Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-11-2003, 18:52
NN
NN is offline
Beste medediscussianten,

Zojuist zag ik op t.v. Balkenende die een verbod wil op stirische programma's die het Koningshuis schade toebrengen. (Hij is dus tegen het programma 'Egoland' van BNN waarin Bea&co. werden gepersifleerd.)

Wat vinden jullie hiervan?

Ik vind het te gek voor woorden dat een premier zich gaat bemoeien met wat er wel en niet op t.v. mag. Het geeft mij een beetje het gevoel van staatsomroepen á la Sovjetunie.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-11-2003, 18:54
naam onbekend
naam onbekend is offline
Ik sluit me aan bij NN. En betekent dit dat Sanne Wallis de Vries Kopspijkers straks ook geen Beatrix meer mag nadoen? Of Owen Schumacher Prins Bernhard?

'Mabel *rochel* Wisse Smith'
Oud 07-11-2003, 18:56
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Balkenende wil geen satire koninklijk huis 07-11-2003

Premier Jan Peter Balkenende heeft vrijdag de media opgeroepen voorzichtiger om te gaan met het nadoen van leden van het koninklijk huis in satirische programma's. Hij noemde onder meer het Vara-programma Kopspijkers en de BNN-productie Egoland.

Balkenende is bang dat de koningin en haar familie beschadigd raken door dergelijke programma's. Egoland is een programma waar de koningin cum suis uitgebeeld worden in poppetjes van klei.

"Je komt dan terecht in de grijze zone tussen feit en fictie. Satire kennen we nu eenmaal in dit land. Maar het wordt een hellend vlak waar we steeds verder in gaan," aldus de premier.

Balkenende is naar eigen zeggen niet van plan om persiflages op het koninklijk huis te verbieden maar wil 'de discussie op gang brengen.' "Satire kan schadelijk zijn. Er kan een beeld rondom mensen ontstaan dat niet klopt. Deze mensen kunnen zich niet verdedigen."
ANP

Dat is niet helemaal hetzelfde als het verbieden. Hij vraagt alleen om een beetje voorzichtigheid.
Oud 07-11-2003, 19:01
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
McCaine schreef op 07-11-2003 @ 19:56:
ANP

Dat is niet helemaal hetzelfde als het verbieden. Hij vraagt alleen om een beetje voorzichtigheid.
pff...hij heeft zich niet met de media te bemoeien, maar ik denk dat triks hem persoonlijk gevraagd heeft of ie niet met harde hand tegen dat programma op kon treden
Oud 08-11-2003, 00:49
funkypunk
funkypunk is offline
tante trix dan nog altijd...
ja, ik zag vandaag een documentaire over Stalin en kreeg de rillingen, maar Balkenende moet echt zijn mond eens gaan houden als hij geen verbeteringen te verkondigen heeft
Oud 08-11-2003, 00:50
Verwijderd
Boeiend . Hij roept op deze manier juist satirische grappen op zich af.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2003, 00:59
Gatara
Gatara is offline
Hij's gewoon bang dat we moe worden van het koningshuis

Of gewoon bang dat ie zich continue moet verantwoorden, natuurlijk.

Boeiend.

Een premier moet z'n kop houden over hoe de tv eruit moet zien (enkele uitzonderingen daargelaten; maar satire over politici en koningshuis moet kunnen imo).
Oud 08-11-2003, 03:39
dystopia
dystopia is offline
Balkenende: "Premier Jan Peter Balkenende heeft vrijdag de media opgeroepen voorzichtiger om te gaan met het nadoen van leden van het koninklijk huis in satirische programma's."

Wat houdt het voorzichtiger zijn volgens Balkenende in? Waarom wordt er niets concreets genoemd?

Balkenende: "Satire kan schadelijk zijn. Er kan een beeld rondom mensen ontstaan dat niet klopt."

Dat beeld kan ook ontstaan dankzij media over allochtonen.

