Oud 23-07-2003, 23:39
Masturbeer
Avatar van Masturbeer
Masturbeer is offline
Dat het in china later is en in de vs eerder en niet andersom?

of is daar een geldige reden voor?
__________________
tsja wat zal ik ervan zeggen he?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-07-2003, 23:45
thugz-angel
Avatar van thugz-angel
thugz-angel is offline
ja zal wel iets met de stand van de zon enzo te maken hebben...........
__________________
Er is ter wereld geen groter venijn, dan vriend te schijnen en vijand te zijn
Met citaat reageren
Oud 23-07-2003, 23:47
mypinkpumps
mypinkpumps is offline
Citaat:
Masturbeer schreef op 23-07-2003 @ 23:39:
Dat het in china later is en in de vs eerder en niet andersom?

of is daar een geldige reden voor?
China ligt verder weg dan de VS wat betreft de breedtegraad(?).
Dat komt doordat de wereld zo draait dat de VS eerder langs het 'zonvlak' komt waardoor het daar eerder licht is en dus vroeger is. Tegen de tijd dat China aankomt is het dus later.
--> O --> zo draait de wereld.. En de VS ligt in het westen en China in het oosten
Issut nouw duidelijk?
Volgens mij niet helemaal
Met citaat reageren
Oud 23-07-2003, 23:56
Verwijderd
Jezus hoe dom ben je als je zelf niet snapt waarom dat is.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2003, 23:57
thugz-angel
Avatar van thugz-angel
thugz-angel is offline
Citaat:
nare man schreef op 23-07-2003 @ 23:56:
Jezus hoe dom ben je als je zelf niet snapt waarom dat is.
niet iedereen is zo wijs als jij,
(maar ook niet zo dom als mij)
__________________
Er is ter wereld geen groter venijn, dan vriend te schijnen en vijand te zijn
Met citaat reageren
Oud 23-07-2003, 23:58
PV
PV is offline
wie heeft ooit bedacht dat een uur 60 minuten heeft, en niet 100 minuten, of 120.. zo kan je bezig blijven.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2003, 00:27
Firestone
Avatar van Firestone
Firestone is offline
omdat GMT het midden is, en china daarvoor ligt, in china is het dus later op hetzelfde tijdstip.. volg je me nog?.. juist, en in america is het dus op hetzelfde tijdstip nog vroeger, omdat die later onder dezelfde zonstand komt.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2003, 00:29
Firestone
Avatar van Firestone
Firestone is offline
Citaat:
Firestone schreef op 24-07-2003 @ 00:27:
omdat GMT het midden is, en china daarvoor ligt, in china is het dus later op hetzelfde tijdstip.. volg je me nog?.. juist, en in america is het dus op hetzelfde tijdstip nog vroeger, omdat die later onder dezelfde zonstand komt.
owja, en GMT is in het midden omdat de engelsen het eerste bedachten dat verschillende tijden wel handig zouden zijn.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2003, 00:37
lucy48
Avatar van lucy48
lucy48 is offline
Citaat:
nare man schreef op 23-07-2003 @ 23:56:
Jezus hoe dom ben je als je zelf niet snapt waarom dat is.
jezus, hoe dom ben je als je zelf niet verder kan denken dan je eigen intelligentie
__________________
msn=stom en van roken ga je dood
Met citaat reageren
Oud 24-07-2003, 00:39
Verwijderd
In China is het juist vroeger dan in Amerika, toch? :] In Australië is het nl. het vroegst, en dat ligt toch op dezelfde breedtegraad als China?
Met citaat reageren
Oud 24-07-2003, 01:00
PV
PV is offline
Citaat:
Morgan schreef op 24-07-2003 @ 00:39:
In China is het juist vroeger dan in Amerika, toch? :] In Australië is het nl. het vroegst, en dat ligt toch op dezelfde breedtegraad als China?
uh.. in China is het eerder 'nieuwjaar' dan in de VS hoor.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2003, 01:06
ThE MaSTeR 2oo3
ThE MaSTeR 2oo3 is offline
Citaat:
PV schreef op 23-07-2003 @ 23:58:
wie heeft ooit bedacht dat een uur 60 minuten heeft, en niet 100 minuten, of 120.. zo kan je bezig blijven.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2003, 01:24
kHebTrekInWatLekkers
Avatar van kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
Citaat:
thugz-angel schreef op 23-07-2003 @ 23:45:
ja zal wel iets met de stand van de zon enzo te maken hebben...........
Ik wilde hier graag bij de hand op reageren, maar het is veel te laat daarvoor... Trusten...
Met citaat reageren
Oud 24-07-2003, 02:09
p-chez
Avatar van p-chez
p-chez is offline
Citaat:
Morgan schreef op 24-07-2003 @ 00:39:
In China is het juist vroeger dan in Amerika, toch? :] In Australië is het nl. het vroegst, en dat ligt toch op dezelfde breedtegraad als China?
Amerika loopt ook nog over meerdere tijdszones, stuk of 5 ofzo
__________________
yupyup.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2003, 02:15
Firestone
Avatar van Firestone
Firestone is offline
Citaat:
p-chez schreef op 24-07-2003 @ 02:09:
Amerika loopt ook nog over meerdere tijdszones, stuk of 5 ofzo
maar er is maar 1 later of vroeger ^_^
Met citaat reageren
Oud 24-07-2003, 02:22
p-chez
Avatar van p-chez
p-chez is offline
Citaat:
Firestone schreef op 24-07-2003 @ 02:15:
maar er is maar 1 later of vroeger ^_^
Allemaal volgens mij?

