Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-08-2003, 21:22
very drunk driver
Avatar van very drunk driver
very drunk driver is offline
ik weet niet of hij hier moet maar als hij hier niet moet wilt u hem dan verplaatsen.

mijn vraag is wat moet je allemaal hebben om met een 27 mc bakkie een aardig gesprek aan te gaan met iemand over een ruime afstand. en natuurlijk de kosten daarvan

hoe gaat een gesprek eigenlijk in zijn werk in de wondere wereld van 27 mc bakkies

oh en kom niet aan van "je moet een antenne hebben van 20 meter voor een goede ontvangst" maar wat dus haalbaar is voor een jongen met een vader die zuinig is op zijn tuin en dak
__________________
haast je niet, we komen toch allemaal tegelijk aan bij nieuwjaar
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-08-2003, 22:28
SisterOfMercy
Avatar van SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Nou, als je een draad zou gebruiken misschien..

Maar nee, ervaring heb ik niet zozeer, maar ik heb wel een Alan 48+ die omgebouwd is naar 300 kanalen. Hebben is nog een groot woord want hij ligt al jaren bij iemand in Almere.

Best leuk hoor, alleen weet ik nooit iets te vertellen. Ben meer het soort mens wat met een scanner speelt..
__________________
give me a golden shower... give me a new thrill.. | barco is love | iheartkimwilde
Met citaat reageren
Oud 10-08-2003, 18:37
very drunk driver
Avatar van very drunk driver
very drunk driver is offline
en natuurlijk is een linear verboden dat weet ik al maar hoe treed de politie ofwel de "etherpolitie" op tegen mensen die hun vermogen vergroten. is het netzoals gekopieerde cd's als je het te gek maakt wordt je gestrafd en de rest niet?
__________________
haast je niet, we komen toch allemaal tegelijk aan bij nieuwjaar
Met citaat reageren
Oud 10-08-2003, 23:41
SisterOfMercy
Avatar van SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Dat weet ik niet zozeer..

Maar als je van 4 watt een nette 10 watt maakt, en niet buiten de band gaat zenden zal het denk ik wel meevallen. Een goeie antenne op een hoge plaats maakt ook veel uit.

Met goeie omstandingheden kom je met 10 watt een heel eind hoor.
__________________
give me a golden shower... give me a new thrill.. | barco is love | iheartkimwilde
Met citaat reageren
Oud 11-08-2003, 10:59
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Het maximaal uitgezonden vermogen is 0,1W (100mW), daarboven is illegaal.

For the record.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 11-08-2003, 16:10
CryptapiX
Avatar van CryptapiX
CryptapiX is offline
wat je nodig hebt?

een voeding, een 27mc zendbak en een antenne.. evt een SW meter om je antenne goed af te stellen

zelf heb ik een midlan alan48+ gekocht, en die toen om laten bouwen tot 400 kanaals (ipv40, maar hou er wel rekening mee dat je niet op alle 400 kanalen mag zenden)

verder mag je maximaal 4watt zendvermogen hebben, alle bakkies zijn daarom standaard ook nooit meer dan 4 .. uiteraard is het te versterken met amps maar dat is illegaal

ik heb zelf eerst gebruik gemaakt van een 1.5 meter lange antenne en later een 5.5meter lange antenne op het dak gezet..
het scheelt ERG veel qua ontvangst wat voor antenne je neemt..
ook kun je van die "zijsprieten" op je antenne hebben die je ontvangs nog beter maken..
maar als je net wil beginnen met 27mc zou ik niet te groot beginnen (tenzij je het van iemand relatief goedkoop kan overkopen)

ik doe nix meer met mn bakkie dus kweet niet hoe het daar nu is, maar het zal wel niet erg veel zijn veranderd

ow, en je hoeft niet bang te zijn voor je dak, want die 5.5metr antenne gaat er ECHT niet zomaar af een schoorsteen is vrij stevig

hoe het gesprek gaat:
mjah das erg moeilijk, je gaat gewoon naar 1 van de kanalen (9 = noodkanaal en 14 word vaak gebruikt door trukkers) verder moet je gewoon kijke welke kanalen in jouw omgeving vaak worden gebruikt en gewoon wat zeggen of vragen..
tis allemaal vrij primitief want je kan niet "prive" met iemand.. tenzij je naar andere kanaal gaat maar das nog niet echt prive.. vaak word er gebruik gemaakt van een "trap" hoger of lager, dit is een band, ofwel 40 kanalen er zijn niet zoveel mensen die 400 kanaals hebbe dus wat dat betreft ben je dan weer wat veiliger..