Balkenende: "Deze mensen kunnen zich niet verdedigen."

Waarom niet?

Beide programma's zijn van de Vara
Oh en http://www.bishoff.nl/page01/L90.jpg
Oud 08-11-2003, 09:15
geen punt.
geen punt. is offline
Jezus, dat is toch nogal wiedes dat monsieur zich daarmee bemoeit? Daar heeft hij ook alle recht en reden toe, sinds schending van het koningshuis verboden is (daar er een boete tegenover staat). Omdat die wet er is, moet men zich er natuurlijk wel aan houden, dus als monsieur dan vraagt om een beetje voorzichtigheid, dan is dat volkómen begrijpelijk.

Over de terechtheid van het verbod op schending van het koningshuis doe ik verder geen uitsprake, dat doet niet terzake, maar de wet is er dus moet men zich er wel aan houden.
Oud 08-11-2003, 09:32
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
meelman schreef op 08-11-2003 @ 10:15:
Jezus, dat is toch nogal wiedes dat monsieur zich daarmee bemoeit? Daar heeft hij ook alle recht en reden toe, sinds schending van het koningshuis verboden is (daar er een boete tegenover staat). Omdat die wet er is, moet men zich er natuurlijk wel aan houden, dus als monsieur dan vraagt om een beetje voorzichtigheid, dan is dat volkómen begrijpelijk.
Over de terechtheid van het verbod op schending van het koningshuis doe ik verder geen uitsprake, dat doet niet terzake, maar de wet is er dus moet men zich er wel aan houden.
Iedereen behoort de wet te kennen, dus uitspraken als die van Balkenende zijn overbodig.
Oud 08-11-2003, 09:33
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Zou Kopspijkers hier nog iets mee kunnen of was het inmiddels te laat voor de aflevering van vanavond?
Oud 08-11-2003, 09:36
Verwijderd
Ik denk geen eens dat kopspijkers zich er iets van aantrekt
Met citaat reageren
Oud 08-11-2003, 09:40
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Manus J. van Alles schreef op 08-11-2003 @ 10:33:
Zou Kopspijkers hier nog iets mee kunnen of was het inmiddels te laat voor de aflevering van vanavond?
Dr stond gisteren op TT in ieder geval dat de satire in Kopspijkers wel ok was.
Oud 08-11-2003, 10:30
geen punt.
geen punt. is offline
Citaat:
Gatara schreef op 08-11-2003 @ 10:32:
Iedereen behoort de wet te kennen, dus uitspraken als die van Balkenende zijn overbodig.
Dan is het toch zijn goed recht om mensen aan die wet te herinneren, als blijkt dat programma's in de buurt van de grens komen?
Oud 08-11-2003, 11:22
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
meelman schreef op 08-11-2003 @ 11:30:
Dan is het toch zijn goed recht om mensen aan die wet te herinneren, als blijkt dat programma's in de buurt van de grens komen?
Niet zo publiekelijk, aangezien je dan al snel valt over persvrijheid enzo.
Oud 08-11-2003, 11:26
Thomas
Thomas is offline
Begrijpelijk, maar niet doelmatig.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2003, 12:06
Verwijderd
Citaat:
McCaine schreef op 07-11-2003 @ 19:56:
ANP