kijk maar.
__________________
yupyup.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2003, 02:35
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
Morgan schreef op 24-07-2003 @ 00:39:
In China is het juist vroeger dan in Amerika, toch? :] In Australië is het nl. het vroegst, en dat ligt toch op dezelfde breedtegraad als China?
Lengtegraad
In china is het later dan in Amerika en in Australie ook. De datum grens ligt net ten oorsten van Australie. Daar begint de dag zeg maar. Hoe verder je ten westen van de datumgrens reist, hoe langer het duurt dat de volgende dag begint. Je moet het altijd bekijken vanaf die datumgrens. En de tijdzones ten westen daarvan ervanaf trekken, dat is het makkelijkst.
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 24-07-2003, 03:26
Verwijderd
Citaat:
PV schreef op 23-07-2003 @ 23:58:
wie heeft ooit bedacht dat een uur 60 minuten heeft, en niet 100 minuten, of 120.. zo kan je bezig blijven.
De Babyloniers zijn daar vermoedelijk de schuldigen van.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 24-07-2003, 08:28
Riconoscente
Avatar van Riconoscente
Riconoscente is offline
Citaat:
Masturbeer schreef op 23-07-2003 @ 23:39:
Dat het in china later is en in de vs eerder en niet andersom?

of is daar een geldige reden voor?
Dat ligt eraan ten opzichte van wat je dat bekijkt.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2003, 09:11
Verwijderd
Heeft dus iemand zo bedacht, al die tijdzones enzo, in verband met de stand van de zon.

Maar ze zijn nu ook bezig met een soort standaard tijd, die is overal hetzelfde. Het zijn geen uren of minuten, maar beats (als ik het goed heb). Ik weet niet meer hoeveel beats een dag heeft, maar 't klonk wel heel handig. Als het hier 500 beats is, is het in China, de VS etc etc ook 500 beats. De tijd loopt gelijk aan GMT +1 ('onze' klok dus), dus wanneer het hier middenacht is, beginnen de beats ook weer opnieuw. (Het idee is bedacht in München volgens mij, vandaar dus GMT+1.)

Er zijn al horloges mee ontworpen, dan zie je in het groot de beats en daaronder in het klein jouw lokale tijd + tijdzone.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2003, 09:26
Qamra
Avatar van Qamra
Qamra is offline
Lol dat doet me denken aan een BOEIENDE discussie met mijn ANW-leraar.. Die beweerd dat je ALTIJD (als je over de datumgrens heen ging) vooruit in de tijd ging..

