een technische universiteit voor de hand. Zoek je het meer in de bedrijfskundige sfeer of wil je een (eerstegraads)lesbevoegdheid halen, dan kun je zowel aan een gewone als aan een technische universiteit terecht. Voor nadere informatie over wiskundestudies aan de diverse universiteiten moet je maar eens rechtsonder op http://wiskunde.pagina.nl/ onder "Wiskunde universitair" kijken.
Ik heb op het forum Contact Gezocht een topic geopend waarin ik mensen zoek die net als ik in wiskunde geïnteresseerd zijn en daarover via e-mail nader met elkaar van gedachten zouden willen wisselen. Mocht je daar zelf iets voor voelen, dan kun je me bereiken via mijn e-mailadres arno.van.asseldonk@hetnet.nl.

Laatst gewijzigd op 26-01-2003 om 18:13.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2003, 19:54
Miess
Miess is offline
Ik studeer technische (dus toegepaste) wiskunde aan de technische univ. Eindhoven en ik kan je technische wiskunde toch zeer aanraden. Technische wiskunde is minder vaag zeg maar, al vanaf jaar 1 heb je tutorgroepen waarin je met een groep een praktisch wiskundig probleem probeert op te lossen. In de tutorgroep is iedereen afwisselend voorzitter, secretaris of gewoon discussielid. De oplossing moet je met heel de tutorgroep bereiken, dus je leert tevens goed samenwerken (wat later in het bedrijfsleven of voor de klas goed van pas zal komen). De technische universiteiten hebben vaak ook veel meer contacten met het bedrijfsleven (zoals Philips, Siemens, etc.) waardoor je daar na je afstuderen veel makkelijker kunt binnenkomen dan als je 'gewone' wiskunde hebt gestudeerd. Technische wiskunde is dus veel meer gericht op het onderwijs en het bedrijfsleven, maar je kunt je als je dat wilt tijdens je studie het accent leggen op het wetenschappelijk onderzoek dmv. keuzevakken en keuzeprojecten. Mocht je dus aan het einde van je studie alsnog de wetenschap in willen, dan kan dat dus alsnog (ongeveer 30% van de afgestudeerden maakt een carriere binnen de wetenschap). Wil je liever het bedrijfsleven in, dan kun je veel beter wiskunde aan een technische universiteit doen, omdat de wiskunde aan een 'algemene' universiteit veel te breed is. Overigens is het krijgen van een baan als afgestudeerde zowel als 'technisch' als 'algemeen' wiskundige geen probleem, er is een grote schaarste aan beta's.
Zelf ben ik derdejaars student en sta sinds het begin van dit jaar naast mijn studie voor de klas. Dit doe ik hoofdzakelijk als bijbaan, maar tevens verkrijg ik als ik afstudeer tevens de eerstegraads lesbevoegdheid (dat is zeg maar de bevoegdheid om aan alle klassen van het middelbaar onderwijs t/m het HBO les te geven) en dat ik dus niet, zoals de rest van degenen die voor de klas willen gaan staan, een aanvullende lerarenopleiding hoef te doen. Ik weet nog niet zeker of ik nadat ik afgestudeerd ben ook voor de klas blijf staan, ik denk eerder dat ik eerst een aantal jaar in het bedrijfsleven wil gaan werken en dat ik daarna weer voor de klas ga staan. Maar dat zie ik tegen die tijd wel.

Zelf zit ik dus in Eindhoven, zelf ben ik in Eindhoven geboren dus het lag voor mij al voor de hand om er te blijven studeren. Nadeel van Eindhoven (en dat zal ook het nadeel van Delft en Enschede zijn) is dat er weinig verschijdenheid tussen studenten is (op een paar na zijn het allemaal beta's) en dat er weinig vrouwelijk schoon rondloopt (ik kende mijn vriendin gelukkig al voor ik ging studeren).

Je moet voor jezelf maar bepalen wat je liever wilt: de nadruk op de wetenschap of de nadruk op het probleemoplossend denken en het bedrijfsleven. Daarnaast speelt de keuze voor de stad nog mee, ook daar moet je zelf je afweging maken. Steden als Utrecht, Amsterdam en Leiden zijn natuurlijk erg gezellig allemaal, maar er lopen zoveel studenten rond, dat zou ik zelf niet prettig vinden.

Ik wens je in ieder geval veel succes met kiezen toe, heb je nog vragen over de studie in Eindhoven, post ze maar neer zou ik zeggen.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2003, 21:11
H@nk
H@nk is offline
Bedankt voor de informatie. Toegepaste Wiskunde spreekt mij momenteel het meeste aan, maar ik ga zeker nog wel bij de algemene Wiskunde kijken.

@Mathfreak Ik denk dat ik niet veel in te brengen heb in dat groepje. Ik zit nog 'maar' in 5 VWO (N&T), dus weet nog niet echt veel over wiskunde

@Miess Ik was afgelopen zaterdag op de TU in Eindhoven voor z'n oriëntatiedag, daar heb ik onder andere de studie toegepaste wiskunde bezocht, welke mij erg aansprak. Maar ik denk dat, als ik Toegepaste Wiskunde ga studeren, ik naar Enschede ga, daar Enschede 30 minuten rijzen is en Eindhoven bijna 2 uur.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2003, 18:26
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
H@nk schreef:
@Mathfreak Ik denk dat ik niet veel in te brengen heb in dat groepje. Ik zit nog 'maar' in 5 VWO (N&T), dus weet nog niet echt veel over wiskunde
Een reden te meer om het toch te overwegen, lijkt me. Ik bezit zelf een wiskundekennis op universitair niveau, dus mocht je er toevallig behoefte aan hebben om je nu alvast verder in de wiskunde te verdiepen, dan kun je altijd contact met me opnemen.
Reageren

Regels voor berichten