En dan nog, weer dat moraliserende vingertje van die vervelende anti revolutionair. Rudi Fuchs had het hier ook over in Barend en van Dorp. Zijn waarden en normen moeten op de één of andere manier ook die van ons worden. Een onmogelijke opgave wat die man zich eens moet gaan beseffen.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2003, 12:08
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 08-11-2003 @ 12:22:
Niet zo publiekelijk, aangezien je dan al snel valt over persvrijheid enzo.
Snapt nou niemand (behalve McCaine) dat het zijn goed recht is om mensen gewoon te vragen eens na te denken over satires met betrekking tot het Koningshuis? Hij verbiedt niets, hij zoekt geen grenzen op, het enige dat hij wil is een beetje publieke aandacht voor iets waar hij zelf in zijn functie niet zo blij mee is.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2003, 12:16
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
nare man schreef op 08-11-2003 @ 13:08:
Snapt nou niemand (behalve McCaine) dat het zijn goed recht is om mensen gewoon te vragen eens na te denken over satires met betrekking tot het Koningshuis? Hij verbiedt niets, hij zoekt geen grenzen op, het enige dat hij wil is een beetje publieke aandacht voor iets waar hij zelf in zijn functie niet zo blij mee is.
t is gewoon niet snugger van m. Hij had t ook niet publiekelijk kunnen zeggen.
Oud 08-11-2003, 12:34
MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Je mag tegenwoordig van alles over iedereen zeggen, maar zodra je iets over het koningshuis zegt mag dat niet, dikke onzin.

Weg met dat koningshuis, en al die onzin eromheen, ze zorgen er zelf steeds weer voor dat er slechte publiciteit eromheen is.
Oud 08-11-2003, 12:48
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 08-11-2003 @ 13:16:
t is gewoon niet snugger van m. Hij had t ook niet publiekelijk kunnen zeggen.
Maar hij wil nou juist het publieke debat aanwakkeren!
Met citaat reageren
Oud 08-11-2003, 12:49
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
nare man schreef op 08-11-2003 @ 13:48:
Denk eerder dat ie zn eigen gat niet wilt verbranden, maar goed
Oud 08-11-2003, 13:29
Zaina
Zaina is offline
Citaat:
nare man schreef op 08-11-2003 @ 13:48:
Die hij nooit gaat winnen. Gewoon een domme uitspraak. Balkenende kan beter z'n tv uitzetten of naar andere programma's kijken.
Oud 08-11-2003, 16:44
Martian
Martian is offline
Ach, ik vind het best dat de goede man zijn mening over dit onderwerp geeft. Hij heeft wel een punt wanneer hij zegt dat de koninklijke familie zich niet kan verdedigen, in tegenstelling tot hemzelf en andere bewindslieden.

En zoals al gezegd, hij verbied niks. Hij roept op tot. Geen probleem, toch?

En ik neem aan dat Kopspijkers hier nog wel wat leuks mee doet zometeen
Oud 08-11-2003, 16:45
Cameo
Cameo is offline
hij kan er toch niets aandoen... de mensen van oa dat toneelstuk wrijven zich nu in hun handjes want al die nieuwschierige hollanders willen dat nu natuurlijk ook wel even van dichtbij zien!
Oud 08-11-2003, 16:52
juliettebinoche
juliettebinoche is offline
Citaat:
nare man schreef op 08-11-2003 @ 13:08:
Tuurlijk, dat is helemaal waar.

Maar wat hij op deze manier ook bewerkstelligt, is dat mensen juist averechts gaan denken "Nouja, we mogen toch wel lol hebben mbt. de koningin?"
Ik begrijp hem en vind het okay dat hij het zegt. Mij maakt het niks uit. Maar de mensen die het onzin vinden, gaan nu juist wat meer de grens opzoeken.
Zulke lui zijn er nou gewoon.
Oud 08-11-2003, 16:53
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Martian schreef op 08-11-2003 @ 17:44:

Ja, ik hoop t!
Oud 08-11-2003, 16:58
Escapism
Escapism is offline
ik krijg een beetje het beeld van balkenende als leerling die een wit voetje wilt halen bij de docent (bea)
Oud 08-11-2003, 17:51
tinus11
tinus11 is offline
ik snap die balkELENDE wel. hij moet nu een wit voetje halen bij bea en co.
eigenlijk is het maar een heel dom mannetje want nu hebben de anti-monarchie partijen weer een onderwerp om tegen het koningshuis in te gaan.
Oud 08-11-2003, 17:58
xx
xx is offline
balkenende vindt het zeker zelf niet zo leuk dat hij bijna elke week gepersifleerd wordt in kopspijkers......!!!!