Dus ik ga een keertje een stuk of 1000 keer over de datumgrens springen, ben je zo 3 jaar verder

Verder ben ik het met nare eens.. Pak een atlas, kijk naar de zon en dénk.....
__________________
|| Eigenlijk heel aardig || Don't be too open-minded, your brains might fall out! || ADT, 01-12-'05! || Generatiecrisis!
Met citaat reageren
Oud 24-07-2003, 09:28
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Joh, zo leer je nog eens iets op het forum.
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2003, 09:33
Ketjing
Avatar van Ketjing
Ketjing is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 24-07-2003 @ 09:11:
Heeft dus iemand zo bedacht, al die tijdzones enzo, in verband met de stand van de zon.

Maar ze zijn nu ook bezig met een soort standaard tijd, die is overal hetzelfde. Het zijn geen uren of minuten, maar beats (als ik het goed heb). Ik weet niet meer hoeveel beats een dag heeft, maar 't klonk wel heel handig. Als het hier 500 beats is, is het in China, de VS etc etc ook 500 beats. De tijd loopt gelijk aan GMT +1 ('onze' klok dus), dus wanneer het hier middenacht is, beginnen de beats ook weer opnieuw. (Het idee is bedacht in München volgens mij, vandaar dus GMT+1.)

Er zijn al horloges mee ontworpen, dan zie je in het groot de beats en daaronder in het klein jouw lokale tijd + tijdzone.
Die horloges waren/zijn toch van Swatch? Volgens mij zijn die dingen zwaar geflopt net zoals het hele Beats idee
__________________
[QUOTE=Miek;29666509]Ik dacht dat Ketjing een buitenlander was :p[/QUOTE][QUOTE=Lilith;30445293]Ketjing is.. knap. :eek:[/QUOTE]
Met citaat reageren
Oud 24-07-2003, 09:39
the tourist
the tourist is offline
Omdat ze zich verveelden.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2003, 09:45
Verwijderd
Citaat:
terror koe schreef op 24-07-2003 @ 09:42:
Godallejezus, dit is de meest domme vraag die ik in jaren heb gehoord.
Kom zeg, als de vraag dom is, is de reactie van jou nog 10x dommer... Reageer dan gewoon níet of reageer met een antwoord.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-07-2003, 09:46
Verwijderd
Citaat:
Ketjing schreef op 24-07-2003 @ 09:33:
Die horloges waren/zijn toch van Swatch? Volgens mij zijn die dingen zwaar geflopt net zoals het hele Beats idee
Ik denk ook niet dat het idee echt iets heeft opgeleverd, wel herinner ik me een Chineese serie waarin ze met een soort beats-tijd rekende, en het was een soort soap, geen sci-fi ofzo
Met citaat reageren
Oud 24-07-2003, 09:52
Verwijderd
Citaat:
PV schreef op 24-07-2003 @ 01:00:
uh.. in China is het eerder 'nieuwjaar' dan in de VS hoor.
Ow ja, ik bedoel dat het eerder nacht is in China... dan is het idd later Nou ja, de bedóeling erachter was goed.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2003, 10:12
Qamra
Avatar van Qamra
Qamra is offline
Citaat:
Quiana schreef op 24-07-2003 @ 09:28:
Joh, zo leer je nog eens iets op het forum.
__________________
|| Eigenlijk heel aardig || Don't be too open-minded, your brains might fall out! || ADT, 01-12-'05! || Generatiecrisis!
Met citaat reageren
Oud 24-07-2003, 10:14
KrizzZzZZzzjE :P
Avatar van KrizzZzZZzzjE :P
KrizzZzZZzzjE :P is offline
GMT staat voor Greenwich Main (?) Time.
omdat een wetenschapper uit Greenwich, Engeland de tijdsgrenzen heeft bepaald/berekend.
__________________
Estilapo coge la dretticos !!
Met citaat reageren
Oud 24-07-2003, 10:37
Verwijderd
Citaat:
KrizzZzZZzzjE schreef op 24-07-2003 @ 10:14:
GMT staat voor Greenwich Main (?) Time.
omdat een wetenschapper uit Greenwich, Engeland de tijdsgrenzen heeft bepaald/berekend.
Greenwich Mean (= Gemiddelde) Time
Met citaat reageren
Oud 24-07-2003, 16:44
Masturbeer
Avatar van Masturbeer
Masturbeer is offline
Citaat:
nare man schreef op 23-07-2003 @ 23:56:
Jezus hoe dom ben je als je zelf niet snapt waarom dat is.
Jij slet denk na...

Kijk als het in china donker is is het in engeland licht dus de mensen zeggen dat china verder in de tijd is dan engeland maar wie zegt dat ze niet eerder zijn dat het in engeland eerder dag is dus dat ze daar een dag verder zijn? Waar stond de zon toen de aarde voor het eerst stond te draaien gericht op engeland of op china?
__________________
tsja wat zal ik ervan zeggen he?
Met citaat reageren
Oud 24-07-2003, 17:06
@pie
@pie is offline
Inderdaad, we kunnen de engelsen de schuld geven.. de verticale 0-graad van de wereld (de as waar we omheen draaien) is over het kleine gat Greenwich in Engeland gelegd.. gewoon geen punt van discussie DAT IS GEWOON ZO (rot op met je china enzo

aangezien de aardkloot in 24 uur ronddraait kun je links en rechts van die lijn 12 uren vinden... maak een evenredige verdeling (met af en toe een bochtje om nog net een bepaalde landsgrens mee te pikken) van die 12 uren en je krijgt tijdzones, aangeduid met GMT+1, GMT+2 enz enz

GMT staat btw voor Greenwich Mean Time
__________________
If you don't like me, ignore me (I know I will :))
Met citaat reageren
Oud 24-07-2003, 18:36
Qamra
Avatar van Qamra
Qamra is offline
Citaat:
@pie schreef op 24-07-2003 @ 17:06:
de verticale 0-graad van de wereld (de as waar we omheen draaien)
We draaien toch om onze as en om de zon?

Of ben ik nu heel erg dóm aan het mekkeren?
__________________
|| Eigenlijk heel aardig || Don't be too open-minded, your brains might fall out! || ADT, 01-12-'05! || Generatiecrisis!
Met citaat reageren
Oud 24-07-2003, 21:23
@pie
@pie is offline
Citaat:
Qamra schreef op 24-07-2003 @ 18:36:
We draaien toch om onze as en om de zon?

Of ben ik nu heel erg dóm aan het mekkeren?
op deze breedtegraad draaien we met bijna de geluidssnelheid om de as van de aarde
__________________
If you don't like me, ignore me (I know I will :))
Met citaat reageren
Oud 24-07-2003, 21:52
Mark
Avatar van Mark
Mark is offline
Citaat:
@pie schreef op 24-07-2003 @ 21:23:
op deze breedtegraad draaien we met bijna de geluidssnelheid om de as van de aarde
beweging is relatief
__________________
Deze gebruiker heeft geen handtekening ingesteld.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2003, 07:33
@pie
@pie is offline
Citaat:
snowboarder schreef op 24-07-2003 @ 21:52:
beweging is relatief
snelheid van beweging is relatief aan de breedtegraad ja op de equator zit je rond 2x de geluidssnelheid
__________________
If you don't like me, ignore me (I know I will :))
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 25-07-2003, 08:35
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 24-07-2003 @ 10:37:
Greenwich Mean (= Gemiddelde) Time
Ik dacht altijd Greenwich Meridian Time

Wauw, een leerzaam topic op de Kantine! \o/
Met citaat reageren
Oud 25-07-2003, 09:51
Verwijderd
Wat ik me nog wel steeds afvraag.
Hoe is het in vredesnaam ooit in iemand op te gaan komen om een koe te gaan melken? Een of andere vroegere mens die opeens zoiets had van 'goh, laat ik eens onder een koe gaan hangen en aan die uiers trekken' :/
Met citaat reageren
Oud 25-07-2003, 10:32
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
PV schreef op 24-07-2003 @ 01:00:
uh.. in China is het eerder 'nieuwjaar' dan in de VS hoor.

Chinees nieuwjaar is begin februari, dus dat lijkt me sterk.
__________________
Pfff. Boeie.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2003, 11:01
Qamra
Avatar van Qamra
Qamra is offline
Citaat:
poesiefox schreef op 25-07-2003 @ 10:32:
Chinees nieuwjaar is begin februari, dus dat lijkt me sterk.
Ghehe..
__________________
|| Eigenlijk heel aardig || Don't be too open-minded, your brains might fall out! || ADT, 01-12-'05! || Generatiecrisis!
Met citaat reageren
Oud 25-07-2003, 13:37
MissCzechMeOut
Avatar van MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline


er is gewoon een begin punt daarvandaan is men gewoon
Tijdzones worden aangegeven in UTC? (Universal Time Code).
UTC is in Nederland beter bekend als GMT? (Greenwich Mean Time)

. De tijdzones werden in 1904 ingesteld.

2 Plusteken (+): later dan GMT; Minteken (-): vroeger dan GMT.

3. Het gebied van elke tijdzone van 15° reikt 7°30' naar elke zijde van de meridiaan van de tijdzone.

4. Om de grenzen van de tijdzones vervolgens te laten samenvallen met de staatkundige grenzen waren soms behoorlijk grote aanpassingen nodig.

5. Om praktische redenen werden ook 'tussen-tijdzones' ingesteld vanwege de ligging, grootte of geografische gesteldheid (bijvoorbeeld de aanwezigheid van veel eilandgroepen) van bepaalde landen.

6. In Amerika werden de tijdzones zoveel mogelijk aangepast aan de grenzen van de staten.

7. De data om op zomertijd over te gaan en weer terug te gaan naar standaardtijd zijn in de loop der tijd voor elk land heel verschillend geweest. Pas de laatste jaren is er van onderlinge afstemming op elkaar sprake, bijvoorbeeld binnen het verband van de Europese Unie.


Tijdcorrecties


Gedurende een jaar loopt de zon tot zo'n 16 minuten sneller of langzamer. De aarde, zo is vastgesteld, draait een fractie van een seconde sneller dan normaal als het zomer is op het noordelijk halfrond. Met deze twee gegevens als basis stelde men een nieuwe tijdrekenmaat in: Universal Time (UT) of Wereldtijd (WT). Ook ontdekte men dat de draaisnelheid van de aarde kleine en onvoorspelbare onregelmatigheden kent. Voor astronomisch gebruik werd daarop de Efemeridetijd (ET) ingesteld, die als uitgangspunt heeft de snelheid van de aarde op 1 januari 1900 om 12.00 uur 's middags. Ook de astrologie werkt met deze tijdmaat. Wereldtijd en Efemeridetijd berusten dus op verschillende uitgangspunten. Daarom voerde men de 'gemiddelde wereldtijd' in, de Universal Time Coordinated (UTC). De verschillen bedragen echter minder dan 1 seconde. De 'Wereldklok' die op Teletekst van de verschillende televisiestations te zien is, neemt soms GMT, soms UT als uitgangspunt, iets wat dus praktisch op hetzelfde neerkomt.


genoeg info?
__________________
Všude dobře doma nejlíp
Met citaat reageren
Oud 25-07-2003, 22:07
Verwijderd
Citaat:
Tweety2k schreef op 25-07-2003 @ 13:37:
[afbeelding]

er is gewoon een begin punt daarvandaan is men gewoon
Tijdzones worden aangegeven in UTC? (Universal Time Code).
UTC is in Nederland beter bekend als GMT? (Greenwich Mean Time)

. De tijdzones werden in 1904 ingesteld.

2 Plusteken (+): later dan GMT; Minteken (-): vroeger dan GMT.

3. Het gebied van elke tijdzone van 15° reikt 7°30' naar elke zijde van de meridiaan van de tijdzone.

4. Om de grenzen van de tijdzones vervolgens te laten samenvallen met de staatkundige grenzen waren soms behoorlijk grote aanpassingen nodig.

5. Om praktische redenen werden ook 'tussen-tijdzones' ingesteld vanwege de ligging, grootte of geografische gesteldheid (bijvoorbeeld de aanwezigheid van veel eilandgroepen) van bepaalde landen.

6. In Amerika werden de tijdzones zoveel mogelijk aangepast aan de grenzen van de staten.

7. De data om op zomertijd over te gaan en weer terug te gaan naar standaardtijd zijn in de loop der tijd voor elk land heel verschillend geweest. Pas de laatste jaren is er van onderlinge afstemming op elkaar sprake, bijvoorbeeld binnen het verband van de Europese Unie.


Tijdcorrecties


Gedurende een jaar loopt de zon tot zo'n 16 minuten sneller of langzamer. De aarde, zo is vastgesteld, draait een fractie van een seconde sneller dan normaal als het zomer is op het noordelijk halfrond. Met deze twee gegevens als basis stelde men een nieuwe tijdrekenmaat in: Universal Time (UT) of Wereldtijd (WT). Ook ontdekte men dat de draaisnelheid van de aarde kleine en onvoorspelbare onregelmatigheden kent. Voor astronomisch gebruik werd daarop de Efemeridetijd (ET) ingesteld, die als uitgangspunt heeft de snelheid van de aarde op 1 januari 1900 om 12.00 uur 's middags. Ook de astrologie werkt met deze tijdmaat. Wereldtijd en Efemeridetijd berusten dus op verschillende uitgangspunten. Daarom voerde men de 'gemiddelde wereldtijd' in, de Universal Time Coordinated (UTC). De verschillen bedragen echter minder dan 1 seconde. De 'Wereldklok' die op Teletekst van de verschillende televisiestations te zien is, neemt soms GMT, soms UT als uitgangspunt, iets wat dus praktisch op hetzelfde neerkomt.


genoeg info?
Hell, ben jij even helder!
Met citaat reageren
Oud 25-07-2003, 23:26
KrizzZzZZzzjE :P
Avatar van KrizzZzZZzzjE :P
KrizzZzZZzzjE :P is offline
ja genoeg info alleen klopt die kaart niet.
deze is correct(er)



mijn leraar geschiedenis had een heeele grote en gedetailleerdere, maar die kon ik nie vinde op google.

trouwens wel bizar als je huis op een tijdgrens staat , dan is het in je achtertuin 12:00 en in je voortuin 11:00 ofzo...
__________________
Estilapo coge la dretticos !!
Met citaat reageren
Oud 25-07-2003, 23:37
MissCzechMeOut
Avatar van MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
ja die van mij is niet zo gedetailleerd maar de meeste info wist ik uit mn hoofd sommige uit mijn boek, maar jah dat moet je allemaal leren als je stewardess wilt worden
__________________
Všude dobře doma nejlíp
Met citaat reageren
Oud 26-07-2003, 16:36
Thomas
Thomas is offline
Ok, hoe dom kan je zijn?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Wat heb jij vandaag niet gewaardeerd?
Miekje*
500 15-07-2012 20:18
De Kantine Sollicisaaitiebrief #1637
Verwijderd
500 27-03-2012 22:06
Lichaam & Gezondheid Excursie, wie kan mij helpen?
Butterfly__X
10 17-05-2007 23:58
Liefde & Relatie verliefd. Leuk?!
DDII
14 14-05-2006 12:43
Seksualiteit Wie heeft er ooit bedacht dat haar vies is???
freakieflower
59 11-07-2004 18:03


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:59.