nog meer vragen?
pm of mail me maar
__________________
I have not failed, I have just found 10.000 ways that won't work
Met citaat reageren
Oud 11-08-2003, 16:11
CryptapiX
Avatar van CryptapiX
CryptapiX is offline
Citaat:
very drunk driver schreef op 10-08-2003 @ 19:37:
en natuurlijk is een linear verboden dat weet ik al maar hoe treed de politie ofwel de "etherpolitie" op tegen mensen die hun vermogen vergroten. is het netzoals gekopieerde cd's als je het te gek maakt wordt je gestrafd en de rest niet?
amper, ik kende veel mensen met teveel vermogen maar heb nog nooit gehoord dat mensen zijn opgepakt of een boete hebben gekregen hiervoor..

mjah, als je een kilowatt gaat gooien word je wel opgespoord maar das dan ook wel ERG veel
__________________
I have not failed, I have just found 10.000 ways that won't work
Met citaat reageren
Oud 11-08-2003, 19:42
very drunk driver
Avatar van very drunk driver
very drunk driver is offline
[Angel from the sky mode]

ik ben niet bang dat mijn antenne van het dak af pleurt maar mijn vader wil gewoon geen antenne op het dak hebben. maar wat misschien wel mogelijk is kan ik misschien de antenne plat op het dak zetten. gewoon een kopere pijp langs de rand van het dakkapel. of gewoon in mijn kamer (ok de ontvangst moet wel heel erg omlaag gaan maar ok als je zo'n vader hebt wat moet je anders doen).

kun jij kijken hoeveel kilometer bereik een bakkie gemiddelt heeft zonder antenne. gewoon effe afkopelen en dan kijken hoe ver hij komt. iedereen zegt iets anders gevarieerd van 1.5 km tot 15 km bereik

[/Angel from the sky mode]
__________________
haast je niet, we komen toch allemaal tegelijk aan bij nieuwjaar
Met citaat reageren
Oud 11-08-2003, 20:07
CryptapiX
Avatar van CryptapiX
CryptapiX is offline
zoals ik al zei, ik gebruik mn bakkie niet meer..
zonder antenne heb je denk ik 200meter bereik
iig heeel weinig..
zomaar een koperen buis als antenne gaat niet want die 27mc antennes hebben een bepaald aantal meter spoel erin zitten om op die frequentie te kunnen uitzenden..
dus als ik jouw was zou ik gewoon een mobiele antelle kopen van 1.5 meter ofzow, daarmee kom je wel 15km gok ik
__________________
I have not failed, I have just found 10.000 ways that won't work
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 08:17
michael1
michael1 is offline
Als je zonder antenne gaat zenden ! , Blaas je hem op.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 10:44
very drunk driver
Avatar van very drunk driver
very drunk driver is offline
en waar heb je deze wijsheid vandaan?
__________________
haast je niet, we komen toch allemaal tegelijk aan bij nieuwjaar
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 11:20
michael1
michael1 is offline
Ontvangen zonder antenne is geen probleem ,..... Maar als je gaat zenden gaat het fout , waarschijnlijk omdat hij zijn vermogen niet kwijt kan , en al gelijk zodra je begint te zenden bloedheet wordt.
Wat je bereik zal zijn met een kleine antenne in je kamer ligt aan je ligging , bv hoge flats voor je neus. Ik heb zelf hier een mini bakkie en een mini antenne binnen staan , En kom er net mijn wijk mee uit , maar het ontvangst is iets beter.
Dus bij mijn buren kom ik keihard binnen ,.. En 5 kilometer verder word mijn zendkracht minder.

Hier is de bezetting op de bak zeer slecht , Soms hele dagen niemand.Kan ook aan het bakkie en kleine antenne liggen
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 12:03
SisterOfMercy
Avatar van SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
CryptapiX schreef op 11-08-2003 @ 21:07:
antennes hebben een bepaald aantal meter spoel erin zitten om op die frequentie te kunnen uitzenden..
Heeft ook te maken met de grootte van de antenne. Ook wil je dat je antenne een karakteristieke impedantie van 50 ohm heeft, iets wat met een stukje buis dus niet lukt.

Maar zoals ik al eerder zei, een draadantenne is misschien wat.. Kijk eens hier, veel informatie over antenne's, en wellicht ook iets hoe je zelf een draadantenne kan berekenen en maken (de kosten zullen niet hoog zijn).. http://www.epanorama.net/links/radio.html

Ook is zo'n Alan48+ met meer kanalen best leuk, het enige, ontzettend grote nadeel is dat-ie alleen Frequentie Modulatie (FM) heeft, en op al die kanalen naast de standaard wordt veelvuldig met SSB gezonden (een andere manier van het signaal 'coderen')..
__________________
give me a golden shower... give me a new thrill.. | barco is love | iheartkimwilde
Met citaat reageren
Oud 13-08-2003, 18:34
very drunk driver
Avatar van very drunk driver
very drunk driver is offline
1. hoeveel bereik heb je gemiddeld als je een bakkie hebt en een antenne van twee meter op het dak?

2. hoeveel bereik heb je gemiddeld als je een bakkie hebt en een antenne van twee meter voor je raam?

3. hoeveel bereik heb je gemiddeld als je een bakkie hebt en een antenne van twee meter voor je raam en een vermogen van 10 15 watt?

4. hoeveel bereik heb je gemiddeld als je een bakkie hebt en een antenne van twee meter op je dak en een vermogen van 10 15 watt

gewoon schattingen. ik heb deze vragen heeel vaak gesteld en het varieerd tussen 100 km en 200 meter dus ik weet het echt niet meer
__________________
haast je niet, we komen toch allemaal tegelijk aan bij nieuwjaar
Met citaat reageren
Oud 13-08-2003, 22:46
CryptapiX
Avatar van CryptapiX
CryptapiX is offline
Citaat:
very drunk driver schreef op 13-08-2003 @ 19:34:
1. hoeveel bereik heb je gemiddeld als je een bakkie hebt en een antenne van twee meter op het dak?

2. hoeveel bereik heb je gemiddeld als je een bakkie hebt en een antenne van twee meter voor je raam?

3. hoeveel bereik heb je gemiddeld als je een bakkie hebt en een antenne van twee meter voor je raam en een vermogen van 10 15 watt?

4. hoeveel bereik heb je gemiddeld als je een bakkie hebt en een antenne van twee meter op je dak en een vermogen van 10 15 watt

gewoon schattingen. ik heb deze vragen heeel vaak gesteld en het varieerd tussen 100 km en 200 meter dus ik weet het echt niet meer
ik kwam met mn 4watt en 5.5 meter antenne tot op ongeveer een km of 15-20
dus vandaar mn schatting:
1: 15km moet ook wel lukken als je hem beetje goed plaatst
2: 10-15km scheelt niet zo erg veel denk ik..
3: naja als je met 4 watt 15km haalt, moet je met 12 watt wel 40km kunnen halen denk ik..
4: zie 2/3

maar je moet wel opletten
als ik in zuid limburg met 1000 watt iets verstuur, en jij in groningen ontvangt dat (omdat ik zoveel vermogen gooi) wil het NIET zeggen dat je wat terug kan zeggen
__________________
I have not failed, I have just found 10.000 ways that won't work
Met citaat reageren
Oud 13-08-2003, 23:46
michael1
michael1 is offline
Hmmm , een beetje googlen kan levert ook wat 27 mc informatie op .
check dit bakkie http://bakkie.polaris-network.net/bakkie/setup.html
Met citaat reageren
Oud 14-08-2003, 18:13
very drunk driver
Avatar van very drunk driver
very drunk driver is offline
nou ik vond het maar magertjes. niet goed genoeg voor specifieke vragen zoals deze
__________________
haast je niet, we komen toch allemaal tegelijk aan bij nieuwjaar
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht etherpiraterij
paanhaas
11 03-11-2003 12:35
Muziek Het getokkel van de gitaar in een nummer
Kazanka
32 16-03-2003 22:58


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:03.