wat is het toch een flapdrol !!!!!
xx
Met citaat reageren
Oud 08-11-2003, 18:15
DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
Waarom wordt de titel van dit topic niet veranderd, het klopt niet wat er staat.
Oud 08-11-2003, 18:17
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
DEADLOCKED schreef op 08-11-2003 @ 19:15:
Waarom wordt de titel van dit topic niet veranderd, het klopt niet wat er staat.
Bij deze
Oud 08-11-2003, 18:21
DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
Citaat:
Gatara schreef op 08-11-2003 @ 19:17:
Bij deze
Dit is beter.
Oud 08-11-2003, 18:24
Verwijderd
Quote Raoul Heertje:"Ik vind de lol van minstens 2 miljoen mensen belangrijker dan prinses Laurentien".

Laatst gewijzigd op 08-11-2003 om 18:27.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2003, 19:02
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Martian schreef op 08-11-2003 @ 17:44:

Ja, dus
Ik ga kijken!

Oud 08-11-2003, 20:10
Martian
Martian is offline
Hij was goed

"normen en waarden! Normen en waarden!"
Oud 08-11-2003, 20:26
Verwijderd
Citaat:
Tweety2k schreef op 08-11-2003 @ 13:34:
Je mag tegenwoordig van alles over iedereen zeggen, maar zodra je iets over het koningshuis zegt mag dat niet, dikke onzin.

Weg met dat koningshuis, en al die onzin eromheen, ze zorgen er zelf steeds weer voor dat er slechte publiciteit eromheen is.
Zeker Als ik de koningin wil beledigen, doe ik dat.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2003, 22:52
Skyrise
Skyrise is offline
Wanneer gaat die gast zich nou is bemoeien met de dingen die MOET DOEN!?!?!?

Echt waar, als hij nog een keer zijn grote smoel opentrekt over het koningshuis, dan wordt hij maar woordvoerder van de RVD ofzo... vieze luilak.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2003, 23:05
Auntie M
Auntie M is offline
Citaat:
Cameo schreef op 08-11-2003 @ 17:45:
hij kan er toch niets aandoen... de mensen van oa dat toneelstuk wrijven zich nu in hun handjes want al die nieuwschierige hollanders willen dat nu natuurlijk ook wel even van dichtbij zien!
Volgens mij hebben BNN en dat toneelgroepje hem gewoon ingehuurd als propper.

Maar goed, een beetje satire moet toch kunnen? Ik vraag me alleen af wie bepaalt op een gegeven moment dat er een grens is overschreden?
Satire is er toch om zaken in het belachelijke en overdrevene te trekken. Wat zegt bijv. een gemiddelde caberetier wel allemaal niet over het koningshuis? Heeft een mp hier al eens aandacht voor gevraagd? Naar mijn weten niet.
Oud 08-11-2003, 23:08
Auntie M
Auntie M is offline
Citaat:
Skyrise schreef op 08-11-2003 @ 23:52:

Echt waar, als hij nog een keer zijn grote smoel opentrekt over het koningshuis, dan wordt hij maar woordvoerder van de RVD ofzo... vieze luilak.
das nou toevallig:

Citaat:
directeur Rijksvoorlichtingsdienst
Algemene Zaken / Rijksvoorlichtingsdienst,
- salarisschaal 17 - Vacaturenr (BABD 03.076) - Sluitingsdatum 21-11-2003
Oud 09-11-2003, 12:23
Verwijderd
Het moet eens over zijn met dit soort amusement. Ik kan er wel om lachen maar het is gewoon veels te veel. Zo kan er nooit een goed beeld komen om te kunnen regeren als er mensen ze zijn die gewoon doen dat je niet serieus bent.
Dit kan tevens de economie op lange termijn schaden.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2003, 12:25
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Pibbo schreef op 09-11-2003 @ 13:23:
Het moet eens over zijn met dit soort amusement. Ik kan er wel om lachen maar het is gewoon veels te veel. Zo kan er nooit een goed beeld komen om te kunnen regeren als er mensen ze zijn die gewoon doen dat je niet serieus bent.
Satire is altijd al geweest, maar waarom zou het nu veel te veel zijn? (Is het soms meer dan vroeger?)
Oud 09-11-2003, 12:53
Skyrise
Skyrise is offline
Citaat:
Gatara schreef op 09-11-2003 @ 13:25:
Satire is altijd al geweest, maar waarom zou het nu veel te veel zijn? (Is het soms meer dan vroeger?)
Misschien moeten ze zich is afvragen waarom er meer Satire is....

HET HELE KABINET EN KONINGSHUIS IS GEWOON VOLSLAGEN BELACHELIJK BEZIG....

Vind je het gek dat er meer satire is? Als ze met respect behandeld willen worden moeten ze dat eerst zelf verdienen, en zich is volwassen en fatsoenlijk opstellen. In een land met zulke grote (komende) problemen en problematiek vind ik een kabinet dat zich tot 3 keer toe druk gaat maken over het koningshuis een grote soap/speeltuin.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2003, 14:36
Verwijderd
Citaat:
Pibbo schreef op 09-11-2003 @ 13:23:
Rotflmao
Met citaat reageren
Oud 09-11-2003, 15:30
DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
Citaat:
Skyrise schreef op 08-11-2003 @ 23:52:

Ben je nou zo ontzettend achterlijk, of probeer je alleen maar zo te lijken? De premier een luilak? Waarschijnlijk is hij de hardst werkende man in dit land.

Iedereen heeft hier zoveel commentaar op het kabinet, en op Balkenende. Als jullie ook maar een fractie van de capaciteiten zouden hebben die hij heeft zouden jullie al lang door hebben dat het allemaal nergens op slaat wat jullie uitkramen.
Oud 09-11-2003, 16:17
Roonstip
Roonstip is offline
Hij is weliswaar hard werkend maar kan hij zich dan niet bezig houden met echte problemen ipv tv progamma's?
Met citaat reageren
Oud 09-11-2003, 16:19
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Roonstip schreef op 09-11-2003 @ 17:17:
Hij is weliswaar hard werkend maar kan hij zich dan niet bezig houden met echte problemen ipv tv progamma's?
Daar houdt hij zich ook mee bezig maar kan die man niet even een oproep doen. Echte problemen kunnen dat kwartiertje dat dat kost ook wachten.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2003, 16:21
Roonstip
Roonstip is offline
Tuurlijk kan die man een oproep doen, alleen dit soort oproepen werken averechts en zijn slecht voor zijn beeldvorming want die oproep van een kwartier is hetgene waar de media de nadruk op legt
Met citaat reageren
Oud 09-11-2003, 16:55
Martian
Martian is offline
Hij heeft toch z'n doel bereikt? Er wordt hier nu over gediscussieerd.

Goed bezig dus, die Balkenende
Oud 09-11-2003, 16:56
Skyrise
Skyrise is offline
Citaat:
DEADLOCKED schreef op 09-11-2003 @ 16:30:
Ben je nou zo ontzettend achterlijk, of probeer je alleen maar zo te lijken? De premier een luilak? Waarschijnlijk is hij de hardst werkende man in dit land.
nou nee, ik ben niet achterlijk, en ik ga mij zeker ook niet verlagen tot een persoonlijke reactie over jou intelligentie, maar het is wel duidelijk dat ik et een luilak vind omdat ie zich met nutteloze dingen bezighoudt terwijl die tijd in belangrijke zaken had moeten worden gestoken...

of vind jij het reilen en zeilen van het koningshuis of dingen zoals satire belangrijker dan dingen zoals veiligheid, onderwijs, gezondheidszorg etc?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten