Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-07-2003, 23:08
Caelis
Caelis is offline
Ik ga er niet echt vanuit hier (veel) mensen aan te treffen die zich erin herkennen, maar toch vond ik dat het wel eens tijd werd voor een topic hierover

In een poging om het uit te leggen:

Een transgenderist is iemand die zich niet man en niet vrouw voelt. Een transseksueel is iemand die het gevoel heeft in het verkeerde lichaam te zitten en zal ook een sterke afkeer van het geslacht dat hij of zij lichamelijk heeft hebben. Een transgenderist heeft dat niet.

Ook heeft het niets te maken met seksuele verlangens zoals dat bij travestie wel -doorgaans- het geval is.

Als een 'Hzij', zoals dat door sommige transgenderisten genoemd wordt en dat ik voor het gemak maar even gebruik, 'man' of 'vrouw' in moet vullen zal hzij dat het liefst allebei invullen of allebei leeglaten. Heren- of damestoilet? Waarom niet gewoon allebei?

Ik bedenk me straks ongetwijfeld een stuk meer, maar dit vind ik een mooi begin

En nee, ik heb hier persoonlijk niet meer ervaring mee dan een transgender buur'meisje'
Oud 17-07-2003, 23:12
Mononoke
Mononoke is offline
Eigenlijk best logisch.
Oud 18-07-2003, 07:56
Magdalena
Magdalena is offline
is het hetzelfde als androgynie (spelling??), dus een soort geslachtloosheid, niet duidelijk man of vrouw? of hebben ze wel degelijk voor hun gevoel een sekse, namelijk allebei?

hmmm, ik vind dit soort dingen altijd wel interessant, maar kende transgenderisme nog niet.
Oud 18-07-2003, 09:35
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Magdalena schreef op 18-07-2003 @ 08:56:
is het hetzelfde als androgynie (spelling??), dus een soort geslachtloosheid, niet duidelijk man of vrouw? of hebben ze wel degelijk voor hun gevoel een sekse, namelijk allebei?

hmmm, ik vind dit soort dingen altijd wel interessant, maar kende transgenderisme nog niet.
volgens mij is dat anders.
ik heb daarover wel eens iets gelezen.
dat ging over een meisje (een meisje ja!) die had geen vagina maar wel borsten. overgigens had ze ook geen piemel ofzo hoor. en volgens mij is dat meer in de richting wat jij bedoeld. zij voelde zich overigens wel een meisje.
-xx-
Oud 18-07-2003, 13:05
Caelis
Caelis is offline
Een transgenderist is biologisch volledig man of volledig vrouw, geen mengvorm ofzo Er zijn transgenderisten die dicht tegen travestie aanzitten (gewoon af en toe eens als het andere geslacht willen kleden, meer niet), transgenderisten die dicht tegen transseksualiteit aanzitten (het liefst 's ochtends zouden kunnen bepalen welk geslacht ze die dag zijn) en de grootste groep die helemaal geen man en helemaal geen vrouw of juist man en vrouw tegelijk wil zijn
Oud 18-07-2003, 14:03
Mononoke
Mononoke is offline
En dan heb je ook nog de alombekende hermafrodieten

Oud 18-07-2003, 14:21
Caelis
Caelis is offline
Citaat:
Mononoke schreef op 18-07-2003 @ 15:03:
En dan heb je ook nog de alombekende hermafrodieten

Dat is biologisch lieverd.. En geen transgenderisme
Oud 18-07-2003, 14:28
Mononoke
Mononoke is offline
Weet ik, schat.
Maar het kan ook de nodige probleempjes opleveren, toch.
Ach, het was ook maar een bijvoegsel-iets.
Oud 18-07-2003, 18:48
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Androgynie wil zeggen dat men zowel mannelijk als vrouwelijk gedrag vertoont of dat er sprake is van zowel mannelijke als vrouwelijke psychosociale eigenschappen, bijvoorbeeld wat haardracht en kleding betreft.

Citaat:
Ik zie deze term hier ook voor het eerst. Ik kom hem overigens ook niet in mijn medische naslagwerken tegen.
Oud 18-07-2003, 19:39
Mononoke
Mononoke is offline
En is transgenderisme dan het tegenovergestelde ervan?
Omdat zij zich niet mannelijk als vrouwelijk voelen?
Onzijdig dus.
Oud 19-07-2003, 20:31
Caelis
Caelis is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 18-07-2003 @ 19:48:

Ik zie deze term hier ook voor het eerst. Ik kom hem overigens ook niet in mijn medische naslagwerken tegen.
Het is ook een vrij nieuwe term, omdat er lange tijd geen goed woord voor was. Op de site van Stichting Rene(e) is er meer over te vinden

Met de beschrijving van 'transgenderist' op die site zijn velen het niet geheel eens, maar het is tenminste een begin

Transgenderisten voelen zich overig niet altijd 'onzijdig'. Soms is het ook gewoon het gevoel dat ze beide geslachten hebben, dus niet man en niet vrouw zijn, maar ook niets ertussen ofzo. (Beschrijving ervan is moeilijk, omdat ik het zelf niet heb )
Oud 19-07-2003, 22:17
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Caelis schreef op 19-07-2003 @ 21:31:
Het is ook een vrij nieuwe term, omdat er lange tijd geen goed woord voor was. Op de site van Stichting Rene(e) is er meer over te vinden
Misschien wordt het alsnog in de volgende edities van mijn medische naslagwerken vermeld.
Ik geef hier trouwens ook maar even de pagina van die site waar het begrip wordt toegelicht: http://www.renee3t.nl/pages/transgender.htm
Reageren

Regels voor berichten